In dienst blijven voor NL werkgever

HB79

New Member
Mijn partner gaat voor 12 maanden in Brisbane werken , met visum tss497. Ik zelf kan (part-time) blijven werken voor mijn huidige NL werkgever. Heeft iemand ervaring hoe dit belastingtechnisch werkt ? Officieel zullen wij ons moeten uitschrijven in NL en val je m.i. qua inkomstenbelasting onder het Australische belastingsstelsel. Is het dan zaak om de NL werkgever bruto uit te laten betalen en zal ik zelf mijn inkomsten moeten aangeven bij de AUS belastingdienst ? Benieuwd welke ervaringen/tips jullie hebben !

Dit onderwerp is een paar keer voorbij gekomen, en zelf ben ik ook iemand die de touwtjes met NL niet helemaal doorsneed. Maar ik geloof niet dat ik iemand ken die echt bij een NL bedrijf in loondienst bleef en hier woonde. Zonder woon en verblijfplaats in NL wordt dat heel lastig denk ik zo.

Een paar opties:
1. Deze heb ik zelf gebruikt, maar ik ben de enige hier die het zo deed. Dat was meer ingegeven door het feit dat ik in NL al voor deze global company werkte die niet met eenmanszaken in dienst ging en alle staffing via Hays recruiting regelde.
Hays Australia verhuurde mij aan Hays Nederland die mij verhuurde aan een NL opdrachtgever. Hier was ik dus AU contractor ingehuurd door een AU bedrijf. Alles daarna doet er voor mij niet toe. Ik heb een AU salaris en AU belastingen. Je oude werkgever heeft je niet meer in dienst, dus voor hun is het ook simpel. Het is gewoon een cost, niet een salaris.
Beter ook voor als je een hypotheek aan wil vragen. Salaris vanuit het buitenland wordt maar voor 50% meegeteld door de bank

2. Je start een eenmanszaak en factureert je klant (in NL) Jij krijgt betaald in AU voor diensten gemaakt in AU, en geleverd aan (toevallig) een NL klant. AU belasting only. Je oude werkgever heeft je niet meer in dienst, dus voor hun is het ook simpel. Het is gewoon een cost, niet een salaris.
In tegenstelling to NL kun je hier als sole trader wel 100% voor 1 klant werken, wat in NL als ZZP-er tegen issues aanloopt (somebody correct me if I am wrong)

Optie 2 is meerdere malen gedaan gebruikt hier/nog in gebruik hier bij enkelen (@FOL bijvoorbeeld en ook mijn eigen partner en de partner van @Red dust)

P.S. We vinden het hier altijd leuk, maar vaak ook handig om de juiste antwoorden te geven, als je een kort voorzetrondje doet in dit topic: https://xpdite.net/forum/forums/even-voorstellen.32/

Mijn partner gaat voor 12 maanden in Brisbane werken , met visum tss497. Ik zelf kan (part-time) blijven werken voor mijn huidige NL werkgever. Heeft iemand ervaring hoe dit belastingtechnisch werkt ? Officieel zullen wij ons moeten uitschrijven in NL en val je m.i. qua inkomstenbelasting onder het Australische belastingsstelsel. Is het dan zaak om de NL werkgever bruto uit te laten betalen en zal ik zelf mijn inkomsten moeten aangeven bij de AUS belastingdienst ? Benieuwd welke ervaringen/tips jullie hebben !
Hooi Hans, iemand die je kan adviseren is Marlena Smit, eigenaar van bureau Taxably. Zij is zelf dual citizen NL-AU, woont op dit moment weer in NL maar keert weer terug naar AU en weet precies hoe het zit met belastingen heen en weer/kortdurend en langdurend/werken hier en daar tussen deze landen. Veel XPditers hebben/maken gebruik van haar kennis en diensten. Taxably werkt volledig online dus het dondert niet waar je zit.

Ik ga ook parttime doorwerken in Australië voor Nederland, maar in mijn geval is dat voor circa 3 maanden. Ik blijf gewoon ingeschreven in Nederland, betaal netjes mijn zorgverzekering en betaal dus ook belasting in Nederland. Omdat het niet langer is dan 6 maanden is er doordoor niets aan de hand. In jouw geval (12 maanden) moet je je officieel uitschrijven uit Nederland (na 8 maanden) en dan gelden er dus hele andere regels. Wat je zou kunnen overwegen is om niet meer dan 6 maanden door te werken voor Nederland. Op die manier ontspring je de dans.

2. Je start een eenmanszaak en factureert je klant (in NL) Jij krijgt betaald in AU voor diensten gemaakt in AU, en geleverd aan (toevallig) een NL klant. AU belasting only. Je oude werkgever heeft je niet meer in dienst, dus voor hun is het ook simpel. Het is gewoon een cost, niet een salaris.
In tegenstelling to NL kun je hier als sole trader wel 100% voor 1 klant werken, wat in NL als ZZP-er tegen issues aanloopt (somebody correct me if I am wrong)

Optie 2 is meerdere malen gedaan gebruikt hier/nog in gebruik hier bij enkelen (@FOL bijvoorbeeld en ook mijn eigen partner en de partner van @Red dust)
Ik heb een pty ltd (zeg maar een BV) in plaats van een eenmanszaak (sole trader). Maar an sich maakt het niet zoveel uit:
- AU bedrijf
- Stuur factuur naar NL bedrijf toe met 0% GST/BTW/VAT.
- Factuur is in Euro's en met een Rabobank rekening.
- Klant maakt gewoon eurootjes over.
- Ik hevel de euro's regelmatig over naar AU (deze stap kan jij overslaan als je wil).

Voor dat jaartje moet je even uitzoeken hoe ver je wil uitzoeken hoe moeilijk je de constructie wil maken.
- Belasting in AU is waarschijnlijk het makkelijkste. Ik denk ook goedkoper (lagere inkomstenbelasting geloof ik doorgaans)
- Nadeel is dat je geen pensioen opbouwt en geen AOW voor dat jaar (2% minder AOW). Dit kan je volgens mij vrijwillig aanvullen.
- Ander nadeel is dat je gebroken boekjaren hebt, dus 2x een complexe(re) belastingteruggave. Het belastingjaar loopt hier juli t/m juni en in NL van jan t/m dec. Dat moet goed verrekend worden.

Misschien is het daarom makkelijker (als het mag/kan!) dat je belastingtechnisch in NL blijft als het maar 1 jaar is. Ik dacht dat dat niet kon als het voor meer dan 6 maanden is, maar weet ik niet 100% zeker.

Back