Hypotheek in Australie

RemieenChristel

New Member
Hallo!

Wij zijn serieus aan het overweg over twee a drie jaar richting Oz (WA) te gaan. We willen in principe voor een jaar of vijf (misschien langer....of korter). We zijn er twee jaar geleden ook al een jaar geweest en gaan volgend jaar weer om concreet te bekijken wat de mogelijkheden zijn.

Onze droom is om redelijk snel een huisje te kunnen kopen. We hebben al diverse droomhuizen gezien van net onder de drie ton AUD. Nu mijn vraag: wat zijn de regels om een hypotheek af te sluiten in Australie?

Volgens mij is het in Nederland in de meeste gevallen zo dat je een vast contract moet hebben om een hypotheek af te sluiten. Werkt dat in Oz ook zo? Is het hypotheek bedrag ook gelieerd aan je inkomen?

Wij zouden vanuit Nederland een bedrag van ongeveer 70.000 AUD meenemen dat we direct kunnen investeren in het huis. Op die manier zouden we bijvoorbeeld een hypotheek van 250.000 AUD af kunnen sluiten, zodat de maandelijkse kosten ook weer lager zijn.

In Nederland zijn wij geen huiseigenaren, zou dat betekenen dat wij recht hebben op de 7.000 AUD als 'first home owner'?

Misschien zijn het was naieve vragen, maar we zijn geen experts (dat hadden jullie vast al begrepen :?)

Alle hulp is welkom!

Alvast bedankt!!! :up:
 
Als je de centen hebt.....

Hebben sommige mensen in Nederland een minimale bedrag geleend bij de bank bij het aankopen van hun huis ( hypotheek...) zo moeten ze een beetje aflossen bij de bank omdat als ze geen hypotheek nemen de belasting zeer hoog is.

Maw. een kleine hypotheek nemen zodat de belastingkosten "laag" blijven......

Hoe gaat dit in Australia....???
Kan iemand mij dit vertellen...?

Jack :evil:
 
Hoi,

Wij zijn net terug uit Oz en hebben een hypotheek afgesloten. Er zijn 3 mogelijkheden voor een hypotheek, te weten:

Full doc loan:
Dit is een hypotheek zoals vrijwel alle banken in Oz deze aanbieden. Hiervoor moet je een vast inkomen hebben waaraan de bank bepaald hoeveel je kan lenen. Afhankelijk van de hoeveelheid van je salaris kun je dan 100% van je hypotheek bedrag lenen. Eventuele eigen inleg drukt vanzelfsprekend je maandelijkse lasten.

Low doc loan:
Dit is een lening tegen een iets hoger rentepercentage dan die de full doc loan je geeft (ongeveer een half procent). Je hoeft hiervoor geen vast salaris te hebben, maar wel 30% van het te lenen bedrag zelf bijdragen. Je moet natuurlijk wel kunnen aantonen dat je over die 30% eigen inleg beschikt.

No doc loan:
Wanneer je 60% of meer eigen geld heb dan kun je een no doc loan afsluiten. In principe hoef je hiervoor alleen aan te tonen dat je over tenminste 60% van het te lenen bedrag beschikt en dus ook kan gebruiken.

Vwb de first home owner garantie maakt het niet uit of je in andere landen huizen in je bezit hebt gehad. Zolang het je eerste huis in Oz betreft heeft iedereen hier recht op.

Hoop dat je er wat aan hebt. Wij hebben overigens een low doc loan hypotheek. Mocht je nog meer vragen hebben stuur anders ff een pm-tje.

Hgr, Jeanine
 
Wij hebben momenteel nog een no doc loan (Resi Mortgage !) waarbij we 40% zelf ingelegd hebben...

Remie en Christel:
Jullie hebben het vast niet over Perth als je ónder de AUD 300.000 een droomhuis kunt vinden .. Of, zonder dit vervelend te bedoelen, jullie idee van een droomhuis is redelijk uniek natuurlijk ;-). Alle gekheid op een stokje, waar willen jullie dan heen gaan?

Peter
 
Hey Perthpete,

Tja, we zijn niet zo kritisch ;;))
Het gaat inderdaad niet om Perth maar om Bunbury. Beetje jammer is het wel dat de prijze daar zo verschrikkelijk hard zijn gestegen, maar daar weet jij natuurlijk alles van!

Groeten
 
Ik neem aan dat je de prijzen stijging in Perth bedoeld? Alhoewel ik denk dat ze ook in meer afgelegen plaatsen ook aan het stijgen zijn. Juist omdat ze in Perth zelf voor velen al onbetaalbaar beginnen te worden. En dan dus uitwijken naar goedkopere steden. Gisteren op de radio hoorde ik dat men denkt dat Perth nog wel een extra miljoen inwoners aankan zonder de suburb-stijl los te moeten laten, en dat ze denken dat zo tegen 2035 die extra miljoen er wel zullen zijn.

