honden al in australie wij nog in nederland

• Thread starter simone & rene
  • Start date
S

simone & rene

Hallo allemaal,
aangezien ik voor de zoveelste keer weer mijn wachtwoord ben vergeten daarom maar als gast.
Onze honden zijn afgelopen zondag naar Australie vertrokken. Ze zijn daar maandagavond aangekomen. Heb al contact met Spotswood (melbourne) gehad om te vragen hoe ze het maken. Ze hebben de vlucht goed doorstaan en zijn relaxed aanwezig daar.
Dit bericht dus eigenlijk om aan te geven dat het dus allemaal goed gaat. Zeer te spreken over de luchtvaartmaatschappij (Mal.air) en Exel die alles hier heeft geregeld.
Ik denk dat het voor ons moeilijker was dan voor de honden, gelukkig voor ons nog maar 11 dagen en dan zijn wij ook daar en kunnen we ze bezoeken.
groetjes

Fijn dat ze goed zijn aangekomen, nu jullie nog :D !

Ik wil je nog iets vragen over de voorbereiding van onze hond. Er blijkt iets heel vreemds te zijn in het regelement;
een hond moet worden getest op ehrlichiosis, en nog een aantal ziekten die niet in Nederland maar alleen in Australie voor komen, onze dierenarts zegt dat dit volkomen onzin is, maar dat is de enige info die we weten te krijgen. ook moeten honden tbehandeld worden met het medicijn dehydrostreptomycine (om dus een van die australische ziektes te behandelen die de hond toch niet heeft) and dat is heel slecht voor een hond.
Hebben jullie dit ook allemaal moeten doen, of hebben wij verkeerde info?

Waar hadden jullie de informatie vandaan gehaald?

Hoi Amulya,

Nadat bij de honden bloed was geprikt is het bloedmonster opgestuurd naar een officieel laboratorium wat door australie wordt erkend (in Munchen en Brussel). Deze uitslag is tezamen met het import application form naar spotswood (bij Melbourne) gestuurd. Van hun kregen we een import permit voor de honden in ons geval was deze geldig van 27 april tot 27 oktober 2004.
Bij de permits zaten er 12 documenten bij die ingevuld moesten worden door de dierenarts. Alles werd daarna door het RVV nagekeken en ook getekend, uiteindelijk ook nog door de dierenarts op schiphol.
De volgende injecties en bloedonderzoeken hebben ze nodig:
Injecties (at least 14 days and not more than 12 months prior to export):
distemper/infectious hepatitis/canineparvovirus/parainfluenza/ leptospirosis/ bordetella bronciseptica.
bloedonderzoek (with samples collected within 30 days prior to export):
Ehrlichia canis (canine tropical pancytopaenia).
Canine brucellosis (Brucella Canis)
Leptospirosis
Verder moesten ze na het bloed nemen voor ehrlichia canis worden behandelt met een vlooien/tekenmiddel tevens moest dat ook nog eens 2 dagen voor vertrek. Wij hebben gebruikt: frontline.
Daarna moesten ze 2 dagen voor vertrek nog wormenpilletjes nemen.
Van de bloedonderzoeken moeten de papieren ook aangeleverd worden.

Van te voren hebben wij veel informatie van AQIS gehaald. Daarvandaan kan je ook de permitaanvraag downloaden. Als je het permit aan gaat vragen kan je het beste (en goedkoopste) alle papieren via de fax doen (dit ook pas nadat je bij het RVV (Rijksdienst voor Vee en ????)(kostenloos)). Kosten waren toen rond de 6 euro en ze hadden het tenminste meteen. Kregen ook vrij snel antwoord (binnen 2 weken thuis).
Verder kan je Spotswood alles vragen. De honden hebben daar hun eigen verzorger en je mag ze tijdens werkdagen bezoeken. Tevens lieten ze in ons geval weten hoe het met ze ging.
De vlucht was via EXEL geboekt. Dit kan je ongeveer een maand voor vertrek. De kooien waar ze in moeten kan je ook bij EXEL kopen. Wij konden ze niet krijgen bij de dierenwinkel (honden waren te groot :lol: )

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.
Als je nog vragen hebt stel ze maar.
Ga me nu voorbereiden op de "goodbye-party" van morgen.
Groetjes

simone & rene said:
...je bij het RVV (Rijksdienst voor Vee en ????)(kostenloos))...

