Huuropbrengsten uit Nederland

Oekie

New Member
Hai,

zoals gemeld in het voorstelrondje: hier mijn vraag.
Het gaat over huuropbrengsten uit Nederland. Ja, ik heb wat draadjes gezien,
maar geen enkele gaf antwoord op mijn specifieke vraag.

Namelijk: moet je in Australië belasting betalen over huurinkomsten uit Nederland?
Ik heb een appartement in de verhuur (naast mijn eigen woning) en de opbrengsten zitten
in box 3. De bedoeling is de eigen woning te verkopen en het appartement te blijven verhuren.

Oftewel een extra centje in Oz. Moet daarover in Oz belasting over worden betaald?

Wie weet het?
Mijn accountant niet iig....

groet
Antje

Ik heb er weinig verstand van, maar volgens mij hoef je altijd maar 1x belasting te betalen over inkomen.. Dus als je in NL geen belasting hierover betaald, dan wel, en als je in NL wel belasting betaald, dan telt het in Australië volgens mij niet mee voor je belasting. Heb je de NL belastingdienst hier al eens over gebeld?

in Nederland ben je "vrijgesteld" vanwege de box 3.
Op de site van de BD kan ik niets vinden. Misschien is ouderwets bellen (haha) gewoon de oplossing.
Morgen zijn ze weer open.
Ik wacht even af of er nog andere tips komen.

Sowieso laat ik jullie wat weten als ik hen heb gesproken.

Als je ingezetene bent van Australie, dus daar is je woon adres minstens 180 dagen per jaar, dan dien je de opbrengst van de huur in NL op te geven in OZ.
Dit staat ook heel keurig vermeld op je Australische belasting formulier.
Wel kun je bepaalde kosten , zoals onderhoud en hypotheek, aftrekken van de opbrengst, maar alleen als je het als een investering gebruikt.
Je kunt dan een brief schrijven naar Belastingdienst Nederland, afd. buitenland in Heerlen, dat je vrijstelling van belasting wilt, omdat je in OZ betaalt.
Wel moet je onroerend goed belasting betalen in NL over je huis bezittingen. Gaat ook via Heerlen.
Ik meen dat dit echter niet kan worden verrekend met de Australische belastingdienst, echter dat zijn geen giga bedragen.
Cheers,
Jan

Hallo Jan, bedankt voor jouw antwoord. Heb ik nog een vraagje, hopelijk weet je dit dan ook.
Je geeft de huuropbrengsten dus netjes op, maar waar hebben we het over met betalen?
In procenten? Thanks alvast, Antje

Ha Jan, bedankt. Maar, ik was niet duidelijk genoeg denk ik. Ik bedoelde hoeveel je in Australië moet betalen. Ik begrijp van jou dat je dit op moet geven op het Australische aangifte biljet. Ik vroeg me af waar we het (ongeveer) over hebben. Het zijn ook geen schokkende bedragen hoor, maar ik ben gewoon nieuwsgierig. Overigens heb ik de belastingdienst vandaag een paar keer gebeld. Meestal ben ik tevreden over hen en gaat het vrij snel allemaal. Nu even niet. Tot drie keer toe gebeld. Door vele keuze menu's gewandeld en aan het eind van de rit hoor je: alle medewerkers zijn in gesprek. De verbinding wordt over enkele seconden verbroken...... pffff. Morgen weer eens proberen. Ander keuzemenuutje proberen misschien? :)

Je moet gewoon betalen volgens het geldende schijven tarief.
Hoe meer inkomen , hoe hoger de belasting plus 2 perc Medicare vanaf 1 juli. Dat laatste was tot op heden 1.5 perc.
http://www.ato.gov.au/content/12333.htm
Je weet wellicht wel dat het tax year in OZ is van 1 juli tot 30 juni, dus niet volgens het kalender jaar.
Groets
Jan

Ja, van het tax year wist ik. Bedankt voor de link! Zijn trouwens behoorlijke bedragen met de belasting in de hoogste schijven.
Gelukkig (of helaas...;)) hoef ik me daar geen enkele zorgen om te maken. Das ook weer eens lekker. Doeg, Antje

Back