Immigration Assistance - of "mekaar effe helpen".

-+henk+-

XPdite Sponsor
Anyone in Australia (including a lawyer)  who uses knowledge of migration procedures to offer advice or assistance to a person wishing to obtain a visa to enter or remain in Australia must be registered.

Certain people such as ... close family members (i.a. only your spouse, child, adopted child, parent, brother or sister) sponsors and nominators are able to provide you with immigration assistance only as long as they do not ask for or receie a fee or a reward.

There are serious criminal penalties for breaching the law (including imprisonment if the unregistred person asks for a fee or receives an award for his services).

(excerpt of section 280 - Migration Act 1958)

For the record:
Everything I write and have written on this forum is my personal opinion and should not be construed as advice, assistance or information in relation to immigration procedures in general or directed at any other member or visitor of this forum that is actually involved in such a procedure, even if accidentally information is provided about ones own or others experiences in the past that may be helpful to others.

Misschien voor alle zekerheid - je weet nooit wie er een keer over valt of een probleem van maakt - een sticky  maken met dit soort tekst  zodat dit voor alle actieve forum leden van toepassing is. Gezond verstand zegt: "t zou niet nodig hoeven zijn", maar als jurist zeg ik "beter mee verlegen dan om verlegen..."  :smile:

Maar als ik het goed begrijp dan kan het geen probleem zijn zolang we gratis advies geven en zonder garanties :up:

[quote author=Wilbert67 link=topic=7164.msg91608#msg91608 date=1180764723]
Maar als ik het goed begrijp dan kan het geen probleem zijn zolang we gratis advies geven en zonder garanties :up:
[/quote]

Ja, het kan wel een probleem zijn, helaas. Als je er geld voor vraagt is de straf hoger (gevangenis straf) maar ook vrijblijvend adviseren mag niet en levert "penalty points" op.  Nou zal het niet zo'n vaart lopen in de praktijk en we zijn allemaal van goede wil. Maar je loopt de kans dat lurkende migration agents op een gegeven moment het zat zijn en actieve forum leden gaan pakken omdat het hun "handel"  schaadt.

Elders hadden we het over anonimiteit maar dat zal ook niet baten omdat bij opsporen van strafbare feiten in principe van de ISP kan worden verlangd de gebruiker van IP adres bekend te maken.

De strafbaarheid geldt overigens alleen voor personen in Australie. Maar ja daar zitten nou juist de forum leden met de ervaring achter de rug.... :smile: en die kunnen er het beste over vertellen (let op ik zeg niet "adviseren of helpen").  :evil:

mooi onderwerp! maar het is toch wel erg jammer dat het nodig is.

Wat vinden jullie nou eigenlijk van dit soort dingen? Australie is een mooi land maar de manier waarop de 'liability' issues hier explosief toegenomen zijn staat me toch wel tegen.
Overal en nergens moet je rekening houden met de eventuele consequenties. Op de stal waar mijn paard staat, moeten visitors eerst een indemnity form tekenen voordat ze uberhaupt op het terrein mogen zijn. En o jee, eigenlijk zou ook niemand mijn paard mogen leiden of rijden want stel je voor.... . Employers die hun eigen engineers kunnen aanklagen mocht er iets foutgaan met een project enz enz... uiteindelijk maakt dat alles voor iedereen onprettig want het haalt mijns inziens de gemeenschapszin weg. Stel je nl toch eens voor dat je goed bedoeld iets doen en later aangeklaagd wordt.
Nou ja het is wel duidelijk hoe ik erover denk. Gelukkig zijn er ook nog goede dingen hier hoor!

En nu ik toch klaag. Al die zielige investeerders van ARC; ze zijn hun centjes kwijt. Uiteindelijk zullen de belastingbetalers er wel voor opdraaien vrees ik; dat gebeurt overal ter wereld. Is het niet van de gekke: als het misgaat zijn ze zielig en hebben hulp nodig maar als het goed gaat en er dikke winsten worden gehaald dan hoeven deze natuurlijk niet gedeeld te worden met die stomme voorzichtige niet-investeerders!  dubbele moraal in mijn idee maar goed nu genoeg gekritiseerd.....ik ben blij dat xpdite bestaat en vindt dat er veel nuttige tips aan elkaar worden verstrekt dus 'vertel' vooral nog lang verder.

Ja, het tekenen van de indemnity formulieren valt me wel heel erg op....

Overal moet je voor tekenen, zelfs voor het krijgen van een surflesje....!

Tis helaas niet anders....

henriette

Een van de redenen waarom het elkaar aansprakelijk stellen in Australie (verschilt overigens per Staat!) zo is uitgedijd is het ontbreken van een sociaal vangnet voor mensen die overlijden door een ongeval of daardoor langdurig arbeidsongeschikt worden. Kostwinners vallen terug van hun inkomen uit arbeid op een "disability allowance" van Centrelink van net iets meer dan $ 400 in de twee weken, tenzij ze zelf een voorziening hebben getroffen.

Daarom zijn slachtoffers  heel sterk geneigd om een aansprakelijke partij te zoeken, want dan kunnen ze een volledige compensatie claimen voor hun verlies aan inkomen. Rechters zijn een tijd lang soepel geweest om ook als er feitelijk eigen schuld was er een draai ten gunste van het slachtoffer aan te geven. Recente wetgeving (in NSW - andere staten weet ik niet) heeft er toe geleid dat het een stuk moeilijker is om derden aansprakelijk te stellen. Vooral bij verkeersschaden zijn er forse beperkingen gekomen - ook voor het smartegeld. Deze wetgeving was echt nodig, want het hele openbare leven raakte verlamd door de angst voor "public liability": geen volksfeesten meer, geen Anzac Parades, want er zou eens iemand kunnen struikelen. De premie voor aansprakelijkheids verzekering groeide volledig uit de hand - dokters konden hun beroepsaansprakelijkheids verzekering nauwelijks nog betalen......  En toen ging er ook nog een grote verzekeraar failliet...... Je begint langzamerhand het effect van deze wetgeving (van 2004 en 2005) te merken en ook de premies van de verzekeraars gaan in ieder geval niet meer omhoog.