Was dat niet de Rijksdienst voor de keuring van Vee en Vlees?? Leuk dat je hond als Vee (of als Vlees) wordt beschouwd :D

Dank je voor de tip, ik ga daar maar eens de info vandaan halen. We hebben in ieder geval al de bloedtests voor rabies al gehad. Ik lees niks over die medicijnen behandeling in je verhaal, dus dat zal dan wel onzin zijn. Ik had de informatie van een nederlandse website waar informatie per land op staat. het is een regerings site, maar het klopt dus gewoon niet.
heb je een link van de juiste pagina van AQIS? het is altijd zo moeilijk iets te vinden op die site (veels te groot :wink: )
veel pezier met het feest morgen. gek idee dat jullie nu al gaan, jullie hebben toch nog niet zo lang geleden de aanvraag gedaan, of vergis ik me?

ik weet niet meer de exacte link, staat op de computer die nu bijna met de rest van de inboedel in Melbourne aankomt.
Was volgens mij www.affa.gov.au en dan onder de kop quarantine rules.
Als je dan doorklikt kom je uiteindelijk bij de juiste pagina. Ziet dan ook fotos van de quarnatine-stations.
Laat maar weten als je het niet kunt vinden dan kijk ik er nog wel even naar.

Wat betreft de aanvraag: wij zijn vorig jaar augustus begonnen met de aanvraag en in januari wisten we dat het door kon gaan. Heeft te maken met het feit dat ik psychiatrisch verpleegkundige ben en dat ik een sponsorship krijg. Hebben uiteindelijk in drie maanden tijd ons huis kunnen verkopen, de kopers wilden er snel in dus hebben een paar weken bij mijn vader gelogeerd samen met onze 2 honden.
Nu dus vandaag ons feest en dan volgende week zondag weg !!!!!!!
groetjes

Ik ben benieuwd hoe het feest is geweest! Dus nu nog maar een weekje, het wordt steeds spannender :D

Wat betreft de aanvraag: wij zijn vorig jaar augustus begonnen met de aanvraag en in januari wisten we dat het door kon gaan. Heeft te maken met het feit dat ik psychiatrisch verpleegkundige ben en dat ik een sponsorship krijg. Hebben uiteindelijk in drie maanden tijd ons huis kunnen verkopen, de kopers wilden er snel in dus hebben een paar weken bij mijn vader gelogeerd samen met onze 2 honden.
Nu dus vandaag ons feest en dan volgende week zondag weg !!!!!!!
groetjes[/quote]

Hoe ben je aan een sponsorship gekomen, als ik vragen mag??
Ik wil ook naar Oz en ben operatie assistente ( met hond en kat).
Dus ik ben erg benieuwd. Je verhaal over de inentingen was verhelderend.
Heel veel plezier op je feest en succes volgende week met de reis.
Hoop je nog te spreken voordien.

gr Jolanda

Het feest was druk druk druk maar wel zeer geslaagd. Blijf het moeilijk te vinden om afscheid te nemen.
Als we de 15e vertrekken van Schiphol zullen er ook verschillende vrienden van ons zowel uit het friesland als uit brabant naar schiphol komen. M.a.w. we blijven afscheid nemen. grrrrrrrr.

Wat betreft het sponsorship:
Kijk eens op www.twinhills.com.au . Via die agency kreeg ik in eerste instantie mijn sponsorship. In de tussentijd heb ik nog een tweede aanbieding van een ziekenhuis in Victoria waar ik mijn supervised practice ga doen.
Als je meer wilt weten dan hoor ik het .
groetjes
Simone

Hmm, jullie vertrekdag!!
Als jullie dit weer lezen in ieder geval hééél veel geluk en succes toegewenst!
Wat ik dus eigenlijk wilde weten is hoe oud jullie honden zijn?
De onze is namelijk 7,5 jaar en onze dierenarts heeft ons gevraagd of we hem (over een jaar of 2 dus) dit nog wel aan willen doen. Daar zitten we nu dus zelf ook wel mee, maar om maar af te gaan wachten tot hij dood gaat....

Hoi simone&rene,

Een hele goede reis en veel plezier in Aussie! Ik hoop snel weer wat van jullie te horen op het forum. Als je dit leest, stuur mij dan even een emailtje via de email-knop onder dit bericht. Dan zorg ik ervoor dat jullie een nieuw wachtwoord krijgen.

veronique said:
Hmm, jullie vertrekdag!!
Als jullie dit weer lezen in ieder geval hééél veel geluk en succes toegewenst!
Wat ik dus eigenlijk wilde weten is hoe oud jullie honden zijn?
De onze is namelijk 7,5 jaar en onze dierenarts heeft ons gevraagd of we hem (over een jaar of 2 dus) dit nog wel aan willen doen. Daar zitten we nu dus zelf ook wel mee, maar om maar af te gaan wachten tot hij dood gaat....

Dan is de hond toch 9.5, dat is toch niet hoog bejaard, ik denk dat dat wel heel erg meevalt.

Hmmm, hij is al wel erg grijs :wink:
Ik denk dat we tegen die tijd maar moeten zien of hij het wel aankan, maar als je dierenarts zoiets zegt is het niet echt leuk...

Back