Hawk,
Het is toch vrij simpel. je moet er voor zorgen dat een eventuele verhoging van het optiejaar in het contract staat.
Ik ben nu met een contract bezig en het is een gebouw welke voor 5 jaar verhuurd wordt met een optie van nog 2 x 5 jaar.
Het contract staat gewoon: jaarlijkse verhoging 3 procent of CPI , welke maar de grootste is, en dat voor maximaal 15 jaar, is toch heel duidelijk?
Stel jij krijgt een woning van 2 jaar met een optie van 1 jaar, dan is je huur vast voor de eerste 24 maanden, of je accepteert b.v. een verhoging van 5 procent na 12 maanden en een verhoging van 2 procent of 20 procent of wat dan ook met het optiejaar.
HET MOET WEL IN HET CONTRACT STAAN!!!!, Dan zijn er toch totaal geen discussies?
Na 3 jaar moet je er dus uit, gewoon het contract is afgelopen.
Ik snap hier de moeilijkheidsgraad niet.
Nog even iets, je hebt hier geen woning corporaties/stichtingen zoals in Nederland. Woningen verhuur je prive, of je eigen woning of een woning welke je wegens een investering heb gekocht met het oog om deze te verhuren.
Stel:
Ik verhuur een huis aan jou en ik wil toevallig zelf die woning weer in na 3 jaar.
Dan zou het toch te zot wezen dat ik dat niet mag als ik met jou een contract hierover heb?
En ja zoals Sidonia het al vertelde, het zijn allemaal standaard contracten, 15 bladzijden vol met standaard voorwaarden, echter 1 bladzijde erbij met de voorwaarden tussen 2 partijen met als allerbelangrijkste punten:
a. De duur met eventuele opties in welke vorm dan ook.
b. De prijs met eventuele prijs stijgingen in welke vorm dan ook.
Dus beide partijen weten zeer duidelijk waar ze aan toe zijn. Geen discussies gedurende de periode van de huur.
Cheers
Jan
p.s. vaak worden contracten opgemaakt met prijsverhogingen naar de "marktwaarde", dit vind ik gevaarlijk, beter is om een vaste prijs af te maken precies zoals boven vermeld.
Met "marktwaardes" kun je over twisten, je krijgt 2 experts en een derde als arbitrator als het zo ver komt, er zijn kosten mee gebonden en kan een hoopp narigheid meebrengen. Maar dit is een persoonlijke mening. Ik heb van alles al meegemaakt.