iemand ervaring met regelen stage (zelf of via een stagebureau)?

Bawurra

XPdite Sponsor
Hoi allemaal,

Ik ben al enige tijd aan het kijken en alvast aan het nadenken hoe ik het beste een stageplaats in Australië kan krijgen. Ik volg op dit moment een HBO-opleiding PABO. Nu heb ik twee sites gevonden (er zullen er vast wel meer zijn, maar zover ben ik dus nog niet met mijn zoektocht :|) nl, http://www.travelactive.nl en http://www.internships.com.au. Opzich een goed idee om via een bureau je stage te regelen, maar ik vroeg me af of hier toevallig mensen zijn die ervaring hebben met één van deze bureaus of een vergelijkbaar bureau of misschien zelf ooit hun stage hebben geregeld. (Ik heb het forum al afgezocht, maar niets over dit onderwerp kunnen vinden. Misschien heb ik op de verkeerde woorden heb gezocht.)

Heel eigenwijs misschien, maar ik wil eerst proberen om zonder bureau een stageplaats te vinden. Via via via via, je kent dat wel. (Hoezo eigenwijs :-D) En mocht het uiteindelijk niet lukken :|, dan wil ik alsnog een bureau inschakelen. Motto: "Waar een wil is (en die van mij is HEEL sterk :wink:), is een weg'" (naar D.U.),  :-D.

Mocht iemand ervaring hebben of tips (of een link naar...), zou ik het graag willen lezen :).

Gr. Mel

Ik ben hier, Adelaide, inmiddels aan het afstuderen binnen een bedrijf, dus ik denk dat dit ook wel onder de categorie "stage" valt. Ik heb dit min of meer volledig zelf geregeld, dus misschien kan ik je in het kort vertellen hoe ik het heb aangepakt.

Ik was hier al in Adelaide, vanwege een 12-maanden uitwisselings-programma, dus dat heeft het allemaal wel iets makkelijker gemaakt. Anyway, mijn eerste stap was om zoveel mogelijk bedrijven aan te schrijven. Jij doet de PABO, dus ik neem aan dat je je stage op een school moet afleggen?? (misschien stomme vraag, maar heb geen idee wat je precies zoekt). Het voornaamste probleem waar ik tegenaan liep bij het zelf zoeken naar een bedrijf, was dat veel bedrijven het principe "stage-lopen" niet of nauwelijks kennen. De grotere bedrijven kennen het vaak wel, maar zelfs daar is het een uitzondering. Ik heb dus bij deze brieven een duidelijk omschrijving bijgevoegd van wat het afstuderen inhoud, wat er van hun verwacht word, hoe lang, waarom, enz.enz. Een ander probleem bij het rechtstreeks aanschrijven van bedrijven is het visum. Je dient een zogenaamde "occupational trainee-ship" visum aan te vragen, en sommige bedrijven staan hier ietwat huiverig tegenover.

Wat ik uiteindelijk heb gedaan is de universiteit hier aangeschreven (gebeld in mijn geval) en naar hun contacten gevraagd. Ik ben uiteindelijk in contact gekomen met een kerel die research-projecten voor bedrijven uitvoerde en die had uiteraard een enorme berg contacten. Hij was enorm behulpzaam en uiteindelijk heeft hij mij een plaats geregeld bij een bedrijf. Het enige nadeel was, dat ik hiervoor totaal NIETS betaald krijg. Aangezien ik dit alles via de universiteit is geregeld, heeft de universiteit mij ingeschreven in hun programma voor een jaar, wat vervolgens betekent dat ik een studenten-visum kon aanvragen. Het bedrijf heeft dus op deze manier helemaal niets hoeven te regelen met een visum ofzo, en daar waren ze erg blij mee.

Kortom, de uni betaalt dus mijn college-geld voor de inschrijving hier, ik heb een afstudeer-stage en een studenten-visum voor een jaar, krijg alleen dus geen financiele bijdrage voor mijn afstuderen. Ik denk dat ik redelijk wat geluk heb gehad, aangezien ik min of meer toevallig tegen de juiste contact-personen ben gelopen.

