internationaal of Europees rijbewijs?

Jerden

Active Member
Hoi

aangezien op mijn Belgisch rijbewijs enkel in het Nederlands en het Frans vermeld staat dat het een rijbewijs is, moet ik het ofwel laten vertalen ofwel een internationaal rijbewijs aanvragen. Dat is ook wat ik wou doen, maar nu bestaat er sinds kort ook een Europees rijbewijs. Mijn vraag is nu wat het beste is voor Australië: internationaal of Europees. En ook: is het echt noodzakelijk om een Australisch rijbewijs aan te vragen? Kan ik niet gewoon de eerste vijf jaar dan met mijn Europees rijbewijs rondrijden?

Als je hierheen emigreert is een internationaal of Europees rijbewijs eigenlijk niet nodig. Het is verplicht om binnen drie maanden een Australisch rijbewijs aan te vragen en dat kun je maar het beste zo snel mogelijk doen. De regels zijn enigszins verschillend in de staten, maar je hoeft hooguit een theoretische test te doen, geen rijexamen. (Dat geldt tenminste voor Nederlanders, maar volgens mij is het hetzelfde voor Belgen).
Niet zonder Australisch rijbewijs gaan rondrijden. Niemand kan natuurlijk aan je neus zien dat je in Australie woont, maar het is gewoon in ieder opzicht beter om direct een Australisch rijbewijs aan te vragen. Heb je ook meteen een ID bewijs.

groetjes,
Rixta

Ook ik heb de ervaring dat het juist super handig is om zo snel mogelijk een Australisch rijbewijs aan te vragen. Vanaf dag 1 hebben wij het heel goed als ID kunnen gebruiken, helpt erg met aanvragen van bijvoorbeeld je mobiele telefoon.

Daarnaast kwamen wij erachter dat het in WA verplicht is om binnen 3 maanden een Australisch rijbewijs te nemen. En die drie maanden gaan gelden na officiële binnenkomst in Australië.............. ergo: onze validatiedatum. Natuurlijk is het zoals Rixta zegt: niemand kan controleren of je er echt woont. Aan de andere kant staat in de systemen dat je op de validatiedatum bent binnengekomen en dat wordt, tenzij anders 'bewezen', gebruikt als bewijs dat je vanaf dat moment resident bent. Volgens mij werkt het niet in alle staten zo maar ik schrok er wel van toen ik daar achter kwam, daarom heb ik het direct geregeld (met dus als bijkomende voordeel de mogelijkheid om je te identificeren).

Overigens zie ik niet echt nadelen aan een Australisch rijbewijs, behalve dan dat het geld kost. Je kunt altijd nog je NL rijbewijs laten zien als je aangehouden wordt......;-).

Groet,
Annemarie

En die drie maanden gaan gelden na officiële binnenkomst in Australië.............. ergo: onze validatiedatum

oeps, dat zou bij ons wel een probleem zijn aangezien we vorig jaar een validatiereis gemaakt hebben en onze validatiedatum dus al bijna een jaar in het verleden ligt.... <_< .

Oke, maar dan weet ik tenminste dat het echt verplicht is om een Australisch rijbewijs te hebben. Niet dat ik dat niet wil hoor, ik dacht alleen als ik dan toch een internationaal moet aanvragen dat ik dan net zo goed dat voor de volledige duur kan gebruiken. (wij Belgen moeten dat doen, omdat er nergens in het Engels op vermeld staat dat het een rijbewijs is; ik kan het natuurlijk ook laten vertalen maar zo'n internationaal of Europees lijkt me handiger)

Bedankt voor de tips :up:

Zo snel mogelijk rijbewijs aanvragen inderdaad, hiervoor moet je een aan jou geadresseerde enveloppe meenemen.
Ik zou een internationaal rijbewijs meenemen, de enigste reden hiervoor is zo dat ze het kunnen vertalen, als hun niet kunnen opmaken welke rijbewijzen jij hebt krijg jij geen Australisch rbw.

Om nog de consternatie nog maar eens groter te maken...

Ik ben vandaag bij een Licensing Centre (Perth) geweest. Aangegeven dat ik een WA rijbewijs kom aanvragen op basis van overseas (Nederlands, credit card formaat) rijbewijs. "Maar meneer, met een 457 visum hoeft u helemaal geen WA rijbewijs te hebben, u kunt gewoon met uw Nederlandse rijbewijs blijven rijden".

Toch maar aangevraagd, want erg handig voor je 100 points of ID... Benodigdheden: NL rijbewijs, NL paspoort en copie van huurcontract. Formulier invullen, 153 dollar afrekenen, foto maken en klaar. Volgende week wordt mijn WA rijbewijs thuis gestuurd. Heb ik mooi weer 60 punten van de 100 te pakken (samen met NAB bankpas dus mooi klaar).

Toch maar aangevraagd, want erg handig voor je 100 points of ID... Benodigdheden: NL rijbewijs, NL paspoort en copie van huurcontract. Formulier invullen, 153 dollar afrekenen, foto maken en klaar. Volgende week wordt mijn WA rijbewijs thuis gestuurd. Heb ik mooi weer 60 punten van de 100 te pakken (samen met NAB bankpas dus mooi klaar).

You lost me :) 100 punten?

Voor veel legitimatiedoeleinden moet je 100 punten ID bewijzen overleggen. Daar zijn regels voor. Rijbewijs is zoveel punten, paspoort is zoveel punten, Medicare kaart, bankpas enz. Volstrekt onzinnig, want hoe kreeg ik m'n rijbewijs en m'n Medicare kaart en m'n bankpas? Juist, door m'n paspoort te laten zien. Dus een paspoort zou gewoon 100 punten moeten zijn en een rijbewijs ook.

Groetjes,
Rixta

Back