Informatie over Tasmanië

Hoi 'Lost',
Zag net ook een berichtje van jou bij de 'even voorstellen' rubriek, waar je vroeg of we van plan waren naar Tasmanië te gaan. We zijn in de oriënterende fase......Mijn man sprak op zijn werk met een collega, een Ier, die binnenkort naar Tas vertrekt met zijn gezin. Wij praten samen al jaren over vertrekken uit Nederland. Vroeger hebben we veel gereisd, maar toen de kids kwamen zijn we toch een beetje gesetteld. Een aantal jaar geleden hebben we Portugal onderzocht, maar Europa trekt ons in het geheel niet zo. Tas kennen we alleen maar van plaatjes en TV, dus eigenlijk moeten we eerst een reisje plannen, tja met z'n vijven. We gaan eerst onderzoeken of er uberhaupt mogelijkheden zijn, want mijn man is te oud (48), ook al is zijn beroep gewild (hij heeft 2 rechterhanden en werkt al jaren in de bouw als uitvoerder). Omdat ik geen werkervaring heb, kom ik ook niet aan voldoende puntjes. We gaan dus eerst uitzoeken hoe en wat; waar een wil is, is een weg, maar het moet wel redelijk te organiseren zijn en niet te lang gaan duren, anders willen onze kids niet meer mee (die zitten zo ongeveer alledrie in de puberteit).

Als je tips hebt, graag, want op de site staat zoveel info, dat je niet weet waar je beginnen moet.

groet, Harm en Jeannette
 
Nog een paar sites via deze link.

http://www.xpdite.net/forum/index.php?topic=4633.60
 
Ik zag op Wikipedia het volgende staan:

Hoewel het eiland de kleinste deelstaat is, zijn er ongeveer 500 zelfstandige beschermde gebieden, met een totaal oppervlak van 40% van de totale landoppervlakte. Het eiland werd ook lange tijd gezien als vooruitstrevend op het gebied van de natuurbescherming, maar inmiddels is dat niet meer het geval. Zo wordt de beroemde Styxvallei bedreigd door houtkapbedrijven en worden ook veel andere natuurgebieden die niet beschermd zijn, bedreigd door totale vernietiging. De status van de beschermde gebieden wordt zelfs als argument gebruikt om de ecologische diversiteit van de aangrenzende gebieden teniet te doen.

Wat is hier nu van waar? Wij zijn ook erg met Tasmanie bezig en hopen in April een kijkje te gaan nemen... het zou natuurlijk DIEP triest zijn als Tassie zo haar mooie kant verliest  :|
 
Tsja, wat zal ik zeggen...

Het klopt dat hier heel veel beschermde natuurgebieden zijn. Het eiland kan heel mooi groen zijn (als het niet te droog is) en het is absoluut de moeite waard om hier eens een kijkje te komen nemen. De natuur is een grote trekpleister voor Tasmanië en brengt veel geld in het laatje. Helaas niet alleen door het toerisme.

Een groot deel van de economie draait op de houtindustrie. Dit is nu niet anders dan vroeger maar het lijkt erop dat er nu meer (negatief) over bericht wordt in de pers. Dat delen van belangrijke old-growth forests (zoals de Styxvallei) gekapt worden, versterkt dit beeld.

Ik vind Tasmanië een ontzettend mooi eiland en hopelijk zal dat (ondanks het kappen van delen van sommige old-growth forests) ook zo blijven. Gelukkig komt men hier steeds meer tot het besef dat Tasmanië een speciale plek is dat het waard is om te beschermen.
 
2 jaar geleden ben ik op bepaalde plaatsen best geschrokken van de omvang van de houtkap. :cry:

21 januari mag/kan ik weer naar Tassie toe en gaan we zeker weer de mooie natuur weer in om daar een aantal bushwalks te gaan maken.
Een Hoegaarden drinken op Salamanca place, bbq-en en bootje varen in summers bay, pinguins kijken in Bicheno, duiken in eaglehawk neck, etc :up: 4 weken is eigenlijk veel te weinig
En informatie imwinnen om te gaan emigreren.
 
[quote author=carlijnaxel link=topic=27.msg78494#msg78494 date=1168343470]
Een Hoegaarden drinken op Salamanca place
[/quote]

Probeer ook een Moo Brew. Dit bier is vrij nieuw en wordt gemaakt door de Moorilla vineyard. Ze hebben drie uitvoeringen: normaal, pale ale en wheat (witbier). Heel erg lekker en heel erg populair.
 
