huis verkocht na vertrek. belastingen?

mammavark

XPdite Sponsor
Hallo, even het water testen. Ik zag al wat draadjes over hypotheken enzo, maar bij ons is de situatie zo;

een week na vertrek was de overdracht van het huis. We hebben besloten niet belastingplichtig te zijn per vertrek datum.

Moet ik bij het M biljet invullen dat we een huis hadden, of dat het huis verkocht is? (volgt een eigen woning reserve ofzo.)

de opbrengst van het huis, is dat (nog) NL inkomen, of geld dat als australisch inkomen. Of is dat gewoon veranderd bezit?

de kosten van e notaris etc. vallen die dan onder NL'se belasting (aftrek) of onder Australie?

zijn er nog andere dingen waaraan ik moet denken?

Dank alvast!

aukje

Het M biljet moet je volgens mij altijd invullen. En voor zover ik me kan herinneren geef je hierop aan dat je hypotheek aftrek claimt vanaf het begin van het jaar tot het einde, of de datum op welke je het verkocht. Het geld dat je voor het huis kreeg, zijn geen inkomsten. Is dus niet belastingplichtig. Wel eventuele rente die je vervolgens over het geld krijgt, wanneer je het bij een bank installeert.
Dat is hetzelfde zowel voor Nederland als Australie. Alle kosten die je in Nederland gemaakt hebt, kun je van je Nederlandse belasting aftrekken. Niet in Australie.

Ja je moet invullen dat je een huis ivm met de eigen woning reserve. Kosten van notaris zijn allen maar aftrekbaar voorzover ze verband houden met de hypothecaire geldlening. Als ik het me niet vergis verlagen een aantal kosten zoals makelaar wel de eigen woning reserve.

Succes.

ok, hartstikke bedankt tot zover!!! :smile:

Moet ik invullen dat het huis verkocht is?? de overdracht was 1 week na vertrek?? als ik het goed begrijp heeft de eigen woning reserve te maken met de verkoop.

Maar misschien is het juist wel handig dit allemaal op te voeren. Is dat aan te raden- levert dat voordelen op??

Back