Huis in NL verhuren

duh bacchus

Member
Hoi allemaal,

Nu de verkoop van ons huis langer duurt dan gehoopt overwegen we serieus om het voor lange termijn te gaan verhuren, zodat we toch naar Oz kunnen vertrekken. Ik had op het forum al enkele posts gezien, maar die zijn al wat verouderd. Ik ben benieuwd of iemand recente ervaringen heeft met langdurig verhuren en welke bureaus goed aangeschreven staan.

De spookverhalen over wietplantages in je huis zijn natuurlijk bekend, dus daarom zoeken we naar een partij die dat kan voorkomen en evt. een oogje in het zeil houdt. We hebben binnenkort al een afspraak staan met Rotsvast en hebben ook contact gezocht met Stoit Groep. Bij voorkeur hebben we expats in ons huis, dus misschien heeft iemand daar nog goede tips over of kan iemand evt. andere goede bureaus aanbevelen.

Alvast bedankt.

Gr,
Marc
 
Wij gaan ons huis verhuren via een makelaar, die het statuut van rentmeester heeft. Dat wil zeggen dat hij de contactpersoon is voor de huurders, hij controleert of de huurgelden gestort worden en stort dat dan door naar ons, en min. 2x/jaar gaat hij langs bij de huurders om te zien of alles in orde is. Als er herstellingen moeten gebeuren laat hij verschillende offertes opmaken en contacteert ons om de uiteindelijke beslissing te nemen, of hij gebruikt de mensen die wij ervoor aanduiden etc... Natuurlijk loop je dan nog risico als verhuurder, maar het is toch al een beetje ingedijkt, en die makelaar heeft natuurlijk ook zijn verantwoordelijkheid. Wij wonen wel in België, ik weet niet of deze formule ook in Nl bestaat.

Nadat ik wat info op het forum gelezen had ging mijn voorkeur ook uit naar expats, maar na een aantal gesprekken met mensen in de sector hebben we daar toch van afgezien. Expats zijn er vaak maar voor een paar maanden, dus je hebt een groot verloop van huurders, en ze trekken zich totaal niets aan van het huis of de staat waarin ze het achterlaten, aangezien ze meestal toch niet voor de kosten opdraaien. Ik weet niet of dat echt zo is, maar ik had er in ieder geval geen zin in om het te proberen.

Succes :up:
 
Houd er rekening mee dat een huurder in NL veel rechten heeft en dat je ze als verhuurder er niet zomaar uit kan zetten. Ook niet als het huurcontract afloopt !
Goed informeren is noodzaak en stel keiharde garanties op.
 
Net door de hele molen heen dus wellicht heb je wat aan mijn ervaring:


Nou onze 1 e huurder zit er net in, veel gedoe en eerste klachtenmail al binnen. sommige terecht andere niet. Maar qua huurbescherming kan ik je wel veel vertellen":

1) vraag Vergunning Leegstandswet bij de gemeente aan: dan vervalt iedere huurbescherming, want die is juist in het leven geroepen om je te koopstaande huis te verhuren voor tijdelijk. Regels vind je bij gemeente sites!

Ik heb aangevraagd voor ik huurder had,ingevuld 'nog onbekend' dat lukte en scheelde tijd.

Op VEH site staat voorbeeld huurcontract ogv Leegstandswet, door mijn bank naar verwezen.
Bank om toestemming vragen, verzekeringsmij inlichten of verhuur gevolgen heeft voor dekking en premie (bij mij niet). Alleen inboedelverzekering stopt, niet te verzekeren door verhuurder, onze huurder neemt inboedelverzekering, huurt gemeubileerd,dit ook overeengekomen in het huurcontract.

Voor huurder zoeken bemiddelingsburo 123wonen Groningen gekozen. Veel exposure via hun website, verder is het zelf goed te doen. Maar onze huurder had afwijkende eisen mbt opzegtermijn, dus waren we blij dat zij ons hielpen. Echter ze adverteerden veel met Expats, die hebben we niet gezien. Maar hadden ook maar 2 mndn openstaan, snel beginnen meer keus.

Maar kon ook voor beheer via hun kiezen, maar niet gedaan, ik had wat communicatieissues met hen. Kan heel goed aan mijn eisen liggen hoor en hou daarom liever zelf contact met huurder. Met internet kan je zelf ook heel goed ff een loodgieter regelen vanuit Oz vlgs mij. En ook een deurwaarder mocht het nodig zijn. Beheerburo heeft niet meer rechten dan jij volgens mij. Zitten alleen ertussen en zouden werk uit handen kunnen nemen. Bank heeft ook een ontruimingsverklaring en verpandingsverklaring geeist en dat is voor jou en huurder ook prettig. Verpanding zegt dat als verhuurder de bank niet betaald, de huur rechtstreeks nd bank zal gaan.

Nou heel veel sterkte en geluk, mvg Simone

Ook voor onze verhuur, ben benieuwd hoe dit verder gaat uitpakken
 
Nou Henk en/of Theo heb net alle horrorverhalen gelezen en hoop maar van harte dat ik geluk heb met mijn huurder.

Ook natuurlijk zelfde verz.mij., dus gewaarschuwd, hopelijk niet dezelfde verhuurmakelaar, maar daar zag ik geen naam van staan. Tijd zal het leren, heel veel sterkte met jouw strijd!

Ook wat nieuws geleerd dat energie rekening dan toch voor eigenaar is uiteindelijk?!

groeten simone
 
Back
Top