Huidige stavaza huizenmarkt

madelon86

New Member
Heey allemaal,

Wij komen steeds verder in het emigratieproces waar wij echt superblij mee zijn! Inmiddels is mijn registratie als verpleegkundige rond en hebben we de skills assessment gehad. Nu gaan laten we de EOI invullen voor de 189 door onze emigratieagent. Ik word er alleen af en toe een beetje zenuwachtig van als ik lees dat er zo moeilijk aan een huis te komen is. Wij snappen natuurlijk heel goed dat we de eerste tijd waarschijnlijk in een airbnb zullen verblijven. Maar is het überhaupt wel mogelijk momenteel om een huis te kunnen kopen in Brisbane?
Ook lees ik veel over stijgende kosten en dat er steeds meer mensen in de problemen raken. Maar is dit echt heel anders dan in Nederland op dit moment? Is er nog wel rond te komen voor een gezin van 4 als mijn man fulltime werkt en ik 50%? Wij leven in Nederland ook een gewoon leven en hebben geen gekke uitspattingen in onze kosten.

En nog een andere vraag: is er naast superannuation ook zoiets als de AOW of bestaat dat niet in Australië?

Je wordt af en toe toch een beetje onzeker van alle informatie die je op internet leest;)
 
Heey allemaal,

Wij komen steeds verder in het emigratieproces waar wij echt superblij mee zijn! Inmiddels is mijn registratie als verpleegkundige rond en hebben we de skills assessment gehad. Nu gaan laten we de EOI invullen voor de 189 door onze emigratieagent. Ik word er alleen af en toe een beetje zenuwachtig van als ik lees dat er zo moeilijk aan een huis te komen is. Wij snappen natuurlijk heel goed dat we de eerste tijd waarschijnlijk in een airbnb zullen verblijven. Maar is het überhaupt wel mogelijk momenteel om een huis te kunnen kopen in Brisbane?
Ook lees ik veel over stijgende kosten en dat er steeds meer mensen in de problemen raken. Maar is dit echt heel anders dan in Nederland op dit moment? Is er nog wel rond te komen voor een gezin van 4 als mijn man fulltime werkt en ik 50%? Wij leven in Nederland ook een gewoon leven en hebben geen gekke uitspattingen in onze kosten.

En nog een andere vraag: is er naast superannuation ook zoiets als de AOW of bestaat dat niet in Australië?

Je wordt af en toe toch een beetje onzeker van alle informatie die je op internet leest;)

Hoi Madelon,

Het hangt ervanaf waar je je wil vestigen in Brisbane: In Ipswich, Raceview of Yamanto (wat technisch gezien allemaal geen Brisbane is trouwens) kan het makkelijk, Maar als je vlakbij de CBD zit ben je aardig aan de beurt, voor onder een millioen dollar koop je daar niet veel (woning), appartement moet lukken.

De reden dat er veel mensen in de problemen zitten is omdat ze veel te duur (a: inflated price, b: max van hun budget) gekocht hebben met een lage fixed interest rate. Je kunt hier helaas je rente maar maximaal 5 jaar vastzetten, waarbij 3 jaar het meest gangbaar is. Nu rollen al deze hypotheken over in variable, en zijn er veel mensen flink de pineut helaas. Ook moet je hier een deposit hebben van minimaal 10% maar meest gangbaar is 20%, wat je dus contant in moet leggen, als je onder de 80% Loan To Value Ratio blijft krijg je ook een betere interest rate van de bank. Dus stel dat je een woning koopt in Ipswich voor 450.000, dan moet je dus minimaal 45.000 dollar maar liever zelfs 90.000 dollar inleggen.

Woning kopen zal makkelijker worden, prijzen dalen en er komen gegarandeerd gedwongen verkopen.

AOW bestaat hier ook, maar is net als in NL geen vetpot. Het heet hier Aged pension.

En of je kan rondkomen hangt van je salaris en uitgavenpatroon af, er is een ander topic waar betwist wordt of 150k voor een gezin genoeg is.
Maar de meeste mensen die wij kennen werken allemaal full time, met een uitzondering met 4 dagen in de week wat schaars is, dat zegt wel voldoende denk ik. Australie is een duur land.
 
