Huizenprijzen in Australie

Rob Breumelhof

Active Member
Hoi allemaal,

Zojuist zijn weer de gegevens bekend gemaakt over de gemiddelde huizenprijzen in Australie en de stijging/daling over het afgelopen jaar.

Hier zijn ze:

Adelaide    $289.710 (+7,3%)
Brisbane    $323.950 (+4,5%)
Melbourne $337.600 (+5,5%)
Perth        $406.200 (+35,4%) !!!!!
Sydney      $496.500 (-0,5%)

Verder ligt de hypotheekrente tussen 7% en 7,75% en deze is NIET fiscaal aftrekbaar.


Met vriendelijke groeten,

Rob Breumelhof
Adelaide
 
Voor de mensen in Nederland

Adelaide    170.928 Euro
Brisbane    191.130 Euro
Melbourne 199.184 Euro
Perth        239,658 Euro
Sydney      292.935 Euro

Als je dit ziet en vergelijkt met de gemiddelde huizenprijs in Nederland dan is Australie wel goedkoper maar niet spotgoedkoop, zeker als je dan 7% rente rekent zonder belastingvoordeel.

Gemiddelde huizenprijs in Nederland momenteel 219.176 Euro
 
of je moet het zelf bouwen dan heb je hoofzakelijk met de materialen kosten te maken..

:up: :up:

cheers,

Jack :evil:
 
hoe zit het in Ozzie met KK? Hier reken ik altijd met ca. 10%, maar daar ik het grootste deel overdrachtsbelasting.
 
Normaalgesproken zijn de makelaarskosten voor rekening van de verkoper tenzij anders vermeld. Die kosten zijn hier in QLD: 5% over de eerste $18.000 (dacht ik) en 2.5% over de rest.
Dan heb je nog stamp duty (overdrachtsbelasting) te betalen door de koper. In QLD is dit 1% van de huisprijs, tenzij het je eerste huis is. In dat geval betaal je geen stamp duty voor een huis onder de $250.000.
En ongetwijfeld nog meer kosten die ik me effe niet meer kan herinneren...

Kosten/percentages kunnen per staat verschillen.
 
[quote author=Wilbert67 link=topic=5485.msg69038#msg69038 date=1156578332]
Als je dit ziet en vergelijkt met de gemiddelde huizenprijs in Nederland dan is Australie wel goedkoper maar niet spotgoedkoop, zeker als je dan 7% rente rekent zonder belastingvoordeel.
[/quote]

Persoonlijke vind ik dat je ook naar de kwaliteit van huizen moet kijken, en dan zijn ze echt niet veel goedkoper dan in NL.

Veel huizin in SA (ook elders?) bestaan uit een houten frame, brick veneer aan de buitenkant, gipsplaatje aan de binnenkant, golfplaatje op het dak en de goedkoopste materialen met standaard keuken en standaard badkamer. In de nieuwbouw wijken bestaat denk ik 90% van de huizen uit een standaard bouwpakket wat ze in 2 maanden neer zetten. Ook geen isolatie, geen dubbelglas en geen centrale verwarming. In de winter kan het in SA koud koud zijn, vooral als het ook binnen waait.

Voor die 48.000 euri verschil krijg je in NL veel meer huis, maar de omgeving en het weer zijn in Australia weer beter  :)
 
Hai Rob,

Ik mis de gemiddelde huizenprijs en stijgings/dalings percentage in Hobart.
Ben ik ook wel heel benieuwd naar  :)

Mariette
 
Hoi Mariette

[quote author=kallie link=topic=5485.msg69129#msg69129 date=1156660507]
Ik mis de gemiddelde huizenprijs en stijgings/dalings percentage in Hobart.
Ben ik ook wel heel benieuwd naar  :)
[/quote]Dit stukje vond ik over de huizen markt in Hobart.

