income protection en involuntarily unemployment

SV#1

Active Member
Is er iemand op dit forum die enig inzicht heeft in verzekeringen op het gebied van inkomen ? Ik zoek naar de income protection insurances en naar de involuntarily unemployment verzekeringen ( zeg maar WAO en WW achtige zaken) die je zelf kunt regelen in Australië. Heeft er iemand ervaringen mee ?

ik hoor ze graag.
 
Gebruik de search engine en type: verzekeringen.
Daar staat veel informatie en je hebt een regenachtig week end nodig om je er door heen te wurmen.
Ik zelf heb er veel over verteld, maar uiteraard ook veel informatie en adviezen van anderen.

Je bent hier totaal anders verzekerd dan in Nederland en het is belangrijk hier aandacht aan te besteden.
Er is een groot verschil tussen een ongeval op het werk of een ongeval thuis.
Jan
 
Een ongeval op het werk valt onder de verantwoordelijkheid van de werkgever. Die moet in principe je loon blijven doorbetalen, maar niet voor onbepaalde tijd. Ik neem aan dat dat per beroepsgroep (cao) anders is. Ook draait de werkgever dan op voor kosten van artsen e.d.

Als je anderszins langdurig ziek of arbeidsongeschikt wordt zijn er twee mogelijkheden: je bent zo slim geweest een income protection insurance af te sluiten en dan krijg je maximaal 75% van je loon uitbetaald. Of je moet naar Centrelink en leven van een bedrag dat aanzienlijk onder Nederlands bijstandsniveau ligt. En de eerste twee jaar heb je daar niet eens recht op. WAO bestaat hier niet. Als je je van een redelijk inkomen wilt verzekeren moet je dat zelf doen. Je kunt daarvoor terecht bij elke bank of verzekeraar, maar ik zou aanbevelen om indien mogelijk een niet-commerciele aanbieder te nemen. Dat kost wellicht ietsje meer, maar als je het nodig hebt krijg je je geld ook gewoon. Met commerciele verzekeraars heb ik niet die ervaring. Die proberen met alle mogelijke middelen onder betaling uit te komen.

Voor zover ik weet kun je je niet verzekeren tegen werkloosheid. Dan heb je alleen Centrelink.

Groetjes,
Rixta
 
Een ongeval op het werk valt onder de verantwoordelijkheid van de werkgever. Die moet in principe je loon blijven doorbetalen, maar niet voor onbepaalde tijd. Ik neem aan dat dat per beroepsgroep (cao) anders is. Ook draait de werkgever dan op voor kosten van artsen e.d.
Kleine correctie, de werkgever draait daar niet direct voor op, die zijn allemaal verplicht om workcover verzekering te hebben.

En de verantwoordelijk is voor zowel werkgever als werknemer: beide zijn verantwoordelijk voor het veilig houden van de werkvloer. Als je ongeval het resultaat is van het niet navolgen van veiligheidsprocedures dan kan men je vrij gemakkelijk uitsluiten van welke compensatie dan ook.
 
De werkgever betaalt je loon door maar die krijgen maar een bepaald bedrag terug van hun verzekering. De hoogte hiervan is afhankelijk van jouw salaris.
In principe hoeft de werkgever jou niet meer te betalen dan hetgene wat zij van hun verzekering terug krijgen, evenwel als je een normale verhouding hebt, dan in de meeste gevalen (doch niet verplicht) zal de werkgever jou het verschil bij leggen en heb je dus ongeveer hetzelfde inkomen als dat je anders zou hebben tijdens het werk.

Bij bepaalde CAO's of ander overeenkomsten, vaak via de unions geregeld, dan kan het bovenstaande wel anders uitpakken.

Let op dit geldt alleen bij ongevallen tijdens je werk.
Als je een ongeval na je werk krijgt, b.v. je valt van het paard in het week end en gaat 6 weken in de gips voor de TV zitten, dan hoeft je werkgever je niets te betalen (behoudens de eventuele ziektedagen die je nog over hebt) en waarom niet? Nou heel gewoon toch, je bent er niet dus waarom zouden we je betalen?

Nederland zeg je? He je zit in Australie, Nederland is een ander land, andere wetgeving.
De wieg tot het graf gebeuren is heel goed geregeld in NL.

Als jij apart een verzekering af wel sluiten , de z.g. income protection, is dat jouw zaak, daar heeft de werkgever niets mee te maken.

Dus een griepje thuis uitzingen, dan word je niet betaald. Hart aanval en 2 maanden in het ziekenhuis, je hoeft niet op je werkgever te rekenen want dat is zijn probleem niet.

Hier bestaan al vele draadjes over. Probeer meer te weten te komen via de search engine: type: ziektekosten of ziekte, of ongevallen op het werk...etc.
Je vind dan ontzettend veel over deze materie.
Jan
 
Rixta en Slatsr, dank voor de aanvulling.
Jan H, ik vraag om specifieke informatie over deze verzekeringen, geen vergelijk met Nederland. Ik weet hoe het in Aus geregeld is, zoek tips en info over de af te sluiten verzekeringen in Australie.

Zijn er anderen die dit bij de hand hebben gehad en wellicht hebben afgesloten? Goede maatschappijen, slechte maatschappijen... do's, dont's, kosten die ermee gemoeid zijn enz. enz...

alvast bedankt!
 
Zoals ik al zei: probeer een niet-commerciele verzekeraar te vinden, want de commerciele betalen niet graag. En als je ziek bent is eindeloos gedonder met een verzekeraar wel het laatste wat je wilt.

