Iemand ervaring met Pet Travel Clinic? Mijn checklist voor hond en katten.

Ninti

Member
Wij hebben onze medicals gedaan, 4 dagen geleden. Nu alvast 2 van onze vier katten én de hond gaan voorbereiden. De andere twee katten krijgen een nieuw tehuis :-(

Ik kan nergens online ervaringen vinden over bovenstaande kliniek Pet Travel Clinic. Ze zijn verbonden aan Zoo Logistics.
Ze zitten in Amsterdam. Moet je daar dan voor iedere inenting en test heen?

Ik weet dat er meerdere topics zijn over dit onderwerp. Niet zo erg veel recente, maar een paar... sommigen kan ik niet meer terugvinden nu ik ze nodig heb..

Vervoeren van huisdieren (ticket boeken en de afhandeling op Schiphol) kan je niet zelf regelen heb ik begrepen?
Animals to fly lijkt me wat dat betreft een goede keuze.
-Of vervoert Hazeleger ook dieren?
-Wie is/zijn de officiële overheids goedgekeurde dierenarts voor de RNAT test verklaring? Het is niet je eigen dierenarts, begrijp ik dat goed?
-VerhuisdierAustralië kan mij toch alleen maar steeds laten weten wanneer het tijd is voor het onderstaand stappenplan?

Zoals ik het nu begrijp is dit de checklist om honden en katten mee te nemen:
  1. Rabies en alle andere inentingen. (op tijd en al met chip enzovoort)
  2. 4 weken later de titer test voor de hond en katten.
  3. Importvergunning aanvragen en daarna informeren/boeken bij quarantaine kennel (mijn geval in Melbourne, daarna moeten de dieren nog naar Tasmanië)
  4. Transportbedrijf inschakelen. Definitief boeken.
  5. Niet meer dan 30 dagen voor vertrek: Testing for Ehrlichiosis, Brucellosis, Leptospirosis and Leishmaniosis and Treatment for External Parasites (Dogs only)
  6. Niet meer dan 4 dagen voor vertrek: Internal and External Parasite Treatment.
  7. Niet meer dan 4 dagen voor vertrek: Pre-Export Clinical Examination and Completion of Veterinary Certificate A.
You must take the animal and all documentation to this examination.
The veterinarian must record the following preparations in Veterinary Certificate A of the import permit:
  • Rabies vaccinations
  • RNAT testing
  • General vaccinations
  • Brucellosis, Ehrlichiosis, Leishmania and Leptospirosis testing (dogs only)
  • External parasite treatments
  • Internal parasite treatment
The veterinarian must also:
  • Scan the microchip number and find it identical to the number appearing on the import permit and all supporting documentation.
  • Perform a thorough examination for external parasites.
  • Certify that the animal is fit to undertake the journey to and undergo quarantine in Australia.
  • Certify that the animal is free from clinical signs of infectious or contagious diseases and parasites.

8. De dag van vertrek: Official Government Veterinarian to Scan Microchip, Complete Veterinary Certificate B and Seal Animal in the Shipping Crate

An Official Government Veterinarian must complete Veterinary Certificate B of the import permit.
You must present the following documents to the Official Government Veterinarian for endorsement (signature and stamp).
  • DAFF import permit (original or copy)
  • Completed Veterinary Certificate A
  • General vaccination certificates
  • Rabies vaccination certificate
  • Rabies Vaccination and Rabies Neutralising Antibody Titre (RNAT) test Declaration
  • RNAT test Laboratory Report
  • Brucellosis, Ehrlichiosis, Leishmania and Leptospirosis laboratory reports (dogs only)
The Official Government Veterinarian must also:
  • Scan the animal and confirm that the microchip number is consistent on the DAFF import permit and all supporting documents.
  • Seal the animal into the crate and record the seal identification number on Veterinary Certificate B
9. Eindelijk! Het dier inchecken bij de airline. Doet het bedrijf wat je inhuurt dit automatisch?

Last edited:
Weet de tegenwoordige regels niet precies. ( Heb mijn hond 4 jaar geleden over laten komen met Animals to fly)
Koop op tijd een officieel vervoersbox en laat je dieren daar aan wennen. Kijk de regels goed na waar de box aan moet voldoen, veel dierenwinkels weten de regels niet en verkopen ze als IAAF goedgekeurd, maar zijn het niet.
groetjes Johan

Lees ook even de Lastavaza van Tommy K. Die heeft vorig jaar zijn kat meegenomen en zeer methodisch het één en ander beschreven.

Succes!

Dankjewel beiden! De lastava van Tommy K, die was ik idd kwijt. Staat veel in. Toch heb ik nog een vraag. Een VWA is wel/geen dierenarts, maar in ieder geval iemand die de bevoegdheid heeft om een dier te keuren? Waar kan ik die vinden? Ik heb gegoogled maar nada..........

Hey Ninti, wat bedoel je precies met een VWA? VWA als in Voedsel en Waren Autoriteit? (Die tegenwoordig NVWA heet)

Herriner me de afkorting VWA ook. Het is een dierenarts die ook ambtenaar is en voor de (toen) VWA werkt.
Weet niet precies meer hoe het gegaan is , ook omdat mijn hond later dan mezelf is gekomen.
Zijn rabies test na 150 dagen was niet hoog genoeg, dus hij moest wat langer in Nederland blijven, terwijl ik al alles geboekt had.
Heb daarom alles uitbesteed aan Animals to fly.
groetjes Johan

Bedankt Johan. Morgen de dieren laten vaccineren, dan vraag ik het wel aan mijn eigen dierenarts. Die weet vast wel hoe ik zo'n VWA arts vinden kan. En ja Margriet, ik denk dat het de NVWA is die ze bedoelen.... Spannend allemaal. Wachten nog op ons eigen visum maar beginnen toch al met de dieren voorbereiden.

Back