Huis kopen?

DJB

XPdite Sponsor
Een vraag....aangezien ik tegenstrijdige informatie tegenkom...
Is het mogelijk om meteen een huis te kopen in Australie als je voor het eerst aankomt? En dan bedoel ik eigenlijk in QLD..?
Ik las namelijk dat je eerst 12 maanden daar gewerkt moet hebben voordat een bank over de brug komt?
We kunnen best een aanbetaling doen...maar voor het hele bedrag gaan we toch echt een bank nodig hebben:)

Huren is natuurlijk een optie, maar met 3 kleine kinderen blijf ik graag een beetje op dezelfde plek..

Heb je een vaste baan?
Kan je een aanbetaling doen van minstens 20%?
Dan zou het volgens mij moeten kunnen.
Maar waarom niet eerst huren in de wijk waar je denkt te gaan willen wonen? Als het niet bevalt dan ben je na een jaar weer weg. Anders zit je er aan vast en moet je je huis verkopen.

Het zal idd afhangen van hoeveel je zelf meebrengt an hoeveel je van de bank vraagt. Als je het meeste moet lenen dan zal de bank waarschijnlijk toch echt wel verwachten dat je a) een baan hebt en b) door de proefperiode heen bent. Ben het met Wilsil eens, eerst lekker gaan huren om de omgeving te leren kennen en dan besluiten tot kopen... vooral als je nog nooit in Australie bent geweest.

Ik ben het helemaal met @Wilsil eens. Ik denk dat het wel lukt als je genoeg deposit en een vaste baan hebt, maar ik raad je echt aan om eerst te gaan huren om verschillende redenen. Zo kan je kijken of de suburb je bevalt en of het woonwerkverkeer te doen is. Zo heb je ook tijd om je te oriënteren op de huizenmarkt, die toch wat anders is dan in Nederland. De huizenmarkt heeft de afgelopen tijd behoorlijk in de lift gezeten waardoor iedereen een graantje mee wil pikken en op een hoge vraagprijs inzet in de hoop dat er iemand is die het er voor wil geven. Op onze zoektocht zijn we een aantal veel te dure huizen tegengekomen die vervolgens een half jaar of langer te koop staan en uiteindelijk voor 1 a 2 ton minder worden verkocht dan de vraagprijs. Bovendien is de prijs voor een huis erg afhankelijk van de suburb, tenminste in de grote steden. Ook daar moet je je op oriënteren. Laat gewoon de helft van je spullen in de dozen zitten, dan ben je zo weer over als je dan nog eens moet verhuizen. Dat hebben wij ook gedaan :)

Super, deze informatie. Bedankt.
Ja, huren in dezelfde wijk als je hoopt te kopen kan natuurlijk ook, das waar.... zou het erg sneu vinden namelijk als er nog een keer van school moet worden veranderd...:)

Hebben jullie al enig idee waar jullie heen willen in Qld? Je kunt natuurlijk altijd eerst de school uitzoeken en vervolgens een huis in de buurt huren en later kopen.

We hebben een lichte voorkeur voor Townsville en daaromheen. We houden wel van dat subtropische... Ook heb ik het idee dat de huizen en de ruimte eromheen daar wat betaalbaarder zijn, maar dat kan ik mis hebben..
Iemand ervaring met wonen in die streek?

Ik nog nooit in Townsville geweest. De huizen zullen ongetwijfeld een stuk goedkoper zijn dan waar wij wonen, in Brisbane. Ik vind het klimaat hier ook al aardig subtropisch, met in het voorjaar en zomer bijna elke dag boven de 30 (vaak boven de 35) graden. Daarvoor hoef je dus niet naar het noorden. Het hangt er natuurlijk ook van af waar je werk kunt vinden.

Last edited:
For what it's worth... Townsville is tropisch, niet subtropisch, met de dry/wet seasons en de cyclonen. Voor subtropisch moet je wat zuidelijker gaan zitten.

Oeps.., Dank voor je aanvulling.
Ja, werk is zeker een belangrijke eerste stap...

Back