ik ben Australier!

Rixta

New Member
Sinds vanmorgen ben ik officieel Australisch staatsburger. De ceremonie stelde echt niets voor en was zo over. Het nemen van foto's met de burgemeester nam nog het meeste tijd in beslag. Het voelt nog een beetje onwerkelijk, omdat het allemaal zo ontzettend snel is gegaan. Nadat ik m'n aanvraagformulieren had gepost had ik verwacht dat het minstens maanden zou duren voor de aanvraag goedgekeurd zou worden en dan nog een hele tijd voor de ceremonie. Maar alles bij elkaar heeft het nog geen twee maanden in beslag genomen.
Ik heb een leuke foto van m'n man, de burgemeester en ondergetekende, maar ik kan niet vinden hoe ik die moet invoegen, dus jullie zullen het zonder moeten doen, of even naar m'n website gaan, waar de foto op staat. :smile:
Ik blijf overigens ook Nederlands staatsburger, hoor.

Groetjes,
Rixta
 
Hoi Rixta,
Gefeliciteerd! Jammer dat het maar een korte ceremonie was - had je tot Australie dag willen/kunnen wachten?

Hoop dat het bij mij ook zo snel gaat, maar omdat ik sinds mijn PR weer in andere landen heb gewoond zou het verkrijgen van de penal clearance certificates wel eens een struikelblokje kunnen worden.... niet dat ik daar niet heeeel braaf ben geweest hoor!

Overigens is mijn  man vorig jaar Nederlander geworden, hier op het consulaat in Adelaide. Dat was ook kort en krachtig maar wel leuk: consul uit Sydney was er voor overgekomen, en gebakjes bij de koffie. Dat hadden we niet verwacht!

Geniet van je tweede (?) staatsburgerschap!
Sunburnt
 
Hey Rixta,

Gefeliciteerd, Ik zit in dezelfde situatie, ben op 1 april 'geslaagd' voor de test en zit op de ceremonie te wachten. Moet nu voor werk kleine 2 maanden naar Canada (he bah) en moet misschien het boompje planten uitstellen. Hoe lang voor de ceremonie kreeg je een brief?

groeten,
Suske
 
Ik meen dat ik de uitnodiging van de gemeente zo'n drie weken van tevoren kreeg. Je kunt het ook wel uitstellen, maar in principe moet je binnen zes maanden je ceremonie hebben gehad. Hoe vaak ze dat doen zal wel afhangen van de stad. In een grote stad doen ze het misschien wel wekelijks, hier denk ik zo'n tien keer per jaar.

Groetjes,
Rixta
 
CONGRATS!!!! met je staatsburgerschap!!
Voor foto's moet je even naar 'forum' gaan en dan een van de bovenste draadjes. daarin staat uitgelegd hoe je foto's kunt uploaden op deze website. Eerst is het even zoeken, maar een 2e keer weet je al preceis heo het moet.
 
Van harte gefeliciteerd!

En, hoe heb je het thuis gevierd? Met een lekkere Hollandse appeltaart? ;)
 
Gefeliciteerd.
En voel je je nu ook meer australier  :smile:
Trouwens hoe is het om zo'n test te doen? Is het moeilijk? Hoe gaat dat in zijn werk?
Heb me er namelijk nog niet zo heel veel in verdiept.

Groetjes
Moon
 
Hallo Rixta,
Hoe kan het dat je Australisch staatsburger bent geworden en ook de Nederlandse nationaliteit behoud? Ik dacht dat je moest kiezen?
En dat je je nederlandse nationaliteit verliest als je "Australier" wordt?

Groetjes SunnyDutch
 
ER zijn 2 uitzonderingen:
1. als je getrouwd bent met een Australier kun je je NL nationaliteit behouden naast je australische (heeft Rixta gedaan).
2. als je als kind zijnde  5 jaar(?) onafgebroken in Australie hebt gewoond.

Ergens op het forum is nog een topic waar het heel duidelijk in staat.
 
Hierbij de link naar het andere topic (waarin nog meer links staan)

http://www.xpdite.net/forum/index.php?topic=10093.0
 
[quote author=cyberoo link=topic=10148.msg141491#msg141491 date=1246014426]
Gefeliciteerd.
En voel je je nu ook meer australier  :smile:
Trouwens hoe is het om zo'n test te doen? Is het moeilijk? Hoe gaat dat in zijn werk?
Heb me er namelijk nog niet zo heel veel in verdiept.

Groetjes
Moon

[/quote]

De eerste paar dagen voelde het heel vreemd, maar ik ben er inmiddels al weer aan gewend. Want er verandert eigenlijk niets, behalve dat ik moet gaan stemmen, maar de eerstvolgende verkiezingen zijn nog ver weg. Die test stelt niets voor. Je krijgt een boekwerkje dat je wel even goed moet doorlezen, want ze vragen de meest onzinnige dingen. Maar je mag van de 20 vragen er meen ik nog 4 fout hebben, dus voor een Nederlander mag het echt geen probleem zijn. Het zijn meerkeuzevragen, dus dat maakt het nog gemakkelijker. Niets om je druk over te maken.


Groetjes,
Rixta
 
[quote author=sunnydutch link=topic=10148.msg141519#msg141519 date=1246019531]
Hallo Rixta,
Hoe kan het dat je Australisch staatsburger bent geworden en ook de Nederlandse nationaliteit behoud? Ik dacht dat je moest kiezen?
En dat je je nederlandse nationaliteit verliest als je "Australier" wordt?

Groetjes SunnyDutch
[/quote]

Dat geldt ook voor bijna iedereen, maar er zijn een paar uitzonderingen en eentje daarvan is als je "getrouwd bent met iemand die de nationaliteit heeft die je wenst te verkrijgen." En ik ben getrouwd met een Aussie, dus vandaar. Ik moet nu alleen minstens eens per tien jaar een nieuw Nederlands paspoort aanvragen en dan blijf ik Nederlander.

Groetjes,
Rixta
 
Her de foto die ik eerst niet geupload kreeg (hopen dat het goed gaat :smile:):
citizenship.jpg


Groetjes,
Rixta
 
Leuke foto Rixta!
Hebben jullie nooit dat als je alleen met iemand praat, je toch een beeld vormt in je hoofd van die persoon, en dat die persoon er dan vaak totaal anders uit ziet in het echt.. Nou Rixta.. jij ziet er echt precies hetzelfde uit als in mijn hoofd! Heb ik eindelijk eens een goed beeld gevormd. Leuk hoor  :up:
 
Back
Top