Huur contract

lsn

New Member
Wie o wie kan mij vertellen of en huisbaas een huis contract drastisch mag veranderen.

In OZ wordt veelvuldig gebruik gemaakt van een 6 mnd contract en daarna krijg je weer een nieuw contract, mag dat nieuwe contract afwijken van het eerste???????

Cheers

lsn,
Het ligt er helemaal aan zoals het contract is opgesteld.
Hier zijn al draadjes over geschreven eerder. (Ga naar mijn profiel en zoek vooral vorig jaar of ga naar de "search engine")
Het is in principe eigenlijk heel simpel.
Je krijgt een contract voor een bepaalde duur en na afloop van die termijn moet je dus opkrassen.
je bent niet beschermd door een huurwet zoals je in NL kent.

Veelal maak je een contract met een termijn van  b.v. 2 jaar met een optie van nog eens 2 jaar.
Die optie kun je na 2 jaar dus lichten , maw je kunt op dezelfde voorwaarden doorgaan en dan mag de verhuurder niets veranderen behoudens wat al in het contract stond, dus b.v. de inflatie doorvoeren of wat dan ook.

Mocht je een kontrakt hebben van 1 jaar en daarna graag verder willen huren, maar je hebt geen optie genomen, dan kan de eigenaar of verhuurder je eruit sturen of een nieuw kontrakt aanbieden welke een huurschaal heeft van het dubbele, daar komt geen huur stichting of wat dan ook aan te pas.
Het is louter tussen jou als huurder en verhuurder.
Dus nogmaals om je vraag te beantwoorden: JA de verhuurder staat hier erg sterk, jouw termijn is afgelopen, niet zeuren, ofwel het huis uit ofwel de nieuwe voorwaarden accepteren.
Jan
p.s. als je bepaalde problemen/vragen  hebt stuur me dan een PM en zal ik die proberen te beantwoorden.
De tip van Linda is zeer goed, je kunt hier alles over lezen en natuurlijk zijn er bepaalde voorwaarden en richtlijnen om een huur kontrakt op te stellen, maar in feite komt het neer op wat ik hier boven heb vermeld.

Ja, zonder een behoorlijk grote site te moeten lezen met allerlei ......... en het antwoord van Jan te hebben doorgenomen was ik, voordat ik iets heb ondertekend bij mijn makelaar langsgeweest om dit eens na te vragen. En of ik een optie kon nemen voor het 2e jaar. Daarop antwoorde de makelaar dat ik dus zeker wilde stellen dat ik het daarop volgende jaar ook kon huren (eventueel). Ik knikte en vertelde het verhaal van Jan, en dat ik misschien anders een belachelijk hoog bedrag (ik noemde een bedrag van 1,5x zo hoog) voor het volgende jaar moest betalen. Daarop antwoorde de makelaar dat er wel meer van dat soort geruchten gaan maar dat dat niet zomaar kon en dat je ermee naar de rechter kon gaan en dan met name in kon spelen op de op dat moment normale huurwaarde voor jouw huis.
Oftewel, volgens L.J. Hooker was het niet mogelijk dat een verhuurder opeens een asociaal hoog bedrag kan vragen.
Is er een verklaring voor deze verwarring?

Hoi Hawk

Ik denk toch dat de meeste grote makelaars (zoals Hooker) de standaard huurcontracten gebruiken.  In Vic, Residential Tenancy Agreement.  Geen grote verrassingen dus.  Ja aan het einde van het jaar zou het kunnen zijn dat je wegmoet, maar er zijn ook vele verhuurders die graag willen dat je blijft, zonder enorme verhogingen.  Er bestaat een boekje "Renting a home" dat is uitgegeven door de Consumers Affairs Victoria waar alles instaat.  Je kan dat van de makelaar krijgen of even bellen 1300 55 81 81.  Hierin staat Rent Increases: .... a landlord or agent must not increase the rent payable under a tenancy agreement more than once in any six month period.
When a tenant thinks the rent is too high a tenant can write to Consumer Affairs for a rental assessment.  This can only happen when:
the landlord or agent has given a Notice of Rent Increase that the tenants thinks is excessive (after considering market rent) or the landlord has reduced or withdrawn services, facilities of other items that are part of the existing agreement.
Huren is wel anders geregeld dan in Nederland maar na dit boekje te hebben gelezen weet je hoe het in elkaar zit.  Mocht je echter prive huren dan zal het idd anders worden (meestal wordt er dan niet gewerkt met de officiele kontrakten).

Sidonia

Hawk,
Het is toch vrij simpel. je moet er voor zorgen dat een eventuele verhoging van het optiejaar in het contract staat.

Ik ben nu met een contract bezig en het is een gebouw welke voor 5 jaar verhuurd wordt met een optie van nog 2 x 5 jaar.
Het contract staat gewoon: jaarlijkse verhoging 3 procent of CPI , welke maar de grootste is, en dat voor maximaal 15 jaar, is toch heel duidelijk?

