Honden meenemen... recente ervaringen?

George Franciska

XPdite Sponsor
Ik weet dat er al heel wat topics over zullen zijn, maar ik zoek NIEUWE ervaringsdeskundigen.
Het afgelopen jaar is er wat veranderd met name met de rabies titer bepalingen.
Als je in 2007 hebt geent bv en een bloedtest na een maand  toont aan dat de waarde hoog genoeg is en je doet in 2008 weer een bloedtest en de waarde is gelijk of hoog genoeg dan hoef je niet opnieuw te enten.
Hier zijn de enteingen 3 jaar geldig namelijk.

Ik was voor onze honden al bijna zover dat ik de permit aan kom gaan vragen totdat afgelopen vrijdag bij de jongste (avatar) de chip onleesbaar bleek.....  :cry:
Hij moet dus een nieuwe chip én een nieuwe stamboom (met dat nieuwe chipnummer) krijgen voor ik die weer om kan zetten in een export pedigree (het zijn stamboomhonden die ik daar ook weer als zodanig wil laten registreren) en een permit aan kan vragen.

Mijn vraag is: hoe erg letten ze op alle achterliggende documenten en formulieren?

Ik laat de Raad van Beheer een nieuwe chip plaatsen, met nieuwe stamboom, maar alle testen en bloedonderzoeken staan op zijn oude chipnummer die het niet meer doet dus......
Helpt het als ik een verklaring laat opmaken die zegt dat beide nummer de zelfde hond betreft?
Het is een Staffordshire Bull Terrier die wat uit de kluiten gewassen is en zomaar voor een Amerikaanse Staffordshire terrier of Pitbull aangezien zou kunnen worden.....en die mogen niet naar binnen.
Als die verklaring alleen niet genoeg zou zijn dan moeten de bloedtesten voor de rabies opnieuw en moet de dierenarts fictief een enting in het paspoortje zetten en dat wilde ik eigenlijk voorkomen.


En mijn tweede vraag: wie is er bij de RVV of VWA geweest om een gezondheidsverklaring?


Ik ben wel heel blij dat hier in nederland de pitbullwet is  aangepast, anders zou hij hier al in beslag genomen kunnen worden alleen al omdat zijn chip het niet meer doet....
 
Hoi ,

Beetje algemeen antwoord over mijn recente ervaringen :

Ze ( zowel VWA als Australie ) letten ENORM nauwkeurig op ALLES. Ze dubbel checken alles wat je aanlevert, ze checken zelfs de handtekeningen met een database om te kijken of hij niet vals is. Dus je chip zullen ze zeker natrekken. Je loopt het risico dat ze er pas in Australie achterkomen, en dan worden je honden gewoon op een vliegtuig teruggestuurd of ter plekke ingeslapen. Dat wil je dus echt niet, dus zorg dat alles goed in orde is, en dat je overal papieren bij hebt.

Wij hebben net de RNATT test laten checken bij de VWA ( stap 6 van Category_4_Information_Package.pdf ) en nu is het wachten tot november om het importbewijs aan te vragen omdat dat maar 6 maanden geldig is ( ... ) Ik ben bij de VWA in Eindhoven geweest bij Mevr. Baakmans ( of Baatmans ) en zij regelde het allemaal vrij goed. Alle paspoorten meenemen van de eigenaren van de honden, de RNATT formulieren die je van het laboratorium terugkrijgt en de uitgeprinte verklaring van het category 4 information package. Het moest op afspraak maar eenmaal aangekomen werd het vrij snel geregeld ( denk dat het 20 minuten wachten was ). 

Er zijn plannen om de VWA volgend jaar in Utrecht te centraliseren, dus als je het nu kunt regelen zou ik het zeker doen ( tenzij je in Utrecht woont natuurlijk :p )
 
Je zou even er een telefoontje aan kunnen wagen naar het VWA (en ook naar Aqis) of je door middel van een verklaring duidelijk mag maken dat die chip nummers bij elkaar horen. Hoewel..als die ene chip al niet meer leesbaar is wordt dat wel heel moeilijk.

