Hotello in Oz

Charlie

New Member
Hey allemaal,
Afgelopen jaar dit forum redelijk veel bezocht en behoorlijk wat draadjes doorgelezen, echter vind ik het lastig om een passend antwoord te vinden op mijn vraag; dus bij deze.
Ik ben een aantal jaar geleden voor ongeveer vijf maanden door Australië heen gereisd en mis dit land nu verschrikkelijk. Roep nu ook al jaren dat ik absoluut terug wil voor een langere periode, maar nooit echt de mogelijkheid gehad. Maar het moment is daar! Ik probeer nu vooral te achterhalen voor welk visum ik in aanmerking kom, maar dat is nou precies het probleem, haha. Ze maken het je niet makkelijk.

Korte omschrijving; Ik ben 26 jaar, met een BBA (hogere) hotelschool diploma. Ooit in een grijs verleden mijn HAVO en MBO hotelschool diploma behaald. En ben officieel een barista. Sinds mijn 15e werk ik in de horeca en kan dus wel stellen dat ik voldoende ervaring heb, op veel verschillende niveaus. Meer dan voldoende vakkennis, maar Australië zit arbeidstechnisch niet op mij te wachten, sinds mijn hoek niet op de SOL lijst staat (ondanks dat ik denk dat de Aussie horeca heel erg matig is).
Mijn Engels is naar alle waarschijnlijkheid goed genoeg, maar zal daarvoor wel een test moeten afleggen. Ik heb geen familie of vriendinnetje in AU zitten, dus maak op die manier geen kans op een visum. Ik heb toentertijd geen gebruik gemaakt van een WHV, dus zou op deze manier eventueel ervaring op Australische bodem kunnen opdoen en hopen dat ik binnen zes maand een onvergetelijke indruk achterlaat voor een langer lopend visum?

Maak ik een reële kans? De taal, papiertjes en kennis is er wel, de vraag naar mij is alleen niet zo heel groot.

Alvast hartelijk dank!
Groetjes, Charlie

Wat verstand je onder een reële kans? Taal, papiertjes en kennis is alleen van toepassing als je ze hier in Oz nodig hebben. Je zegt het zelf al, de vraag naar mij is niet zo groot. Om te kijken voor wat voor visum je in aanmerking kunt komen, kun je de visumwizard invullen op www.immi.gov.au Als je beroep niet op de SOL staat, kom je niet in aanmerking voor een skilled visum. Voor een gesponsord visum moet je een sponsor vinden, maar dat lijkt me met jouw opleiding en zonder specifieke skills erg moeilijk. Een WHV kun je zo aanvragen. Je kunt inderdaad hopen dat je in 6 maanden een onvergetelijke indruk achter kunt laten, maar de arbeidsmarkt is hier wel anders dan in Nederland. Als je dat wel lukt krijg je te maken met de regels van de immigratiedienst en moet een eventuele toekomstige sponsor wel kunnen aantonen dat er geen Australiër is die die baan kan invullen en hij moet bereid zijn om in je te investeren. Al met al lijkt mij dat de kans op een langlopend visum zo groot is als een prijswinnend lot in de loterij. Maar zeg nooit nooit en je weet verder nooit wat er op de pad komt. Ik zou gewoon op een WHV gaan.

Last edited:
I'm with her. Welkom Charlie. Tja de WHV aanvragen en dan ergens binnen zien te komen, is denk ik je enige kans. NT zit nogal verlegen om mensen, wellicht kun je daar via iemand zover krijgen om je te sponsoren. Weet wel, alles moet echt volgens de regels, bovendien hebben ze per 1 december een nieuwe wet aangenomen. Deze is voornamelijk om misbruik tegen te gaan. Als voorbeeld noem ik dan even het "kopen"van een sponsorship. Maar er zijn er meer. Wees je bewust dus van wat er mag en kan.
Kijk maar eens hoe je WHV je gaat bevallen en dan kun je nog zien. 2 jaar kun je hier in ieder geval al vertoeven. Succes

Welkom Charlie! Ik sluit me bij Katja en Janneke aan. Kom hierheen op een WHV en zoek uit wat je kansen zijn door in de industrie te werken en veel met mensen te praten. Lees de regels op www.border.gov.au goed na. In de NT kun je idd op je WHV ook langer dan 6 maanden voor dezelfde werkgever werken in tourism & hospitality. Go for it! Nee heb je, ja kun je krijgen :)

Welkom op het forum :)

Als Australië je hoogste prioriteit is in het leven kun je ook nog overwegen om terug de schoolbanken in te gaan voor een beroep dat op de SOL staat in de hoop dat het er na 4 jaar nog steeds op staat.