Stel jij krijgt een woning van 2 jaar met een optie van 1 jaar, dan is je huur vast voor de eerste 24 maanden, of je accepteert b.v. een verhoging van 5 procent na 12 maanden en een verhoging van 2 procent of 20 procent of wat dan ook met het optiejaar.
HET MOET WEL IN HET CONTRACT STAAN!!!!, Dan zijn er toch totaal geen discussies?
Na 3 jaar moet je er dus uit, gewoon het contract is afgelopen.

Ik snap hier de moeilijkheidsgraad niet.
Nog even iets, je hebt hier geen woning corporaties/stichtingen  zoals in Nederland. Woningen verhuur je prive, of je eigen woning of een woning welke je wegens een investering heb gekocht met het oog om deze te verhuren.

Stel:
Ik verhuur een huis aan jou en ik wil toevallig zelf die woning weer in na 3 jaar.
Dan zou het toch te zot wezen dat ik dat niet mag als ik met jou een contract hierover heb?

En ja zoals Sidonia het al vertelde, het zijn allemaal standaard contracten, 15 bladzijden vol met standaard voorwaarden, echter 1 bladzijde erbij met de voorwaarden tussen 2 partijen  met als allerbelangrijkste punten:
a. De duur met eventuele opties in welke vorm dan ook.
b. De prijs met eventuele prijs stijgingen in welke vorm dan ook.

Dus beide partijen weten zeer duidelijk waar ze aan toe zijn. Geen discussies gedurende de periode van de huur.
Cheers
Jan

p.s. vaak worden contracten opgemaakt met prijsverhogingen naar de "marktwaarde", dit vind ik gevaarlijk, beter is om een vaste prijs af te maken precies zoals boven vermeld.
Met "marktwaardes" kun je over twisten, je krijgt 2 experts en een derde als arbitrator als het zo ver komt, er zijn kosten mee gebonden en kan een hoopp narigheid meebrengen.  Maar dit is een persoonlijke mening. Ik heb van alles al meegemaakt.

Ik zal hier nog even op reageren. Ik heb dat boekje gekregen van L.J. Hooker. Het is inderdaad allemaal vrij standaard. Maar laten we wel wezen. De situatie in nederland is mijns inziens niet te vergelijken met die van Australie. In Nederland wordt er vaak gezegd dat de woningen te duur zijn en dat er te weinig zijn. Misschien wordt er in Australie ook gezgd dat het te duur is, maar als er een tekort is dan is dat natuurlijk zo opgelost. Ruimte zat hier. Gewoon even een hoop nieuwe woningen bouwen. Ja, in de buurt van het centrum van een grote stad is het natuurlijk zo simpel niet maar aan de buitenkant van de stad is er geen echt probleem, mijns inziens.

Wat houdt dit naar mijn mening voor de bewoners zelf in? Nou, als je in Nederland op zoek moet gaan naar een nieuwe huurwoning dan is dat zo eenvoudig niet en zijn er dus om die reden woningcorporaties opgericht waarin de verhuurder inderdaad minder sterk staat dan in Australie.
In Australie echter, dit heb ik net zelf gelezen, moet een verhuurder je 60 dagen van te voren melden dat hij/zij de huur wil verhogen. En dan, inderdaad, gebeurt dat vaak naar de "marktwaarde". En als je denkt dat je teveel betaalt, dan kan je daarvoor naar de rechter toegaan.

En 60 dagen.... Als je het er niet mee eens bent, dan is dat mijns inziens een hele redelijke periode om een nieuwe woning te gaan zoeken en vinden. Ik heb er zelf 8 dagen over gedaan voordat ik wat moois heb gevonden. De sleutel heb ik opgehaald. In totaal ben ik hier nu 2 weken.

Wat ik hiermee zeggen wil, het is mijns inziens en volgens het regelboek niet mogelijk om 'zomaar' de huur gigantisch te verhogen van bijvoorbeeld $200,= naar $300,= per week. Een optie erop, prima, is heel nuttig maar als dan de huizen / huur prijzen gaan stijgen komt er nog eens een moment dat je meer huur moet gaan betalen. Of dat nu na 2, 3 of misschien zelfs 5 jaar is. Het gaat dan gebeuren.

"60 dagen.... Als je het er niet mee eens bent, dan is dat mijns inziens een hele redelijke periode om een nieuwe woning te gaan zoeken"

Maar het is voor 1 persoon wel anders als voor, bijvoorbeeld een gezin met kinderen (die naar een bepaalde school gaan, en hun vrienden in de suburb hebben). En als zo'n gezin bijvoorbeeld moet verhuizen omdat ze al moeilijk rond konden komen en de huursverhoging naar marktwaarde te veel is, kunnen ze de kosten van een verhuizing ook niet echt gebruiken.
En dan hebben we het niet eens over het emotionele aspect van een 'thuis' , met alle herinneringen, verlaten.

