Income protection insurance

Jan and Erna

XPdite Sponsor
Wij zijn bezig om een income protection insurence voor Jan af te sluiten. Wie heeft er ervaring mee, en bij welke maatschappij. Wij hebben een aanvraag gedaan bij de HBF die ons ZUrich adviseerde. Wij hebben op zijn werk gevraagd aan collega's niemand heeft zo iets, antwoord wij zijn nooit ziek , nee Jan ook niet maar als je bv (wat je niet hoop) een gecompliceerde beenbreuk krijgt, heb je wel een probleem met 10 ziektedagen per jaar.
Wie o wie heeft ervaringen.

Groet Erna

Hier zijn ook al heel wat draadjes over geschreven.
Ga eens bij je superannuation fund navragen, de meeste kunnen dit verzorgen en de premie wordt dan ingehouden door die superfund, dus komt het niet uit je netto salaris.
Jan.

Yep: je kunt het optie nemen (of zit standaard) bij je superannuation fund; 'Salary Continuance Insurance and Death and Total Permanent Disablement Insurance' heet dat dan (oid)

Moet eerlijk zeggen dat ik de voorwaarden van mijn fund (Colonial) niet eens ken.

Als alternatief: heb van collega's goede verhalen over Tower Australia (www.toweraustralia.com.au) gehoord: 85% van je salaris uitgekeerd na 4 weken ziekte en dat tegen een niet al te hoge maandelijkse premie.

Even ter aanvulling.
De meeste superannuation funds (waar iedereen verplicht via de werkgever lid van wordt!) hebben al automatisch een "death and disability" clausule waarvoor je een heel kleine premie betaalt, deze kun je trouwens verhogen.
Maar los daarvan kun je bij de meeste superfunds ook de z.g. "income protection" afsluiten, deze kost wel wat meer aan premie en is ook in categorieen in te delen.
Het is sinds vorig jaar ook bij de wet verplicht dat jij als werknemer de superfund kunt kiezen, maw als de superfund van je werkgever je niet bevalt, dan kun je je werkgever jouw superfund opgeven waar ze dus maandelijks die 9 procent dienen te storten.
Er zijn echter een paar uitzonderingen met banen welke via unions of anders collectief geregeld zijn, maar dat hoor je bij je aanstelling (vraag het!!)
Jan
p.s. vraag altijd om een folder van je superfund en bestudeer het thuis, je werkgever kan dit verzorgen, anders bel je zelf je superfund.

Erna, ik wil best straks even aan Steve-de-vraagbaak vragen, maar hier http://www.incomeprotection.com.au/?gclid=CO7wz5773ooCFSnKggod82Zn3A , kan je een quote laten maken. Steve heeft ook zo'n insurance; je weet nooit wat er in je leven kan gebeuren... toch?

Absoluut doen. Waarom wel een verzekering voor de auto (max. kostenpost ca $30.000) terwijl je je potentiele inkomsten in je leven (in ieder geval een miljoen of 2) niet verzekeren? Ik had een minimale dekking via de super maar die had een lange wachttijd (60 dagen) en max 2 jaar. Ben nu verzekering via MLC en tevreden over de prijs. Je kunt een tussenpersoon checken (PM me voor mijn tussenpersoon gegevens) of je bank.

MICHIEL

[quote author=michielsylvia link=topic=6676.msg83324#msg83324 date=1173145669]
Absoluut doen. Waarom wel een verzekering voor de auto (max. kostenpost ca $30.000) terwijl je je potentiele inkomsten in je leven (in ieder geval een miljoen of 2) niet verzekeren?[/quote]

Naast het feit dat (in Nederland) een autoverzekering verplicht is, dekt ie heel wat meer dan alleen de schade aan de auto zelf. Je hebt minimaal WA: "De verzekering "Wettelijke Aansprakelijkheid (Motorrijtuigen)" dekt de schade die wordt toegebracht aan de persoon of het bezit van derden."
en
"...de dekking moet minstens € 907.560 per gebeurtenis bedragen"
Da's dus heel wat meer dan $30.000.
Ik weet overigens niet hoe het met autoverzekeringen in Australie zit (verplicht? WA? dekking?).

En verder is het volgens mij een risico analyse. Wat moet er gebeuren wil je aanspraak kunnen maken op de verzekering? Wat is de kans daarop? Om hoeveel geld gaat het dan? Kun je dat zelf (tijdelijk) opvangen? Etcetera.

De verzekering van autos in Australie is als volgt:
Bij je jaarlijkse registratie waarvoor je een sticker op je voorruit dient te plakken is automatischg een verzekering inbegrepen voor letsel aan derden, dit wordt gedekt door de Traffic Accident Commission. (TAC)
Dus als je per ongeluk iemand het ziekenhuis inrijdt, dan ben je daarvoor gedekt.

Echter voor W.A. en All Risk (comprehensive heet dat hier) verzekering, dien je deze apart af te sluiten.
Verzekering als zodanig is dus niet verplicht.
De meesten nemen een comprehensive verzekering. 
W.A. zoals je dat in NL kent komt uiteraard wel voor maar is relatief minder dan de verhouding W.A. en All Risk in NL.
Altijd een verzekering afsluiten dus.
Jan

Back