Internationaal rijbewijs

Griffin

XPdite Sponsor
Om legaal te mogen rijden in Australië moet je, zover ik weet, een Internationaal Rijbewijs hebben. Nu is het feit alleen zo dat ik er nu 1 heb (in april opgehaald voor een vakantie in april) en ik heb geen zin om eerst weer naar Veenendaal te gaan in juli om er dan nog een op te halen zodat ik langer kan rondrijden in Australië.
Nu zat ik te denken... :p
Veel zal ik niet gaan rijden in Australië
En... maakt het veel uit dat je een Internationaal rijbewijs hebt die 'overdatum' is? Want in principe is het nog steeds gelinkt aan mijn rijbewijs en de engelse vertaling in het internationale rijbewijs is nog steeds gewoon engels en verandert niet nadat het internationale rijbewijs niet meer geldig is.

Weten jullie of het uitmaakt of, als de politie je controleerd, je internationale rijbewijs niet meer geldig is, aangezien vertaling nog steeds goed is?
 
In dit soort gevallen is mijn stelling altijd: je kunt maar beter zeker zijn. Het mogelijke gezeur dat ermee kan samenhangen overtreft een reisje naar Veenendaal ruimschoots. Stel je maakt brokken, verzekeraars (legale maffia) grijpen je verlopen internationale rijbewijs graag aan om onder uitkering uit te komen!
 
Formeel gesproken heb je volgens de info die ik heb ontvangen geen internationaal rijbewijs nodig, alleen een legale vertaling van je NL rijbewijs. Je kunt dit dus ook door een vertaler laten doen en vervolgens legaliseren. De laatste keer dat wij er waren, vond men zelfs bij het autoverhuurbedrijf onze NL rijbewijzen genoeg, ze hebben de internationale niet eens gevraagd.

Iedereen moet het voor zich weten maar ik blijf voorlopig dit internationale rijbewijs mee nemen 'just in case', als vertaling van mijn NL rijbewijs. Het kost je toch weer een ritje, pasfoto en EUR 20 o.i.d. voor het rijbewijs zelf terwijl dit volgens mijn info dus echt niet nodig is.

Succes,
Annemarie
 
Volgens mij is het NIET verplicht maar kunnen ze er wel om vragen..

Is ook zo gepiept, even naar het VVV kantoor en klaar!

Beter voorkomen dan genezen
wink.gif


groeten Steven
 
Hallo allemaal,

Een internationaal rijbewijs is NIET verplicht. Het is in Ozzie toegestaan te rijden met een geldig NL-rijbewijs. Alleen, als je langer dan 3 maanden in het land blijft, MOET je een rijbewijs van de staat, waar je de meeste tijd doorbrengt, aanvragen. Meestal geen probleem, daar is hier op het forum al veel vaker over geschreven.
Zelfs een NL-vertaling is niet verplicht, wél aan te raden.

Groetjes,
Zilver
 
Een beetje tegenstrijdig allemaal maar iig bedankt voor de info.
Ik ga lekker even rondkijken wat erover op internet te vinden is. Maar ik heb iig tot eind april een vertaling (IR) bij me.

iets gevonden op internet:
http://www.travellers.com.au/UsefulInfo/DrivinginAustralia/tabid/500/Default.aspx

Wat ik dus denk ik doe is geen extra IR halen maar gewoon tot april deze gebruiken. Daarna kan ik altijd nog een NSW licence gaan halen.
 
Ja en die kost $$, dan ben je wel duurder uit. Daarnaast.. toen ik dat deed (moest want mijn rijbewijs was gestolen) toen moest familie van mij tekenen dat ze mij al langer dan een jaar kenden. Als backpacker heb je nm niet een 'vast' verblijfadres.
 
Er is hier al zo vaak over geschreven, bekijk de "zoek engine" internationaal rijbewijs etc.

Even ter verduidelijking, je hebt in Australie geen Internationaal rijbewijs nodig, zolang je Nederlands rijbewijs ook gedeeltelijk een Engelse bijschrift heeft, laat het anders vertalen (kun je ook in OZ doen).

Voor bepaalde landen o.a. sommige Zuid Amerikaanse en Afrikaanse landen die dienen wel een Int. rijbewijs bij zich te hebben, maar niet de landen van de OECD.
Bovenstaand alleen als je als toerist komt, want als je er gaat wonen dan dien je binnen 3 of 6 maanden (ligt aan de Staat) een lokaal rijbewijs te verschaffen en de normen liggen per Staat anders.
Cheers
Jan
 
Ik geloof dat ik dit al eerder heb geschreven maar de regels in Queensland zijn dat je op je Nederlands rijbewijs in OZ mag rijden totdat je een permanent visum hebt. Het is overigens wel aan te bevelen sneller een OZ rijbewijs te krijgen omdat het een erg handig legitimatiebewijs is en je mag op een OZ rijbewijs meer demerit point halen.
 
Back
Top