Als nu gepensioneerde onderwijzer, na 37 jaar voor de klas op openbare scholen, hier in Sydney (en in Maude via Hay en Bourke), doet het me nog steeds wat als ik lees: Openbare scholen zijn OOK wel goed. En waarom niet?
Het voordeel van particuliere scholen kan zijn dat de kinderen daar een 'network' beginnen en daar voordeel aan kunnen hebben later in het leven.
Terwijl ik natuurlijk het openbare systeem tot het laatste toe verdedigen zal, moet ik dan ook gelijk (weer) bekennen dat mijn kinderen op een Montessori school begonnen. Het systeem, vonden we fijn voor de jonge kinderen maar de manier waar op de ouders met ons omgingen maakte het te moeilijk.
De openbare, plaatstelijke basisschool was daarna een fantastische uitkomst en onze kinderen leerden zo de kinderen in de buurt beter kennen.
Daarna toch weer naar een 'private' school, the Macdonald College (for the performing arts). Was ook weer fantastisch. Maar er werd verschrikkelijk veel afgereisd. Dagelijks moesten mijn kinderen heel lang in de treinen en bussen zitten. Heel vaak moesten ze opgehaald worden, 'savonds laat, uit verre gedeelten van Sydney.
Mijn zoon doet nog steeds part-time werk nu, met de computers, voor Macdonald College terwijl hij studeert. (Hij wordt in augustus 21.) Mijn dochter helpt nu Franse studenten, in Parijs, met hun engels. Allebei hebben ze veel contact met oud-studenten van Macdonald College.
Deze hele lange uitleg om er op te wijzen dat wij hier lange afstanden best gewend zijn.
Toch is het fijn voor de jongere leerlingen als zij naar school gaan, of dicht bij huis, zodat zij uitgenodigd worden bij vrienden (verjaardagsfeestjes, enz.,) of naar een school waar hun talent het best ontwikkelt wordt, samen met andere kinderen met dezelfde interessen.
Zoek een school waar je ook zelf mee kan doen aan wat er georganiseert wordt.
..........................................vind ik. :roll:
Joop