Huizen: een verschil met NL is dat de turnover veel hoger is in de meeste wijken. Mensen verhuizen meer in het algemeen (geen idee waarom), en daarenboven emigreren/immigreren ze voortdurend naar andere staten of landen (vooral China en UK).
Als je weet in welke buurten je wilt wonen, is dat in je voordeel. Bereid je goed voor zodat je snel een bod kunt uitbrengen mocht het zo uitkomen.
Ook anders zijn de veilingen. Die zijn heel populair, hoewel het nu iets minder is vanwege de neergaande markt. De veilingen zijn bedoeld om het onderste uit de kan te halen voor de verkopers. Maar met goede voorbereiding, geduld en uitschakelen van emoties (had ik stalen zenuwen al genoemd?), kun je een koopje krijgen. Vooral als het een "deceased estate" is, en je op de veiling een rijtje kwijlende erfgenamen aantreft, die z.s.m. willen verkopen. Gezien de huidige rentestand kun je tegenwoordig misschien ook bankveilingen vinden, maar waarschijnlijk is dat in de mindere buurten.
Tip: breng een bod uit de avond voor de veiling, met een ultimatum. Als er niet genoeg aanmeldingen zijn voor de veiling, zal de makelaar daar serieus op in gaan.
Belastingtechnisch is het slimmer om een huis te kopen en verhuren, en dan zelf een huis te huren. Maar er zijn natuurlijk niet-financiele redenen om in een koophuis te wonen. Als je nieuw in een stad bent, lijkt het me slimmer om eerst te huren. Die buurt is misschien wel leuk voor toeristen, maar wil je er een 5 jaar wonen? (Elke keer als je koopt/verkoopt betaal je heel wat belasting, dat kan je niet te vaak doen.)
Laatste huizentip: contractueel ben je niet zo goed beschermd als koper. Vooral als je scherp onderhandelt, kan je een goede deal krijgen, maar er is een kans dat de deal niet doorgaat. De verkoper daarentegen zal een borgsom verlangen, dus die heeft weinig risico na de afkoelperiode van een paar dagen.
Autos: voor tweedehands ben ik een grote fan van Pickles (http://www.pickles.com.au/cars/). Zelf heb ik een council auto gekocht. 10,000km op de teller: eindelijk een voordeel van luie ambtenaren
Je kunt kopen op de maandag-veiling (goedkoper, maar breng je stalen zenuwen) of in het weekend ervoor voor een vaste prijs. Niet alleen zijn de autos hoge kwaliteit, maar er zijn uitgebreide rapporten van de lokale ANWB die elk stofje beschrijven. Merken zijn vooral Holden, Ford en Toyota.
Ruil geen oude auto in in dit geval, verkoop het zelf.