IELTS academic - ervaringen?

jassian

New Member
Hallo,

Ik ben straks (16 Juli) met mijn IELTS academic aan de buurt.
Ik heb wat oefenmaterial, meer komt eraan.

Maar wordt ik toch een beetje 'jittery'.
Vooraal het writing gedeelte is nog een beetje
een black box voor mij. Ik heb door dit forum een aantal goede links
gevonden met voorbeelden. Maar die verschillen nog duidelijk van elkaar.

Sommige zijn zeer 'simple' andere zijn weer meesterwerken die je
zo zou kunnen pupliceren.

Vandaar mijn vraag.
Hoe hebben jullie de Ielts academic ervaren?
Wat soort opdrachten hebben jullie gehad?
En hoe zwaar vinden jullie gevoelsmatig de writing test?

Ok met speaking weet ik niet of je voor de academic test gewoon
in spreektaal met de meneer/mevrouw mag babbelen of of je ze
met high level vocabulary moet beschuiten.

Hoe streng zijn ze met je keuzes en het nivo van spreken en schrijven?
Is het noodzakelijk om ontzettent 'elloquent' te zijn om ueberhaupt te slagen?
Of is dat maar een vraag van hoe goed je cijfer wordt?

Ben benieuwd op jullie inzichten.

:)

Hoi,

Ik heb geen academic gedaan maar weet wel dat alleen met lezen en schrijven het verschil is tussen academic en general, dus over de spreek toets hoef je je geen zorgen te maken.

Succes met de voorbereidingen.

Marjon

Hoe iemand het ervaart is heel erg persoonlijk. Ik vond het verschrikkelijk makkelijk maar sprak goed engels. 
Ga in elk geval geen 'moeilijke' woorden uitproberen tijdens het mondelinge deel. Je loopt hiermee de kans dat je extra fouten gaat maken.

[quote author=sophia link=topic=1906.msg17943#msg17943 date=1118664776]
Hoe iemand het ervaart is heel erg persoonlijk. Ik vond het verschrikkelijk makkelijk maar sprak goed engels. 
Ga in elk geval geen 'moeilijke' woorden uitproberen tijdens het mondelinge deel. Je loopt hiermee de kans dat je extra fouten gaat maken.
[/quote]

Waar ik met het spreken een beetje onzeker over ben is:
Ik heb de neiging toch soms een hoop, "It's kinda/ sorta, you know, like, yeah"
enzofoort te zeggen. Ben een beetje  bang dat het in een academic test
misschien als minpunt gezien wordt.

"Yeah you know, it's kinda cool, especially considering that we are facing a fundamental discrepancy regarding..."
Is een typische soort zin voor mij!  :-D

Hoi,

The academic speaking test is hetzelfde als general. Dus hoef je je daar geen zorgen over te maken.

Ik neem aan dat je voor academic op ieder onderdeel een 7 of hoger moet scoren? (verschilt per assesment-organisatie)

Ik heb ik maart de test gedaan, en ik vond hem moeilijk maar heb toch op alle 4 de onderdelen een 7 of hoger gehaald. Zelfs mijn vriendin die de writing niet afhad (geen conlusie getrokken) en de tekst (7 vragen niet ingevuld) had toch nog een 7 of hoger.

Het tempo ligt hoog.. daar moet je op voorbereid zijn!

Ik lees geen Engelse boeken en heb mijn HBO alleen in het NL gehad. Mijn Engels is dus op HAVO niveau. Bij de writingtest zijn koppelwoorden erg belangrijk... therefore, on the contrary, enz.

Succes!

GRoeten Sander

Hey Sander .
Dank je voor je antwoord. (Better late than never :-D)

Het moet dus te doen zijn.
Maandag zijn hopelijk mijn 'specimen' binnen.
Heb ze gewoon via amazon besteld.
Ik ga dan vrolijk essays oefenen  :lol:

Het steld me in ieder geval gerust dat luisteren en spreken hetzelfde
zijn als bij de general training.
Ik kom de week daarvoor ook net uit Londen terug.
Dus
Good luck stopping me!   :evil:

Annemarie

Ik heb niet de IELTS gedaan, maar een language tast speciaal voor leerkrachten. Ik heb op internet de tip gelezen (volgens mij al ergens anders ook gepost) om voor je essay de 3 7 7 3 regel te gebruiken. Drie regels intro, 7 regels voor, 7 regels tegen, 3 regels conclusie. Een regel moest geloof ik grofweg uit 12 woorden bestaan. Ik ben dit totaal vergeten tijdens mijn test. Maar ik heb er geloof ik wel een aardig stukje uit weten te gooien. Maar zeker weten doe ik het pas als ik de uitslag binnen heb...  :|. Ik ben er wel zenuwachtig over. Ik kan bij deze test maximaal een vier halen.  Maar er is ook 4- en 3+ enzovoorts. Voor mijn onderwijs papiertje moet ik minimaal een 3 hebben. Ik hoop er maar het beste van  :). Maar toch niet helemaal gerust. Heb wel een goed gevoel over gehouden. Succes de 16de!  :up:

[quote author=jufrebekka link=topic=1906.msg18441#msg18441 date=1118998325]
Ik heb op internet de tip gelezen (volgens mij al ergens anders ook gepost) om voor je essay de 3 7 7 3 regel te gebruiken. Drie regels intro, 7 regels voor, 7 regels tegen, 3 regels conclusie. Maar toch niet helemaal gerust. Heb wel een goed gevoel over gehouden. Succes de 16de!  :up:
[/quote]

Dat is zeker een goede tip. Die heb ik ook ergens gelezen.
Probleem met mij: Als er iets op creativiteit lijkt,
heb ik moeite ermee om me aan regels te houden.
Dus ik kan niet zeggen op me zoiets lukt.  :-D
Maar ik kan alvast oefenen om er in de buurt te komen.

Het is moeilijk om zelf in te schattenhoe goed een essay en tergelijken is.
Maar als je er een goed gevoel over hebt, dan denk ik dat het goed komt.

Bedankt voor het duimen mensen!
Ben blij om elk klein voordeeltje.
(want de test on october te moeten herhalen zou het wel erg durrk maken voor me)

:)  :)
Annemarie

Back