houten spullen in container - wat kan/kan niet???

kat

Active Member
Het is mij nog steeds niet echt duidelijk welke houten spullen nu een risico zijn om mee te nemen in container en wat niet.
Wij hebben bv. een aantal houten rekkken en een houten tv-kast. Die laatste is volgens mij wel massief hout, maar of dat nu behandeld is?? :confused: Verder nog veel meer houten kasten, maar die zijn duidelijk gelakt, geplastifieerd (of zoiets)

Kan iemand wat meer duidelijkheid verschaffen? Want als ik op site van australische douane lees, dan lijkt het wel of alles wat van hout is sowieso in quarantaine gaat... :eek:

very confused...

T is inderdaad erg verwarrend. Ik zocht ooit eens waar een (houten) kist voor mnn spullen aan moest voldoen en begreep het toen ets beter. Sorry, geen idee waar ik dat gevonden heb.

In basis is ok: gelakt, geverfd hout
MDF, oftewel hout bestaande uit samengeperste/gelijmde hout snippers (alles vdIKEA dus ;)) Kan ongeverfd zijn!
Niet ok: onbehandeld hout , riet

Wij hebben onze rieten mandjes enzo niet meegenomen, ook als ze geverfd waren.
We hebben wel een oude chinese kast meegenomen, geverfd maar dat was het enige waar ik een beetje nerveus om was. en hij mocht gewoon t land in.

T is niet veel advies, hoop dat je er wat mee kan

• Like
Reactions: kat
In basis is ok: gelakt, geverfd hout
MDF, oftewel hout bestaande uit samengeperste/gelijmde hout snippers (alles vdIKEA dus ;)) Kan ongeverfd zijn!
Dus: van die ongeverfde IKEA-meubels zijn dus wel ok? Hebben dan toch soort behandeling ondergaan?

Hmmmm over IKEA gesproken. wij hadden 3 van die kleine vierkante riete mantjes(dezelfde als die ze hier ook verkopen bij de IKEA)maar werden in beslag genomen helaas. Ze zijn niet gek van onbehandeld hout hier geloof ik,dus dat kan zeker problemen op leveren.

rieten mandjes, die laat ik met veel plezier hier...
Maar die meubels had ik toch graag mee...

Maar ik krijg tegengestelde berichten over wat nu behandeld en onbehandeld hout is...:confused:

Als iets in quarantaine gaat is dat niet persé een probleem hoor... wij kregen de hele vracht gewoon geleverd, op sommige dozen stond een dikke Q, die waren dus in quarantaine geweest, hebben wij niks van gemerkt en spul kwam gewoon door. Ze hebben bijna alle keukendozen apart gehouden, de nieuwe (nog niet uit de verpakking) ikea ladenblokken, de fietsen en tuingereedschap. Een oude kruk uit de jungle van massief onbehandeld hout is gewoon doorgelaten. Oude, boeren houten kast ook. De verhuizer heeft bij ons de spullen correct benoemd, maar zeker niet teveel informatie gegeven, als je snapt wat ik bedoel. De kruk was 'gewoon een houten kruk' en geen kruk uit de binnenlanden van suriname.... no worries!!

Idd no worries, bij twijfel niet meenemen tenzij het emotionele waarde heeft. Lijkt me dat je wel wat geluk hebt gehad Kathleen, zo zie je maar, t kan ook gewoon goed gaan.

IKEA: bijna alles is samengeperst/gelijmd met een soort kunststof gevineerd (kan je goed zien als je het in elkaar schroeft) Dit kan allemaal probleemloos mee!

eerlijk gezegd hoor ik weinig dramaverhalen. Hoor eerder van bijzondere dingen die toch de grens overkomen, dan van spullen die geweigerd worden. Sacha heeft nog leuk voorbeeldje ;)

wil "in quarantaine" dan niet zeggen dat je véél langer op je spullen moet wachten?
en extra moet betalen?

niet persé, bij ons in ieder geval niet. Hoort dat niet bij hun standaard protocol? Spul kwam omstreeks afgesproken tijd (weekje later, geloof ik, maar dat had meer met transport van de haven naar ons huis te maken) en we waren voor het douanetraject niet meer $$ kwijt. Je bent wel meer $$ kwijt als ze spullen moet 'vergassen'. Maar daar heb ik geen ervaring mee. Scutch (effe zoeken) wel.

