Ik en mijn man willen emigreren naar Australie, maar weten niet waar we moeten beginnen

Gina & Jeff

New Member
Hallo allemaal,

ik ben nieuwe op dit forum en zal me even voorstellen.
Mijn naam is Gina, 26 jaar en ik heb de Nederlandse nationaliteit.
Jefferosn is mijn man, 27 jaar en heeft de Venezuelaanse nationaliteit.
Samen willen wij eind van dit jaar emigreren naar Australie.

Nu zijn we aan het kijken wat we allemaal moeten doen.
We hebben natuurlijk een visum nodig om het land binnen te komen.
Nu vroeg ik me af of jullie mij hiermee verder kunnen helpen, want een paar dingen zijn mij niet duidelijk.
En misschien kunnen jullie mij adviseren wat we het beste kunnen doen.

Wat ik begrijp is dat ik een Holiday Work Visum kan aanvragen en dan een jaar in Australie mag reizen en werken. Wanneer ik dit visum heb en ik vind bijvoorbeeld een baan kan ik dit visum dan omzetten zodat ik langer kan blijven?
En als ik dit visum aanvraag kan mijn man dan mee op hetzelfde visum?

Ik ben afgelopen maand afgestudeerd als Sociaal Pedagogische Hupverlener (Social Work).
Nu zag ik dat Social Work op de SkillSelect list staat.
Hoe kom ik in aanmerking voor het Skill Visum? Ik heb namelijk nog geen werkervaring in Social Work (behalve mijn stages tijdens mijn studie).
En geldt hierbij ook dat wanneer ik dit visum heb mijn man mee kan op dit visum?

Mijn man is bachelor in Marketing. Verder ben ik ook kapster en heb ruime ervaring in het kappersvak.
Weet iemand hoe groot de kansen zijn op de arbeidsmarkt in deze sectors?

Ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen!

Hoi Gina,

Welkom op het forum!!
Ik begrijp uit je verhaal dat je man met zijn nationaliteit niet in aanmerking komt voor een WHV?
Dit lees ik op de site van Immi.gov.au bij WHV:
Including family in your application
  • You cannot include a dependent child on your application for a Working Holiday visa (subclass 417).
  • A dependent child cannot accompany you at any time while you are in Australia.
  • Your partner can accompany you to Australia, but they will need to apply for their own visa
Het lijkt er dus op dat hij niet mee kan op JOUW WHV, maar zelf een visum aan zal moeten vragen.
Als jij op je WHV een Social Work baan vind dan zou die werkgever je kunnen sponsoren en zou je voor een sponsored visum kunnen gaan. In deze tijd is dit echter niet een gemakkelijke opgave.

Eind van dit jaar al permanent emigreren word krap in de tijd hoor!
Gefeliciteerd met je SPH Diploma. Officieel is dit geen Social Work, maar de richtlijnen van het AASW (Australian Association of Social Workers) (www.aasw.asn.au) zijn sinds januari versoepeld waardoor je makkelijker aan kunt tonen dat je de competenties van een Social Worker bevat. Maar of je daar aan voldoet met een SPH diploma zonder werkervaring durf ik niet te zeggen. Let er ook op dat per 1 Juli een nieuwe lijst komt, en de vraag is natuurlijk of Social Work er dan nog steeds op staat...
Volgens mij staat Kapster ook op de lijst, en zo niet, dan komt die er denk ik vanaf 1 Juli wel bij, want volgens mij stond in het verslag dat door Rob Breukelmans op het forum gezet was, dat er een tekort aan kapsters is... Dit beroep geeft je denk ik wel minder punten dan je HBO Diploma.
Om een Skilled Visum aan te kunnen vragen moet je 60 punten hebben. Die zou je kunnen halen zonder werkervaring, maar dan moet je dus genoeg punten op andere dingen kunnen behalen. Voor mij geld dat ik een 8 op de IELTS moet halen om aan die 60 punten te komen (heb ook niet genoeg werkervaring).

Hebben jullie al enig idee waar in Australie jullie willen wonen? En vanwaar Australie?

Maar even on topic.
Welkom! En mijn advies, niet te hard roepen dat je gaat emigreren op een bepaald tijdstip, want dat lukt eigenlijk nooit :(
Of het moet een WHV zijn, die krijg je binnen 24 uur in je mailbox geloof ik. Let op, WHV houdt ook in dat je maar 6 maanden bij 1 en dezelfde werkgever mag werken. WHV en een serieuze job is ook nog wat lastig, ze gaan er toch vanuit dat je er maar tijdelijk bent. Je kunt in die tijd natuurlijk wel een poging wagen om een sponsor te zoeken, maar goed die info van Gwen lijkt me zeer duidelijk.
Ik raad je aan om hier eens even goed rond te lezen op het forum, zodat je een idee krijgt wat er mogelijk is en hoe lang dingen duren; succes!
Helaas is het geen kwestie van een ticket boeken en gaan, dan was dit forum al lang opgeheven :confused:

Heys welkom!
Sponsorships door werkgever kan ik weinig info over geven; denk vooral goed de site van immi aan te houden. weet ook niet of er nog aparte regels/stappen zijn om te nemen w.b het feit dat je vriend een andere nationaliteit heeft...

