iemand ervaring... http://www.exfin.com/pension-transfers-australia

hummer

Member
Hoi,

toevallig kwam ik deze site tegen...iemand bekend met Nederlandse pensioen fondsen transfers naar exfin?
Onlangs kreeg ik een brief van Nationale Nederlanden dat ik mijn opgebouwd pensioen kan laten uitkeren maar is dit nu wel zo verstandig vraag ik me af?
Aangezien het maar een klein bedrag is zal de nederlandse belastingdienst er rijker van worden dan ik lijkt me...

hoor graag van jullie

groetjes
Monja
 
Monja,
Dit is afhankelijk van jouw persoonlijke situatie.
Dus je leeftijd, hoe lang nog totdat je 65 wordt? Dit is de aller belangrijkste schakel.
Wat zou op basis van vandaag de maandelijkse uitkering zijn?
Het is meestal wel gebonden aan de CPI ofwel het inflatie cijfer in NL.

Bij eenmalige uitbetaling vandaag, dan heb je dus een bedrag (je) en valt er later niets meer tehalen.
Evenwel als je ook vele jaren hebt bij betaald aan de AOW vanaf je 15e jaar, dan kan je misschien het volgende overwegen:
Wacht todat je 65 bent en cash dan in op de AOW (het gedeelte wat je toekomt) en de maandelijkse uitkering van dat kleine pensioen.
Deze maandelijkse uitkeringen kun je op een rekening in NL laten storten en het geld kun je dan opsparen en gebruiken voor je vakanties in NL.
Verder kan ik je niet adviseren omdat ik je leeftijd en de datum van vertrek uit NL niet ken.
Cheers
Jan
 
@ Jan H
Weet je misschien een link waar je zoiets kan opzoeken/berekenen?
Wil het eigenlijk ook wel weten, hoewel ik het antwoord voor mezelf al weet, heb namelijk 35 jaar in Nederland pensioen opgebouwd.
Maar lijk me handig voor anderen.
groeten Johan
 
Johan,
Zal je eens moeten navragen bij je pensioenfonds, ik vind het wel vreemd dat ze een groot bedrag in een keer uit willen betalen , ik neem aan een behoorlijk bedrag omdat je al 35 jaar betaald hebt.
Normaal zijn de meeste pensioen verzekeringen genegen eenmalig een bedrag uit te betalen ivm emigratie, maar bij "grote" bedragen willen ze wachten totdat je 65 bent.
Ik ben ook al jaren weg uit NL en heb alleen de praktische kant willen belichten, ik weet ook niet de "weg" in NL waar je hierbij om advies kunt vragen.
Voor elk jaar in NL dat je vanaf je 15e hebt gewoond krijg je 2 perc van de geldende AOW uitkering, maar dat weet je wel en daarbij zou je dan je pensioen uit krijgen, zou mooi zijn want dan kun je hiervan je vakanties in NL en Europa betalen. Daarom zou ik de eenmalige uitkering niet willen accepteren, ik weet ook niet in hoeverre je hier dan weer belasting over moet betalen. Ligt ook weer aan je persoonlijke situatie denk ik.
Cheers
Jan
 
Jan, ik vraag me af wat de garantie nog is, dat je pensioenfonds nog het beloofde voor je heeft tegen de tijd dat je 65 (of ouder) wordt, gezien de economische situatie van enige jaren nu. Misschien is dat ook iets om mee te wegen bij eenmalige uitbetaling nu?

Levert het ook geen problemen op met de belastingdienst? Gaat dan de conserverende aanslag dan in werking of zo?

Simone
 
Het is een afweging waard natuurlijk, ligt ook aan je leeftijd.
Als je in NL geen belasting hebt betaald over de pensioenpremie en ik denk dat het van je bruto inkomen kwam, dan moet je in OZ er toch weer belasting over betalen en dat zou zonde zijn, misschien ben je dan bijna de helft kwijt.

Als je het beslist niet nodig hebt vandaag zou ik rustig wachten tot je 65 wordt, inmiddeels bouw je ook je eigen pensioen op in OZ en er is een grote mate van vrijstelling van belasting waneer je het na je 65 e uit laat keren.

De pensioenen zijn natuurlijk wel aangetast de laatste paar jaar en dat is in OZ niet anders.
Je zou een berekening kunnen maken tussen "uitkeren" en "wachten" en een beslissing nemen op basis van een eventuele belasting voordeel.