Met jouw rassen zou ik zeker op safe spelen want daar zijn ze hier erg alert op.
 
Hoi! Jemig, wat een pech zeg! Niet te geloven dat die chip niet meer werkt!

Wij zijn in januari dit jaar naar Australie geemigreerd met 2 katten en een hondje maar wat een gedoe is dat he? Voordat je alles in orde hebt...mijn kat moest 4 x terug om bloed af te nemen, iedere keer ging het fout. Ik zou het maar heel goed informeren wat je nu moet doen want ze zijn echt heel erg streng!

De Stafford is hier trouwens een heel populaire hond, je ziet ze hier echt heel erg veel! En ook veel (te) grote! Dat was me juist opgevallen want ik heb vroeger ook een Stef gehad en die was veel kleiner dan die ik hier zie!

Dat hele quarantaine-gedoe vind ik ook zo een poespas en onzin. Het bloed van je hond wordt gecontroleerd, ze hebben alle injecties gehad en dan nog 30 dagen in een hok, echt niet normaal.

Als je hond daar, in contact komt met een andere hond dan moet hij tot max 6 maanden blijven, als je je hond naar het veldje brengt om te rennen (dat kan na reservering) dan liggen de drollen van de andere honden daar gewoon en dat mag wel.....Ik begreep daar helemaal niets van!

Ik hoop voor je dat het opgelost kan worden, echt lastig dit!

Groetjes en succes! 

PS en wel je hond opzoeken daar he? Dat maakt hun verblijf iets dragelijker en "breekt" hun dag!!
 
Johan :

http://agencysearch.australia.gov.au/search/click.cgi?url=http%3A%2F%2Fwww.daff.gov.au%2F__data%2Fassets%2Fpdf_file%2F0013%2F112045%2Fcategory%2D4%2Dinformation%2Dpackage.pdf&rank=1&collection=agencies

In die PDF staat dat hij maar 6 maanden geldig is. Hebben ze het aangepast ? ( zou wel ideaal zijn zeg )
 
Hoi,

geen idee, ik dacht het ook, maar op het eerste blad staat het volgende:

Import permit nr...... Valid from: 2 Jun 2008 Valid to: 2 Mar 2009

Zal dus wel goed zijn  :up:
 
Bedankt voor de reacties...

Ik wist ook niet beter of 't permit is 8 of 9 maanden geldig.
Daarom is het ook zo waardeloos, want dat kan je dus pas op het allerlaatst regelen en als er dan iets fout gaat zit je mooi te kijken...
Zoals wij nu dus... Waarschijnlijk moeten we half december het huis al opleveren, dat ga ik nu nooit meer halen mt de permit en hok reserveren.
Had het station nog een mailtje gestuurd of het in december en januari lukt een plekje te krijgen, maar ze reageren niet eens.

@ Scamp:
Wij hebben de RNATT vorig jaar gedaan en ook laten testen.
Dit jaar volstond dus een nieuwe bloedtest, maar die uitslag heb ik nog niet binnen.
Scheelt veel spanningen om de testen gewoon al een keer van te voren te doen, kost wel geld, maar je hebt iets meer zekerheid.

@ RObijntje:
Ik heb liever het type wat ik nu heb dan een bully in australië hoor. Die kunnen wat beter tegen de warmte en hijgen niet zo snel...
Er is inderdaad wel overal een verandering aan de gang met types. Ik heb in ieder geval werktype zoals ze begin 1900 waren.
Dus volgens de oude rasstandaard. Halverwege de jaren 1900 is die meer aangepast op de bullies en dus nu de showhonden. Het oude type komt er niet meer in op show omdat ze meestal te hoog zijn.

Maar weer even ontopic! Chip:
Raad van Beheer krijg je wat van zeg.
Als er ook maar iets niet volgens het stroomschema op het bureau gebeurd geven ze stomme antwoorden.
Kwamen ze weer met een klachten formuliertje aan voor de fabrikant.....
Dus ik Virbac, de fabrikant gebeld.
Ik werd binnen 5 minuten terug gebeld dat de directeur contact op zou nemen gisteren of vandaag, maar niets gehoord.
Van het weekend maar een mooie mail maken en maandag weer bellen.

