hulp... Emigreren Australië

Vienna

New Member
Hoi allemaal,
Ik ben Vienna,
Ik ben een mama van 3 kindjes en ben gehuwd,
ik ben 4 jaar zelfstandige geweest maar heb helaas ook de pijnlijke kant gezien van een
faillisement en bedrog van mijn vennoot dat eveneens mijn bloed eigen zus was...maar dat doet er nu even ni toe.
ik ben ondertussen al een tijdje terug opzoek naar werk, en wil terug graag voor een baas werken, maar krijg hier geen kansen meer... ik krijg vaal letterlijk als antwoord...Mevrouw wij gaan u niet aannemen hoewel u sv indrukwekkend is...omdat wij ons dan bedreigd voelen omdat jij onze functie kan innemen... of omdat ik volgens hen niet op mijn plaats zit als ik voor bepaalde functies soliciteer!!!! zeer frusterend echt!!!

daarom heb ik na overleg met mijn man besloten om naar australië te gaan om daar werk te vinden en te wonen, ik heb al een paar solicitaties gedaan, alleen en daar zit ik dan een beetje vast ze zijn enorm geïntreseerd maar kunnen momenteel niets doen omdat ik nog in België ben.... hier zit ik dus mee vast ze zijn geintreseerd maar kunnen nog niks doen en als ik dan de verhalen lees dan is het beter al een aanbieding te hebben al vorens je gaat omdat het anders erg moeilijk wordt om werk te vinden... kunnen jullie misschien helpen met tips of zo??

ohja voor jullie het vragen mijn man en kindjes gaan voorlopig niet mee zij zullen nog een jaar of 4 a 5 in België blijven.
 
'Tips' is wel een heel breed gebied. Maar je gaat een spannende en niet makkelijke onderneming aan. Ik wens je alvast heel veel succes en geluk. Ik denk dat je er het beste aan doet om een goed plan te maken. Zoek eerst eens uit wat je precies wil of kunt gaan doen, en vervolgens of je dat soort beroepen als buitenlander wel mag uitoefenen in Oz. Het verschilt sterk per staat waaraan behoefte is, en ook of jouw eventuele diploma's daar erkend worden of dat je extra moet studeren. Daarnaast is de nieuwe immigratiewet per 1 april een stuk strenger geworden en dat proces gaat nog door. Ook is het geen gek idee om vervolgens uit te zoeken waar je wil gaan werken (staat) en hoe haalbaar dat is. Als een werkgever in Oz of NL je een aanbod doet, kan hij je aan een sponsored visa helpen, maar zelfs dan is succes niet gegarandeerd. De taaleisen en medische kwalificaties, alsmede ervaringseisen zijn hoog.

Wat me ook van belang lijkt is dat je de vraag kunt beantwoorden waarom je juist Oz kiest. Hoewel het me niets aangaat, vroeg ik me wel af waarom je met een man en 3 kindjes zo ver van huis gaat. Ik hoef de reden niet te weten, maar het kan tot gevolg hebben dat je heimwee krijgt en het project mislukt. Zijn er geen opties dichterbij huis? De arbeidsmarkt in NL, BE, UK en Frankrijk verschillen enorm, wie weet heb je om de hoek ook wel kansen.

Er zijn hier mensen die het makkelijker of moeilijker vonden om in Oz zelf een baan te vinden. Ikzelf had in de tweede maand al werk, maar helaas nog geen werkvisum. Wat je zou kunnen overwegen is om op een WHV of toeristenvisum hier een tijdje rond te lopen en werk te zoeken. Dan weet je meteen globaal of het je bevalt. Ik zeg dat, omdat je zonder werksponsor een enorme hoop geld kwijt bent aan visa en andere papieren, en je wilt wel zeker weten dat dat geld goed besteed is. Ik zit al met al al op 10.000 AUD en heb nog geen werk.

Voor de 'technische' kant van emigreren raad ik je aan om een immiaccount aan te maken bij het Department of Immigration & Border Protection. Op die site kun je lezen hoe je het moet aanpakken, wat het kost, hoe lang het duurt, en welke eisen aan je worden gesteld. Voordat alles rond is, zelfs met een sponsor, moet je zeker op een half jaar rekenen. Heb je geen sponsor, dan duurt het jaren.

Ik hoop dat je vindt wat je zoekt.
 
Bedankt il ben er al een stuk wijzer uit geworden.
Toch wil ik even toe lichten dat ik iemand ben die wanneer ik mijn zinnen op iets zet het krijg, en nee ik verwacht zeker niet dat het gemakkelijk gaat in tegen deel, hoe moeilijker het lijkt of is hoe meer ik gemotiveerd ben om het te krijgen...
Idd mijn man en kinderen gaan niet direct mee...ja ik zal hen missen maar nee dat zal niks veranderen omdat ik heel goed weet waarom en voor wat ik het doe...dus nee ik wil niet iets dichter bij huis vinden.
Voor de verder raad ben ik wel mee en daar zal ik zeker wat mee doen...ik verwacht niet dat ik vandaag op morgen weg ben integendeel ik wil dit doen maar dan moet alles zeer goed voorbereid zijn en dat neemt tijd in beslag, ik ben namelijk een perfectionist.
 
