Dit onderwerp is een paar keer voorbij gekomen, en zelf ben ik ook iemand die de touwtjes met NL niet helemaal doorsneed. Maar ik geloof niet dat ik iemand ken die echt bij een NL bedrijf in loondienst bleef en hier woonde. Zonder woon en verblijfplaats in NL wordt dat heel lastig denk ik zo.
Een paar opties:
1. Deze heb ik zelf gebruikt, maar ik ben de enige hier die het zo deed. Dat was meer ingegeven door het feit dat ik in NL al voor deze global company werkte die niet met eenmanszaken in dienst ging en alle staffing via Hays recruiting regelde.
Hays Australia verhuurde mij aan Hays Nederland die mij verhuurde aan een NL opdrachtgever. Hier was ik dus AU contractor ingehuurd door een AU bedrijf. Alles daarna doet er voor mij niet toe. Ik heb een AU salaris en AU belastingen. Je oude werkgever heeft je niet meer in dienst, dus voor hun is het ook simpel. Het is gewoon een cost, niet een salaris.
Beter ook voor als je een hypotheek aan wil vragen. Salaris vanuit het buitenland wordt maar voor 50% meegeteld door de bank
2. Je start een eenmanszaak en factureert je klant (in NL) Jij krijgt betaald in AU voor diensten gemaakt in AU, en geleverd aan (toevallig) een NL klant. AU belasting only. Je oude werkgever heeft je niet meer in dienst, dus voor hun is het ook simpel. Het is gewoon een cost, niet een salaris.
In tegenstelling to NL kun je hier als sole trader wel 100% voor 1 klant werken, wat in NL als ZZP-er tegen issues aanloopt (somebody correct me if I am wrong)
Optie 2 is meerdere malen gedaan gebruikt hier/nog in gebruik hier bij enkelen (
@FOL bijvoorbeeld en ook mijn eigen partner en de partner van
@Red dust)
P.S. We vinden het hier altijd leuk, maar vaak ook handig om de juiste antwoorden te geven, als je een kort voorzetrondje doet in dit topic:
https://xpdite.net/forum/forums/even-voorstellen.32/