Hou je vast Sydney, we komen eraan

sassie

New Member
Hallo allemaal,

wij zijn met z'n vijven en vertrekken per 1 januari 2005 naar Sydney.
Mijn man en ik moeten in September 2 weken naar OZ om scholen,
huizen enz. te bekijken.
Wij zouden heel blij zijn met tips en do's en don'ts.
Als alles volgens plan loopt blijven wij vier jaar in OZ.
Heeft iemand misschien info over internationale scholen?

groetjes Sassie
 
Wat spannend! Ik heb gehoord dat Australische scholen heel goed zijn, dus misschien is een internationale school niet nodig
 
Hoi Hoi,

Veel plezier met het uitzoeken van alles en heel veel succes... have fun hier...!!!

Groetjes,
Rick en Mariska :D
 
Hallo Sassie, wij zijn met zijn zessen en zijn ook een week in Sydney geweest om een huis en scholen te zoeken.

Kijk ff op de website, de beginppagina heb ik ff problemen mee, maar via de huispagina kan je er ook komen.

http://home.caiway.nl/~netscher/dylan.html

en

http://home.caiway.nl/~netscher/intro.html

En als je in de buurt bent staat de senseo klaar wij vertrekken 21 augustus ook voor 4 jaar als expat. Wellicht komen onze kids op dezelfde school als je in die buurt komt te wonen.
 
"Amulya said:
Wat spannend! Ik heb gehoord dat Australische scholen heel goed zijn"]

Klopt, de enige internationale school is de amerikaanse. het enige voordeel is dat de vakanties gelijk met europa lopen.
Maar als je als expat gaat is een prive-school wel te betalen daar de werkgever al het schoolgeld betaald. Ongeveer 6000 dollar per jaar per kind. Overigens zijn de public schools ook wel goed alleen moet je wel residence zijn binnen het gebied en dan betaal je als buitenlander nog 3000 dollar per jaar per kind.
 
Hallo,


bedankt voor jouw uitnodiging Ebony, we zitten op het web wel in de buurt van jullie te kijken naar huizen.

Op welke school gaan jouw kinderen straks?
Hoe oud zij ze? Mijn kids zijn 7, 5 en 3 jaar oud.
Ik hoop dat we een beetje contakt met elkaar kunnen houden.

Ik heb het huis bekeken waar jullie gaan wonen. Schitterend joh!
Daar hebben jullie het wel mee getroffen zeg.

groetjes van Sassie.
 
Ebony said:
Amulya said:
...het schoolgeld betaald: Ongeveer 6000 dollar per jaar per kind. Overigens zijn de public schools ook wel goed alleen moet je wel residence zijn binnen het gebied en dan betaal je als buitenlander nog 3000 dollar per jaar per kind.

:shock: , hoe in hemelsnaam kan iemand dat betalen. stel dat je baas dat nou niet betaald, dat is erg. Arme Australiers!
Gaan jullie trouwens tijdelijk naar Australie of zijn jullie ook van plan eeuwig te blijven?
 
sassie said:
Hallo,


bedankt voor jouw uitnodiging Ebony, we zitten op het web wel in de buurt van jullie te kijken naar huizen.

Op welke school gaan jouw kinderen straks?
Hoe oud zij ze? Mijn kids zijn 7, 5 en 3 jaar oud.
Ik hoop dat we een beetje contakt met elkaar kunnen houden.

Ik heb het huis bekeken waar jullie gaan wonen. Schitterend joh!
Daar hebben jullie het wel mee getroffen zeg.

groetjes van Sassie.

We gaan zeker contact met elkaar houden, en onze kids zijn tweeling van 11 jongen/meisje , jongen van 4 meisje van 2.
Heb wel al scholen gevonden maar ga nog wat verder rondkijken samen met de kinderen.
Castle Hills, Cherrybrook, Pennant Hills zijn op dit moment populaire buurten i.v.m. de goede public school Cherrybrook technology highschool en John Purchase elementary. Als je meer vragen hebt stuur maar een mailtje.
 
Amulya said:
Ebony said:
Amulya said:
...het schoolgeld betaald: Ongeveer 6000 dollar per jaar per kind. Overigens zijn de public schools ook wel goed alleen moet je wel residence zijn binnen het gebied en dan betaal je als buitenlander nog 3000 dollar per jaar per kind.