Je stukje roept zeker wat vragen op, maar die zijn vooral aan jezelf om te beantwoorden denk ik.

Australia is een mooi land maar ook minder sociaal zeker dan NL/BE. Het is hier een mengelmoes tussen Europa en de USA op een hoop vlakken.
Een visum verkrijgen staat zo'n beetje op nr's 1-9 van de top 10 van zaken die je moet regelen. En is ook gelijk de lastigste (dan heb je dat maar vast gehad...)

Ik heb geen idee welke skills je meebrengt maar laten we zeggen dat een 189/190 (Skilled Migrant visum) voor jou de Holy Grail is. (zoek even op de Immi website wat je daar allemaal voor nodig hebt.)

Als dat niet past zijn je kansen al flink afgenomen, dan blijft iets als een Sponsored visum over (een baan aangeboden krijgen hier en gesponsord worden door het bedrijf) Let wel, er zijn een paar miljoen mensen op Aarde die dit willen en er zijn maar een paar duizend plaatsen per jaar te vergeven. Daarnaast biedt dit visum een slechts een beperkte mogelijkheid tot definitief blijven enz. (wederom, check de Immi website) https://www.homeaffairs.gov.au/trav/visa-1/visa-listing#Working and Skilled Visas

Het kan hier eenzaam zijn, wij hebben zeker de eerste maanden vooral op elkaar geleund. Alleen is dan maar alleen.

Werktechnisch, je mist lokale ervaring en je netwerk. Mensen snappen soms niet hoe jouw ervaring gaat passen in de lokale markt. Ik kan je verzekeren dat het vinden van een baan in NL/BE makkelijker moet zijn dan er hier 1 vinden.

Het zou goed zijn om een keer een tripje hierheen te maken en van te voren zorgen dat je wat 'ervaringsdeskundigen spreekt, zowel Australiers als Belgen/Nederlanders hier (mits je kans maakt op een visum, anders is het wellicht zonde van het geld)

Succes met het uitvogelen van je visum kansen. Zonder dat is het helaas een helaas... ( en ik weet hoe dat kan voelen, mijn visum kansen vielen weg, en die van mijn partner redde het maar op het nippertje, dus ondanks dat we beide een goed verstand hebben en van het land hielden stonden we bijna voor een gesloten deur) Succes!
 
@Vienna een doorbijtersmentaliteit is altijd goed, maar 'altijd krijgen wat je wilt' is hier niet aan de orde. Voldoe je niet aan de eisen, dan kom je het land niet in. Het DIBP is een strict ambtelijke, uitvoerende overheidsomgeving die met 100 % precisie de wet en de regels hanteert. Uitzonderingen zijn niet mogelijk. Compassie en empathie hebben ze niet, een persoonlijke aanpak ook niet. Er is een mogelijkheid om DIBP-beslissingen te laten herzien, maar in 90 % van de gevallen heb je geen schijn van kans en komen ze er niet op terug. De overige 10 % zijn inschattingsfouten van het departement, of het aanvullen van vereiste bewijsvoering. Onderschat ook niet de taalexamens, je moet een heel hoog gemiddelde scoren en dat gemiddelde is niet onderhandelbaar. Er hebben hier mensen 3 keer opnieuw op examen gemoeten. Steeds weer enorme stress en een hoop kosten. En voor mij bijvoorbeeld geldt, dat als mijn 820 wordt afgekeurd om medische redenen, dan word ik alsnog gedeporteerd, terwijl ik een wettelijke Australische partner heb. Ik hoef geen medeleven te verwachten, ze halen ons zonder compassie uit elkaar. Over wel of geen heimwee krijgen kun je vantevoren heel weinig zeggen. Het overkomt mensejn op elke leeftijd, zelfs als ze lange expatervaring hebben en nooit eerder home sick waren. Onderschat niet dat het besluit om terug te keren of te moeten (als een van je kinderen ernstig ziek wordt of je man niet meer voor ze kan zorgen) een enorme impact heeft mentaal, maar ook financieel. Verder kan ik @afterbang's antwoord alleen maar van ganser harte ondersteunen. Het wordt heel, heel moeilijk voor je. Dus ik wens je veel sterkte!
 
Last edited:
allemaal heel erg bedankt, om jullie advies,
het gaat er niet om dat ik mijn zin wil krijgen, hoor ik weet ook wel dat het
allemaal niet zo eenvoudig is als sommige denken.

ik vroeg om een eerlijk en recht uit advies en dat is volgens mij percies wat ik heb gekregen.
Gelukkige voor mij valt mijn beroeps en school opleiding binnen de Skilled occupation of hoe ze dat daar ook noemen,
daarnaast ben ik niet helemaal alleen... ik ga idd niet direct met mijn partner en kids maar ik ben ook niet alleen ik heb
gelukkig hele goede kennissen in sydney wonen die me graag op weg willen helpen.
indien dat nodig is en als ik mijn visum heb verkregen.

ondertussen heb ik ook hulp ingeschakelt dus komt allemaal wel goed of niet dat kan ik nu nog niet zeggen maar jouw jullie zeker
op de hoogte.
 
Goed zo, ga in ieder geval je ‘droom’ achterna. Je ontdekt vanzelf wat wel en niet werkt. Succes!
 


OFX
Back
Top