Prices in middle and outer Hobart suburbs rose 4.6 per cent $250,000 and $260,000 respectively. In total, Hobart’s median house price rose 4.2 per cent over the year to $282,500 while the number of houses sold rose

De rest kun je hier lezen http://www.echoice.com.au/servlet/HomeLoanInfo?pn=/homebuyercentre/preparehomesearch/hobarthousingmarket.html

Cheers Sander :up:
 
Verder heb je natuurlijk nog de First Home Owner Grant. Zie hiervoor: www.firsthome.gov.au

Niet dat het nu heel erg veel geld is dat je krijgt, maar het is toch mooi meegenomen.
 
[quote author=Rob Breumelhof link=topic=5485.msg69144#msg69144 date=1156670424]
Verder heb je natuurlijk nog de First Home Owner Grant. Zie hiervoor: www.firsthome.gov.au
Niet dat het nu heel erg veel geld is dat je krijgt, maar het is toch mooi meegenomen.[/quote]

Niet , "heel erg veel" ,  beste Rob...???

7000A$ is toch een leuk bedrag om een leuke keuken of iets dergelijks in je nieuwe huis te plaatsen.
Mensen die teveel hebben waarderen niet meer de kleintjes......jammer.

Jack :evil:
 
Ja, ach. Zo lang je meer dan 25 km buiten een centrum woont zijn de prijzen nog heel redelijk. Zo heb ik een huis op het oog met 3 slaapkamers, 1 badkamer en plaats voor 2 auto's voor een huur van $ 210,= per week. Heel redelijk denk ik. En dan komt er nog bij dat je als je aan een woning met 1 of 2 slaapkamers genoeg hebt dat je dan toch maar weer in Australië in een vrijstaand huis woont, en in Nederland: Jawel, in een flat, in één van de meest achteruitgaande buurten.

Of erger nog, in de provincies Groningen, Friesland of Zeeland: http://msn.entopic.com/weekcijfer/huizenprijs
 
@Martin
Over die bouwkwaliteit: helemaal mee eens. Al is het wel makkelijk om later nog eens wat ADSL-kabeltjes te trekken enzo door het loze plafond. Australiers gaan veel meer voor 'op het oog kwaliteit' dan echt strutureel goed spul. Met huizen en ook op andere gebieden. Bv de telefoonaansluitingen die hier (20 minuten ten zuiden van Adelaide) 'enkeldraads' zijn uitgevoerd, scheelt de helft aan koper. Nadeel is wel dat ADSL voor hele volksstammen onbereikbaar is. En nog steeds wordt er bij (rurale) nieuwbouw gewerkt met dat soort verbindingen. Niet nadenken verder dan de neus lang is, no worries enzovoorts...
 
[quote author=hawk link=topic=5485.msg69195#msg69195 date=1156714186]
Ja, ach. Zo lang je meer dan 25 km buiten een centrum woont zijn de prijzen nog heel redelijk. Zo heb ik een huis op het oog met 3 slaapkamers, 1 badkamer en plaats voor 2 auto's voor een huur van $ 210,= per week. Heel redelijk denk ik. En dan komt er nog bij dat je als je aan een woning met 1 of 2 slaapkamers genoeg hebt dat je dan toch maar weer in Australië in een vrijstaand huis woont, en in Nederland: Jawel, in een flat, in één van de meest achteruitgaande buurten.

Of erger nog, in de provincies Groningen, Friesland of Zeeland: http://msn.entopic.com/weekcijfer/huizenprijs
[/quote]

precies. Al die luien ozzies willen alemaal op loop afstand van werk en voorzieningen wonen. En dan doe ze nog alles met de auto :wall:

Als je in Adelaide de moeite neemt om 40km vanaf het centrum te gaan zitten.
Zijn de huizen erg aantrekkelijk en omdat Adelaide een vrij langwerpigen smallen stad is ben je vanuit de heuvels zo'n beetje overal in de zelfde reis tijd.
Kijk als je aan de onderkant gaat wonen ergens richten Aldinga Beach (zuiden) en je moet een keer in het noorden zijn. Dan zijn de poppetjes aan het danzen.... Zo is er altijd wel wat natuurlijk het is afwegen en kijken wat je wilt als persoon.