Probeer ook een Moo Brew. [/quote]


Ben benieuwd, zal het je laten weten wat ik ervan vindt.

Boags had ik al wel een keer op en die was me ook best wel bevallen :cheers:
 
Ik heb net van mijn zwager een 4-pack Moo Brew Wheat Beer gekregen. Mjam.... mijn favoriet! :lol:
 
jaja, loop me maar weer lekker te maken.
Nog een goede week en dan kom ik er ook een pakken.  :drinking:
(maar eerst nog even een jupiler) :cheers:
 
Vrienden van ons - uit Port Stephens - die een vakantie in Tasmanie hadden geplanned hebben die omgezet naar een tocht op de Murray River in SA. Reden: de natuur van met name oostelijk Tazzie is zo beschadigd door de recente bosbranden dat ze liever ergens anders heen gaan...... Was ondermeer een advies van een plaatselijk reisbureau.
Ik ben eigenlijk benieuwd of dat inderdaad zo is..... Als je de oostkust neemt van Hobart via bijv. Bicheny en St, Mary's naar Launceston kom je dan veel brandschade tegen????
 
Over een week of 3 a 4 kan ik het je vertellen, want wij willen naar Bicheno  om te duiken en pinguins te kijken.
Ik heb wel foto's gezien uit die streek en die waren niet echt veelbelovend.

Rond Bicheno en st.Mary's hebben ze onlangs nog bosbranden onder controle gekregen.

http://webmap.fire.tas.gov.au/midiscovery/asplib/MapFrame.asp?mapID=100&mapname=%3Cb%3ETasmania+Fire+Service%3C%2Fb%3E&mapdef=map.wor&gstfile=129014.gst&SideBarURL=http%3A%2F%2Fwww%2Efire%2Etas%2Egov%2Eau%2Fmysite%2Ffirerestriction%2FfiresRestrictionsMap%2Ejsp
 
Nou Lost, ik heb je tip opgevolgd en moet toegeven dat het goed spul is voor een wijnboer, ga er zeker meer van proeven ben ik bang.

Na aankomst in Tassie een aantal bushwalks gemaakt en dan realiseer je je dat we het in NL toch niet zo goed voor elkaar hebben met name de natuur. Zoals 'lekker' op een zondagmiddag met de hond naar het bos waar je in kan na in de rij te hebben gestaan.

Morgen gaan we voor een 2 daagse tocht naar Lake Pedder, waar je het water nog zo kan drinken (voor alle zekerheid nemen we wel zuiveringspilletjes mee). Cradle mountain staat voor volgende week nog op de lijst net als The walls of jerusalem voor een paar dagen. Dus druk druk druk.

Groeten Axel
 
Hee Axel,
Wij gaan morgen ook naar Lake Pedder! Nu zijn we op de camping van New Norfork en morgen dus richting Strathgordon, voor een dag of drie op de bushcamp in Teds Beach. Misschien zien we jullie daar! Wij rijden in een motorhome, met 2 mountainbikes achterop, kan niet missen!
Misschien tot morgen dan,
see ya,
ak
 
Dat is heel jammer, want wij zijn alweer in Hobart. (vanavond een feestje)
Wij stonden gisteren bij Teds Beach en zijn doorgereden naar Huon campground, het gravelpad wat je voorbij bent gereden aan je linkerkant richting het creepy crawly toestand.Bijna helemaal aan het eind bij een stuwdam heb je de campground en daar heb je ook een geweldig uitzicht over Lake Pedder, vanmorgen stond er alleen nog een tent van wat vissers en een bootje.Je krijgt eerder ook een campground en daar heb je veel wallaby,s die naar je toe komen.Halverwege kan je richting Mount Anne, als je de eerste heuvel opgaat krijg je een schitterend uitzicht over het meer.De vooruitzichten voor het weer zijn goed voor de komende dagen volgens de ranger in Mt Field, maar het is en blijft een REGENwoud, wat wij hebben ervaren.
Volgende week gaan wij via Stahan naar Cradle mountain en dan 2 a 3 dagen naar de walls of jerusalem en dan naar de Festivali in Launceston (vrienden van ons hebben daar een stand van Country Larder)

Wie weet komen we elkaar tegen, zou leuk zijn.

Greetz Axel
 
[quote author=carlijnaxel link=topic=27.msg80118#msg80118 date=1170071501]
Nou Lost, ik heb je tip opgevolgd en moet toegeven dat het goed spul is voor een wijnboer, ga er zeker meer van proeven ben ik bang.
[/quote]

Told you so! :wink:
 


OFX
Back
Top