huizen en auto's

Alja

Member
dag allemaal,
aangezien we op het einde van dit jaar naar OZ verhuizen heb ik al eens zitten kijken naar huizen en wagens. Kan je in OZ nog makkelijk over de prijzen 'praten', of niet? :coffee:

Frank & Hilde

Gisteren een auto gekocht en nog best wat van de prijs afgekregen. Scheelt waarschijnlijk ook dat het nu einde financiële jaar is. Ook hadden we niks in te ruilen en betaalden cash.

Met het kopen van huizen heb ik nog geen ervaring.

Naar onze ervaring is er niet zo veel verschil tussen het "dealen" over huizen prijzen en auto prijzen in NL en Oz. De marges zijn misschien wat minder (2 - 5 %) maar er valt heel goed te handelen wanneer je geen inruil auto hebt.
Huizen hangt heel erg van de omgeving en de concurrerende objecten af. Maar meestal is er wel wat af te dingen. Sucess.!

kijk, dat vind ik ook wel erg interessant om te weten, aangezien mijn vriend als we daar zijn een auto wilt, en een koophuis!
Maar ik ben wel goed in praten, dus dan krijgen we er vast wel wat vanaf, maar hebben ze daar ook alle merken auto's of hebben ze daar alleen maar oude auto's?

Groetjes Nikki

[quote author=nikk1988 link=topic=8961.msg120528#msg120528 date=1215071131]
maar hebben ze daar ook alle merken auto's of hebben ze daar alleen maar oude auto's?
[/quote]

Alleen maar oude autos, veelal afgedankte bolides uit oost europa, zoals ladas en dergelijke.
Nieuwe autos zie je werkelijk nauwelijks.

:up:

hahaha, zal me vriend leuk vinden :p:pkan je eigenlijk je auto van NL naar Aussie meer laten verkassen?

Nikki

dan weet ik al waar mijn vriend het het moeilijkst mee gaat krijgen! ouch ouch voor hem :cool:
Ik vind t niet erg, dan issie misschien wat minder into auto's, want het lijkt zijjn grote liefde wel afentioe i.p.v ik  :evil:
hahaha oh wat ben ik erg hee  :wink:

Ach....ze hebben er wel leuke auto's hoor.
image046.jpg

Dit is de Holden van neef Pat, er zit een 500+ PK Corvette motortje in.
Een raket op wieltjes :evil:

Bart

aha, dat zou wel wat voor mijn vriend wezen! ik zal m de foto laten zien als die thuiskomt en hem een reactie laten plaatsen:p Groetjes Nikki

Nikki, misschien moet je sommige mensen wat minder serieus nemen.. :D  :grin:

Ik wilde het net zeggen Luuk.....
Hou het meiske niet zo voor de gek jongens  :wink:

:grin: :grin: :grin:

mensen, het maakt me niet uit, ik heb de balle verstand van auto 's en het zal me een worst wezen  :wink: :up: als we er allemaal om kunnen lachen dan is t niet erg toch!!  :cool:

Nikki meiske toch. Zeg maar aan je vriend dat ze daar dezelfde soort wagens lopen hebben als hier, maar soms met een andere naam, en ja, met het stuur aan de andere kant :smile:. De wagens gaan misschien wat langer mee, maar ze zijn echt wel 'up to date' en echte 'Ballenwagens' zoals de Holden VXR V8 supercharger. Kan je lekker de keien mee uit de grond sleuren. Met deze wagen, en ook de Ford Falcon, worden reeksen van wedstrijden gereden, V8 supercars, en deze zijn te vergelijken met DTM.... als je vriend dat iets zegt. Alleen geven ze nog minder graag een plaatsje af op het circuit, en zouden ze rijden tot 'de brokken ervanaf vliegen'. Dus voor je vriend helemaal helemaal geen probleem.

Zoals eerder gezegd alles is bepraatbaar. Via sommige realestate sites (o.a. domain.com.au) vindt je zelfs links waar te vinden is hoeveel er voor de suburb van je keuze "afgepraat" kan worden. Zeker nu het allemaal wat lastiger wordt in de real estate vanwege de hoge rente valt er te praten, zelfs met nieuwbouw.
En wat auto's betreft ben ik het toch hartgrondig oneens met de mening van sommigen hier. Met een V8 zal je best de keien uit de straat trekken, maar een standaard V6-automaat Commodore of Falcon vindt ik middeleeuws vergeleken met een moderne Europese of Japanse auto, en ja we hebben er zelf echt een gehad (1998 en 2003 Commodore). Persoonlijk vindt ik ze gevaarlijk, ik heb altijd het gevoel dat de auto met mij rijd in plaats van andersom, en dan hebben we het nog niet eens over het benzine verbruik.

