Huizen kopen mogelijk of toch huren?

Martin B

New Member
Hoi aan allen,

Ik heb op diverse mortage brokers en banken gekeken voor een lening.
Verbaasd me toch echt dat die bedragen zo hoog zijn!

Als je bijv. kijkt voor een huis in Adelaide omgeving met 4 slaapkamers huurprijs plm. 300-350 AUD.
Zo'n soortgelijk huis kopen ongeveer een 250-300K, met ongeveer een maandbedrag van ca 2000AUD.
Kan dit wel met een gem. salaris van 45-50K? (Ik ben hier even vanuit gegaan als startende ondernemer daar in de installatietechniek, gas, water en sanitair of tijdelijk in loondienst voor 850-950 AUD p/wk)
Kan je niet beter huren dan?

Graag ervaringen van jullie.

Vast bedankt,

Martin
 
Martin,

Hier is veel over geschreven. De één zegt dat een huis huren / kopen in Australië goedkoper is dan in Nederland. De ander zegt weer van niet. Verder is het zo dat, hoe verder je van het centrum af woont, hoe goedkoper het wordt. De één vind het prima om, als je in Adelaide werkt, om in Aldinga of nog verder weg te wonen. De ander wil niet verder weg wonen dan fiets/loopafstand van het centrum.

Dan is het misschien slim om je tijd- en benzinekosten te berekenen. Of indien mogelijk openbaar vervoerskosten. Die zijn lager dan in Nederland.
En verder: Op dit forum is hier veel over geschreven.
 
Ja ik weet het, maar de meningen zijn daarover zeer verdeeld.  :-(
Dus probeer daarom wat contretere antwoorden te krijgen.
 
[quote author=Martin B link=topic=5660.msg71504#msg71504 date=1158761670]
Zo'n soortgelijk huis kopen ongeveer een 250-300K, met ongeveer een maandbedrag van ca 2000AUD.
[/quote]

Dat hangt toch af van de looptijd van de hypotheek? Het bedrag wat je noemt lijkt mij behoorlijk hoog.
Als je de aanschafprijs uitsmeert over een langere periode zal de maandelijkse aflossing ongetwijfeld beduidend lager liggen.

:|
 
Ja precies.
Is de looptijd 20 / 25 of 30 jaar?

Bekijk even de rente, die helaas in Australië niet aftrekbaar is.
En, wees vooral in het begin berijd om meer dan 30 km buiten het centrum te wonen.
De benzineprijs ligt zoals we dat allemaal weten in Australië lager dan in Nederland.
Hetzelfde geldt voor vaste lasten, voedsel. Met name vlees schijnt veel goedkoper te zijn in Australié.

http://www.realestate.com.au/cgi-bi...d=4&maxbed=4&parking=&minlandsize=&p=30&o=def

Even een aantal woningen met 4 slaapkamers. Ik zie dat als je bereid bent om één badkamer te nemen dan ben je alweer een stuk goedkoper uit.
En.... vergeet niet dat een huis in Nederland met 4 slaapkamers, nou ik denk dat je er in de randstad er geen één meer vind onder de € 350.000,=. Okee, er is in Nederland hypotheekrenteaftrek maar er zullen veel het met me eens zijn dat huizenprijzen in Nederland heel erg hoog zijn. Zo niet de hoogste van Europa.

Nog even terugkomend op wat je zegt over die prijzen.
Als je een huurhuis neemt van $300,= per week, dan ben je per maand *52 /12 = $ 1300,= kwijt.
Het scheelt in jouw verhaal dus $ 700,= per maand.
Vergeet echter niet dat als je een huis koopt, de maandlasten alleen maar omlaag gaan. Je lost af, je betaalt minder rente, en ga zo maar door. een verhuurder kan de huur verhogen, een bank / hypotheker kan niet je hypotheek verhogen. Alleen de rente kan hoger worden, als je die niet vastzet.

N.B. Martin: Ik neem aan dat dit verhaal je bekend is maar ik vermeld het ook even voor bezoekers die hierover willen lezen. We zijn tenslotte op het Internet.
 
Dat klopt allemaal wel.
Maar onze visie is om NU te leven en niet later. Het leven kan zo betrekkelijk zijn.
We gaan niet alleen voor een huis werken. Is niet onze opzet.

Is zo'n hoog bedrag op te brengen zodat er ook nog geleefd kan worden, daar ging het mij om.
Kijk als je in NL 2500,- verdient en 1500,- aan hyp betaald vind ik dik geld! Toch dezelfde verhouding.
En idd het levensonderhoud is daar lager natuurlijk, maar toch...
 
Hoi Martin,

Je berekeningen kloppen, en het is inderdaad veel goedkoper om te huren dan om te kopen. Voordeel van huren is ook dat je geen onderhoudskosten hebt. Nadeel is o.a. dat je het niet naar eigen inzicht kan inrichten/verven/etc.
Persoonlijk lijkt het mij niet op te brengen met een jaarinkomen van 45k. Huizenprijzen zijn enorm gestegen de laatste jaren, en veel australiers komen in de problemen. Wij hebben al een paar verhalen gehoord van  mensen die hun huis moetsen verkopen, omdat ze na een tegenslag de hypotheek niet meer konden opbrengen.
Voordeel nu is wel dat het een echte kopers markt is. Je kan ver onder de vraagprijs bieden, want mensen raken hun huis gewoon niet kwijt. Maar de rente is hoog (7%) en niet aftrekbaar. Je kan je hypotheek ook niet voor lange tijd vastleggen. Dus leen je nu tegen 7 %, volgend jaar kan die rente wel nog verder gestegen zijn, en de prognoses zijn ook dat er dan weer veel mensen in de problemen komen.
Vergeet ook niet de hoge councilrates die je jaarlijks moet betalen, is toch ook weer een extra kostenpost.
En levensonderhoud lager.... valt best nog tegen hoor. Je houdt in elk geval geen bakken met geld over.