:shock: , hoe in hemelsnaam kan iemand dat betalen. stel dat je baas dat nou niet betaald, dat is erg. Arme Australiers!
Gaan jullie trouwens tijdelijk naar Australie of zijn jullie ook van plan eeuwig te blijven?

We hebben een visum voor 4 jaar Temp.Business.Visa dat wel om te zetten is voor langere tijd. Maar we gaan eerst 4 jaar proberen.
Betreffende het schoolgeld, tja gewoon mazzel als expat dat de company betaald, dus zolang onze 4 kids op school zitten blijven we maar de wereld rondzwerven zodat ze de beste opleiding krijgen op kosten van de zaak. Maar je moet denk ik als australier al beginnen te sparen voor een opleiding voor je kind als het geboren word. In de USA is het ook zo, wat dat betreft hebben we het goed in Nederland arm of rijk een ieder kan studeren.
 
Als nu gepensioneerde onderwijzer, na 37 jaar voor de klas op openbare scholen, hier in Sydney (en in Maude via Hay en Bourke), doet het me nog steeds wat als ik lees: Openbare scholen zijn OOK wel goed. En waarom niet?
Het voordeel van particuliere scholen kan zijn dat de kinderen daar een 'network' beginnen en daar voordeel aan kunnen hebben later in het leven.
Terwijl ik natuurlijk het openbare systeem tot het laatste toe verdedigen zal, moet ik dan ook gelijk (weer) bekennen dat mijn kinderen op een Montessori school begonnen. Het systeem, vonden we fijn voor de jonge kinderen maar de manier waar op de ouders met ons omgingen maakte het te moeilijk.
De openbare, plaatstelijke basisschool was daarna een fantastische uitkomst en onze kinderen leerden zo de kinderen in de buurt beter kennen.
Daarna toch weer naar een 'private' school, the Macdonald College (for the performing arts). Was ook weer fantastisch. Maar er werd verschrikkelijk veel afgereisd. Dagelijks moesten mijn kinderen heel lang in de treinen en bussen zitten. Heel vaak moesten ze opgehaald worden, 'savonds laat, uit verre gedeelten van Sydney.
Mijn zoon doet nog steeds part-time werk nu, met de computers, voor Macdonald College terwijl hij studeert. (Hij wordt in augustus 21.) Mijn dochter helpt nu Franse studenten, in Parijs, met hun engels. Allebei hebben ze veel contact met oud-studenten van Macdonald College.
Deze hele lange uitleg om er op te wijzen dat wij hier lange afstanden best gewend zijn.
Toch is het fijn voor de jongere leerlingen als zij naar school gaan, of dicht bij huis, zodat zij uitgenodigd worden bij vrienden (verjaardagsfeestjes, enz.,) of naar een school waar hun talent het best ontwikkelt wordt, samen met andere kinderen met dezelfde interessen.
Zoek een school waar je ook zelf mee kan doen aan wat er georganiseert wordt.

..........................................vind ik. :roll:

Joop

logo.gif
 
Aardige verzameling informatie voor nieuwkomers Sydney:
http://www.dutchlink.com.au/book.html
Hoewel sommige beschrijvingen wat kort door de bocht zijn, in totaal een goed gids.

Een artikel in de SMH een paar maanden geleden berekende dat je het schoolgeld voor dure private schools beter kan sparen om je plaats op uni te kopen, mocht je kind niet hoog genoeg scoren op het eindexamen.

Overigens hoorde ik van collegae dat de keuze van een school al een deel van je eindexamen score bepaalt in NSW, ongeacht de kwaliteiten van de individuele scholier, vanwege ingewikkelde normalisaties. Klopt dat, Joop?
Bedankt voor de uitleg over MacDonald college. Ik woon er in de buurt en kom er regelmatig langs, maar nooit geweten wat men daar uitvoert...
 
Ja, Juul. Er zijn ingewikkelde normalisaties. Het is nu....wat vliegt de tijd.....ongeveer 15? jaar geleden dat ik lid was van de Duch Language Syllabus Committees en dus veel discussies hoorde over dit systeem. Ik kreeg van de leden van die commissies de indruk dat ZIJ zelf niet helemaal begrepen hoe dat werkt. Ik was onderwijzer op een basisschool en ZIJ op middelbare scholen.
Gedurende de twee laatste jaren op de middelbare school, als ik het goed begrijp, worden er een aantal examens (?) afgenomen. opdrachten gegeven enz., en de resultaten bij elkaar geteld. De resultaten van al die studenten van de school worden door gegeven aan het departement en - als ik het goed begrijp - als DIE resultaten EN de resultaten het de eindexamens bij elkaar geteld worden voor een zekere 'score', dan wordt er rekening gehouden met in hoeveel mate het gemiddelde resultaat van de interne examens van die school te hoog of the laag leken.
Om het eventjes veel makkelijker in mijn dagelijkse taal uit te leggen:
During the last two years of High School, the students are given tests and projects. These marks, including the trial Highedr School Certificate examinations are added together, for each student and for all the students in that year, at that school.
When the students have sat for their EXTRERNAL HSC examination the final score (TER?) is made up of all those results but modified by how high or how low the average results for that school seemed to be.

