Iemand voor ACT / Canberra?

Sander

XPdite Hero
Een poosje geleden kwam de discussie op gang voor het NT...maar ACT is blijkbaar nog minder populair :wink: Ik heb begrepen dan de meeste Australiërs Canberra maar saai vinden.

Gaat er helemaal niemand naar ACT...? Of zijn er mensen die een rondreis gaan maken en ook hier naar toe gaan? Ik weet wel dat ze er een indrukwekkend war memorial hebben, en een toren van waaruit je een prachtig uitzicht hebt op Canberra en omgeving.
 
Mijn broer is in Canberra geweest omdat de bus naar Sydney erdoor ging. Hij vond het inderdaad erg saai. Enigste leuke was het war memorial.
 
Ik ben er ook geweest in Canberra. Op een zonnige zondag (hoe kan het ook anders in Oz.) kreeg ik het in de kop en moest en zou ik naar Canberra. Het was een lange rit vanuit Sydney, maar had gelukkig toen zelf al een auto. Na een paar uur op de autobaan te hebben gezeten kwam ik aan in Canberra. En eerlijk is eerlijk: ik zou daar niet kunnen wonen. Het is een kunstmatige stad, die geen "normale" groei heeft gekend zoals dat vroeger bij steden ging. Kom je op zondag in Sydney of een andere grote stad in Oz. dan is er altijd wel wat te beleven (Zo'n grote stad leeft 24 uur per dag). Echter Canberra niet...daar was het een doodse stilte.....nu zit ik me trouwens te bedenken dat ik daar op een zaterdag ben geweest, want ik ben daar nog een outdoor shop ingeweest om een kompas en zaklamp te kopen. En zelfs op zaterdag was er niets te beleven....

Volgens mij is er zelfs in Tennant Creek meer te beleven dan in Canberra....
 
hoi, hoi

Canberra!

tja, moet het eerlijk toegeven...Ik ben nu twee keer in Australie geweest en ook twee keer in Canberra.
De eerste keer vond ik het een verschrikkelijke stad!Alles was ' gemaakt' , ' nep'. Het voelde alsof de stad in een keer zo was neergeplant, en dat is in principe ook zo. Ik had het idee dat er helemaal geen sfeer was. Maar Canberra ' leeft ' alleen doordeweeks, het is een echte ' zakenstad' en op een Zaterdag is het dus redelijk uitgestorven.
Alletwee de keren zat de vraag in ons achterhoofd' waar zouden we willen wonen?' (mijn vriend komt uit australie en wilt weer terug). Phil (mijn vriend) is zelf opgegroeid in Sydney , maar zou daar voor geen goud meer willen wonen; alles is zooo veranderd.
Melbourne was gaaf, maar miles away van zijn familie (NSW). En tenslotte maar weer een dagje Canberra...En ditmaal hadden we allebei zoiets van; Ja, we zouden hier toch wel kunnen leven..: er waren fietspaden (allebei gek op crossroad), de suburbs waren niet zo erg en we zouden onze toekomstige kinderen hier wel op kunnen laten groeien..(nog niet zoveel criminaliteit).En het is vlakbij famile (2 uur rijden).
het feit dat het in het weekend erg ' saai' is; is boeit ons ook niet zo...we willen toch niet in de binnenstad gaan wonen (waar trouwens  wel in de binenstad?Ik moet zeggen dat we nu wel in de binnenstad van leiden wonen, hahaha)en de suburbs van Canberra vond ik eerlijk gezegd minder 13 huizen  in dozijn overkomen dan die van andere steden. (ik moet erg wennen aan de amerikaanse stijl van ' suburbs' ; huizen die op elkaar lijken etc.)

Zowieso verschilt het of je ergens gaat wonen met het idee te gaan settelen of met het idee om voornamelijk op avontuur te gaan...