Na je 65e was het inkomen per schijven tarief al 19.000 vrij voor alleen staanden en ong. 25.000 voor getrouwden/partners.
Dit weten niet veel mensen ook al omdat informatie over 65 plussers niet door de nieuwe emigrant wordt gelezen, vanzelfsprekend natuurlijk.

Nu per a.s. 1 juli is het schijven tarief voor iedereen veranderd.
Ipv 0-6000 vrij van belasting, wordt de eerste schijf nu 0-18.000, dus samen heb je al 36.000 belastingvrij en omdat je dan niet meer werkt en de lokale pensioenen hiervan zijn vrijgesteld, dan is het een gunstige regeling.

Cheers
Jan
 
Hi Jan,

bedankt voor de informatie: vind hier onder het bericht wat ik heb ontvangen gisteren van de afkoopregeling...
maar als ik het zo eens overdenk dan denk ik dat het laten staan tot 65e wellicht het voordeligste uitwerken zal omdat ik weinig zin heb hier belasting over te betalen terwijl ik verder geen inkomsten en aftrekposten heb in NL en dus ook geen belastingaangifte doe in NL Overigens ben ik 34 en heb NL in 2008 verlaten.


Onze ecxuus voor het te laat reageren op uw mail.

Hierbij de antwoorden op uw vragen;

-Wij kunnen het bedrag uitkeren naar een Australische bankrekeningnummer.

-Over het bedrag moet wij belasting inhouden.Het bedrag is een eenmalige uitkering en het wordt als loon gezien. Daarover moet belasting betaald worden en dat is ongeveer 40% en ongeveer 60% krijgt u netto uitgekeerd van ons.

- Als u kiest voor geen afkoop dan blijft het bedrag tot uw pensioendatum staan. Op de pensioendatum zal het ook eenmalig aan u uitgekeerd worden, omdat het een laag bedrag is. U kunt op elke gewenste moment een verzoek indienen om het af te kopen.

-Uw vraag over hoe het bedrag is berekend, hieronder heeft u een uitleg over het bedrag is berekend.

Bij de berekening van de afkoopwaarde speelt het element 'sterftekansen' een rol. De sterftekansen zijn gebaseerd op waarnemingen van het sterfteverloop van de Nederlandse bevolking in de periode van 1976 tot en met 1980. De gegevens hiervoor zijn verzameld door het Centraal Bureau voor de Statistiek en zijn door dit bureau verwerkt tot tabellen, waarin het gemiddelde sterfteverloop wordt aangegeven.

De combinatie van het berekende sterftekansen en de in onze tarieven toegepaste rekenrente van 4% levert de factor ter bepaling van de koopsom voor een kapitaalverzekering op. De factor is leeftijdsgebonden. Per 1 juni 2012 bent u 33 jaar en 0 maanden. De bij deze leeftijd behorende factoren zijn 0,2678 en 0,0242.

De afkoopwaarden berekenden wij door de verzekerde bedragen en de som betaald premies met bovengenoemde factoren te vermenigvuldigen.

Op de pensioendatum van 1-06-2042 is er een bedrag van€ 4.553,29 verzekerd.De betaalde premies van de werkegever tot 31-12-2007 bedraagt € 1.109,98.

De afkoopwaarde, zoals vermeld in onze brief van april 2012 is dan ook als volgt berekend:

Verzekerd bedrag van € 4.553,29 * 0,2678=€ 1.219,37
Sombetaalde premies € 1.109,98* 0,0242 = € 26,86
Totale afkoopwaarde € 1.246,23

Wij vertrouwen er op u hiermee voldoende te hebben geinformeerd.

Met vriendelijke groet,
 
Tja, het bedrag is erg laag inderdaad.
Je verliest dus 40 percent in belasting of anders als het je lukt (via de belastingdienst in Heerlen) geen belasting te betalen ivm je residentie in OZ, dan moet je het in OZ bij je inkomen optellen en komt het dus op hetzelfde neer.

Je was dus 30 toen je uit NL vertrok, dat betekent wel dat je recht hebt op 30 procent (15 x 2) van de dan geldende AOW vanaf je 65e jaar (wellicht pas vanaf je 67e dan). Dit is belastingvrij omdat ook dat een kleine maandelijkse uitkering is. Trouwens belasting technisch wordt in OZ 75 percent van de AOW belast, maar als je beneden de threshold blijft (zie boven) dan betaal je niets.
Jan
 
Back
Top