Last edited:
AOW is, zoals @Tim911 terecht opmerkt, hier aanwezig en geen vetpot. Als je samenwoont, krijg je ongeveer $ 1500 per maand per persoon. Als je single bent, iets meer.

Er is wel een groot verschil met NL. Aged Pension is hier geen volksverzekering waarvoor je belasting betaalt vanaf je 17e of 18e, en gegarandeerd uitbetaald krijgt, 2 % voor elk jaar dat je in NL hebt gewoond. Aged Pension moet je voor kwalificeren via Centrelink. Je kwalificeert ervoor (op dit moment) als je 66 bent en permanent resident of citizen. In tegenstelling tot de NL AOW is Aged Pension niet gegarandeerd. Je krijgt niks als je (geloof ik) meer dan een half miljoen aan assets bezit. Maar, net als met AOW in NL, ze komen niet aan je huis. Al woon je in een miljoenenvilla, zolang je niet meer dan een half miljoen op de bank of beurs hebt, kwalificeer je voor Aged Pension. Het is (uit ervaring) wel een heidense maandenlange trip van formulieren en assessments, not unlike een visum aanvragen :). Maar ze keren met terugwerkende kracht uit als je uiteindelijk kwalificeert.

Voor migranten is het wel belangrijk om te weten dat je pas na 10 jaar in dit land wonen, ueberhaupt ergens voor in aanmerking komt zoals bijstand, Aged Pension of Disability. En je moet na die 10 jaar gegarandeerd op een permanent visum zitten of citizen zijn.

Je kunt via Centrelink (dat contact legt met de SVB) de jaren dat je AOW-gerechtigd bent geweest in NL opvragen en laten uitkeren. Je krijgt 2 % voor elk jaar dat je van je 17e/18e in NL hebt gewoond (gewerkt hoeft niet). In sommige gevallen zuivert Centrelink de rest aan tot Australisch pensioenniveau.

Je kunt je NL AOW-stand raadplegen op MijnOverheid.nl. Als je in Oz woont, moet je je NL AOW gaan aanvragen 6 maanden voor je AOW-datum ingaat. Je moet daarvoor een afspraak maken met Centrelink.
 
Hi, ik weet niet of een huis kopen op dit moment een goede keuze is. Ik weet niet hoe de huizenprijzen zijn in Brisbane maar in WA in de regio waar wij wonen, zijn ze sterk gestegen.

Wij hebben vorig jaar een huis gekocht met een variabele rente, en die was toen 1.99 en nu exact een jaar later staat die al op 5.24 en gaat nog wel verder stijgen, de volgende verhoging komt er weer aan. Voor ons overigens geen probleem.

Ja het klopt dat veel mensen hier op max van hypotheek zitten en dat levert nu problemen op.

Wat betreft 10% of 20% eigen geld inleggen dat klopt wat @Tim911 zegt. Als je geen 20% eigen geld inlegt dan moet je een soort verzekering afsluiten die niet heel goedkoop is, dat vonden wij. Daarmee geef je de bank garantie over je grote hypotheek.

Daarnaast weet ik niet zeker of dit ook voor Brisbane geldt als je voor de eerste keer een huis koopt in Australië kom je in aanmerking om geen stamp duty te hoeven betalen, hangt van je koopprijs af. Volgens mij is dit staat afhankelijk.

Daarnaast zijn de boodschappen een heel stuk duurder geworden. Ik vond de boodschappen in NL afgelopen zomer overigens ook heel duur.

Daarnaast als je zonnepanelen hebt en je maakt er optimaal gebruik van dan heb je bijna geen stroomkosten. Dat wil zeggen, alles opladen, wasmachine, vaatwasser etc overdag doen als je volop solar hebt.

Wat betreft rondkomen met salaris, dat hangt af wat voor salaris je hebt en waaraan je uitgeeft. Zoals @Tim911 op al aangeeft.

Als je kiest voor public school en geen private school, spaar je al veel uit. Ik ben overigens een voorstander van public school. Ik heb tot nu toe nog steeds geen goede reden gehoord waarom ik voor een prive basisschool moet kiezen. Ben nog steeds aan het wachten op een antwoord waarvan ik denk ja dat is een logische keuze.
Als je eerst een goede publiek school uitzoekt en dan in die catchment area je huis zoekt, zit je goed denk ik.

Over de aow kan ik weinig zeggen, daar heeft @Emulate al uitgebreid antwoord opgegeven.