Phil en ik hebben besloten voor Canberra!
Aangezien ik nu mijn visum heb gekregen, zullen we waarschijnlijk sept./okt. dit jaar vertrekken!

liefs lindapinda
 
Tja Canberra was ook niet de eerste plaats waar wij aan dachten, maar we wonen er nu al een tijdje en het bevalt prima. Zeker als je het meer buiten Canberra zoekt. Zelf wonen we in Gundaroo http://gundaroo.alphalink.com.au/gundaroo/.
Een prachtig klein dorpje op zo'n 35km van Canberra. Het is zelfs op de fiets te doen.

Ik ben nog op zoek naar iemand die deze kant op komt en nog ruimte in de container over heeft. We hebben nog zo'n 7m3 in NL dat graag willen laten verschepen. Wie heeft er nog een gaatje over??
Reacties graag naar mste8267@bigpond.net.au

Cheers.
 
Iets om over na te denken.
Als ik Nederland omschrijf in Australië dan zeg ik:

Put the entire population of Australia in the Australian Capital Territory. That's Holland!

Misschien zit ik er nog niet eens zo ver vanaf.
 
Ik zou tijdens mijn reis langs Canberra gaan, maar heb dat niet gedaan omdat het me afgeraden werd. Alleen maar pakken lopen daar rond en je hebt wat gebouwen, kreeg ik te horen. Verder is er niets. Ja prachtige natuur, maar dat heb je overal in Australie. Dus kan je net zo goed er niet naar toe gaan.

Tsja,  als iedereen dat zegt, dan zal dat wel zo zijn. Het is ook maar net waar je van houdt.
 
Wij wonen in Sydney en dat is geweldig. Prachtige stad. Van alles te doen. Cultuur, natuur, sport, etc. Sydney is ideaal als je jong bent en je hebt voldoende financiele middelen.

Canberra is een zeker saaier dan Sydney. Maar... heeft prachtige musea! Rust en ruimte. Leuke banen bij de overheid. Je betaald je niet blauw voor een huis met drie slaapkamers.  (En mijn schoonfamilie woont in Canberra). Wonen in Sydney is heerlijk als jong bent maar ik kan me zeker wel voorstellen dat ik met gezinnetje toch liever in Canberra zou willen wonen.
 
Canberra is een prima stad voor mensen die van rust houden. Persoonlijk vond ik het niet spectaculaire stad maar ook weer niet oervervelend. Ik zou er wel kunnen aarden maar mag er niet wonen vanwege het SIR visum.
 
Mijn aussie guy woont in Canberra, want hij werkt bij Defence, navy guy.
en ik woon hier nu sinds donderdag 31 maart,weinig keus waar ik zou gaan wonen ,omdat hij hier al woonde of course...maar  Ik vind het prima hier, mooie natuur, alles dichtbij, niet te druk, niet te duur. Ik hou het hier wel een tijdje vol.

lin
 
Ik ben er wel bewust heen gegaan tijdens mijn reis en heb er 4 dagen gezeten. Heb me prima vermaakt. Ik vind het jammer dat veel mensen het overslaan, maar ga je echt voor het uitgaansleven dan snap ik het wel (alleen snap ik nooit dat je helemaal naar de andere kant van de wereld gaat om je elke dag lam te zuipen, want dat kun je hier ook). Na 4 dagen had ik het wel gezien, maar ik ben wel blij dat ik Canberra niet heb overgeslagen.
 
Ik woon inmiddels in Canberra, sinds 10 April om precies te zijn and I kind of like it.
Op dit moment huren we nog, maar waarschijnlijk gaan we binnnekort kopen en ons wat meer vastleggen in Canberra.

Het heeft inderdaad mooie natuur, ruime wegen (geen files), fietspaden!! en genoeg banen!.
Ik vind het heerlijk dat je nog overal terechtkunt zonder auto of ellenlange treintrips.(sydney)

Alhoewel ik hier gekomen ben op een spouse visa, heb ik toch na een vertaling en assessment van mijn ' degree' een baan kunnen vinden!. Ik ben wel  voorlopig restricted tot de community sector  maar ik heb het prima naar mn zin!

