poeh dat zijn een hoop vragen
ik doe m'n best maar we wonen hier nog niet zo lang dus we zijn geen experts!
reistijd voor mij naar Flinders is 30 min, manlief rijdt naar Gepps Cross (in het noorden) en dat is 1.15 uur. Centrum zal een uur zijn denk ik.
We hebben begrepen dat Christies Beach een minder goede wijk was, net als Hallett Cove. Maar later hoorden we dat dat alweer aan het verbeteren is en de 'overlast' wat afzakt naar beneden (zeg maar Noarlunga). Maar da's van horen zeggen. Verder vind ik het wel moeilijk hoor, om iets beter of minder goed te noemen. Het hangt ook een beetje af van wat je zoekt. Een wijk als Col Light Gardens is bv een wijk met een beschermde status. Ik vind het er wel mooi, er wonen veel gezinnen met kinderen en omdat het een beschermd stadsgezicht is weet je dat er niet veel zal veranderen. Aan de andere kant is de helft van de huizen relatief goedkoop wat ook weer een bepaald type mens aan zou kunnen trekken.
Wijken in de Hills zijn ruimer en ruiger. Zo kennen we iemand in Crafers, prachtig huis, prachtig uitzicht, geen waterleiding dus ze 'leven' van de watertank achterin de tuin, waar ook koala's, wallabies en slangen zitten.
Populatie in Seaford is zeker aan het toenemen. Er wordt veel bijgebouwd.
Ik hoorde dat er in verhouding vrij veel engelsen zitten maar daar hebben we nog niet veel van gemerkt.
Ik denk dat er veel gezinnen zitten van diverse leeftijden. Er zijn drie primary schools in Seaford zelf en 1 secondary school, maar er is ook een bejaardenhuis
en een afgesloten retirement village. De kinderen op school zijn voor driekwart van het type blank met blond haar, dat waren we niet gewend van Utrecht of de school in Bellevue Heights, en ze komen vrijwel allemaal van hier maar hebben wel een andere achtergrond, bv oma's die uit europa komen.
Er is een shopping centre in Seaford met wat koffiecafeetjes en een bibliotheek en daar komt straks ook het treinstation. Dat is nieuw, het spoor wordt doorgestrokken vanuit Noarlunga. Maar de trein ligt er nu al een half jaar uit ivm grote renovaties dus we kunnen je niet echt vertellen of dat goed werkt want we hebben het nog nauwelijks gebruikt. Voor de rest 'gebeurt' het in Noarlunga denk ik. Daar zit een bioscoop, ziekenhuis, OV knooppunt en een groter shopping centre.
Aan het strand bij Nashwauk Cres zit ook iets waar je wat kunt eten en drinken maar die is niet het hele jaar open.
En richting Willunga en Aldinga zitten ook wat van die restaurantjes en bakeries.
Maar als je echt uit wilt gaan dan denk ik dat je beter richting Glenelg of CBD kunt gaan.
Of er veel gefietst wordt, tja, veel minder dan in Nl natuurlijk, maar er wordt wel gefietst. Er is een aardig fietspad tussen Moana en McLaren Vale, dat is zeker de moeite waard. En je kunt goed fietsen langs de zuidkust bij Pt Elliot enzo. Verder ligt er een fietspad naast de Expressway, maar met alle Hills en andere hoogteverschillen is het niet overal even makkelijk fietsen. En je zit toch ook gauw aan de zijkant van de doorgaande weg, wat ik zelf geen succes vind.
Toevallig is het strand voor Seaford een hondenstrand. Bij het 'badstrand' (Moana Cres) mag het niet maar daar noordelijk van richting de Onkaparinga mag het wel. Er lopen niet heel veel mensen dus je hebt er geen last van, maar onze dochter vindt het wel leuk om af en toe een stok te gooien
.
Helpt dit?