Voor alle duidelijkheid de "normale" Europese en Japanse en Koreaanse auto's ed kan je hier ook gewoon kopen hoor  :up:

[quote author=Peer link=topic=8961.msg120707#msg120707 date=1215331221]
...maar een standaard V6-automaat Commodore of Falcon vindt ik middeleeuws vergeleken met een moderne Europese of Japanse auto
[/quote]

Hoi Peer, je hebt helemaal gelijk. De auto die ik voor mijn huidige dikke Yank slurper :)-) had, was een Ford Falcon van 2005. 4 liter V6. Ook aardig snel, maar (in de standaard uitvoering) niet de veiligste auto. Geef je per ongeluk een ietsje teveel gas op een wat minder stroef oppervlakte gaat je kont zo opzij... Geen wonder dat er hier veel jongelui ' de macht over het stuur' verliezen. Traction control, ESP o.i.d. is ver te zoeken bij deze standaard modellen. En dan is die 4literV6 heel wild .....

ze hebben daar sowieso hele vette auto's! Holden (hier Opel) en Ford zijn bekende merken.
En ze showen ze ook graag, dus dat zal wel goed komen denk ik.

mijn ervaring is dat over alles eigenlijk wel meer te onderhandelen is dan hier in nl... heb alleen geen ervaring met aanschaf auto/huis.
Het scheelt iig al dat je zegt dat je een local bent. Ze willen toeristen toch iets meer "afzetten"

mooi, kan mijn vriend zich daar dus ook uitleven met zijn auto!  :up:
hij ook weer blij!
Nou ik nog,hmmmzzzz ik wil een eigen paard, tada, 2 vervoers middelen  :p
Ik weer blij, en dus iedereen blij!  :grin: :lol:

Huizen: een verschil met NL is dat de turnover veel hoger is in de meeste wijken. Mensen verhuizen meer in het algemeen (geen idee waarom), en daarenboven emigreren/immigreren ze voortdurend naar andere staten of landen (vooral China en UK).
Als je weet in welke buurten je wilt wonen, is dat in je voordeel. Bereid je goed voor zodat je snel een bod kunt uitbrengen mocht het zo uitkomen.

Ook anders zijn de veilingen. Die zijn heel populair, hoewel het nu iets minder is vanwege de neergaande markt. De veilingen zijn bedoeld om het onderste uit de kan te halen voor de verkopers. Maar met goede voorbereiding, geduld en uitschakelen van emoties (had ik stalen zenuwen al genoemd?), kun je een koopje krijgen. Vooral als het een "deceased estate" is, en je op de veiling een rijtje kwijlende erfgenamen aantreft, die z.s.m. willen verkopen. Gezien de huidige rentestand kun je tegenwoordig misschien ook bankveilingen vinden, maar waarschijnlijk is dat in de mindere buurten.
Tip: breng een bod uit de avond voor de veiling, met een ultimatum. Als er niet genoeg aanmeldingen zijn voor de veiling, zal de makelaar daar serieus op in gaan.

Belastingtechnisch is het slimmer om een huis te kopen en verhuren, en dan zelf een huis te huren. Maar er zijn natuurlijk niet-financiele redenen om in een koophuis te wonen. Als je nieuw in een stad bent, lijkt het me slimmer om eerst te huren. Die buurt is misschien wel leuk voor toeristen, maar wil je er een 5 jaar wonen? (Elke keer als je koopt/verkoopt betaal je heel wat belasting, dat kan je niet te vaak doen.)

Laatste huizentip: contractueel ben je niet zo goed beschermd als koper. Vooral als je scherp onderhandelt, kan je een goede deal krijgen, maar er is een kans dat de deal niet doorgaat. De verkoper daarentegen zal een borgsom verlangen, dus die heeft weinig risico na de afkoelperiode van een paar dagen.

Autos: voor tweedehands ben ik een grote fan van Pickles (http://www.pickles.com.au/cars/). Zelf heb ik een council auto gekocht. 10,000km op de teller: eindelijk een voordeel van luie ambtenaren  :p Je kunt kopen op de maandag-veiling (goedkoper, maar breng je stalen zenuwen) of in het weekend ervoor voor een vaste prijs. Niet alleen zijn de autos hoge kwaliteit, maar er zijn uitgebreide rapporten van de lokale ANWB die elk stofje beschrijven. Merken zijn vooral Holden, Ford en Toyota.
Ruil geen oude auto in in dit geval, verkoop het zelf.

Back