Huren hier..... Huren daar.......

hawk

XPdite Sponsor
Even een topic starten, niet over de huurprijzen of over het feit dat een verhuurder hier (Australie) meer macht heeft dan in Nederland maar nu eens over de grote verschillen die elke huurder van een huis denk ik hier in Australie merkt. Wat merkt iedere huurder in Australie, wat merkt iedere huurder in Nederland?
Hier in Australie zijn mij de volgende dingen opgevallen:

1) Bij het aanvragen van het huurcontract ging de makelaar alle bronnen van informatie langs om te weten te komen of ik wel zo betrouwbaar was als ik eruit zie  :grin: . Ze belde vrienden van mij op, ook belde ze de jeugdherberg op of ik al overlast bezorgt had, of ik de huur betaalt had. Het ging gelukkig allemaal vrij positief en het vormde geen echte problemen.

2) Ik moest een huurcontract ondertekenen met ik weet niet hoeveel regels, van dat ik geen huisdieren in mijn huis mag nemen tot en met dat ik geen enkel piepklein gaatje in het huis mag boren aan toe. Ik mocht niet roken enz. enz.. Dat niet roken komt me wel goed uit persoonlijk, ik vind het jammer dat veel van mijn vrienden / kennissen nog steeds roken. Nu heb ik een goed excuus om ze te vragen dat buiten te doen.

3) Een week geleden kwam de makelaar voor een inspectie, dat gebeurde eens in de drie maanden. Vrijdag kreeg ik een brief. Het gaatje in de grond voor mijn kabel internet hebben ze niet gezien,  :p Mooi zo. Wel kwamen ze ermee dat ik het onkruid in mijn tuin moest verwijderen. Nou, ik heb het gelijk verwijderd maar ik dacht echt zoiets van lalalalalalala, maar goed dat ben ik. Zo erg is het niet.

4) Het meest frappante vind ik echter dat ze mij verplichten dat als ik naar een andere woning toe zou gaan dat ik dan een schoonmaakbedrijf in moet huren om de woning te laten reinigen. Mag je dat dan niet zelf doen?

Het lijkt me wel even mooi om hier eens over te discussieren. In Nederland is het natuurlijk heel anders om een woning te huren. Je hebt volgens mij met behoorlijke wachtlijsten te maken, zijn er ook van die inspecties? Of moet je eerst een echte "tokkie" worden om aandacht te krijgen van een verhuurder? Over prijzen zullen we het nu maar eens niet hebben denk ik, daar is al zoveel over geschreven hier.
 
Inderdaad is huren in Australie een serieuze bezigheid met veel regels waar je je aan moet houden. Op zich niet echt een topic voor discussie, lijkt mij, maar meer voor uitwisselen van ervaringen zodat je niet in de problemen komt.

Wij hebben vorig jaar 6 maanden gehuurd in Sunrise Beach, QLD en konden ons door informatie op dit forum dusdanig voorbereiden dat we snel door de voorselectie kwamen en niet in de problemen kwamen tijdens het huren.
Bijvoorbeeld:
- verklaring van hypotheekverstrekker/verhuurder in NL meenemen dat je op tijd betaald hebt,
- niets accepteren zonder al het bijbehorende papierwerk doorgelezen te hebben. Ondanks dat er op dit moment weinig keuze is in huurhuizen moet je toch weten waar je je handtekening onder zet.

Op het moment dat we de unit accepteerden zijn we er met de agent naar toe geweest en hebben we werkelijk ALLES gefotografeerd. Je kunt het werkelijk niet zo gek bedenken of we hebben er een foto van.
De inhoud van de laden, vlekken op de muren, scheuren in tegels in keuken (onder de matten) en badkamer, gescheurde latten op de patio, scheuren in het beton,etc. etc. Wij hebben werkelijk elke steen omgekeerd na waarschuwingen op dit forum.

Verder hebben we een lijst ingevuld met alle op-en aanmerkingen per ruimte. Daar hebben we ook de staat van onderhoud in aangemerkt en het niveau van schoonmaak. Dit omdat je zelf ook afgerekend wordt op jouw schoonmaakwerk. Dus als de oven nog vet is maak je daar direct melding van en moet het opnieuw gedaan worden anders zit jij met de problemen als je de unit weer op gaat leveren.

Wij hebben zelf schoongemaakt toen we er uittrokken maar waren verplicht het tapijt en de bank te laten reinigen door een bedrijf. Pas nadat de handtekening op het Bond formulier was gezet konden we de Bond van $900 terugkrijgen op het postkantoor.

Verder is het belangrijk on gedurende de huurtijd elke verandering te melden. Bij ons verschenen er na drie weken huren plotseling vlekken in het tapijt, dus dan direct de verantwoordelijke manager erbij halen en een rapport opstellen.
Dit bleken bestaande vlekken te zijn die door de tapijtreiniging tijdelijk verdwenen waren.

