Informatie gevraagd

Linneke

New Member
Hallo allemaal,

Wij zijn al geruime tijd aan het nadenken over het emigreren naar Australië. Fijn dat hier een forum over is!
Natuurlijk zitten we met een heleboel vragen. Onze beroepen staan niet op de lijst waarmee je een visum kunt krijgen. Mijn man is namelijk buschauffeur en ik ben taxichauffeur. Mijn man heeft overigens wel al zijn rijbewijzen behalve voor de motor. Het liefst willen we over 4-5 jaar richting Australië komen als we een visum kunnen krijgen, maar we hebben geen idee of we überhaupt wel kans maken. We hebben 2 kinderen die over 5 jaar 16 en 18 zijn, de jongste wil sowieso mee en de oudste heeft nog geen idee. Mijn man is nu 58 en ik ben bijna 34.
We weten niet precies hoe alles in zijn werk gaat (maar ik denk dat hier veel informatie te vinden is) Het plan is heel kort door de bocht: een visum krijgen en dan een huisje en werk zoeken. We willen graag naar Adelaide.
Wat is de beste manier om alles aan te pakken? We willen via een bureau een visum aanvragen omdat zij hier veel ervaring mee hebben.
Hoe groot is de kans dat je een visum toegewezen krijgt (oké, is een moeilijke vraag, maar misschien hebben jullie een indicatie met de info van hierboven)
Wat zijn de gemiddelde kosten alles bij elkaar?
Wat voor problemen kun je allemaal tegenkomen in de tijd dat je met het visum bezig bent?
Wat zijn handige tips, waar moeten we goed op letten?

Alvast bedankt voor het meedenken en de tips! Groetjes!

Het plan is heel kort door de bocht: een visum krijgen en dan een huisje en werk zoeken.
Dit is duidelijk en klinkt simpel. Ik denk dat de praktijk helaas een stuk minder simpel zal zijn.

Wat is de beste manier om alles aan te pakken? We willen via een bureau een visum aanvragen omdat zij hier veel ervaring mee hebben.
Een visumbureau kan je inderdaad veel (uitzoek)werk uit handen nemen.

Hoe groot is de kans dat je een visum toegewezen krijgt (oké, is een moeilijke vraag, maar misschien hebben jullie een indicatie met de info van hierboven)
Als jullie beroepen niet op de SOL staan, is de kans vrij klein, want je beroep is vaak het middel om een visum te krijgen. Vul de visumwizard maar eens in op de site van de immigratiedienst.

Wat zijn de gemiddelde kosten alles bij elkaar?
Hierover is kort geleden nog een draadje geweest.

Wat voor problemen kun je allemaal tegenkomen in de tijd dat je met het visum bezig bent?
Wat zijn handige tips, waar moeten we goed op letten?
Ik zou zeggen, lees het forum maar eens door. Maar de eerste stap/probleem is het krijgen van een visum.

Bedankt voor de informatie, en we gaan zeker het forum doorlezen.
Is er wanneer je beroep niet op de SOL lijst staat nog een andere mogelijkheid voor een visum?
Bijvoorbeeld door een bedrijf te zoeken met een vestiging in Australië oid?

Groetjes!

Bedankt voor de informatie, en we gaan zeker het forum doorlezen.
Is er wanneer je beroep niet op de SOL lijst staat nog een andere mogelijkheid voor een visum?
Bijvoorbeeld door een bedrijf te zoeken met een vestiging in Australië oid?

Groetjes!
Als je een bedrijf kunt vinden dat bereid is om je uit te zenden of over te plaatsen naar Australie kan het bedrijf een visum voor je regelen. Net zoals een bedrijf hier in Australie dat je wil en kan sponsoren. Maar vergis je niet in die mogelijkheden, dat zal echt heel moeilijk worden. Vind maar eens een bedrijf dat je wil en kan sponsoren. Ook dat gaat met allerlei regels gepaard, alleen komen die dan op het bord van de werkgever terecht. Voor Australische bedrijven geldt dat ze moeten kunnen aantonen dat ze geen Australiër voor dat werk kunnen vinden en het is een heel gedoe van papierwerk. Meestal hebben Australische bedrijven daar geen zin in, tenzij je echt iets bijdraagt in bepaalde skills of opleiding, zodat ze je echt willen hebben.

Last edited:
Dat dacht ik al wel, maar we gaan zeker alles proberen om onze droom na te streven.
Bedankt voor je snelle reactie!

Helaas is de leeftijd van je man een groot struikelblok. Sponsorship zal niet gaan lukken vrees ik. Omdat jullie beroepen niet op de lijst staan, zal het eigenlijk ook vrijwel onmogelijk zijn om een sponsorship te krijgen. Ik zou zeggen, koop een lotteryticket en misschien heb je dan genoeg geld voor een bussiness visum. Maar vooralsnog geef ik je weinig kans, sorry :(

Hoi Linneke,

Welkom op het forum!
Je kunt altijd een kansberekening laten doen door een visumbureau. Zij zijn uiteindelijk de echte experts.
Maar ik moet me helaas bij Katja aansluiten. Ik denk dat de kans op een visum voor jullie zowel nihil is. De leeftijd van je man is een groot struikelblok (Boven de 50 kom je niet zomaar meer binnen). In het geval dat jij een visum kunt krijgen kunnen jouw man en kids mee op dat visum, maar een visum gebaseerd op taxichauffeur zal er niet snel inzitten. Jij bent nog jong, en als emigreren naar Australie echt is wat je wil, heeeeeeeeeeeel graag wil, dan zou je je om kunnen laten scholen om vervolgens over een paar jaar, na je opleiding, een skilled visum aan te vragen, in de hoop dat dat beroep dan nog op de lijst staat.

Hoi Gwen,

Bedankt voor je antwoord! We zijn nu inderdaad aan het kijken voor een omscholing in de hoop dat dit wel lukt.
We hebben daar de tijd voor hoor, we willen pas over 5 jaar ongeveer gaan. We zijn nu alvast begonnen met het inwinnen van informatie.

Kijk vooral ook welke beroepsgroepen buiten een bepaald diploma ook nog een x aantal jaar werkervaring eissen voor een positieve skill assessment. Dit kan natuurlijk in de jaren altijd veranderen, maar goed om er wel rekening mee te houden. Ik hoefde echt alleen mijn diploma te hebben, zonder werkervaring, voor een positieve skill assessment. Maar mogelijk heb jij ook de werkervaring nodig om uberhaupt aan genoeg punten te komen.

Back