IELTS onderwerpen writing

brumby

Active Member
Ik had graag eens geweten waarover jullie een essay moesten schrijven op jullie IELTS. Kunnen jullie er ook bij noteren of het general of academic was? Alvast bedankt!

2x de General gedaan (wegens vervallen...)

De writing module bestond beide keren uit:
-een brief. Aan mijn huisbaas wegens een probleem in de woning, en aan een "vriend" die op bezoek komt, maar je bent niet thuis (aanwijzingen om het huis te vinden, binnen te geraken, etc).
-een essay. Over de voordelen van goede voeding bij jonge kinderen en over het opvoeden van kinderen door "oudere" personen (opa & oma, etc).
De eerste keer heb ik het essay gedeelte verkeerd aangepakt door er een "verhaal" van de maken (maar ik was toch door). Uiteindelijk denk ik dat ze eerder kijken naar je taalgebruik en kunde van in 1 uur tijd 2 opstellen (150 en 250 woorden) te schrijven, dan naar de "inhoud".

Ik weet niet meer waar die van ons over gingen, maar op deze site staan voorbeelden:
http://www.ielts-exam.net/index.php?option=com_content&task=section&id=7&Itemid=69 - onder de sponsored links...
en wat uitleg over het schrijfgedeelte: http://www.ielts-exam.net/ielts-secret-key/ielts-writing-module-essay.htm
Wat ik ervan begrepen heb, is dat ze kijken naar of je een logische argumentatie op kunt zetten en naar wat voor woorden je gebruikt (moeilijk/makkelijk). Ook de zinsbouw telt mee, dus met hoofd- en bijzinnen, en het gebruik van voegwoorden (because, or, and) en vergelijkingen (groter dan).

Ik heb ook 2x IELTS gedaan (2de maal wegens vervallen 1ste)
Was ook telkens schrijven van een brief (weet niet meer waarover) en een essay.
Essay onderwerpen:
- invloed/belang van degelijk onderwijs op je latere leven
- invloed/belang van het hebben van vrienden voor ontwikkeling van kinderen
zoiets...

Bedankt kat! Ik vind zo'n onderwerpen zelfs moeilijk om in het Nederlands over te schrijven. Was het general of academic voor jou?

Voorbeelden van Ernieman komen me erg bekend voor. Essay had ik ook die. Brief was ook iets met het feit dat ik verhuisd was maar van een vriend niet meer persoonlijk afscheid had kunnen nemen. Moest dus uitleggen waar ik nu woonde, waarom ik daar was gaan wonen, beschrijving van het huis en waarom het huis beter was enz.

Was general by the way...

Thanks afterbang! Blijkbaar komen de onderwerpen toch regelmatig terug.
Laat maar komen die onderwerpen!

@brumby: als je niks kunt met zo'n opdracht, kijk dan of je iets kunt verzinnen. Bv 'belang van vrienden op de ontwikkeling' kun je bv invullen met iets dat waar is (bv vrienden die voor jou belangrijk zijn geweest) of je verzint een iemand en bedenkt hoe hij/zij met vrienden anders opgroeit dan zonder. Het hoeft niet waar te zijn of van jezelf te zijn, als het maar een beetje een geheel vormt.
Als je het niet weet kun je ook starten met zomaar wat willekeurige kernwoorden op te schrijven die passen bij het onderwerp. Daarna kijk je of je met bepaalde woorden een lijn kunt vormen.
Voor een essay zoek je zo een paar (liefst drie) argumenten uit je kernwoorden. Dan is de vorm van je essay simpel: inleiding (waar gaat het over, dan kan je de opdracht herhalen in andere woorden), dan je drie argumenten (elk in een eigen paragraaf) en dan je conclusie (waar kom je op uit met die argumenten).
Aan het eind, maar wel voordat je het afsluit, kijk je of je aan de opdracht voldoet. Als er staat dat je in een brief aan die vriend drie dingen moet vertellen (waarom ben je verhuisd, waar woon je nu, waarom is dit huis beter) controleer dan of je al die stukjes van de opdracht in de brief hebt staan. Eventueel voeg je nog een zin toe. Als je compleet bent sluit je af met een standaard eindzin.
Zo kan het niet mis gaan :)