Als ze er bij de VWA ook vanaf weten met die export papieren dan bel ik maandag eerst wel even daarnaar toe.

@ Inge: Het is al eens voorgekomen dat een chip ermee stopte. (ookals is me al 3x beweerd dat ze het nog nooit hadden gehoord)
Nieuwe erin (oude laten zitten...) en toen ging de oude het weer doen.
Dat zijn dus praktijken die ik niet wil. Daarom zou ik hem misschien kunnen laten zitten en een nieuwe erbij, met papieren.
Dan neem ik ook een kopie van de oude stamboom enzo mee, dan verwijder ik nergens het oude nummer, maar voeg alleen het nieuwe toe.

Ik zou graag willen weten of zo'n fabrikant een chip kan inlezen en een andere bv. kan programeren met het zelfde nummer.
Dan ben ik er al! Dan hoe fik de rest allemaal niet over te doen.
 
Nou, ik ben benieuwd hoe dit allemaal afloopt, ik hoop dat het allemaal goed komt (en snel!)

Heb trouwens even op je website gekeken, geweldig die kleintjes! Zijn ze allemaal al weg? Wat een spul zeg. Ga je hier ook fokken met je hond?

Nou succes met alles!! :up:
 
Ik hoop ook dat er opeens een hele simpele oplossing komt en dat we weg kunnen in januari.
Baal er echt enorm van, want het leek allemaal zo goed te gaan met alle papieren.
Ik begon net alles te begrijpen wat ik moest invullen en aanvragen, noem maar op.


De site is wel een beetje verouderd.... ik moet hem echt updaten en foto's van de hondjes zoals ze er nu uitzien erop zetten.
Ze zijn echt mooi geworden  :up:
De "pupjes" zijn inmiddels bijna 2 jaar oud  :cool:
De witte in ons avatar is degene die we zelf gehouden hebben.

Hier staan wat recentere foto's http://picasaweb.google.nl/Franciska007

En nee, we gaan niet fokken.
Kaya (de moeder) is vorig jaar gesteriliseerd.
Ik weet niet hoe het staat met de kwaliteit en rasstandaarden van de staffordjes in Australië.
ALs die niet naar mijn "maatstaven" is dan wordt lightining ook niet gebruikt voor dekkingen.
Afgezien van het feit of hij qua gezondheid en karakter geschikt is.  :wink:
Het moet wel wat toevoegen vind ik en niet alleen maar vermeerderen.

Zodra er iets te melden is zal ik het melden.
Is alleen maar goed denk ik om zulke problemen ook neer te zetten.
Er zullen vast nog wel meer mensen tegen dit aanlopen.


groetjes,
Franciska
 
Het lijkt erop dat de firma die de chip maakt voor de hondjes me gaan redden!  :up:
Heb de directeur gesproken vandaag en ze kunnen een gewaarmerkt kopie maken dus ik kan door met alles zonder opnieuw te beginnen!  :dancing:
Op de chipreaders is niet te zien dat het een kopie is.

Dus niets stambomen opsturen en andere nummers implanteren... pak van mijn hart zeg!
 
[quote author=George Franciska link=topic=9085.msg122784#msg122784 date=1217360106]
Het lijkt erop dat de firma die de chip maakt voor de hondjes me gaan redden!  :up:
Heb de directeur gesproken vandaag en ze kunnen een gewaarmerkt kopie maken dus ik kan door met alles zonder opnieuw te beginnen!  :dancing:
Op de chipreaders is niet te zien dat het een kopie is.

Dus niets stambomen opsturen en andere nummers implanteren... pak van mijn hart zeg!


[/quote]

Dat is goed nieuws zeg  :up: Hoef je je daar in ieder geval niet druk meer om te maken.
 
Jemig, wat een opluchting he? Geweldig dat het zo opgelost kan worden! Nou, succes met de rest en dan lekker naar Australie!! :beach:
 
Back
Top