huis in Nederland aanhouden

Ilse

New Member
Hoi,

Wij hebben inmiddels eindelijk de knoop doorgehakt dat we zeker gaan emigreren (als het met het visum ed. lukt tenminste). Er valt een hele last van ons af, heerlijk te weten dat je een beslissing genomen hebt...Nu komt hier meteen de eerste vraag!!! Is het mogelijk om in Oz een huis te kopen als je in Nederland een huis hebt en dit verhuurd??? Is het wel mogelijk om dan een hypotheek te krijgen???
Hopelijk is iemand hiermee bekend...

Thanks alvast..Groetjes Chris en Ilse

Wij zullen ook ons huis in NL aanhouden, als we gaan. Ik verwacht geen problemen, daar wil ik een huis huren en in NL zoek ik een bedrijf dat zorg draagt voor verhuur van ons eigen huis. Onze hypotheeklasten vallen wel mee, dus ook financieel verwacht ik dat het allemaal wel zal loslopen. En waarom ook niet?  :)

Zo ver ik weet kun je in oz een huis kopen wanneer je de permanente status hebt.Dus op een temp.visa kun je geen huis kopen. :evil:

Hi Ilse!

Nou was een goede meeting dan......aan het begin van de avond wisten jullie het nog niet en nu gaan jullie ervoor. super!!!!!!!!

Ik verhuur mijn huis ook via een vastgoedbedrijf, ik denk dat dat wel zekerheid geeft ook voor de bank in australie dat je kosten gedekt zijn.....in nederland is het mogelijk meerdere huizen te kopen, in australie ook, dus waarom niet in nederland EN australie een huis :wink:

Ik heb er in ieder geval nog nooit van gehoor dat het niet zou kunnen..........

En heel veel succes met alles!!!!!!!!!!

Gr. Sab

Thanks voor de reacties, en inderdaad ja, een hele goede meeting!!!! We gaan ervoor!!! :up:

Het is natuurlijk wel interessant om je huis in Nederland te verhuren en dan alsnog een "tweede" hypotheek in Australie te kunnen krijgen. Of zouden dan dezelfde voorwaarden dan in Nederland gelden (met betrekking tot salaris en dergelijke). Hier kun je namelijk op een doorsnee salaris normaal gesproken natuurlijk niet 2 huizen kopen!!!!

Zou wel leuk zijn als het kan, meteen een goede investering!

Als je kan aantonen dat de hypotheekkosten gedekt zijn, hebben ze een berekening dat het wel kan......het is niet zo dat ze de lasten helemaal niet meerekenen, maar het is ook niet zo dat ze op basis van je inkomen kijken of je 2 hypotheken aankunt met je inkomen.....het is een soort verdeelsleutel dat een deel wordt meegerekend...

Gr. Sab

thanks voor de reactie, zal het eens gaan uitzoeken bij een aantal vastgoed bemiddelaars!!!!

@ Allen!!!!!!

Let er wel op dat je Hypotheekverstrekker in NL er geen probleem mee heeft dat je je huis verhuurd!!!!
Sommige hypotheekverstrekkers verbieden dit namelijk,
dus........heel goed ff de algemene bepalingen en algemene voorwaarden lezen van jullie hypotheek!!

Bert

In principe moet je geloof ik toestemming vragen aan elke hypotheekverstrekker. Heb ik dus ook net jes gedaan...

Antwoord van de bank: heel fijn dat u het vraagt, maar dat moet u gewoon doen.....officieel mag het niet maar als wij het niet weten is er niets aan de hand, dat doet iedereen op die manier...

Oke dan :up:

Gr. Sab

Ik wil misschien ook mijn huis wel aanhouden, omdat het misschien wel heel snel kan gaan ineens en dat ik misschien wel binnen nu en een half jaar kan gaan werken in oz en dan waarschijnlijk geen tijd genoeg heb om m'n huis te verkopen.

Maar nu heb ik daar toch wel een paar vraagjes over.

Hoe zorg je ervoor dat alles op financieel gebied in goede banen geleid wordt,
dus de betaling van je hypotheek, opstal verzekering, oneroerenzaak belasting, waterschap etc.

Ik bedoel........je zult dan toch moeten zorgen dat er voldoende geld op je Nederlandse rekening staat/komt.
Hoe werkt dat?
Of heeft iemand daar goede tips voor?

Bert

Bert,

kijk ook eens op www.belastingen.nl en zoek dan eens op ´emigratie´. Dan kom je al heel wat tegen..

M.vr.gr.

Perthpete

Wat de belasting betreft ben ik er inmiddels wel uit.
Indien je huis leegstaat en dus niet verhuurt,
dan mag je de 2 opvolgende kalenderjaren nog je hypotheekrente aftrekken voor de nederlandse belastingdienst.
Indien je het verhuurt vervallen de meeste aftrekposten.

Maar blijft toch de vraag..........hoe regel je dan al die dingen vanuit oz.
Dus de betaling van de hypotheek en andere lasten voor je woning?

Bert

Indien je huis leegstaat en dus niet verhuurt,
dan mag je de 2 opvolgende kalenderjaren nog je hypotheekrente aftrekken voor de nederlandse belastingdienst.

Sorry maar dit is wel erg kort door de bocht en niet juist. De hoofdregel is dat je huis bij verhuur naar Box III gaat. Dus geen aftrek in BOX I. De jaarstermijn geldt o.a. als je huis leegstaat ivm met de verkoop van dat huis. Wel si het mogelijk bij tijdelijke verhuur ( 1 jaar) de rente in aftrek te brengen maar ook de huuropbrengsten zijn dan belast.

Verder is de vraag of je bij emigratie wel iets hebt aan een aftrek in box I want je zult wel inkomsten in Box I moeten hebben anders heb je niets aan een aftrek.

Wij hebben ons huis een jaar verhuurd via een buro. Deze zorgden ervoor dat de huur op tijd op onze rekening was overgemaakt.

Ach ja.......belastingen zijn nooit m'n sterkste kant geweest.
Ik heb zowiezo nooit iets begrepen van heel dat BOX systeem.
Me er nooit in verdiept eigenlijk, omdat dat maar saaie belasting stof is.

Maar je zult ongetwijfelt gelijk hebben...........
Niet dat het nu heel erg duidelijk is hoor. (zal wel aan mij liggen)

Bert

Belastingen zijn zeer complex. En met emigratie al helemaal. Misschien is het niet zo duidelijk maar het is zeer lastig om in een paar zinnen het belastingsysteem  mbt emigratie uit te leggen.

En bij mij geldt in dit opzicht gelukkig dat belastingen wel een van mijn sterkste kanten zijn en saai .... dat hoor ik wel vaker. Och ieder z'n vak.

Ook wij zijn bezig de knoop door te hakken wat betreft emigratie. De knoop zit aardig stevig in elkaar en de bijl is niet bijzonder scherp... Er zijn gewoon een aantal dingen die we moeten overwegen. Ons grootste obstakel is ons huis. We willen het aanhouden, omdat we niet direct al onze schepen achter ons willen verbranden.

Maar wie heeft er concreet ervaringen met vastgoedmakelaars c.q. verhuurbedrijven die de verhuur van je huis regelen??? Graag reactie!

Robert,

De Rots Vast Groep werkt landelijk en levert goede kwaliteit.
www.rotsvastgroep.nl

Ook Q-west werkt landelijk:  www.quwest.nl

Beiden hebben hun eigen voorwaarden, maar dat lees je wel op hun site.

Succes,
Zilver

Back