Huis verhuren of verkopen

singlefooter

New Member
Zijn er ook mensen die ervoor kiezen om hun huis in nederland bijv. de eerste 2 jaar te verhuren ipv te verkopen, zodat als het niet bevalt down under, je hier nog wat hebt om naar terug te keren ?

Sietske

Nee, wij niet...we hebben er over gedacht, maar vinden het teveel
rompslomp. Je moet iemand hebben (of een bureau) die alles voor je
regelt. Je bent nog steeds 'gebonden' aan Nederland terwijl je je wilt
focussen op de toekomst. En ook het feit dat je met belastingen het
een en ander moet uitzoeken.

Ik snap dat mensen het doen 'voor de zekerheid' maar dat is een persoonlijke
keuze en elke keuze is goed als die bij je past  :up:.

Wij hebben nu zoiets, stel...stel...dat het niets wordt in Australië, dan beginnen
we gewoon echt opnieuw...dus ook met een nieuw huis...of misschien wel een
ander land...you never know.

Hoe denken jullie er dan over?

groetjes Miranda

Ligt eraan of de werkomstandigheden in Oz meevallen.
Dan bedoel ik het salaris, en als het huis dan nog niet verkocht is denken we er wel over om te verhuren.
Maar laat ik eerlijk zijn verkopen is denk ik toch de beste optie maar dat moet wel lukken.

Groetjes Kees

Hoi Tum,

Wij denken er ook exact zo over!
Daarbij is het meenemen van de overwaarde ook wel zo prettig bij een nieuwe start, plus in ons specifieke geval het feit dat we eigenlijk nu te klein wonen (sinds onze gezinsuitbreiding .. :lol:) Dus al bleven we in NL, 2008 zou zowiezo een verhuisjaar worden! 
Maar blijft uiteraard een persoonlijke keuze, beide opties kunnen, lijkt me.

Is nog heel lastig, we hebben nu een droomplekje (en toch willen we weg  :p) aan het einde van een doodlopende weg aan de rand van het bos. Zo'n betaalbaar plekje vind je later niet meer.

Daarom was ik benieuwd wat jullie hebben gedaan of gaan doen.
We moeten ons er nog eens in gaan verdiepen wat het met zich mee brengt om voor bijvoorbeeld 2 jaar de boel te verhuren en als we dan zeker weten dat we toch niet terugkomen het alsnog te verkopen, maar aan de andere kant is het geld dat vrijkomt door de overwaarde wel weer heel prettig om in Australie te kunnen gebruiken.

Heb ook een idee hoe het zit met een hypotheek als je zelf niet meer in Nederland woont.

Omdat wij nu zo'n mooi plekje hebben wordt het een moeilijke keuze.

Sietske

Hoi,

Wij hebben er ook over gedacht om de boel te verhuren, maar wie houd het bij als wij weggaan? dat was voor ons ook de vraag.
In twee jaar tijd kan je huis ook behoorlijk uit gewoond zijn als je het dan als nog wil verkopen. Nu weet je in wat voor staat het is.
Wij gaan voor de verkoop en de overwaarde van het huis, kan daar over een tijd (jaar of twee/drie) een leuke aankoop zijn voor een nieuw huis.

Nou succes met jullie beslissing.

Ingrid

Hallo,

Wij kiezen er wel voor om het huis aan te houden. Wij zien onszelf als wereldburger dus kan goed zijn dat we over 10 jaar in Chili of zo zitten. Wij duiken hopelijk lekker de mijnen in in 2008 en gaan daar net zo genieten als wij gedaan hebben in nederland.

Ga je je huis aanhouden dan onze tips: Zorg voor een schriftelijk bewijs van je hypotheek verstrekker en je opstal verzekering dat je het mag verhuren. Al het papierwerk moet je echt tiptop in orde hebben.
Ja, het is wel handig als in NL betrouwbare oppas op je eigendommen hebt. Mijn familie is bekend met woning verhuur dus dat is een plus. Het kan flink misgaan met een foute huurder in je huis.

Nee, zover ik weet ben je al snel je hypotheek aftrek kwijt als je voor de belastingdienst uit NL weg bent.
Nee, van verhuren wordt je niet rijk denk ik de komende 2 jaar. Als je 20-25 euro per maand per m3 woonruimte kunt vangen doe je het niet slecht. Voor dat geld heb je wel alle bijkomende verplichtingen aan je klant. Wij rekenen zeer conservatief met evenuele huurinkomsten, alles wat we vangen is meegenomen.
Nee, laat het ook niet leeg staan want ook dat mag niet (van mijn hyptheekverstrekker). Veel mensen weten dat niet maar vaak ben je na een maand leegstand (bijv overwinteren in spanje) al niet meer voor je opstal verzekert. Goed lezen dus je eigen contracten ....of alvast SBS6 / Pieter Storms / Wendy van Dijk bellen met jouw rampverhaal. Zodra het over jouw geld/bezittingen/beleggen/ huizen gaat dan.........

Ons huis zien wij echt als een zeer lange termijn bezit. We hebben het de afgelopen jaar helemaal in orde gemaakt dus en wij zien het allemaal behoorlijk zakelijk.
Als je geen ernstige reden hebt om je huis aan te houden is verkopen denk ik het beste. Belangrijker is de vraag wat je nou zoekt of hoopt te vinden in Australie. Blijf je daar voor de rest van je leven??? Wil je wel weg uit NL? Als je bang bent dat "het" misgaat moet je misschien nog maar even wachten. Dat geeft niets.
Ons heeft het al met al 3 jaar gekost en hebben nog het visum niet binnen.

Zet hem op en veel succes met je uiteindelijke keuze gewenst.

JUSI en Jelle

Back