Je kan midden in het centrum bij je werk gaan wonen of je kan net als ik voor precies het  zelfde huis gaan op 1000m2 voor de helft van de prijs op 40km van het centrum. Of ergens er tussen in natuurlijk. 
Gem. huizen prijs in ozzie is zo relatief begrip en van locatie afhankelijk. Misschien in NL ook wel maar in lange na niet zo erg als hier.

Wat die gemmiddelde prijs betreft... ach.. :roll:  :roll: Ben nu elke week zo'n beetje bezig met het uit pluizen van realestate.com.au met een budget van 180-250 en daar kan je toch wat leuks voor vidnen ook 10km van het centrum.
Voor die 290 koop je huizen die nog te groot zijn voor een gezin van 10.... Maar goed ik ben maar een simpelen electronica boer en geen real estate agent.

gr Barry
 
[quote author=Bear link=topic=5485.msg69211#msg69211 date=1156733534]

Wat die gemmiddelde prijs betreft... ach.. :roll:  :roll: Ben nu elke week zo'n beetje bezig met het uit pluizen van realestate.com.au met een budget van 180-250 en daar kan je toch wat leuks voor vidnen ook 10km van het centrum.
Voor die 290 koop je huizen die nog te groot zijn voor een gezin van 10.... Maar goed ik ben maar een simpelen electronica boer en geen real estate agent.

gr Barry
[/quote]

Helaas kunnen wij voor dat bedrag niets vinden rond Hobart, daar ben je toch op zijn minst wel 250 per week kwijt voor een oudere woning met 3 sl.k. Als het al niet tegen de 300 is.  :-(
Is het toch duurder daar of minder aanbod misschien?

Mariette
 
Dus als ik deze verhaaltjes goed gelezen en begrepen heb is het in Australia een beetje het omgekeerde als hier.....daar bedoel ik mee.
Als je hier een huis zoekt afgelegen buiten de stad/ dorp met een mooi stukje grond vrij van "alles" dan betaal je meer,  dan voor een huis midden in de stad/ dorp.

In Australia is het andersom..?? , huizen midden in een woongebied, dicht bij alles daar betaal je meer voor dan voor een afgelegen huis vrij van "alles".

Okay, huizen die buiten de stad liggen (zo'n 25 km) hoe zit het met de voorzieningen zoals de elektriciteit, water en de riolering...?

Kan iemand mij dit vertellen... :up:

Jack :evil:
 
[quote author=Jack link=topic=5485.msg69236#msg69236 date=1156753609]
In Australia is het andersom..?? , huizen midden in een woongebied, dicht bij alles daar betaal je meer voor dan voor een afgelegen huis vrij van "alles".
Okay, huizen die buiten de stad liggen (zo'n 25 km) hoe zit het met de voorzieningen zoals de elektriciteit, water en de riolering...?
Kan iemand mij dit vertellen... :up:
[/quote]Als je dicht bij de grote stad woont (is hier een grote area) zijn de voorzieningen meestal goed. Wij wonen bv precies tussen Brisbane en de Gold Coast, gaan we links om is het een km of 30 naar Brisbane gaan we rechtsom is het een km of 30 naar de Gold Coast. Elektriciteit, water en de riolering is hier allemaal goed geregeld, maar ga je vanaf waar wij wonen 5 km de andere kant op ( dus verder van de Gold Coast of Brisbane af dan hebben ze geen water uit de tap) daar bedoel ik bv mee dat de mensen een watertank heben. Het is iid zo dat hoe dichterbij je bij de stad gaat wonen hoe duurder het wordt, elke 5 km gaan de prijzen van huizen bv met 10/15 procent omhoog.

Cheers Sander
 
thanks Sander :up:

En elektriciteit is m.b.v. een generator op diesel...isn't it?
zijn er diensten die beerputten (strontputten :-D) leegtrekken of hoe doen ze dat in Australia...?

Jack :evil:
 
Back
Top