Succes met alles en laat je niet afschrikken door wat je hoort en leest.
 
Dank jullie wel voor jullie antwoorden. dat helpt enorm en maakt mij ook weer wat rustiger. Wij hebben hier een huis wat we gaan verkopen en daar nemen we best wat geld van mee dus wij kunnen zeker een deposit betalen. Ook gaan wij niet het maximale lenen. Maar heel fijn om ook te weten hoe het met de hypotheekrentes zit en de AOW etc. Dat geeft wat meer duidelijkheid. Het is soms zo'n doolhof om de juiste info te vinden. Dit forum is echt super helpend!:)

Echt heel erg bedankt!
 
Dank jullie wel voor jullie antwoorden. dat helpt enorm en maakt mij ook weer wat rustiger. Wij hebben hier een huis wat we gaan verkopen en daar nemen we best wat geld van mee dus wij kunnen zeker een deposit betalen. Ook gaan wij niet het maximale lenen. Maar heel fijn om ook te weten hoe het met de hypotheekrentes zit en de AOW etc. Dat geeft wat meer duidelijkheid. Het is soms zo'n doolhof om de juiste info te vinden. Dit forum is echt super helpend!:)

Echt heel erg bedankt!
Hoi Madelon,
Ik zie dat Ipswich hierboven een paar keer is genoemd. Wij wonen in het buitengebied van Ipswich en daarnaast werk ik op een school in Ipswich. Ik kan alleen maar bevestigen wat @Tim911 hierboven al zei. Doordat de huizenprijzen hier nog betaalbaar zijn met in sommige wijken nog ruime kavels, zien we hier steeds meer jonge gezinnen hier naar toe verhuizen. Maar er is een groot verschil tussen de verschillende suburbs, dus het is wel verstandig om je eerst even te oriënteren. Wat @JP2017 zegt over het verschil in public school en private school is ook waar. Een private school is niet per definitie een betere school, wel duurder. Ik ben ook een voorstander van public schools. Als jullie meer informatie willen over wonen en scholen/catchments in Ipswich en omgeving, laat maar even weten. Het hangt natuurlijk ook af waar je gaat werken.
Wat rondkomen betreft, hangt het natuurlijk voornamelijk af van je levensstijl en uitgaven. Ik lees in het andere draadje van @TeamT dat er vooral wordt uitgegaan van boodschappen bij de Woolies. Maar als je bijvoorbeeld voor groenten en fruit naar de plaatselijke groenteboer gaat ben je al de helft goedkoper uit voor betere kwaliteit. Verder zijn veel andere zaken zoals bijvoorbeeld kapper of benzine (om maar wat te noemen) goedkoper in Ipswich vergeleken met Brisbane. Dus ook wat dat betreft hangt het er van af waar je woont. Verder hoef je nooit ver weg om er uit te gaan. Dus met wat kampeer spullen in de auto en een paar dagen vrij kun je een geweldige vakantie hebben zonder dat het veel geld kost.
 
Last edited:
Het meeste is al gezegd, net zoals in NL zijn er plaatselijk grote verschillen. Wij woonde een half uur van Utrecht en Rotterdam en dat was belachelijk veel goedkoper dan in de stad. Dat soort verschillen heb je hier ook.

Is Australia een duur land? Ja en Nee. Is Nederland een duur land Nee en Ja.

Vergelijking Brisbane - Utrecht

Vergelijking Caboolture (net ten Noorden van Brisbane) - Utrecht

Het is dus allemaal een beetje, soms duurder, soms goedkoper. Belasting is hier lager, inkomens OK over het algemeen, dus besteedbaar inkomen is hier soms net iets beter, soms net niet (als je de huizenprijzen in Sydney en Melbourne ziet, dat duwt de gemiddeldes naar beneden, en 1/3 van alle Australiërs wonen in die twee steden).

"...The average after-tax salary is enough to cover living expenses for 1.8 months in Australia compared to 1.9 months in the Netherlands. Ranked 3rd and 6th best countries to live in the world...." https://livingcost.org/cost/australia/netherlands

Over het algemeen ervaren wij AU vs NL als ruw weg hetzelfde op financieel vlak.
 