Succes met je beslissing.
Ducee
 
Ducee,
Kopersmarkt ??? Niet in Perth hoor! Hier worden huizen van 400.000-600.000 gewoon binnen enkele dagen verkocht.. Maar dat is niet in heel Australie zo.
Perthpete
 
Aan Ducee,

Die councilrates aan wie te betalen en hoeveel bedragen die dan? Huur/koopwoning?
Afhankelijk waarde woning?
Wat stijgen de huurhuizen p/j ook ca 3%?

Het jaarinkomen geschat op basis in loondienst zijnde.

Als zelfstandige hoop ik toch wat meer te verdienen.
Ik weet niet wat de uurlonen zijn voor een installatiebedrijf, erkend loodgieter.
 
De councilrates van de huizen die wij bekeken hebben zaten op 800-1000 dollar per jaar, van koophuizen, te betalen aan de council waar je woont. Dat waren huizen van rond de 300.000. Die hadden overigens geen riolering, en het legen van de sceptic tank zat daarbij in. Kan dus zijn dat de rates lager zijn bij een huis met riolering. Overigens betaal je voor riolering zo'n 100 dollar per kwartaal. Het is trouwens heel normaal om aan de makelaar bij de bezichtiging te vragen wat de councilrates zijn. Soms zetten ze het zelfs op de flyer van het huis.

Ik heb geen idee van huurprijs stijgingen.
Het officiële gemiddelde inkomen is trouwens 37.000 dollar per jaar.  Daarom zie je hier erg veel dat zowel man als vrouw werken. Eén inkomen voor het huis, het andere inkomen voor de rest.
Ducee.


[Lost: Quote verwijderd]
 
Martin, ik zag je signature en keek bij je vorige postings om te kijken waarom je in dubio bent.
Australië heeft een aantal financiele nadelen zoals bijvoorbeeld:
- minder vakantie dagen
- lagere lonen

Maar, het heeft ook veel voordelen. Het is een hele kindvriendelijk land (ik zag dat je 3 kinderen hebt), de sfeer is hier geweldig; heel relaxt, totaal geen agressie, het weer is er stukken beter en de hebt hier de ruimte en de vrijheid om er lekker tussenuit te gaan de natuur in. Lekker camperen in het weekend, dat soort dingen. Wilde dieren in het echt zien, soms struikel je er zelfs over.
Ten opzichte van Nederland is dat echt een verademing.

Aangezien je misschien een eigen bedrijfje hier wilt beginnen:
Ik wil je nog wel waarschuwen, Australiërs houden zich niet zo erg aan afspraken, ook bedrijfjes niet. Als ze zeggen dat ze morgen komen om je kraan te maken (ik zeg maar wat), kan het best zijn dat ze gewoon niet komen. Is heel normaal. Een afspraak om 9 uur is eigenlijk half 10. Niet terugbellen. Je moet daar wel tegen kunnen Wij hebben er heel erg aan moeten wennen. Aan de andere kant kan jij je daar wel mee onderscheiden van de anderen door wel goed met je klanten om te gaan, maar het is wel goed om te weten denk ik.

Overigens hoor je altijd dat het hier makkelijk/voordelig is om een eigen bedrijf te beginnen. Ik weet hier verder niets van, maar wie weet kan je daar nog je voordeel mee doen. En, de werkdruk is lager.
Ducee.
 
Hi Ducee,

Wederom bedankt voor je bijdrage!

Voor wat betreft de instelling ben ik juist WEL zo iemand die zijn afspraken nakomt en even belt van: "ik ben 10 min later, maar ik kom eraan"
Ik heb hier een goedlopend bedrijfje wat alleen maar van mond tot mond reklame zijn werk krijgt.
Zit tot half januari vol. Dus...service, klant-,gericht en vriendelijk en je afsprkaken nakomen daar moet je het van hebben.

Ik denk dat een erkende loodgieter toch wel wat kan verdienen daar niet?
Maar ja hier is daar niet he!

Martin
 
[quote author=Martin B link=topic=5660.msg71686#msg71686 date=1158924529]
Ik denk dat een erkende loodgieter toch wel wat kan verdienen daar niet?
Maar ja hier is daar niet he!
[/quote]

Zeker weten, werk zat voor loodgieters. Als je op 70% van je NL tempo werkt, werk je al harder dan de rest. Als je dan ook nog je afspraken nakomt zit je goed.
Ik wacht al 3 maanden op een loodgieter, gelukkig huur ik dus kan mijn huisbaas alles regelen en betalen en overal achteraan bellen.
Het gebeurt erg vaak dat ze Ozzie bedrijven toezeggen langs te komen voor een prijspopgave, maar gewoon niet komen.
Die gene die wel komt, komt vervolgens niet opdagen op de eerste werkdag, kun je op je vrije dag daar weer achteraan gaan bellen.........
 
I am so confused..

Martin reageert in het topic van Martin B  :-D.
Ja, dit is (nog) één van de goede punten van Australië, soms komen de mensen niet of te laat en je kan dus behoorlijk scoren als je wel en op tijd komt.
Misschien is het zelfs nodig om vantevoren tegen je klanten te zeggen dat je op tijd komt in plaats van (zoals de Australiërs gewend zijn) te laat  :-D. Hoe zit zoiets eigenlijk als je werknemer bent? Denken de bazen dan ook dat als ze zeggen dat je moet beginnen om 9:00 uur dat je dan toch pas om 10:00 uur komt opdagen?
En zijn ze dan helemaal verbaast als je om 8:45 al op je werkplek zit, zoals ik voor de gewoonte hield in Nederland?
 
Back
Top