asjebegrijpwatikbedoelofzoiets!!!!!!!

Joop
 
Amulya said:
Ebony said:
Amulya said:
...het schoolgeld betaald: Ongeveer 6000 dollar per jaar per kind. Overigens zijn de public schools ook wel goed alleen moet je wel residence zijn binnen het gebied en dan betaal je als buitenlander nog 3000 dollar per jaar per kind.

:shock: , hoe in hemelsnaam kan iemand dat betalen. stel dat je baas dat nou niet betaald, dat is erg. Arme Australiers!
Gaan jullie trouwens tijdelijk naar Australie of zijn jullie ook van plan eeuwig te blijven?

Valt allemaal wel mee hoor. Alleen temp. residents moeten betalen, normale residents hoeven niet te betalen voor public schools.
 
Joop,

Als ik het dus goed begrepen heb, wegen ook de gemiddelden mee van de school waarop je zit? Iets anders dan hier in Nederland dus. Interessant!
 
Ik geloof! dat de (goede) bedoeling was/ is dat de verdere studie en het leven van de student niet zou afhangen van één examen helemaal aan het einde van het 12de jaar van school. (Zoals toen ik de Leaving Certificate deed, in 1961.)
Dat zij daarom één cijfer nog steeds geven maar dat dat al het werk van de student moet vertegenwoordigen van die laatste twee jaar op de middelbare school.
Maar dat zij daarom moeten voorkomen dat sommige scholen niet hogere cijfers kunnen geven dan de studenten verdiend hebben om de indruk te geven dat die school beter les geeft.
Ik neem aan dat als er dus bij het departement al de resultaten binnen komen van een zekere cohort van studenten en als het gemiddelde daar van (veel) hoger staat dan normaal. Dat dat terug gebracht wordt tot normaal/gemiddeld en dat dan dus de resultaten van al die studenten met net zo veel procent terug gebracht worden.
Of, wie weet, omhoog gezet worden als de school te streng was.
Maar ja. Hoe het precies werkt weet ik niet. Dat weet je al. Ik ben dan ook een beetje LOST! :)

Joop

joop2.jpg
 
Hoi Joop,

Bedankt voor je uitleg. Ik begrijp het min of meer.
Ik denk dat dit vergelijkbaar is met de schoolonderzoeken en het centrale eindexamen in Nederland. Hoewel ik niet weet of men in NL er statistieken op los laat (ik denk het niet, niet in mijn tijd in ieder geval).

Dag,

Juul
 
JoopMul said:
Hoe het precies werkt weet ik niet. Dat weet je al. Ik ben dan ook een beetje LOST! :)
LOL! :D
Ik vind het wel een goed systeem. Hier in Nederland wordt vaak met de schoolonderzoeken het eindcijfer opgekrikt. Een aanpassing aan de hand van het school gemiddelde gaat dat tegen en is dus een goede optie.
 
Lost said:
Ik vind het wel een goed systeem. Hier in Nederland wordt vaak met de schoolonderzoeken het eindcijfer opgekrikt.

Is dat zo? Valt toch wel mee? Ik weet in elk geval dat het bij mijn schoolonderzoeken niet het geval was, deze waren namelijk veel moeilijker dan de eindexamens! :?
 
Heb jullie briefje in de brievenbus gevonden en wat leuk dat jullie ons huis hebben gevonden.
Zoals je schreef vonden jullie de buurt heel leuk.
Hoop dat jullie in die buurt komen wonen, zag dat her op de hoek van Alana Av. een huis te huur stond dat is de lange straat die naar onze straat loopt, einde ervan is op dit moment afgesloten i.v.m. werkzaamheden.

Er zijn 2 scholen voor die buurt Mary,s Farm & Cherrybrook.

Die van mij gaan naar Cherrybrook.
 
Back
Top