Al met al is huren en weer opleveren een zeer serieuze bezigheid.

groet,

Annelies


groet

Annelies
 
Hawk,ik ben heel blij met dit topic want wij willen eind volgend jaar ook gaan huren in Melbourne,nu kunnen we ons een beetje voorbereiden.
Nou er komt een hoop bij kijken!In NL maak ik dit niet mee behalve toen we bij begeleid wonen zaten,kwamen ze 1x in de week kijken of wij de boel wel netjes hielden.
Annelies,vind het ook een goed idee om alles te fotograferen en op te schrijven.
 
goede ervaringstips! Heb voordat ik naar ierland vertrok ook een engelstalige verklaring laten maken door woningbouw! Hoe zit het met evt. overnamekosten? Of mag je een vloerkleed er bijv niet uithalen? zal wel niet... En de muren, mag je die verven zolang je ze weer in originele staat terug levert, of mag je dit met volgende bewoner bespreken? goeie tip van die foto's!
 
Dankjewel Clair, geen probleem.
Wat betreft het opschrijven / fotograferen en dergelijke, ik kreeg zelf een conditierapport. De makelaar, in mijn geval L.J. Hooker had van te voren dit rapport opgemaakt en ze hadden foto's gemaakt van het huis. Ik moest zelf, dat wat ze niet hadden genoteerd / opgemerkt ook noteren. Ik realiseer me nu dat het vermelden van een mierennest in mijn garage overbodig was maar als je zo bezig bent noteer je wel eens letterlijk alles. Een zwarte vlek op de muur, ik denk een vingerafdruk van de vorige bewoner die net even met iets vettigs is bezig geweest, niks ging ongenoteerd en hier kreeg ik ook de ruimte voor op het formulier.

Het is verder denk ik belangrijk om te weten dat de verhuurder de huur mag verhogen, gaat hij/zij het echter buiten normale proporties verhogen dan kan je dat aanvechten bij de rechtbank. Ze mogen namelijk geen huur verlangen dat ver boven de gemiddelde marktwaarde van dat moment voor jouw suburb geldt. Wat betreft huurwaarden en dergelijke, ik vind de zaterdageditie van de Herald Sun met de Real Estate bijlage een nuttige bron van info, die is wat meer lokaal. Anders kan je je misschien te veel laten lijden door het nieuws van de televisie / de voorpagina van de krant of bijvoorbeeld de berichten die hier op dit forum wel eens circuleren met dat de prijzen / huren en dergelijke omhoog zouden gaan. Het hoeft niet per se in jouw suburb te gebeuren. Zo zijn de huizenprijzen in Chelsea, een suburb van Melbourne in een half jaar tijd gezakt met ik geloof iets van 25%. De reden hiervoor is mij nog onbekend. Ik heb de buurt bezocht en niks vreemds ontdekt, ook was het niet de enige suburb. In de suburb waar ik woon; Bayswater zijn de prijzen ook met 2,1% gedaalt. Wat is er in mis met Bayswater :lol: ?

Toevoeging als antwoord voor Mariekske. Standaard mag je niks aan het huis veranderen. Officieel moest ik ook aanvragen om kabel internet te installeren. Dit heb ik echter niet gedaan want ik zou, ook zonder toestemming van de eigenaar het laten installeren. Hiermee maak ik geen slapende honden wakker en na de huurperiode zal ik hem zeker dichtstoppen zodat ze het gaatje in de vloer van circa 1 cm breed niet zien maar dat terzeide.

Je mag dus geen vloerbedekking vervangen, de muur schilderen of wat dan ook zonder een getekende verklaring van de eigenaar. De eventuele volgende bewoner heeft hier niks mee te maken. De enige die toestemming kan geven is de eigenaar van de woning, de verhuurder of zoals hij zich hier mag noemen "landlord". Veel te dure titel  :oops:
Overnamekosten? die zijn er voor zover ik weet niet. Je moet aan het begin van je huurtermijn een borg betalen die gelijk staat aan je maandelijkse huurbedrag. Als je het huis goed hebt onderhouden krijg je die weer terug.
 
Ja, en wat die kabel betreft, ik zou in two minds zitten of ik het bij vertrek zou zeggen. Ik denk niet dat er nog een mens is die daar problemen mee zou hebben, want iedereen wil kabel tegenwoordig. En dan heeft de eigenaar er nog niet eens voor hoeven betalen. Het is juist een pluspunt. Tja, what to do, what to do...

Mariekske, overnamekosten zijn er niet, omdat het allemaal van de huiseigenaar is. Zelfs de lampen, hoe lelijk je ze ook vindt, krijg je erbij. Wel kan je die natuurlijk d'r af halen en andere ophalen en bij vertrek weer de originele terug hangen. Dito voor gordijnen.

Ik geloof trouwens dat we dit onlangs ook al ergens besproken hebben?

Ik herinner me dat ik wilde vragen of ik de muren mocht verven (grijs was hip), maar Steve zag dat niet zitten, want het was maar een huurhuis ( = tijdelijk ) en dan zouden we bij vertrek de boel mogelijk wéér moeten verven.

Nee, als je het precies wilt zoals je wilt, dan koop je. Óf je hebt mazzel :)
 
Back
Top