internationaal rijbewijs

Olliezzz

New Member
Hallo mensen!

Waar kun je in Australie een internationaal rijbewijs aanvragen? De mijne is verlopen na een jaar, deze heb ik in Nederland aangevraagd en ben er nog niet achter gekomen waar ik hem in Australie kan krijgen.

Kan iemand mij verder helpen?
Bedankt!
Olga
 
Kun je dan niet beter een Australisch rijbewijs aanvragen? (Als dat nog kan met een verlopen international rijbewijs..)
Ik vraag me af of je in Australie uberhaupt een internationaal rijbewijs aan kunt vragen. Lijkt me een kostbare aangelegenheid ivm vertalen.
 
Volgens mij kun je die alleen in Nederland aanvragen. Idd beter om voor n ozzie rijbewijs te gaan.
 
Er zijn al heel wat topics over dit onderwerp op dit forum.
Maar de vraag of je in Australia een internationaal rijbewijs aan kan vragen is nieuw.
Het antwoord is: Ja. Bij de RACQ (Queensland)
Voorwaarde is dat je een Australisch rijbewijs nodig hebt.
Ligt er dus aan waarvoor je het nodig hebt.
Als je een Nederlands rijbewijs bezit met een internationaal rijbewijs (lees vertaling), dan moet je in Nederland opnieuw dat internationale aanvragen.
Als je een permanent visum heb, mag je 3 maanden op een buitenlands rijbewijs rijden (in Queensland)
Als je een tijdelijk visum bezit ( WHV, Spouse visum, etc.), dan mag je zolang je tijdelijke visum geldig is op een Nederlands rijbewijs rondtoeren met het internationaal rijbewijs als vertaling.
Weet niet over de geldigheid van een internationaal rijbewijs, maar de laatste die ik had (4 jaar geleden), daar stond niets over geldigheid in het engels en een paar andere talen die ik kan lezen, alleen in het nederlands stond erin, dat het een jaar geldig was.
Mijn vriendin heeft enige jaren bij "Main roads & Transport Department" gewerkt , dus bij haar na gevraagd.
Het probleem is vaak, dat ze bij officiele instanties hun eigen regels niet weten en ook de politie weet vaak de regels niet.
En een ander probleem is, dat het in iedere staat weer anders geregeld is.

groetjes Johan
 
Met internationaal rijbewijs bedoel je toch gewoon diegene die je bij de ANWB kan aanvragen en niet meer is dan een vertaling van je nl rijbewijs? Die van mij is al 2.5 jaar verlopen. ik ben bij een politie buro in ADL geweest om na te vragen hoe belangrijk de verloopdatum is en hun zeiden helemaal niet belangrijk omdat t niets meer is dan een vertaling, daarnaast is t nl rijbewijs al vrij duidelijk voor ze omdat t al Engelse vertaling heeft. Ik ben zeker al 25x aangehouden (alcohol controles) en heb alleen de eerste x m'n internationale erbij gegeven. Er word nooit naar gevraagd, hij ligt in m'n auto in geval dat ik eens iemand tref die niet kan lezen ;). Ik zou er niet te ingewikkeld over doen :)
 
Het enige 'probleem' zou misschien op kunnen treden als je een auto wil huren of van iemand anders wilt rijden. Sommige verzekeraars willen perse een internationaal rijbewijs anders ben je niet gedekt als je een ongeluk maakt, en sommige verhuurbedrijven willen hetzelfde. Met je eigen auto is er 0,0 probleem.
 
Er zijn al heel wat topics over dit onderwerp op dit forum.
Maar de vraag of je in Australia een internationaal rijbewijs aan kan vragen is nieuw.
Het antwoord is: Ja. Bij de RACQ (Queensland)
Voorwaarde is dat je een Australisch rijbewijs nodig hebt.
Ligt er dus aan waarvoor je het nodig hebt.
Als je een Nederlands rijbewijs bezit met een internationaal rijbewijs (lees vertaling), dan moet je in Nederland opnieuw dat internationale aanvragen.
Als je een permanent visum heb, mag je 3 maanden op een buitenlands rijbewijs rijden (in Queensland)
Als je een tijdelijk visum bezit ( WHV, Spouse visum, etc.), dan mag je zolang je tijdelijke visum geldig is op een Nederlands rijbewijs rondtoeren met het internationaal rijbewijs als vertaling.
Weet niet over de geldigheid van een internationaal rijbewijs, maar de laatste die ik had (4 jaar geleden), daar stond niets over geldigheid in het engels en een paar andere talen die ik kan lezen, alleen in het nederlands stond erin, dat het een jaar geldig was.
Mijn vriendin heeft enige jaren bij "Main roads & Transport Department" gewerkt , dus bij haar na gevraagd.
Het probleem is vaak, dat ze bij officiele instanties hun eigen regels niet weten en ook de politie weet vaak de regels niet.
En een ander probleem is, dat het in iedere staat weer anders geregeld is.

groetjes Johan

Dus, auto kopen en rijden met dat gebakje, als ze je aanhouden , veel vragen stellen want cops weten het allemaal niet.
Na enkele minuten aanhoudend vragen stellen laten ze je gaan met een waarschuwing en zijn ze blij dat ze van je af zijn.

*SNIP*
Cheers,

Jack>:D
 
Last edited by a moderator:
Blijven lachen en vragen blijven stellen voordat je het weet ben je weer in 0,0 minuten aan het 'cruisen'.
Als je *SNIP*

Cheers,


Jack>:D
 
Last edited:
bedankt voor de info, ik ben ook al aantal keer aangehouden, ze vroegen wel altijd naar mijn internationale rijbewijs maar ik zei altijd dat ik hem vergeten was, en ik kon altijd vrolijk verder tuffen.

Ben vorige week bij de RACQ geweest en inderdaad ze raden aan om een aussie rijbewijs aan te vragen of anders contact opnemen met ANWB in nederland.

Olga
 
Hebben ze je laten gaan.
Mag je van veel geluk spreken want sommige worden onmiddelijk op de boot het land uitgezet hiervoor.
Veel papieren overhandigen als ze je aanhouden , veel vragen stellen met een zwaar moeilijk accent die moeilijk te begrijpen is.

En stel dan kun je nog altijd zeggen dat *SNIP*
Cheers,

Jack>:D
 
Back
Top