Ik begrijp bovenstaande redeneringen niet.
Er zal heus wel eens een kontrakt lopen waarin geen huuraanpassingen vermeld staan, dit is echter minder dan 1 procent en ik ben het zelf nog NOOIT tegengekomen.
Het huurkontrakt heeft de periode en de huurverhogingen weer te geven, dus is er nooit een probleem. (zie eerder door mij vermeld)
En zo maar even 100 woningen bouwen?  Door wie dan wel? Dit kan alleen door individuelen of een z.g. "developer" want woningstichtingen met veel bescherming voor de huurders a la Nederland heb je dus niet.
Dus Hawk vertel eens wie gaat dan zo maar die woningen bouwen? Heb jij het geld daarvoor?
Maar zoals je al zei, de situatie is totaal anders.
En het huurkontrakt wat jij nu hebt afgesloten lijkt me toch ook wel het volgende te bevatten:
A.
De huur periode (12 maanden, 24 maanden of wat dan ook) en eventuele opties van alweer een aantal maanden.
B.
De huurprijs per week of per maand en de eventuele verhogingen ofwel per jaar ofwel per optiedatum.

Daarbij wel het voordeel dat de "huurder" de optie kan lichten en de verhuurder kan dan niet zeggen , wacht ff, de optie gaat niet door want ik heb de woning zelf nodig. Dat gaat dus niet.
Daarom raad ik altijd aan om opties te nemen, want als het je bevalt kun je nog 1 of 2 jaar door, en als het je niet bevalt dan neem je de optie niet en stap je er uit.  Opties worden echter niet per definitie aangeboden.

Ik ken b.v. iemand die koopt een huis (voor investering) en verhuurt deze woning voor 3 jaar, daarna wil hij er zelf in, dus geeft geen opties en dat staat dus niet in het kontrakt.
De huurder heeft geen andere keus dan die 3 jaar te huren en daarna is het afgelopen voor hem, ook al zou hij nog graag blijven.
In Nederland godsonmogelijk bij corporaties of woningstichtingen want jij als huurder bepaalt wanneer je er uit wilt. Als je gewoon je huur blijft betalen en de regering in Nederland bepaalt vaak mede de verhoging (!) dan kun je tot je 90e in die woning blijven.
Dit is niet mogelijk in OZ behalve wat uitzonderingen waar het gouvernement aan de armere tak van de bevolking z.g. housing commission flats heeft, maar daar wil je niet terchtkomen.

Vergelijkingen gaan niet op zoals Hawk al heeft geschreven.

Ja Suske, dat is een groot probleem voor gezinnen en zo maar een andere woning met eenzelfde prijs binnen 60 dagen is toch wel moeilijk.  Vooral een gezin met kleine kinderen want er zijn ook veel verhuurders van "investering woningen" die geen kinderen of beesten willen en de verhuurder bepaalt wel wie er in komt.
Maar je weet van te voren voor welke periode je een huurwoning hebt getekent en niets weerhoudt je ervan met de eigenaar van het huis te praten ver voordat je termijn afloopt en alsnog in een vroeger stadium je termijn te verlengen, dit is ook gebruikelijk.
Jan

Ja okee, ik oordeelde even vanuit mijzelf. Dan is 60 dagen een hele redelijke termijn en ben ik niet zo gebonden aan het 1 of het ander. Maar eigenlijk hoop ik dat ik na een jaar een huis ga kopen want dat was mijn plan in eerste instantie al. Maar verder lijkt het me duidelijk dat het aanbod aan woningen in Australie groter is dan in Nederland. Ik bedoel, in Nederland moet je eerst enkele jaren op een wachtlijst voordat je iets kan huren voor weinig, dat is in Australie niet. Nu maar hopen dat de rente eens wat omlaag gaat. Blijft maar stijgen die rente. Maar wel mooi dat Howard zijn woordje niet kan houden. Ik ben geen fan van hem, dat mag duidelijk zijn. Ik zie hem graag wat klappen krijgen. Ach ja, Australian politics, ik heb al aardig wat foldertjes vandaag gevonden in de postbox van mijn woning. Weet iemand dit, kan ik ook gaan stemmen volgende week. Ik denk van wel. Ik ga denk ik eens vragen hoe het werkt hier. Of misschien dat iemand dit hier weet.

Hawk hier zijn al wat draadjes over geschreven , Jij en ik mogen niet stemmen omdat we geen Australiers zijn.
Jij mag later alleen stemmen voor je lokale council als je een huis of een gebouw bezit want daarbij speelt nationalitiet geen rol.

Jij kunt niet stemmen voor State (volgende week, trouwens dan moet je eerst op de electoral staan) en ook niet voor Federal dus.
Jan

Wachtlijsten voor woningen zoals in NL bestaan niet.
Je kunt je melden bij Real Estate agents in het gebied waar je wilt gaan wonen.
Maar gewoon "The Age" op zaterdag kopen, die heeft een "huis gedeelte" zo groot, dat heb je nergens ter wereld.
Nog beter is www.realestate.com.au en ga je hier binnen surfen.

Back