Quarantine betekend eigenlijk niks meer dan dat je verhuizer je spullen apart houdt tot de inspector is geweest

Het is mij nog niet allemaal duidelijk wat nu wel en niet toegelaten wordt en wat nog behandeld wordt...

Hier staat algemeen beschreven wat de gang van zaken is:
http://www.daff.gov.au/aqis/import/timber/personal_imports_of_timber_and_wooden_related_articles

Volgens mij vallen de meeste houten producten in deze categorie:
http://www.aqis.gov.au/icon32/asp/e...ry=Go+to+full+text&intSearch=1&LogSessionID=0

of vallen meubels in deze categorie: 'Timber Oversize – not for processing'

Hoe moet je daar nu wijs uit worden? Wij hebben wat oude meubels, erfstukken en dergelijk die we graag willen meenemen, maar we willen er ook zeker van zijn dat ze het land binnen komen en dat het betaalbaar blijft...

Behandeld, verlijmd hout, zoals spaanplaat en multiplex, kunnen vrij getransporteerd worden.
Normaal hout dient een phyto sanitaire behandeling te ondergaan.
Voor geschilderd hout weet ik niet wat de regel is.
Ik weet ook niet wat de behandeling kost.

Als je met een expediteur werkt, dan kan die het je toch gewoon uitleggen? Bij ons is alles prima door de douane gekomen. Sommige dingen zijn gecontroleerd, bvb de fietsen en de schoenen. De zelfgemaakte houten wieg, is gewoon doorgelaten. Ook al mijn instrumenten die van hout zijn en slechts gedeeltelijk "behandeld" zijn er gewoon doorgekomen. Een stapel vurenhouten (wat voor houtworm toch wel een erg lekker hapje schijnt te zijn) klankbladen voor gitaren hebben ze niet eens bekeken.
Stuur gewoon even een foto van die kast naar de douane per mail en vraag of dat het land binnen mag, simpel toch?

Als het goed is kan het verhuisbedrijf waar je mee in zee gaat je hiermee helpen. Zij hebben ervaring en weten wat er wel en niet mee mag en zullen je (als ze hun werk goed doen) erop wijzen als ze spullen zien die eventueel problemen op kunnen leveren. Die spullen moet je dan achterlaten of van tevoren laten gassen in Nederland (je krijgt dan een officieel certificaat).

Bijna al mijn houten spullen zijn nu overigens onderweg naar Adelaide waaronder twee art deco kasten en twee kastjes uit India. Wij hebben van tevoren alles gecheckt om te kijken of er houtworm inzat. Eén tafeltje waar allemaal gaatjes in zaten hebben we voor de zekerheid maar achtergelaten. Van een ander antiek kastje waarvan er wat gaatjes aan de onderkant zaten hebben we de onderste plaat eruit gesloopt en er een nieuwe plaat ingezet die we gebeitst hebben.

Stofzuiger zak.
Toen onze spullen eindelijk in Sydney aankwamen kreeg ik bericht van de douane dat er een stofzuigerzak in de stofzuiger zat. Die mocht er niet door. Die moest eerst ontsmet worden door "gamma-irridiation". Kosten: $ 285,-!!!. Ze konden hem ook vernietigen: kosten $85,-.
Verder alle houten spullen (diverse afrikaans hout, 2 boomstammen die als tafelpoten dienen, tafelblad e.d.) gaf geen problemen.

Mijn container is imiddels ook aangekomen. Geen problemen gehad met de douane en onze antieke houten meubels :)

@Hanne: wat vervelend van die stofzuigerzak. Ik heb van tevoren onze hele stofzuiger uit elkaar gehaald en alles schoongemaakt, maar ik kan me goed voorstellen dat je dat door de drukte indertijd over het hoofd hebt gezien.

Back