Ik zou dus zeker proberen om deze constructie op jouw situatie toe te passen. Ik weet dat veel studenten hier, die een soortgelijke PABO opleiding volgen, veel "practical course-work" doen, dus ik denk dat de uni's enorm veel contacten hebben. Succes ermee!!

Cya,

Vin

Ik heb in 2000 ook stage gelopen in Oz (Sydney - Parramatta)....en ik heb het ook via via geregeld.

Mijn klasgenootje was de dochter van een directeur van een IT-bedrijf in Nederland. Ik heb haar toen gewoon eens gevraagd of haar vader geen werk voor me had in de vakantie's enzo....Nadat haar vader een aantal door mij gemaakte websites heeft gezien, mocht ik komen op gesprek en bij het bedrijf beginnen. Mijn laatste schooljaar begon en we moesten een stageplek regelen en die wilde ik het liefst in het buitenland doen. Het nederlandse IT-bedrijf had een IT-leverancier van een specifiek softwarepakket die dus vanuit Parramatta werkzaam was/is. Ik heb dus zelf wel het e.e.a. geregeld, maar het meeste heeft de directeur van het NL bedrijf toch voor mij/ons gedaan. Omdat wij met ons 2-en moesten afstuderen, was er eigenlijk al bekend wie er dan meeging naar Australie. Precies...de dochter van de baas....

Thanks voor de reacties.

De oom van mijn tante is (als hij nog niet met pensioen gegaan is), naar zij vertelde, directeur op een basisschool aldaar. Zij zou eerst voor mij contact opnemen en mij voorstellen en vragen of er daar een mogelijkheid is om daar stage te lopen als juf. Vervolgens zou ik dan contact opnemen om één en ander precies uit te leggen en om diverse dingen te regelen. Ik moet natuurlijk hier wel m'n studiepunten kunnen halen. Mocht dit via via gebeuren niet lukken :|, dan wil ik één en ander via een bureau gaan regelen. Maar ik wil toch eerst kijken of het me zo lukt. En zo te lezen aan jullie verhalen, kan het dus wel via via, maar je moet inderdaad geluk hebben om "toevallig" tegen de juiste personen aan te lopen.

[quote author=Bawurra link=topic=2237.msg23122#msg23122 date=1123315211]
En zo te lezen aan jullie verhalen, kan het dus wel via via, maar je moet inderdaad geluk hebben om "toevallig" tegen de juiste personen aan te lopen.
[/quote]

Precies!!! Succes ermee!!!

OM welke stage gaat het eigenlijk? Er zit namelijk behoorlijk veel verschil tussen stage in het eerste jaar Pabo en het laatste jaar. IN lengte van de stage, maar ook in wat je moet doen. Als de oom van je tante een directeur is, dan heb je toch al een ingangetje of niet? Als ik een vastere baan (lees: uberhaupt een baan  :lol:) in het onderwijs zou hebben, zou ik je misschien wel kunnen helpen. En hoewel ik officieel mag werken, is er helemaal GEEN werk. Als je echt een stage plek wilt en de plaats maakt je niets uit, dan kun je het in de outback proberen. Naar wat ik hoor is daar zat werk, en zitten ze daar dus ook op stagiaires te wachten. Je zou ook zelf scholen kunnen aanschrijven. Op de website van Education Queensland staat ook veel info. Succes!

Ik wil graag in het derde jaar stage lopen, helaas kan dat dan maar voor max. drie maanden. Evt wil ik m'n LIO-stage (leerkracht in opleiding), ook in Australië doen, maar ik weet (nog) niet of het mogelijk is om twee keer stage te mogen lopen (als ik even denk aan de visa).
Waar in Australië maakt voor mij en voor mijn stage niet zoveel uit. Het gaat er voor mij om dat ik daar al kan zijn en er ervaring mee op kan doen. En over evt stage lopen in de outback had ik nog niet eens nagedacht. Ga ik maar eens doen :).