De kosten hangen af van 1. je inkomen (je krijgt maximaal 75%) 2. voor hoelang je verzekerd wilt zijn (b.v. 2 jaar of tot je pensioen) 3. wanneer je verzekering ingaat (je hebt meestal een eigen risico van 14 of 28 dagen, die je zelf moet bekostigen) 4. je risicocategorie. Heb je een beroep met een hoog risico op arbeidsongeschiktheid voor dat beroep dan betaal je aanzienlijk meer dan als je een b.v. accountant bent en zelfs vanuit een rolstoel nog kunt blijven werken.
Maar reken wel op een paar duizend dollar per jaar.

groetjes,
Rixta
 
Hoe zit het dan met leeftijd, maakt dat nog verschil
Goede vraag. Ik neem aan dat als je kiest voor verzekering tot je pensioen dat je dan iets meer betaalt als je jonger bent, maar dat weet ik niet zeker. Het is voor ons al weer zes jaar geleden dat we de verzekering afsloten, dus sommige details ben ik vergeten. Maar ik kan me niet herinneren dat we meer betaalden. Dat is ook eigenlijk gewoon het risico van de verzekeraar. Je betaalt tenslotte een enorme hoeveelheid geld. Het beste kun je gewoon wat offertes aanvragen en dan de beste er uit kiezen (en dat is niet noodzakelijkerwijs de goedkoopste!)

groetjes,
Rixta
 
Is dit nou echt nodig? Veel australiers hebben deze verzekering niet eens. Begrijpelijk het is niet te betalen.
Verzekering voor mij self en m'n vrouw iets van $39 per WEEK.... Ik bedoel. Dat zo'n Beetje het zelfde als de premium voor private healthcare. Het verschil de een gebruik je regelmatig ie dentist. Glasses and stuff de ander gebruik je hopelijk nooit. Dan nog de hypotheek. Rekeningen eten car etc etc. Voor veel.mensen wordt dat onbetaalbaar.
Enige sugesties.??
 
Income protection vind ik inderdaad erg duur. Mijn man en ik hebben beide een inkomen en het bedrag per week dat we moesten betalen (weet niet meer wat het was) vonden we erg hoog voor het geval dat we een tijd zonder werk zaten, en dan ook nog een wacht periode voor we geld zouden krijgen. Het was in ieder geval meer dan die $39 per week! We hebben dingen opgewogen en besloten dat als het nodig zou zijn, we op een van onze salarissen net kunnen rond komen. Eventueel kan je zelf een klein bedrag aan de kant leggen en nog een beetje rente trekken ipv het weg te gooien voor het geval dat.... Dus wij hebben besloten die verzekering niet te nemen omdat het zo duur is en we oke zullen zijn als er wat met 1 van ons gebeurt. En nu dus maar duimen!
Ik kan me niet veel meer herinneren wat leeftijd betreft, wel inderdaad 75% van je inkomen, dan kan je een vast bedrag per maand betalen of een bedrag dat eerst goedkoper is maar dan over een periode steeds duurder wordt en over dat vaste bedrag heen gaat en je handen vol met geld betaalt. En inderdaad hangt het van je risico van je beroep af....

Succes met beslissen, er zijn genoeg financial advisars die dingen voor je uit kunnen zoeken en de beste company. Wij waren bezig met een hypotheek bij mortgage gallery en konden toen ook even met een verzekerings adviseur praten en dit kost allemaal niets.
Jo
 
Income protection hoeft niet duur te zijn.

- Als je kiest voor 3 maanden wachttijd is je premium gigantisch lager. Je moet dan natuurlijk wel zorgen dat je drie maanden zonder inkomen kunt leven.
- Als je kiest voor looptijd 2 jaar in plaats van tot 65 is je premium ook veel lager. Als je langer ziek bent dan die 2 jaar dan ben je dus echt ziek en deze situatie kun je opvangen via andere verzekeringen zoals trauma insurance.
- Super annuation funds hebben normaliter voordeligere premiums voor life insurance producten omdat deze verzekeringen in bulk worden verkocht.
- Life insurance producten via banken zijn veel duurder en de kwalitiet is niet beter.
 
Word allemaal erg ingewikkelt. Ik heb wel een permanent disability and dead insurance via het health fund. Dat was niet Zo prijzig. Maar daar.naast kun je ook een life insurance, trauma isurance en income insuranc.. om het allemaal simple te maken.. grrr
Ik was vooral geintreseert in income protection omdat je ook gedekt Ben als je Baan verliest en op dit moment is de halfe werkplaas all redundant gemaakt het is een wonder dat ik nog werk heb. Vandaar
 
Toch wordt ik er een beetje treurig van als ik bedenk wat er niet (zo goed )geregeld is t.o.v NL. ( ja ja, ik weet het,dat zien we weer terug in belasting betalen enzo maar toch ) Het was toch wel fijn dat je je geen zorgen hoefde te maken als je ziek was.
Nu hebben we ons nog niet echt ingelezen wat betreft de verzekeringen hoor. Maar we zullen ons toch wel gaan verzekeren t.z.t....
Dus ook ik zie graag reacties/tips van mensen die er al ervaring mee hebben. en misschien met welke maatschapij jullie goede ervaringen hebben?
 
Ik was vooral geintreseert in income protection omdat je ook gedekt Ben als je Baan verliest en op dit moment is de halfe werkplaas all redundant gemaakt het is een wonder dat ik nog werk heb. Vandaar

Income protection geeft geen dekking tegen redundancy. Income protection geeft alleen dekking tegen ziekte.

Involuntary Unemployment insurance is een verzekering tegen redundancy en normaliter is de looptijd hiervoor erg kort en is de premie relatief hoog. Er is maar een heel kleine markt voor dit type verzekering omdat de meeste bedrijven werknemers een redundancy package meegeven die beter is dan de uitbetaling van de verzekering.
 
Back
Top