Wij zijn heel blij dat we afgelopen juni een huis konden kopen (zelfs nog zonder werk ;-). Wij kochten voor 580.000, enkele huizen verderop in de straat en buurt (enigzins vergelijkbaar, sommige ook wat minder) worden nu te koop aangeboden voor prijzen vanaf 620.000. .. We hebben dus (theoretisch ;-)) financieel een goede keuze gemaakt. En zolang die trek naar Perth gaande blijft zullen de huizen absoluut in waarde blijven stijgen.

Ik hoop voor jullie dat je ook een beetje op tijd kunt kopen (= dat het niet te lang meer duurt voor je kunt verkassen ;-) ).
Peter
 
Op watvoor visum zijn jullie van plan te gaan? Ik dacht namelijk dat je de First Home Owner Grant alleen krijgt als tenminste een van de aanvragers permanent resident of citizen is.
 
[quote author=Hans de Visser link=topic=5513.msg69585#msg69585 date=1156946476]
Op watvoor visum zijn jullie van plan te gaan? Ik dacht namelijk dat je de First Home Owner Grant alleen krijgt als tenminste een van de aanvragers permanent resident of citizen is.
[/quote]

Dat had ik ook begrepen, Hans!

Nou, Perthpete,

om nog even op dat andere draadje van jou door te gaan.
Wij willen wel zo snel mogelijk te kopen, maar ik denk dat 580 niet gaat lukken en 620 al helemaal niet. Helaas hebben wij niet zulke reserves. :oops:

Mariette
 
Om te voorkomen dat de indruk ontstaat dat Perth nu echt helemaal onbetaalbaar nog maar even de toevoeging dat je tussen de 4 en 5 ton dollar ook al wel een z.g.a.n. huis kunt kopen. Maar dan waarschijnlijk wat minder dicht bij de stad en/of strand. Als je een ouder huis zoekt (of niet erg vind ;-) ) zijn er ook nog wel wat meer mogelijkheden denk ik zo.

Feit is wel dat het heel handig is als je in ieder geval genoeg reserves hebt om een procent of 40 van je huis zelf in te leggen, dan kun je dus met een no doc loan ook al kopen wanneer je (nog) geen vaste baan o.i.d. hebt. EN natuurlijk prettig om geen volledige hypotheek te hebben wegens de onaftrekbaarheid van de rente (maar dat is al eerder vermeld denk ik ;-) ).
 
Als je een no-doc lening hebt is je rente percentage dan lager.

ik begrijp het niet helemaal want zoals Jeanine vertelde heeft een low-doc een hoger rentepercentage dan een full doc.
Je zou eerder andersom verwachten?

Mariette
 
Mariette,
Nee dat zou heel mooi zijn...Het is inderdaad andersom ;-)

No doc loan is het makkelijkst, maar: full documented = rente x, low-doc loan = rente x + 0,5%, no-doc loan = rente x + 1%. Zo is het bij onze financier tenminste (Resi).
Peter
 
Dag mensen,

Ik zal ook nog maar even een duit in het zakje doen.
Huizenprijzen stijgen de pan uit in WA, dat is waar. Niet alleen in Perth, maar vooral ook in leuke kustplaatsjes; Bunbury, Yanchep, Mandurah, Albany, Hopetoun etc. zijn daar voorbeelden van.

Wij hebben een jaar geleden voor 250.000 gekocht, een iets ouder huis, niet nieuwbouw in ieder geval, maar ook de kosten voor zo'n optrekje zijn met meer dan 100.000 omhoog geschoten.

Ik denk dat als je in of nabij Perth wil gaan wonen, je vooral in nieuwere wijken dure woning zult vinden, maar als je in wat oudere wijken gaat kijken, er nog wel juweeltjes liggen. Sommige woning zijn gewoonweg 'overpriced', wanneer verkopers denken dat de markt zo gek is dat mensen 400.000 zouden neerleggen voor een 'dump'. Maar verkopers worden zenuwachtig als een huis niet binnen een paar weken is verkocht, dus kun je altijd een bod een stuk onder de vraagprijs doen.
De wijk waar wij wonen heeft geen fantastische naam, maar ik vind het fantastisch wonen, en er zijn nog betaalbare woningen te krijgen.

Over de hypotheek: wij hadden geen 'eigen geld', maar hebben het huis kunnen kopen via 'keystart', waar je maar een klein beetje eigen geld nodig hebt. En de first home buyers was genoeg daarvoor! Hoge interest, maar nu een jaar later, hebben we ge-'refinanced' (sorry hoor, ik weet niet wat al die woorden in het NL zijn...), beetje bijgeleend voor een renovation, en betalen minder per maand. Zo kan het ook!

Succes met de huizenjacht!

Inacar
 
Back
Top