Het meeste is al gezegd, net zoals in NL zijn er plaatselijk grote verschillen. Wij woonde een half uur van Utrecht en Rotterdam en dat was belachelijk veel goedkoper dan in de stad. Dat soort verschillen heb je hier ook.

Is Australia een duur land? Ja en Nee. Is Nederland een duur land Nee en Ja.

Vergelijking Brisbane - Utrecht

Vergelijking Caboolture (net ten Noorden van Brisbane) - Utrecht

Het is dus allemaal een beetje, soms duurder, soms goedkoper. Belasting is hier lager, inkomens OK over het algemeen, dus besteedbaar inkomen is hier soms net iets beter, soms net niet (als je de huizenprijzen in Sydney en Melbourne ziet, dat duwt de gemiddeldes naar beneden, en 1/3 van alle Australiërs wonen in die twee steden).

"...The average after-tax salary is enough to cover living expenses for 1.8 months in Australia compared to 1.9 months in the Netherlands. Ranked 3rd and 6th best countries to live in the world...." https://livingcost.org/cost/australia/netherlands

Over het algemeen ervaren wij AU vs NL als ruw weg hetzelfde op financieel vlak.

Vroegah was alles beter. Je hebt in je hoofd dat Nederland goedkoper is dan Australia. Maar ik ben daar inmiddels alweer 5 jaar weg. Dus prijzen van toen (gasprijzen anyone) vergelijken met de huidige prijzen hier in Oz is natuurlijk appels met peren vergelijken. Maar wat er wel bovenuit steekt hier is de gemiddelde house hold debt welke de hoogste ter wereld is door de hoge huizenprijzen. Gecombineerd met korte fixed term mortgages is dit natuurlijk een recipe for disaster.
 
@Janneke61 dat is een voordeel van in de grote stad wonen. Hier is de groenteboer en zelfs Rusty’s market vaak duurder dan Woolies. En geen discounters om spullen in bulk te kopen maakt dat je wel naar de Woolies of in ons geval naar IGA moet voor lokale producten of de normale boodschappen. Ik zou willen dat wij zo’n Aldi hebben als jullie hebben in river link.
 
Vroegah was alles beter. Je hebt in je hoofd dat Nederland goedkoper is dan Australia. Maar ik ben daar inmiddels alweer 5 jaar weg. Dus prijzen van toen (gasprijzen anyone) vergelijken met de huidige prijzen hier in Oz is natuurlijk appels met peren vergelijken. Maar wat er wel bovenuit steekt hier is de gemiddelde house hold debt welke de hoogste ter wereld is door de hoge huizenprijzen. Gecombineerd met korte fixed term mortgages is dit natuurlijk een recipe for disaster.
Zie de links in mijn post, niet alleen de laatste zin.
 
Zie de links in mijn post, niet alleen de laatste zin.
Met name de links naar Numbeo zijn goed. Die gasten gebruiken crowdsourcing om aan hun informatie te komen en derhalve is die informatie meestal meer waard dan wat jij, @Tim911 , ik of iemand anders denkt, voelt en/of ziet in hun omgeving. Alleen als er minder dan 100 submissions of prices zijn, hecht ik minder waarde aan Numbeo dan aan gevoelens van mensen.
 
Zie de links in mijn post, niet alleen de laatste zin.

Je hebt had ik heb moeten zijn. Ik geef je toch ook verder nergens ongelijk, het was alleen krom opgeschreven door mij nu ik het zo teruglees.
 
Je hebt had ik heb moeten zijn. Ik geef je toch ook verder nergens ongelijk, het was alleen krom opgeschreven door mij nu ik het zo teruglees.
No offence intended.

Denk dat het ‘misverstand’ op het feit dat je mijn bericht quote (en daarmee aangeeft dat je daar direct op reageert) en ik las in je reactie dat je aanhaakte op mijn laatste zin.

Dat was wellicht niet de boodschap die je over wilde brengen maar zo las ik het.

Je opmerking over gas prijzen in NL gooien zeker wat roet in het eten. Ik hoor een hoop collega’s thuiswerken met de kachel op 19 graden ipv 21.
 
Last edited:
No offence intended.

Denk dat het ‘misverstand’ op het feit dat je mijn bericht quote (en daarmee aangeeft dat je daar direct op reageert) en ik las in je reactie dat je aanhaakte op mijn laatste zin.

Dat was wellicht niet de boodschap die je over wilde brengen maar zo las ik het.

