informatie over bezoek(je) paneldokter

tinkerbell

New Member
Hallo allemaal,

graag zou ik informatie willen over hoe het toegaat bij een paneldokter.

1.wat doen ze precies!!,wat voor een onderzoeken?
2.mijn vraag waar ik mee zit,doen ze moeilijk mbt overgewicht?(misschien een gekke vraag maar iets wat me toch bezighoud) :D .
3.wordt je opgeroepen of kun je zelf een afspraak maken?
4.heeft iemand een goede c.q. slechte ervaring met een bepaalde dokter?

het kan zijn dat ik nog meer vragen tzt heb, maar voor ben ik al blij als ik op deze vragen antwoorden kan krijgen. :smile:

groetjes tinkerbell

Het is ondertussen alweer 6 jaar geleden dat ik naar de panelarts moest, dus ik weet de details niet meer en het kan ondertussen ook alweer veranderd zijn.

Je krijgt als je aanvraag behandeld wordt een verzoek van je CO om een Verklaring Omtrent Gedrag op te sturen en een medische keuring te ondergaan. Je maakt vervolgens een afspraak met een panelarts.

De arts deed bij mij gewoon de standaard onderzoeken en ik werd ook gewogen. Ik had op dat moment iets overgewicht en dat maakte volgens mij op zich niet uit, maar ik had (volgens de dokter door het overgewicht) ook een (licht?) verhoogde bloeddruk. Gelukkig vroeg ik toen een tijdelijk visum aan, want de dokter vertelde mij dat als het een permanent visum was geweest dat hij mij afgekeurd zou hebben vanwege de verhoogde bloeddruk.

Het hangt helaas heel erg af van de arts die je treft. De ene zal je gewoon goedkeuren als je geen ernstige ziekte hebt, de ander probeert zoveel mogelijk mensen hun visum te weigeren. Ik ben zelf slachtoffer geworden van de tweede soort. Een beetje overgewicht zal geen probleem zijn, maar als je een BMI hebt van boven de 30 (de magische berekening op het moment) dan kon het wel eens moeilijk worden.

Afwijzen op grond van overgewicht of een licht verhoogde bloeddruk mag helemaal niet, maar de immigratiedienst trekt zich helemaal niets aan van wetten en regels en ze doen gewoon wat ze willen. En de artsen die voor hen werken dus ook.

Je kunt dus het beste hopen dat er hier mensen zijn met recente ervaring met een bepaalde arts en die kunnen zeggen dat deze of die arts je een grotere kans op een visum zal geven.

Groetjes,
Rixta

Mijn ervaring met panel artsen is van 2,5 jaar geleden.
Medicals daar zit niemand op te wachten, zeker niet als je weet dat die weegschaal nare getallen gaat aangeven. Ook ik heb wat extra kilo's, het enige wat telt is dat je onder dat getal van 30 zit. Overigens ben je met overgewicht standaard al niet meer geschikt voor een A beoordeling... Buiten dit gaf mijn eerste bloeddruk meeting een te hoge waarde aan. Mijn arts deed gewoon aan het einde een tweede meting welke wel binnen de norm viel. Afgelopen mei heeft mijn partner haar medicals gedaan, andere arts overigens. Geen probleem betreffende overgewicht en hoge bloeddruk bij haar, maar wel 2x bloed in haar urine aangetroffen. Arts wist dat ze net een grote lichamelijke inspanning had geleverd en liet haar een weekje later gewoon nog een 3e keer komen. Resultaat geen bloedcellen!

Artsen zijn ook mensen en hebben best begrip voor alle stress die een visum aanvraag met zich meebrengt. Speel open kaart is mijn ervaring.

Aangezien je dit bericht plaatst in het topic voor partner/familie visum, neem ik aan dat je ook dit type visum gaat aanvragen. Mocht je twijfelen of je door je medicals komt, zou ik zeker niet wachten met het doen van deze. M.a.w. doe je medicals voor je een visum gaat aanvragen. Mocht je namelijk een negatieve beoordeling krijgen dan kan je altijd beslissen of het wel de moeite is om een aanvraag te doen.

Succes! Gr. Chantal

Artsen zijn ook mensen en hebben best begrip voor alle stress die een visum aanvraag met zich meebrengt. Speel open kaart is mijn ervaring.
De arts die ik had wilde duidelijk alleen maar zoveel mogelijk mensen hun visum weigeren. De redenen die zij aangaf waren totaal belachelijk en getuigden van een totaal gebrek aan medische kennis. Erg eng, dat zulke mensen over je visum kunnen besluiten. Ik dus uiteindelijk m'n visum wel gekregen, maar het heeft heel erg veel ellende met zich mee gebracht.