Wat verstand je onder een reële kans? Taal, papiertjes en kennis is alleen van toepassing als je ze hier in Oz nodig hebben. Je zegt het zelf al, de vraag naar mij is niet zo groot. Om te kijken voor wat voor visum je in aanmerking kunt komen, kun je de visumwizard invullen op www.immi.gov.au Als je beroep niet op de SOL staat, kom je niet in aanmerking voor een skilled visum. Voor een gesponsord visum moet je een sponsor vinden, maar dat lijkt me met jouw opleiding en zonder specifieke skills erg moeilijk. Een WHV kun je zo aanvragen. Je kunt inderdaad hopen dat je in 6 maanden een onvergetelijke indruk achter kunt laten, maar de arbeidsmarkt is hier wel anders dan in Nederland. Als je dat wel lukt krijg je te maken met de regels van de immigratiedienst en moet een eventuele toekomstige sponsor wel kunnen aantonen dat er geen Australiër is die die baan kan invullen en hij moet bereid zijn om in je te investeren. Al met al lijkt mij dat de kans op een langlopend visum zo groot is als een prijswinnend lot in de loterij. Maar zeg nooit nooit en je weet verder nooit wat er op de pad komt. Ik zou gewoon op een WHV gaan.

Hey Janneke,
Bedankt voor je bericht! Heel jammer dat je niet 'gewoon' naar een land kan vertrekken omdat je denkt dat het beter bij je past dan Nederland. Aan de andere kant natuurlijk ook wel te begrijpen. De enorme stroom van Europeanen zal waarschijnlijk niet meer te controleren zijn haha. Één kleine toevoeging wat mij later binnenschoot; mijn vriendinnetje heeft toevallig wel een beroep dat op de SOL staat. Ik heb ooit ergens gelezen dat ik dan kan meeliften op haar visum. Klopt dat?

Welkom op het forum :)

Als Australië je hoogste prioriteit is in het leven kun je ook nog overwegen om terug de schoolbanken in te gaan voor een beroep dat op de SOL staat in de hoop dat het er na 4 jaar nog steeds op staat.

Bedankt voor je reactie. Klopt, ik heb de SOL lijst ook al goed onderzocht haha. Maar zag dat het vooral gericht is op de zorg of techniek. Niet dat ik niet technisch of zorggevend ben, maar het is niet mijn ding. Daarnaast is opnieuw studeren wel een afgesloten hoofdstuk haha. Ik vind Australië een fantastisch land en als er mogelijkheden zijn om het op een manier te doen dat binnen mijn mogelijkheden liggen, doe ik het zeker. Als het niet lukt, dan helaas niet. Vakanties zijn ook erg leuk haha;). Toch heel erg bedankt!

Hey Janneke,
Bedankt voor je bericht! Heel jammer dat je niet 'gewoon' naar een land kan vertrekken omdat je denkt dat het beter bij je past dan Nederland. Aan de andere kant natuurlijk ook wel te begrijpen. De enorme stroom van Europeanen zal waarschijnlijk niet meer te controleren zijn haha. Één kleine toevoeging wat mij later binnenschoot; mijn vriendinnetje heeft toevallig wel een beroep dat op de SOL staat. Ik heb ooit ergens gelezen dat ik dan kan meeliften op haar visum. Klopt dat?

Dat klopt inderdaad. In mijn geval stond mijn beroep op de SOL en ging mijn partner mee op mijn aanvraag. Wij hebben nu beide een permanent visum. Deze zitten ook niet aan elkaar gekoppeld. Stel dat de relatie uit zou gaan kun je beide gewoon in Australië blijven.

Om mee te kunnen liften moet je minimaal 12 maanden in een relatie zitten. Dit moet je ook aan kunnen tonen; huurovereenkomst op beide namen, gezamenlijke rekening, foto's, etc etc.

Welk beroep heeft je vriendin? En zou zij aan de 60 punten komen?

Back