Je opmerking over gas prijzen in NL gooien zeker wat roet in het eten. Ik hoor een hoop collega’s thuiswerken met de kachel op 19 graden ipv 21.

Ik reageerde op je bericht maar alleen op een klein stukje, namelijk: "Is Australia een duur land? Ja en Nee. Is Nederland een duur land Nee en Ja."

Alleen is het zo'n gedoe om kleine stukjes tekst te quoten op een klein iphone schermpje, als je worstenvingers hebt zoals ik, en het typen gaat ook niet zo snel dus grammaticaal ook verre van perfect.

Wat ik dus probeerde te zeggen: ik heb de statistieken ook gezien en ken deze, NL en Australia ontlopen elkaar niet veel als je alles door de bank neemt. Probleem is dat ik een beeld van NL heb wat 5 jaar geleden is, een krat bier kost 6.99 euro in de aanbieding en een brood 1.99 euro, maar als je nu in NL de suup ingaat zal het ook flink duurder zijn, daarom is je beeld vertroebeld en is er vanuit emotie geen vergelijk mogelijk.

Nu ben ik wel even benieuwd wat je laatste zin nu was trouwens ;)
 
Last edited:
Ik weet niet of het klopt, of nog klopt. Maar wat ik ervaren heb en wat ik hoor over Australie, je kan er je leven zo duur en of goedkoop maken als je wil. Omdat je kan kiezen tussen producten en diensten die voldoende verschillen in prijs.

Mijn ervaringen zonder in te veel details te gaan. Heb je die keus in NL niet. Het is gewoon duur. Producten en diensten (in de breedste zin) verschillen zo weinig in prijs over het algemeen dat je weinig verschil kan maken tussen duur en minder duur, dus nodig steeds duur. Natuurlijk wel afhankelijk van je salaris wat je ervan vindt maar dat maakt het niet minder duur. Je kan het alleen minder of beter betalen.

Uiteraard is het goedkoper als je je halve ziektekosten verzekering canceled en je maaltijden halveert, en je altijd maar voor €10 tankt. Maar dat is over de hele wereld hetzelfde. Behalve de valuta waarmee je betaald 😉 na het tanken uiteraard.
 
Hoi Madelon,
Ik zie dat Ipswich hierboven een paar keer is genoemd. Wij wonen in het buitengebied van Ipswich en daarnaast werk ik op een school in Ipswich. Ik kan alleen maar bevestigen wat @Tim911 hierboven al zei. Doordat de huizenprijzen hier nog betaalbaar zijn met in sommige wijken nog ruime kavels, zien we hier steeds meer jonge gezinnen hier naar toe verhuizen. Maar er is een groot verschil tussen de verschillende suburbs, dus het is wel verstandig om je eerst even te oriënteren. Wat @JP2017 zegt over het verschil in public school en private school is ook waar. Een private school is niet per definitie een betere school, wel duurder. Ik ben ook een voorstander van public schools. Als jullie meer informatie willen over wonen en scholen/catchments in Ipswich en omgeving, laat maar even weten. Het hangt natuurlijk ook af waar je gaat werken.
Wat rondkomen betreft, hangt het natuurlijk voornamelijk af van je levensstijl en uitgaven. Ik lees in het andere draadje van @TeamT dat er vooral wordt uitgegaan van boodschappen bij de Woolies. Maar als je bijvoorbeeld voor groenten en fruit naar de plaatselijke groenteboer gaat ben je al de helft goedkoper uit voor betere kwaliteit. Verder zijn veel andere zaken zoals bijvoorbeeld kapper of benzine (om maar wat te noemen) goedkoper in Ipswich vergeleken met Brisbane. Dus ook wat dat betreft hangt het er van af waar je woont. Verder hoef je nooit ver weg om er uit te gaan. Dus met wat kampeer spullen in de auto en een paar dagen vrij kun je een geweldige vakantie hebben zonder dat het veel geld kost.
Hey Janneke, dank je wel voor je antwoord, dat helpt echt enorm. Als je meer info wilt geven over goede suburbs en basisscholen in Ipswich heel graag. Wij zijn in december/januari een aantal weken op vakantie geweest voor oriëntatie maar zijn toen wel in Ipswich geweest, voor het Ipswich nature centre, wat hartstikke leuk was voor de kinderen. Maar hebben niet echt in de suburbs gekeken.
 