Aangezien je dit bericht plaatst in het topic voor partner/familie visum, neem ik aan dat je ook dit type visum gaat aanvragen. Mocht je twijfelen of je door je medicals komt, zou ik zeker niet wachten met het doen van deze. M.a.w. doe je medicals voor je een visum gaat aanvragen. Mocht je namelijk een negatieve beoordeling krijgen dan kan je altijd beslissen of het wel de moeite is om een aanvraag te doen.
Dus dan maar niet trouwen en gewoon een andere partner zoeken, in Nederland of een land waar ze niet zo moeilijk doen? Lijkt mij niet echt een optie...

Groetjes,
Rixta

De arts die ik had wilde duidelijk alleen maar zoveel mogelijk mensen hun visum weigeren. De redenen die zij aangaf waren totaal belachelijk en getuigden van een totaal gebrek aan medische kennis. Erg eng, dat zulke mensen over je visum kunnen besluiten. Ik dus uiteindelijk m'n visum wel gekregen, maar het heeft heel erg veel ellende met zich mee gebracht.
Kan niet inzien waarom een arts je het extra moeilijk wil maken, tenslotte is er geen enkel belang om dit te doen. Volgens mij doen ze alleen wat de Australische overheid aangeeft. En dat ze hier van die strikte regels hebben dat is iets waar een arts niets aan kan doen. Tickerbell heeft het hier over overgewicht en niet over een chronische ziekte. Met mijn verhaal over hoge bloeddruk,overgewicht en de medicals van mijn partner met 2x bloed in haar urine, geef ik alleen aan dat dit als "onschuldige" zaken gezien worden en welke wel eens dag/week afhankelijk kunnen zijn.

Dus dan maar niet trouwen en gewoon een andere partner zoeken, in Nederland of een land waar ze niet zo moeilijk doen? Lijkt mij niet echt een optie...
Nee dit is helemaal niet wat ik bedoel! Liefde laat zich niet binden. Wat ik hiermee bedoel is voordat je zelf een visum aanvraag gaat plaatsen en die $ op de paal legt is het misschien handig om iemand in te schakelen om je te helpen met je aanvraag. Tenslotte zijn er mensen die zo veel meer ervaring hebben met het aanvragen van een visum dan jij en ik. Maar ik realiseer mij ook dat in sommige gevallen je gewoon echt niet door de medische keuring komt. En dan? Relatie beeindigen is niet de oplossing maar soms moet je er gewoon voorkiezen om in een ander land te leven. Dat dit niet is wat je wilt, kan ik mij helemaal voorstellen!

Gelukkig hebben we het hier over overgewicht en zal het allemaal niet zo zwaar wegen :wink:

Groetjes, Chantal

Ik ben bij dokter David de Boer in Amsterdam geweest en stond na 15 minuten weer buiten. Ik ben niet gewogen, hij vroeg gewoon hoe lang ik was en hoeveel ik woog. Verder longen luisteren, in je keel kijken en vragen over je gezondheid en of er nog bijzonderheden zijn.

Nee dit is helemaal niet wat ik bedoel! Liefde laat zich niet binden. Wat ik hiermee bedoel is voordat je zelf een visum aanvraag gaat plaatsen en die $ op de paal legt is het misschien handig om iemand in te schakelen om je te helpen met je aanvraag. Tenslotte zijn er mensen die zo veel meer ervaring hebben met het aanvragen van een visum dan jij en ik. Maar ik realiseer mij ook dat in sommige gevallen je gewoon echt niet door de medische keuring komt. En dan? Relatie beeindigen is niet de oplossing maar soms moet je er gewoon voorkiezen om in een ander land te leven. Dat dit niet is wat je wilt, kan ik mij helemaal voorstellen!
Wij zaten dus wel in de situatie dat we mogelijk als enige optie een ander land hadden. We waren al serieus aan het uitzoeken hoe we naar Nieuw Zeeland konden gaan toen ik uiteindelijk toch m'n visum kreeg. Mijn man zou geen visum voor Nederland hebben gekregen, omdat ik niet voldoende inkomen had. Tja, wat kun je dan nog doen? Het is absoluut krankzinnig dat een Australier geen vrije partnerkeuze heeft als die partner toevallig ziek is.
Oh, en mijn visum werd geweigerd omdat ik te hoge medische kosten zou veroorzaken, terwijl mijn medische kosten verwaarloosbaar zijn. Dat bedoel ik dus met een arts die gewoon iedereen met een chronische ziekte zonder meer een negatief advies geeft. Maar die hele medische keuring vind ik aanvechtbaar.

Groetjes,
Rixta

Geen problemen gehad met Dr. Delprat in Amsterdam.
Een wat oudere dokter, doet alleen nog keuringen tbv emigratie.
Vreselijk aardige vent, heeft zeer actief meegedacht en dat al ruim een jaar voordat we uberhaupt bij hem kwamen voor de uiteindelijke keuring..
Mijn vrouw heeft auto-immune hepatitis en dat is uiteindelijk geen probleem gebleken.
En dat terwijl je er nooit meer vanaf komt en het bij nalatigheid zelfs dodelijk kan zijn.

