Huis verkopen of verhuren?

Marijs

XPdite Sponsor
Hoi,

Wat ik aan jullie zou willen vragen is:
Gaan jullie je huis verkopen of verhuren als jullie naar Australie gaan?
Er kleven aan beide opties nadelen als voordelen..
Wij zijn van plan om voor drie jaar naar Australie te gaan, en daar de balans
opmaken wat we willen. Vandaar dat de optie verhuren mij aanspreekt,
dan hebben we onze thuisbasis gereed voor als we terugkomen.
Aan de andere kant is het ook prettig om je huis te verkopen, dan heb je
een flink bedrag om in Australie zelf iets te kopen.
Het nadeel van verhuren is voor mij, dat je niet weet wat er in je huis
gebeurt als je er niet bent  :?
Wij zouden dan ons huis gemeubileerd willen verhuren, omdat daar meer vraag
naar is, dan naar niet gemeubileerde huizen.
Ik vind dit een lastig iets...
En zou graag jullie meningen hierover lezen!

groetjes,
Marja

In de huidige economische situatie, waarbij een prijsdaling binnen de Nederlandse huizenmarkt niet is uit te sluiten, zou het (financieel) wel eens goed kunnen uitpakken om het huis nu te verkopen, in Oz te gaan huren en vervolgens bij eventuele terugkomst na 3 jaar weer te kopen. Overigens zijn er geluiden dat Oz eveneens een prijsdaling tegemoet gaat (zij het dat er nogal wat regionale verschillen zouden kunnen zijn). In dat geval zou ook een koop in Oz na genoemde 3 jaar, als blijkbaar het besluit 'stay or go' gaat vallen, interessant kunnen zijn. Dit is in ieder geval de route die wij zelf ook willen gaan bewandelen (met, net als jullie, een soort 'bedenktijd' van 3 jaar).
Maar goed, het huis in Nederland verkopen is op dit moment wellicht ook nog niet zo eenvoudig...
Succes ermee.  :up:

Ik denk dat de daling wel meevalt als je het hebt over het segment van 2 tot 3 ton en in de randstad.

Hier in Flevoland zijn de huizen nog gestegen.

plus de berichtgevingen over de daling  zijn verkeerd geïnterpreteerd, het geeft op t moment een daling van 3/10 % van de stijging, dus de verwachtte 2% stijging ging globaal genomen niet zijn gang, maar "slechts"een 1,7% .

dan praat je over 800 euro per huis.

dus trek je van die paniek niks aan.

Desalniettemin wilde ik ook dat kopers dat doen, maar ik heb een heel enthousiaste kijker vd week gehad, en die wacht het ff af.

ja, dan heb je het balletje aan het rollen, mensen moeten stoppen met panieken en vooral doorgaan met kopen,

ikzelf vind verhuren totaal geen optie daar ik zoveel gevallen heb gezien dat de huur niet eens de kosten dekt van dat geen wat er verwaarloosd is in je huis.
Je komt hoe dan ook voor kosten  te staan, of je moet het opknappen, dat staat als een paal boven water, of je huis gaat voor minder weg.

bovendien krijg je ook geen belasting teruggaaf van je hypotheek, dan moet je het zelf bewonen.
en je moet het melden aan je hypotheek gever.
Vanwege het feit wat ik zojuist heb beschreven, dat er een rieele kans is dat je huis minder waard wordt.

hopelijk is dit voor jou genoeg om nog eens te overwegen.

wij gaan als ons huis verkocht is iig.

Wij wonen nu ongeveer negen jaar in dit huis, en zouden eigenlijk eens lekker de muren willen verven etc. Maar als wij het gaan verhuren, vind ik dat zonde.. Dan doe ik het liever als we eventueel terugkomen. We zijn bij een makelaarskantoor in de buurt langs geweest, zij verhuren huizen aan bedrijven. Je kunt dan ook een overeenkomst met hun afsluiten, dat zij de betaling voor je regelen, en een oogje in het zeil houden. Je huis wordt ook schoon opgeleverd als je thuiskomt :roll:

Maar ik hoor inderdaad ook verhalen dat het wel eens misgaat. Wij zouden pertinent niet particulier gaan verhuren, dat risico is ons te groot. Het grote voordeel van het verhuren vind ik het idee dat ik weer op dezelfde plek terug kan komen. We wonen in een fijne buurt aan de kust, alles zit heerlijk in de buurt.

Ik blijf het echt een lastig issue vinden...maar ach, eerst het visum maar rond. Dan maken we verdere plannen! Bedankt alvast voor jullie inbreng!

groetjes!

Nou er zo van uitgaan dat wanneer het via een buro wordt verhuurd, het prima in orde is, zou ik niet doen. Ik ken ook expats die hun huis in NL hebben verhuurd en een totaal uitgewoonde woning terugvonden. En dit was verhuurd via een gerenommeerd buro, tja. Wij hebben ooit ons appartement willen verhuren, ook via een buro, want we zouden op reis gaan. Afijn ze hadden een huurder, alles leek oke, maar de huurder wilde wel iets eerder in het appartement. Wij de datum van ons vertrek veranderd, ging op het laatste moment de hele deal niet door. Lekker geregeld door dat buro NOT.
Gelukkig heb ik toen zelf nog snel een huurder kunnen vinden die trouwens heel oke was.

Maar goed, ons appartement staat nu te koop, maar ergens hou ik de optie open om wanneer de verkoop niet lukt, het te verhuren.

Wij hebben ons huis verkocht en net voor de paniek uitbrak, dus nog voor een goede prijs.  :up:
Wij hebben ook vrienden die de boel verhuurd haaden en een chaos aantroffen bij terug komst dus dat was geen optie voor ons. Verder hadden we een onderhouds intensief huis met veel hout, iets wat een huurder echt niet gaat bij gaat houden.

Verder is het onoverkomelijk dat de prijzen straks gaan dalen.
Aangezien banken op dit moment niet (of niet genoeg) lenen is de enigste optie dat de prijzen straks naar beneden gaan. Als er dan ook nog één of andere wijsneus aan de hypotheek aftrek gaat sleutelen dan is het helemaal voor elkaar.

Daarbij komt nog dat er veel rente vast periodes aflopen de komende periode, deze mensen zullen (veel) meer moeten gaan betalen en zoniet hun huis moeten verkopen, okrtom, het aanbod word groter.

Gr,
Johan

Back