Bedankt kat! Ik vind zo'n onderwerpen zelfs moeilijk om in het Nederlands over te schrijven. Was het general of academic voor jou?
was general ielts test
inderdaad moeilijk, vooral omdat de onderwerpen dikwijls" ver van je bed" zijn. En je hebt ook niet de tijd om veel na te denken. Och het hoeft niet je eigen mening zijn dat je verkondigt, het is vooral een kwestie dat het een beetje goed is opgebouwd...

Lamarck en Kat slaan de spijker op zijn kop. Laat je niet verleiden tot de waarheid zeg maar. Verzin maar raak voor knaak ;) Maar dan wel volgens de regels die Lamarck voor schreef.

Bedankt voor alle tips! Zeer bruikbaar en verhoogt onze kans op slagen (en van anderen).

Hallo!
Ik heb vandaag in Amsterdam mijn IELTS academic gedaan. Dus hier nog het onderwerp van vandaag.
Task 1 was een table met info over 3 verschillende wijken van een stad in de UK en daarbij de percentages van inwoners die in een flat/apartment, terraced, semi-detached of een detached house woonde. Die ging nog wel.
Task 2 was het essay met als onderwerp, jonge kinderen die nu veel computeren en games spelen, of daar iets van leren of hun tijd aan het verdoen waren. Was pittig en was vooral bezorgd om de tijd. Maar als je eenmaal bezig bent, lukt het aardig. Maar net als afterbang en Lamarck hierboven zeggen: verzin maar wat, het hoeft niet waar te zijn;)!
Ben wel blij dat ik gebruik heb gemaakt van al het oefenmateriaal/sites dat op dit forum staat. Het onderwerp van de essay was al een keer voorbijgekomen op zo'n site.

Hey, bedankt voor je bijdrage! Die eerste klinkt moeilijk! Wat moest je dan doen? Gewoon de grafieken verklaren?
De 2de valt wel mee, daar kan je wel iets over verzinnen. Nu duimen voor een mooie score (7 veronderstel ik?) :)

Hi Brumby!
De eerste was makkelijker hoor, hoefde maar in 150 woorden. Task 2 in 250 woorden en telt zwaarder mee voor je cijfer. Bij die table heb ik de belangrijkste dingen op en rij gezet. Het is belangrijk om altijd een bepaald format aan te houden, zoals een inleiding, body (met de hoofdzaken) en afsluiting. Op verschillende oefensites staat dit aangegeven en kun je er na hartlust mee oefenen. Raad ik ook aan hoor, dan begin je makkelijker met de opdracht en verdoe je geen tijd mee veel nadenken.
Moet jij de IELTS binnenkort doen? Ik moet nu 13 dagen wacht op de uitslag, ben erg benieuwd!

Die tabel is voor Academic. Bij General moet je dan een brief schrijven, volgens mij. Alleen de tweede opdracht is voor allebei gelijk (essay).

Oja, nog een tip: neem potlood en gum mee voor het schrijven, ipv een pen. Tenminste, als je niet makkelijk rechtoe-rechtaan schrijft. Ik heb mijn blaadje helemaal volgekrast, doorgestreept en weer bijgeschreven in de marge... en later zei iemand dat hij het met een potlood had gedaan zodat het er toch nog een beetje fatsoenlijk uitzag. Was voor mij ook wel handig geweest.

Bedankt voor de tips! Voor general is het idd een brief schrijven + essay.
Wij hebben nog geen IELTS geboekt, hebben nog veel te oefenen.
Ik moet mijn assessment nog doen, maar als verpleegkundige moet je blijkbaar eerst je IELTS doen en moet je die bijvoegen.
Mijn partner moet die waarschijnlijk niet bijvoegen (moet ik nog eens opzoeken). Misschien kan hij dan beter wat langer wachten om zijn IELTS te doen, gezien er nog niet om gevraagd is.

Back