BTW; De paneldokter in Nederland bepaald helemaal niets. Dat doet men hier in OZ. De paneldokter kan alles natuurlijk wel op een bepaalde manier omschrijven en het resultaat een kant op proberen te sturen.

Bart

Hi, ik heb dokter Delprat ook gesproken maar hij had jammer genoeg geen tijd. Inderdaad super aardig en denkt heel goed mee! Ik zou daar zo naartoe gaan! Wij zijn in Den Haag bij de panelarts geweest. We kregen een super standaard keuring (lengte, gewicht, reflexen, hart luisteren), we moesten een formulier invullen en vervolgens stonden we met z'n tweeën na zo'n 3 kwartier weer buiten. Ik vond het echt nergens op slaan, zo summier was het. We hoefden ook weinig tot geen historie te vertellen.
Overigens staat in de voorschriften heel duidelijk dat je de uitslagen niet zelf mee mag nemen maar bij die arts weigerden ze het zelf op te sturen dus kregen we alles alsnog mee. Vervolgens moest de enveloppe op het postkantoor nog opengemaakt worden ook wat normaal kan resulteren in ongeldigheid van de uitslagen (omdat je ze dan zelf gemanipuleerd zou kunnen hebben). Heel raar, gelukkig is het wel allemaal goed gekomen.

Geen idee hoe hij met overgewicht omgaat overigens maar gezien het weinige wat hij deed, kan ik me bijna niet voorstellen dat je alleen daarom door hem afgekeurd zou worden.

Succes en groet,
Annemarie

Hallo Allemaal,

wauw, dankjewel voor zo'n snelle reacties en informatie. :up:

Wij(ik nederlandse, mijn partner australiër) zijn bezig, samen met een emigratieburo(weet niet of ik hier positieve :wink: reclame mag maken)voor het spousevisum.
En waarschijnlijk zal ik binnenkort naar de paneldokter moeten.
Omdat er veel keuze is in dokters, weet ik dus niet bij welke ik dus net niet !! moet gaan. :lol:

Dus als ik het goed lees kunnen ze ook lastige vragen stellen? :shock:

Ik ben blij als ik dat achter de rug heb. :rolleyes:

warme groetjes tinkerbell

Ik weet niet hoe ik prive iemand kan mailen, maar ik zet hier mijn adres neer voor nog eventuele andere informatie.

rose1917@live.nl

Wij(ik nederlandse, mijn partner australiër) zijn bezig, samen met een emigratieburo(weet niet of ik hier positieve :wink: reclame mag maken)voor het spousevisum.

Ja hoor, als je goede ervaringen hebt, mag je dat best kenbaar maken. Wellicht dat anderen er iets aan hebben.

hoi allemaal,

bij deze....een super super compliment naar M2A...
ik kan alleen maar positiefs :up: over hun hier neerzetten.

als iemand HET emigratieburo zoekt in begeleiding, voorbereiding en alle verdere hulp naar het visum.....

www.move2australia.com.au

warme groetjes tinkerbell

Hoi !

Even een vraagje over de medische keuring :
Na alle voorgaande berichtjes gelezen te hebben valt het me op dat ik niemand hoor over de rontgenfoto's (die blijkbaar toch gemaakt moeten worden ? )Ik begrijp dat de panelartsen in feite allemaal dezelfde voorschriften krijgen en dat de een of ander daar wat flexibeler in kan zijn.Maar het wel of niet maken van zo'n x-ray lijkt me toch raar.Hoe zit dat nu precies ?

groetjes van Chantal1

Een röntgenfoto moet altijd gemaakt worden, maar dat staat los van de panelarts.

zo'n 4 jaar geleden keuring laten doen in Utrecht. Best wel volledig (alhoewel, gehoortest door te fluisteren... LOL), ook wat medische historie. Ik was erg zenuwachtig voor het onderzoek, ook omdat er een soort rapport voor jezelf uitrolt. Maar alles bleek okay, in ieder geval okay genoeg voor visum! Geen zorgen, kijk maar naar Tekkel!

Sinds kort is er in Nederland nog maar 1 panel arts die mag keuren. Dat is dr. Ritz van huisartsenpraktijk Ritz en Smeenk. Voor radiologie word je vervolgens doortgestuurd naar het Onze Lieve Vrouwe Gasthuis in Amsterdam.
Mijn ervaring met dr. Ritz is heel goed. Vriendelijk,belangstellend, zorgvuldig, maar doet niet al te moeilijk. Vanaf zijn praktijk naar het OLVG is het ongeveer 10 minuten lopen en ook ben je zo klaar.
Een telefoontje naar de praktijk van Ritz is voldoende om de hele procedure in gang te zetten. Je krijgt te horen welke formulieren je van te voren moet invullen en je moet je paspoort meenemen. Anderhalf uur later ben je klaar.

Back