Jufrebekka, bedankt voor je tips. Ik zal zeker de website van Education Queensland bezoeken.

Hoi iedereen!!

Ik ben ook aan het zoeken naar een stageplaats voor in mijn derde jaar, ik doe de opleiding vrijetijdsmanagement en ik moet september 2009 beginnen met mijn stage. Ik heb verschillende bedrijven zelf proberen aan te schrijven maar ik krijg geen reacties terug..  :cry:
Ik heb nu contact gezocht met verschillende bemiddelingsbureau's, heeft iemand hier ervaring mee??

xx Esther

Probeer is bij www.stagehuis.nl
Die zorgen voor alles dacht ik: stageplek, onderdak, vervoer, ...

Hooi iedereen!
Ik ga in jan 2010 voor 5 maanden stage lopen in aussie, en ben nu al bezig met contacten te leggen.
Hetgene wat mij tot nu toe het beste heeft geholpen, is de universiteit uit de stad waar je naar toe wilt (in mijn geval cairns) te mailen.
Die universiteit heeft eenzelfde soort studie als die ik doe, en ik dacht dus dat hun voor hun studenten wel een aantal stage plaatsen zouden weten, waar ik misschien ook gebruik van kon maken. Zo gedacht zo gedaan, en ik heb hen gemaild. Ik heb heel veel mailtjes terug gekregen, en ze waren zelfs bereid om voor mij te gaan bemiddelen bij instellingen. Alleen was dat toen nog niet nodig, maar ik ga die mensen komend jaar zeker terugmailen als ik mijn stage echt definitief geregeld moet hebben.
Mijn advies is dus, mail een uni die een vergelijkende opleiding heeft, en vraag of zij stage plekken hebben voor hun studenten. Als je weet welke bedrijven dus australische stagieres aannemen kun je ze mailen of ze jouw mss ook willen aannemen.
Dussuh ik regel mijn stage ook zelf ;)
groetjes!

@ Kheops,

Stagehuis regelt helaas hoofdzakelijk stageplaatsen in Sydney en ik wil graag naar Newcastle. Ze willen het wel proberen maar ze bieden geen garantie dat het lukt. Ik heb nog een bureau gevonden die het willen proberen en die er iets positiever over zijn namelijk B&W-internships..

@ Gwen,

Bedankt voor je advies! Dat ga ik zeker nog even proberen..

Nog meer mensen met advies??

xx Esther

@ Bawurra:
Wanneer ga je die stage lopen? Als het toevallig in dezelfde tijd als mij is kunnen we kijken of we iets samen kunnen doen.
Ik studeer hbo maatschappelijk werk en dienstverlening (Social work).
Ik ga eind januari 2010. Begin in september aan mijn 2e jaar (P is al binnen! Woehoe!!) en dan het tweede half jaar van het 3e studiejaar mogen wij dus naar het buitenland.
groetjes gwen

Hoi  Bawurra,

Ik zie dat jouw topic al in 2005 geplaatst is maar ik heb toch even gekeken naar sites voor australische stages. Een paar ervan zijn er al genoemd.
Hier komen ze: www.buitenlandstage.nl en www.wereldstage.nl

Ik hoop dat hier wat tussenziet, als je tenminste al niet iets gevonden hebt tussendoor.

Ik ben zelf ook wel eens aan het neuzen geweest om een stage te lopen in australie voor doktersassistente maar dit beroep kennen ze daar als practicenurse en daar heb je toch een andere soort diploma voor nodig. En het is registered(BIG geregistreerd in NL).

Intussen heb ik mijn NTI diploma doktersassistente nog steeds niet binnen door een gebrek aan stageplaatsen. En de tijd dringt. Eind deze week moet ik officieel klaar zijn en ik moet nog 360 uur stagelopen, dat lukt dus noooooit meer!

Groetjes Heidi

Back