Helaas is echter door de eerdere ontwikkelingen een groep van fanatieke "claim" advocaten ontstaan die nou op alle mogelijke manieren proberen om hun "handel" in de benen te houden. Met TV reclame en al. Daar heb ik - ook al heb ik dezelfde opleiding als die "confreres" - toch een beetje moeite mee.

Overigens is het zelfde verschijnsel in Nederland aan de gang: daar wordt het sociale vangnet steeds verder afgebouwd (zoals door de beperkingen in de WAO) en zie je als gevolg daarvan - sinds zeg maar begin 90'er jaren - het elkaar aansprakelijk stellen sterk toenemen. Voor mensen die zelf geen voorzieingen hebben getroffen vaak de enige manier om uit de Bijstand te blijven....

Helder verhaal Henk!

Wat ik me nog afvroeg: is het in Australie gebruikelijk (en duur?) om een inkomensverzekering af te sluiten zodat je, bij ongeval of ziekte, daarna een bepaald percentage van je oorspronkelijke inkomsten behoudt?

Eigen schuld dikke bult.... we zijn aardig off topic!

Wat ik me nog afvroeg: is het in Australie gebruikelijk (en duur?) om een inkomensverzekering af te sluiten zodat je, bij ongeval of ziekte, daarna een bepaald percentage van je oorspronkelijke inkomsten behoudt?

Het is eens zijdelings aan de orde geweest op dit forum maar ik kan het - ook met de zoek machine - niet zo gauw terug vinden. Misschien kun je de vraag stellen als afzonderlijk topic. Persoonlijk vind ik het een aan te bevelen voorziening. Maar net als dat de WAO/AAW premie in NL behoorlijk aan de prijs was (alleen merkte je dat niet zo...) zal het hier ook niet echt goedkoop zijn. Echter met een voldoende wachttijd...???

Now back on topic: "immigration assistance...."

Voor de lurkers... ik zou graag vernemen of ik nou overbezorgd ben over dit topic of niet. En zo niet - misschien dames heren moderatoren - te overwegen om er een algemeen statement voor het forum van te maken.

[quote author=EandE link=topic=7164.msg91755#msg91755 date=1180945900]
Helder verhaal Henk!

[/quote]

Dat is zeker gebruikelijk, vooral als je als contractor werkt. Want als ik de straat oversteek en ik kom te vallen en breek mijn been, hoe kom ik dan die paar maanden door? Je kunt dan niet terugvallen op wat dan ook. Bijna elke verzekeraar en bank heeft wel een dergelijke verzekering in het aanbod.

Henriette

Je kunt het ook via je super laten lopen. Ik had standaard een regeling zodat ik na een maand (na een ongeval/ziekte) 2 jaar 75% van m'n salaris krijg. Ik heb dat ge-upgrade door een extra monthly fee te betalen; nu krijg ik tot m'n 65e uitbetaald

Zoek maar eens op "Income Protection Insurance" en je vindt genoeg over dit onderwerp

Back on topic: ja, jammer dat het nodig is om je zo in te dekken... Bestaat in Oz ook iets als rechtsbijstandsverzekering trouwens?

Hoi Jan,

Dat zijn in OZ volgens mij de Liability verzekeringen. Zoals ik het tot nu toe zie moet je die vaak afsluiten in combinatie met andere verzekeringen. Er zijn ook nog zg. Professional Indemnity Insurances voor als je eens een keer op een verkeerde knop drukt en aansprakelijk bent voor de ontstane problemen. Zie voor meer info de volgende link;

http://www.oamps.com.au/Products/default.asp?productID=96

en op deze link kun je de brochure en de policy even downloaden die geeft volgens mij erg veel info.

https://www.cgu.com.au/cgu/cgu/linkAuthContent.do?contentId=%2FOurProducts%2FProfessionalRisks%2FProfessionalIndemnity

De echte rechtsbijstandverzekering zoals die met name in Duitsland en Nederland bekend is, is in Australie niet op de markt.

Aansprakelijkheids verzekeringen (liability - personal and professional) dekt zowel de aanspraak van derden (wanneer die wordt erkend of toegewezen) als wel al de juridische kosten om verweer tegen zo'n aanspraak te voeren. Dat is trouwens in NL precies hetzelfde.  En vaak zijn de aanspraken onterecht, maar moet je een hoop kosten maken om je te verweren - in die zin is het dus voor een deel rechtsbijstandverzekering.

De echte rechtsbijstandverzekering zoals die met name in Duitsland en Nederland bekend is, is in Australie niet op de markt.

Aansprakelijkheids verzekeringen (liability - personal and professional) dekt zowel de aanspraak van derden (wanneer die wordt erkend of toegewezen) als wel al de juridische kosten om verweer tegen zo'n aanspraak te voeren. Dat is trouwens in NL precies hetzelfde. En vaak zijn de aanspraken onterecht, maar moet je een hoop kosten maken om je te verweren - in die zin is het dus voor een deel rechtsbijstandverzekering.

Ik heb het bovenste nagevraagd bij AAMI en die lijken de juridische kosten helemaal niet te dekken.
Dus ik ben nog verder aan het zoeken naar rechtsbijstand. Wel zo prettig (denk maar eens aan de kosten van dat meisje die iemand dood reed).

Heeft er iemand al een rechtsbijstandsverzekering gevonden?

P.s ik weet dat het een oud topic is ;)

Back