Natuurlijk hebben we hier geen beach of darling harbour, maar we hebben wel mooie musea, fietspaden!!en mooie parken

linda
 
hey linda,

Het bevalt dus hier? Waar in Canberra zit je nu? Wij zitten in Stirling...
Ik heb het ook prima naar mijn zin hier, wel een beetje koud op het moment, brrr, maar ja, in vergelijking met nederland valt t allemaal nog al mee.
Gelukkig hadden we zaterdag met ons huwelijk t ese weer wat we konden wensen..
groetjes lin-shinji ( also knon as Mrs. Martens now,hahahah)
 
hey, Lin

Sorry voor mn late reactie, ben een tijdje niet op het forum geweest.....

Gefeliciteerd met je trouwen!!!!!!!!!
Wat een gave trouwjurk, zeg!

Ik woon momenteel in Forrest, aan Canberra Avenue. Sort of naast de 'Manuka shops'
Ik werk momenteel in Narrabundah...bij Marymead.
Stirling ken ik wel, moet ik af en toe voor mn werk heen! (Hindmarsh drive na Woden  ergens links. Links van Weston creek) Mooie buurt is dat ook!
Ik ben nu nog zo in het 'ontdekje plekje'. En alles is zo dichtbij!We zijn er nog niet helemaal over uit waar we willen gaan neerstrijken en een huis/unit gaan kopen....


Hoe bevalt jouw leven in Canberra?.


linda
 
Hey Linda,

ja, Manuka shops, die ken ik wel ,daar heb ik mijn bruidsboeket besteld, en ze hebben daar  genoeg gezellige lunchplekjes.
en John en ik hebben een tijdje gedanst in de buurt van Manuka op dinsdagavond, bij de Australian-Italian club.

Ja, het bevalt me hier prima, alleen heb ik nog geen werk ,en ken nog niet zoveel mensen, dus da's wel een beetje saai.
Ik zou vorige week bij de Southern Cross health Club beginnen met sporten, maar ik heb een beknelde zenuw in mijn arm, dus ik kan nu niks met mijn linkerarm.
Maar goed, vandaag naar de fysio geweest, en ik hoop dat t snel beter is, zodat ik aan de slag kan bij de sportschool, goeie plek om wat meer onder de mensen te komen. Want da's t enige wat me tegenvalt hier, had een flinke club mensen om me heen in Nederland, dus hier ist nu maar stilletjes.

Maar de omgeving bevalt me nog prima, ga smorgens regelmatig de Arawang-Hill op, mooi uitzicht en wilde kangaroos, blijft mooi. en inderdaad ,alles is lekker dichtbij, niet zo hectisch als Sydney, ja, ik houd het hier wel ff vol,haha.

groetjes Lin
 
Hi!

Mijn vriend komt uit Canberra en zelf hebben we twee jaar in Brisbane gewoond en twee jaar in Ned. Nu toch weer terug naar Oz en naar Canberra. T lijkt inderdaad op t eerste gezicht erg saai, maar als je houdt van het buitenleven dan zit je daar goed. t is niet een opwindende stad, maar er is ontzettend veel outdoors te doen wat mij meer aanspreekt. Ontzettend mooie fietsroutes, mooie meren, oke geen strand maar wel zwemmen bij watervallen. Dat heb ik toch liever dan opgesloten zitten in een stinkstad. Dat kan ik hierook ; )
En Batemans bay aan de kust is maar een uurtje verwijderd (mooie route met de motor) dus prima toch?

We gaan eind nov. 06 terug. Kan bijna niet meer wachten!!
 
Wat mij opviel bij het doorlezen van deze "draad" was dat eigenlijk niemand het heeft over het feit dat Canberra toch echt de hoofdstad van het land is.... Met een Parliaments Building wat zeer de moeite waard is om te bezoeken. Alleen al als je wilt begrijpen hoe dit land bestuurd wordt, moet je daar een keer hebben rondgelopen en hebben gehoord waarom de Senate rode stoelen heeft en het House of Representatives groene stoelen.....

Verder is ook Old Parliamnet House interessant en natuurlijk de diverse musea van de stad. Niet overslaan!!!!!
 
Back
Top