Hulp voor en na aankomst bij emigratie naar Oz?

Is er behoefte aan hulp bij praktische zaken voor emigratie en na aankomst?

• Ja, dat lijkt me heel nuttig

Votes: 17 56.7%
  • Handig, maar ik ben er al.

Votes: 6 20.0%
  • Misschien

Votes: 5 16.7%
  • Nee, ik doe het zelf.

Votes: 2 6.7%

• Total voters
    30

Clogwog

New Member
Is er behoefte aan een instantie die hulp geeft aan nieuwe emigranten op alle praktische gebieden van het leven Down Under voor vertrek en na aankomst? Denk hierbij aan wonen, werken, de taal,  Medicare, verzekeringen, vervoer, kennis van het land en gebied, dingen waar je voor uit moet kijken, sociale contacten en hulpinstanties. Al die praktische zaken die je pas goed leert kennen als je hier al een tijdje woont en zelf weer het wiel hebt moeten uitvinden. Hulp kan plaatsvinden in de vorm van een boekwerk, maar ook in mailcontact en/of persoonlijke begeleiding na aankomst. Wat vinden  emigranten en potentiele emigranten hiervan?

Heb je gelijk in Tinus, maar ik denk toch wel dat er ook een hoop mensen zijn die het wel prettig vinden als er iemand hun persoonlijk ter zijde staat met de eerste hordes die je tegenkomt als je eenmaal in Oz bent. Met het je weg vinden bij verschillende instanties schijnt niet altijd gemakkelijk te zijn.

Het zou al makkelijk zijn als er iemand op het vliegveld staat die je naar je nieuwe (tijdelijke) huis kan brengen. Dan kun je eerst eens goed gaan slapen  :)

Ik vond juist dat het heel nuttig was dit allemaal zelf uit te zoeken: het is een goede manier om je nieuwe land te leren kennen. Niet altijd makkelijk en af en toe frustrerend, maar een essentieel onderdeel van het integratie proces.

Emigreren is een grote stap en ik denk dat iedereen die het doorzettingsvermogen heeft om een visa te bemachtigen zeker in staat moet zijn de basics te regelen.

Ik vond zelf het sociale aspect het lastigst: mensen ontmoeten, erachter komen wat de cultuurverschillen zijn, wat je wel en niet kunt doen/zeggen... enz. En dit is ook hetgene waar anderen je het minst bij kunnen helpen denk ik, het is vooral trial and error!

En als je hulp nodig hebt is het zoals Martijn al zei beschikbaar via dit forum (en vele andere!), via Nederlandse clubs, emigratie boeken... keuze genoeg!

Zoiets hebben ze toch al :lol: :? Meet and greet service van SA. Je wordt opgehaalt van het vliegveld, heel pak papier werk met info en verschillenden uitnodigingen voor info bijeenkomsten bij Tafe.  :up: :up: :up:
Ze bieden hulp bij werk zoeken, diploma's omzetten naar ausie standaarts etc. Lijkt me idd een goed idee als andere staten dta ook gaan doen.

En ja, zelf uitzoeken, werkt het best. Maar in a way doe je dat met de M&G service ook ze ondersteunen je alleen met verschillenden info. Het is niet zo dat alles wordt geregeld en erg fijn als je na aankomst, dom weg met je gehuurde auto achter iemand aan kan rijden. Zonder zorgen te maken of je de juizte richting op rijd en waar je boodschappen moet gaan doen.

:up: :up:

Wat ik begrepen heb van Move2Aus (Rob Breumelhof) leveren zij ook de dienst van begeleiden na aankomst. Helpen je wegwijs, etc. Lijk mij wel wat, hoor!
Hebe

Ik moet nog wel even toevoegen dat wij wél hulp bij aankomst hebben gehad. De eerste zes weken hebben wij doorgebracht bij mijn supervisors en en zijn familie. Dus geen trein/bus/taxi vanaf het vliegveld, maar een persoonlijke ophaalservice. Alle vragen die we hadden konden we dus aan hun stellen en het was inderdaad erg makkelijk. Dat betekende echter niet dat we zelfs niets hebben uitgevonden. Ze waren onder de indruk hoe zelfstandig we al na twee dagen waren.
Bij onze zoektocht naar huizen was hun advies erg nuttig. We werden zelfs naar de woningen gebracht om ze te bekijken. Het huis waar we nu wonen hebben we echter wel helemaal zelf gevonden.

[quote author=Jan Katers link=topic=4813.msg61231#msg61231 date=1149066262]
Ik vind/vond het avontuurlijke juist zo leuk van het hele emigreren  :wink:
[/quote]
[quote author=Hebe link=topic=4813.msg61211#msg61211 date=1149060031]
Wat ik begrepen heb van Move2Aus (Rob Breumelhof) leveren zij ook de dienst van begeleiden na aankomst. Helpen je wegwijs, etc. Lijk mij wel wat, hoor!
Hebe
[/quote]
Klop ligt er een beetje aan wie je krijgt. Die vriendelijken vent van de M&G zij toen ook iets van dat ie eigelijk mee moest om taxfile, medicare, etc te regelen. Maar uiteindelijk heeft ie alleen in de straten gids aan gegeven waar we moesten zijn en kregen we zijn e-mail en telefoon nr als we ergens niet uit kwamen. Straten gids hebben we van hem gehad en het was zeker geen goedkoop dingetje. Bij RAA liggen ze voor 19,95 :up: en oja wij hadden een auto gehuurd. Maar die man had ook een vrij kaartje voor de taxi bij zich van SA goverment. Dus als je aankomt met al je koffers en een gezin van 5. Hoef je geen zorge te maken dat die M&G mannetje een te kleinen auto heeft oid.

Maar goed,... verder stelt het niet veel voor en is het inderdaad juis een heel avontuur om met je straten gids richting het CBD te gaan. Geen idee waar of hoe je terecht komt. De Hele dag 3 keer in de ronten lopen om het eea te regelen.
Zo heb ik binnen een week onze Rijbewijs, taxfile, auto verzekering alles geregeld. Medicare was nog simpeler. Formulier in vullen die je krijgt van M&G mannetje. Lekker een dagje shoppen in het Marion shopping centre of het CBD als je daar nog geen genoeg van hebt :wink:
Formulier in leveren en paspoort/ visum laten zien. Binnen 5 minuten stonden we weer buiten met medicare. (Kan pas na 7dagen na aankomst ofzo, staat alemaal in de folder die je ook krijgt)

Back