ik ben er nu dus ook...

yoeks

New Member
Heb al het een en ander gelezen op dit forum en ik heb nu maar geregistreerd. Denk dat ik hier wat info, tips etc. kan krijgen.
Ik heb (nog) geen concrete plannen om naar Aus the gaan, maar het zit er dik in dat het tzt gaat gebeuren. Mijn vriend is Australisch en gaat proberen hier te komen wonen. Maar, als dat niet lukt, ga ik dus daarheen. Ja, je wilt toch een leven samen?
Ik ben er 2 jaar geleden 8 maanden geweest en dat was leuk, maar ik op een aantal vlakken toch ook wat tegengevallen (ik ben denk ik gewoon geen backpacker.. ik wil een LEVEN in een ander land, zegmaar). Hij is 2 weken geleden terug gegaan na 15 maanden Nederland.  Hij is toch wat positiever over Nederland (Amsterdam meer, waar ik woon) dan ik over mijn tijd in Aus.
Om kort te gaan en het niet nog meer verwarrend te laten klinken, ik twijfel gewoon zo ontzettend! En ja, ben ook gewoon bang voor DE beslissing. Over visum/verblijfsvergunning daar maak ik me niet zoveel zorgen, zal een hoop gedoe zijn, maar dat komt uiteindelijk wel goed (ivm met Aussie partner en familie van hem die me graag daar wil hebben). Ik hoop gewoon wat ervaringen te lezen van mensen die dezelfde twijfels/angst hebben (gehad) en hoe ze daarmee zijn omgegaan. Ben denk ik ook bang voor de afstand, het geisoleerde gevoel (niet meer even naar Frankrijk kunnen rijden, bijvoorbeeld), vertrouwde mensen kwijt, opnieuw beginnen etc. en teleurstelling.
Begrijp me niet verkeerd, ik zie absoluut de positieve kanten van het geheel, en dan vraag ik me soms af WAT me dan precies ervan weerhoudt gewoon de knoop door te hakken..
Sorry voor het warrig berichtje, maar ik wil gewoon even toelichten waarom ik me voor dit forum heb aangemeld.
Alvast dank!

Yoeks

Hoi Yoeks,

Het is juist goed dat je je realiseert dat je misschien niet alles zo fantastisch zou vinden. Is toch ook normaal? Ik denk trouwens dat het heel moeilijk is voor hem, met een non-EU nationaliteit, 'een permanent visum voor N'land te krijgen. Dat was in ieder geval zo toen Steve en ik (hij is Australisch) 6-7 jaar geleden de boel gingen uitspitten. Hij zou een sponsor moeten hebben (werk), dat is geloof ik de enige manier.

Sja, en Australië ís inderdaad natuurlijk anders. Alles is anders. En nee, je kan niet naar Frankrijk rijden, maar wel weer naar andere plaatsen. Wij vliegen in twee uur naar Melbourne, of in 3 naar Adelaide. Ook mooi! En 3 uur naar NZ. Ik vond het geweldig om naar Vanuatu te gaan en zo zie je maar, er zijn hier weer heel andere dingen. Ik heb me zo ook opgesteld; het is een heel ander leven. Ik heb N'land in m'n verleden, maar als ik er naar toe wil, dan kan dat in principe. Niets is voor eeuwig of definitief. Het ene sluit het andere niet uit. Het zijn allemaal ervaringen die herinneringen met zich meebrengen. Als ik (áls) ik ooit weemoedig aan iets terugdenk, dan realiseer ik me ook dat dat dus betekent dat ik er een goeie herinnering aan heb. En dat vind ik mooi. Me dat realiseren is second best :)

En je vrienden, ja, dat moet je helemaal zelf uitvogelen. Die mis ik ook. Twee, om precies te zijn, van de hele bubs. En m'n broer. Maar we bellen en emailen.

WAT je precies weerhoudt van gaan, is alle dingen die jij hebt aangekaart. Daar moet je nog even mee rollebollen. Gewoon over nadenken. Niets moet, wel? Als je je onder druk voelt staan, lukt het niet om alles eerlijk op een rijtje te zetten.

We horen 't wel!

Cheers,

Irene

Welkom op het forum en veel succes met je beslissing. Het is inderdaad geen makkelijke beslissing, hopelijk kan het forum je helpen!

Groetjes,
Sara

Hi Yoeks,

Eerst een hartelijk welkom op dit forum, en ik hoop dat je alle antwoorden zal vinden op al je vragen. De search knop is je beste vriend.

Wat Eerainuh schrijft, sta ik achter. Europa heeft veel te bieden op alle gebieden. Australië heeft veel te bieden op een heel ander vlak. De twee zijn absoluut niet te vergelijken.
De vraag is dan; ga ik om een toekomst op te bouwen met mijn vriend of blijf ik in Europa wat vertrouwd is. Niemand, maar dan ook Niemand kan je echt daar in helpen. Je kan alleen uitgaan van de ervaringen van anderen en daar een lering uit trekken.
Er zijn mensen die om de paar jaar terug naar Europa gaan voor een vakantie. Zo duur zijn de tickets ook niet meer.
Zoek maar eens door dit forum, ik denk dat je her en der een heleboel informatie zal vinden.

Sux6 Rene

Hoi,

Welkom op het forum en veel succes (en ook plezier) met alles. Kijk ook eens even bij het zoekwoord 'heimwee' en 'problemen met familie' dan kom je al heel veel tegen over twijfels etc. etc.

groetjes Miranda  :)

Hi en van harte  :hi: op het forum.
Hoop dat de leden hier je een beetje kunnen helpen,
en anders is het gewoon gezellig om te kletsen.

Gr Ineke :up:

Ik verdien op dit moment sowieso te weinig om hem in aanmerking te laten komen voor een verblijfsvergunning. Dat is een ding wat zeker is. Maar, ik ben druk bezig om te kijken hoe ik dat ga oplossen. Baantje erbij, maar zie dan nog maar of je een contract voor 12 maanden krijgt. Salarisverhoging zit er niet in, omdat het bedrijf waar ik werk bezig uit een diep dal te komen en ernstig aan het bezuinigen is.

Niks is definitief inderdaad en ik kan altijd terug naar Nederland/Europa als het echt niet bevalt, maar ik wil mezelf wel 'opleggen' dat àls ik het dan doe, dat ik dan ook minstens (bijvoorbeeld) 2 jaar blijf.
Misschien ben ik ook wel bang, omdat toen ik er 2 jaar geleden was, ik voor het eerst in mijn leven heimwee heb gehad. Niet vreselijk, maar toch, dat was een vrij 'nieuw' gevoel voor mij. En ik ben daarvoor ook langer in het buitenland geweest. Weliswaar met een heel ander doel, maargoed.. Zeven maanden Zuid-Korea en dan geen heimwee hebben.. Als je het daar kan, kan je het zeker in Aus, denk ik dan.

Ik vraag me wel eens af of mensen, die de stap reeds genomen hebben (of bezig zijn de boel te regelen) echt serieuze problemen hebben gekregen met familie/vrienden. Dus niet het verwachte verdriet, maar echt ruzie, ofzo.

Overigens bedankt voor al jullie reacties! Het is een warm welkom!

Yoeks

Back