Hoi Madelon,
Ik zie dat Ipswich hierboven een paar keer is genoemd. Wij wonen in het buitengebied van Ipswich en daarnaast werk ik op een school in Ipswich. Ik kan alleen maar bevestigen wat @Tim911 hierboven al zei. Doordat de huizenprijzen hier nog betaalbaar zijn met in sommige wijken nog ruime kavels, zien we hier steeds meer jonge gezinnen hier naar toe verhuizen. Maar er is een groot verschil tussen de verschillende suburbs, dus het is wel verstandig om je eerst even te oriënteren. Wat @JP2017 zegt over het verschil in public school en private school is ook waar. Een private school is niet per definitie een betere school, wel duurder. Ik ben ook een voorstander van public schools. Als jullie meer informatie willen over wonen en scholen/catchments in Ipswich en omgeving, laat maar even weten. Het hangt natuurlijk ook af waar je gaat werken.
Wat rondkomen betreft, hangt het natuurlijk voornamelijk af van je levensstijl en uitgaven. Ik lees in het andere draadje van @TeamT dat er vooral wordt uitgegaan van boodschappen bij de Woolies. Maar als je bijvoorbeeld voor groenten en fruit naar de plaatselijke groenteboer gaat ben je al de helft goedkoper uit voor betere kwaliteit. Verder zijn veel andere zaken zoals bijvoorbeeld kapper of benzine (om maar wat te noemen) goedkoper in Ipswich vergeleken met Brisbane. Dus ook wat dat betreft hangt het er van af waar je woont. Verder hoef je nooit ver weg om er uit te gaan. Dus met wat kampeer spullen in de auto en een paar dagen vrij kun je een geweldige vakantie hebben zonder dat het veel geld kost.
Hey Janneke, dank je wel voor je antwoord, dat helpt echt enorm. Als je meer info wilt geven over goede suburbs en basisscholen in Ipswich heel graag. Wij zijn in december/januari een aantal weken op vakantie geweest voor oriëntatie maar zijn toen wel in Ipswich geweest, voor het Ipswich nature centre, wat hartstikke leuk was voor de kinderen. Maar hebben niet echt in de suburbs gekeken. Dus als je daar meer info over kan geven heel graag!
 
@Janneke61 dat is een voordeel van in de grote stad wonen. Hier is de groenteboer en zelfs Rusty’s market vaak duurder dan Woolies. En geen discounters om spullen in bulk te kopen maakt dat je wel naar de Woolies of in ons geval naar IGA moet voor lokale producten of de normale boodschappen. Ik zou willen dat wij zo’n Aldi hebben als jullie hebben in river link.
Haha, mijn zoon woont in Townsville en is ook jaloers dat wij hier niet een maar wel drie Aldis hebben. Toch is de Aldi voor bijvoorbeeld groente en fruit niet heel veel goedkoper dan de Woolies. Maar er zijn wat winkels die wel veel goedkoper zijn met een beter kwaliteit (Brassall fresh and produce en Clint’s farm fresh produce). Net zoals ik verzorgingsartikelen altijd bij de Chemist Warehouse koop. Dat scheelt heaps!
 
Dank jullie wel voor jullie antwoorden. dat helpt enorm en maakt mij ook weer wat rustiger. Wij hebben hier een huis wat we gaan verkopen en daar nemen we best wat geld van mee dus wij kunnen zeker een deposit betalen. Ook gaan wij niet het maximale lenen. Maar heel fijn om ook te weten hoe het met de hypotheekrentes zit en de AOW etc. Dat geeft wat meer duidelijkheid. Het is soms zo'n doolhof om de juiste info te vinden. Dit forum is echt super helpend!:)

Echt heel erg bedankt!
Ik neem aan dat je ook bekend bent met SuperAnnuation. Zeg maar het Pensioenfonds in Australia. Als je werkt, dan stort je werkgever 10.5% van je bruto salaris is een Super. Dat is je spaarpotje voor de oude dag. Je kan dat zelf ook aanvullen tot een bepaald maximum elk jaar. Als je boven de 60 bent kan je het vervolgens belastingvrij laten uitkeren. Het is een ingewikkeld onderwerp waar je je zeker in moet verdiepen.
 
Back
Top