SPH en social work moet je inderdaad goed kunnen aangeven dat dit gelijk is. Aangezien je geen werkervaring hebt om aan te wenden, maar wellicht je stage en inhoud van vakken wel zodanig. Om werkervaring te compenseren, moet je idd een 8 op IELTS halen, ook nog academic.
Ook je partner moet een IELTS doen; minimaal 4,5 halen op general

dus vooral sites van immi en AASW doorspitten

Bedankt allemaal voor het meedenken en jullie reacties!

We willen graag naar Australie omdat we denken dat we daar gelijke kansen hebben... (spreken allebei Engels, en willen niet in NL, Belgie of Venezuela wonen)
Daarnaast is mijn man surfer en kan je in Australie goed surfen.
We hebben ons nog maar weinig verdiept en de steden maar met het oog op surfen dachten we om naar Gold Coast te gaan.

Nog even over die IELTS test...
Wat houdt zo'n test precies in? En hoe kan je punten scoren?

Haha surfen op Hawai schijnt ook top te zijn! ;)
IELTS kun je gewoon op google vinden, uitleg genoeg. Het gaat om een engelse test die is verdeeld over 4 onderdelen reading, writing, listening and speaking. Op 2 niveaus afhankelijk van je visum moet je general of academic doen.
WHV is dus geen optie? Dat is namelijk mooi om mee te starten en orienteren.
Gold coast is namelijk een duur plekje volgens mij :oops:

Om werkervaring te compenseren, moet je idd een 8 op IELTS halen, ook nog academic.
Dit klopt niet helemaal. Je moet een 7 (uit 9) op Academic halen voor de AASW assessment. De 8 (uit 9) om genoeg punten voor het visum te halen mag ook General zijn.

I
Dit klopt niet helemaal. Je moet een 7 (uit 9) op Academic halen voor de AASW assessment. De 8 (uit 9) om genoeg punten voor het visum te halen mag ook General zijn.
Idd, wordt soms beetje tureluurs van alle mits en maren.....

Bedankt allemaal voor het meedenken en jullie reacties!

We willen graag naar Australie omdat we denken dat we daar gelijke kansen hebben... (spreken allebei Engels, en willen niet in NL, Belgie of Venezuela wonen)
Wil je dat eens nader toelichten?

Je kan ook state sponsorship aanvragen voor de extra punten. En dan hoef je geen 8 op IELTS te halen :) NT gaf mij binnen 15min State sponsorship, niet veel mensen willen in de NT wonen, dus zal niet in iedere staat zo gemakkelijk zijn. Maar er is nog altijd een tekort aan social workers en als je goed kan onderbouwen dat je minimaal 2 jaar in die staat wil blijven wonen, moet t te doen zijn denk ik. Ik heb een persoonlijk gesprek met vrouw die over die beslissing ging aangevraagd, toen ze hoorde dat ik IELTS en AASW assessment al in the pocket had, gaf ze me meteen sponsorship :) Anyway, good luck

Wellicht is een kansbeoordeling door een bureau een idee? We zijn hier allemaal (ervarings) experts.... maar niet voor jouw exacte situatie ;)

Een bureau kan veel bomen alvast voor je kappen zodat je het bos weer ziet :up:

@afterbang, op internet kwam ik een paar bureaus tegen maar wat ik zag is dat je daar veel extra voor moet betalen... Vandaar dat ik het eerst info vraag bij de ervaringsdeskundige

@Katjavdl, ik bedoel met gelijke kansen.... In Australië beginnen wij allebei vanaf de zelfde start.... Voor ons allebei onbekende cultuur, andere taal dan onze moedertaal... In België/Nederland zal ik altijd een stapje voor zijn en in Zuid-Amerika zal Jeff altijd een stapje voor zijn.
Daarnaast kan Jeff hier niet aarden... En denken we dat we in Australië meer kans hebben op werk en om een nieuw leven op te bouwen.

Ik moet me nog maar eens goed verdiepen in de verschillende visums..
Misschien dat de beste manier is om met een WHV binnen te komen en dan daar maar eens kijken wat de mogelijkheden zijn om langer te blijven.

hoii jeff & Gina,

als jullie een paar jaar onder de 32 zijn kunnen jullie gerust een WHV doen en dan bepalen. want op leeftijd krijg je met de skilled visa 30 punten.

boven de 32 wordt dat weer 25 punten.

Zzoooo weer een paar boompies weg

Back