(Internet)bankieren in Australie

corine

New Member
modbreak: dit draadje is afgesplitst van: http://www.xpdite.net/forum/index.php?topic=3524, omdat het een off-topic was.

In het algemeen zou je bijna kunnen stellen dat Telecom en bv. ook de financiele infrastructuur in NL veel geavanceerder en goedkoper is dat in AUS, maar kansen zijn er zeker.

Zo zou ik zeggen dat een combinatie van WiMax/WiFi in AUS perfect zou zijn om het binnenland relatief goedkoop van breedband internet te voorzien, en nog eens met de mogelijkheid om bestaande monopolisten te omzeilen. AUS is nog niet zo gewend om het concept concurrentie geloof ik, dus kansen moeten er zeker zijn.

Kan iemand mij bv. uitleggen waarom EFTPOS transacties zo duur moeten zijn ? Er is maar 1 EFTPOS clearing organisatie, die netjes de tarieven hoog houdt bv ? Wat zouden evt. alternatieven zijn ? Denk eens even mee allemaal :)

INGDirect lukt het aardig om de spaarmarkt open te breken, zoiets zou bij het betalingsverkeer toch ook mogelijk moeten zijn.

He Martijn,

Ik zie dat je je pic direct linkt vanuit het martijn.vssd.nl domein, ben je een (TU) delftenaar ?

ik (man van Corine) ook.

[quote author=corine link=topic=3524.msg49836#msg49836 date=1141126964]
He Martijn,
Ik zie dat je je pic direct linkt vanuit het martijn.vssd.nl domein, ben je een (TU) delftenaar ?
ik (man van Corine) ook.
[/quote]

[size=8pt]Inderdaad, maar ondertussen is het was, aangezien ik nu University of Queenslander ben (ben hier aan het promoveren). Maar ik onderhoud nog steeds banden met Delft (heb in het bestuur van de VSSD, de Delftse studentenvakbond, gezeten).[/size]

[quote author=corine link=topic=3524.msg49835#msg49835 date=1141126803]
Kan iemand mij bv. uitleggen waarom EFTPOS transacties zo duur moeten zijn ? Er is maar 1 EFTPOS clearing organisatie, die netjes de tarieven hoog houdt bv ? Wat zouden evt. alternatieven zijn ? Denk eens even mee allemaal :)

INGDirect lukt het aardig om de spaarmarkt open te breken, zoiets zou bij het betalingsverkeer toch ook mogelijk moeten zijn.
[/quote]

Volgens mij (correct me if I am wrong) wordt het Nederlandse (pin)betalingsverkeer ook afgehandeld door 1 bedrijf/instanties: interpay. Waarom er dan toch zulke prijsverschillen zijn weet ik ook niet. Als consument merk je het echter niet, want ik betaal niets voor EFTPOS transacties. Dat kan natuurlijk ook komen door de voordelen van onze studentenrekening.

Aha ... snap't

Het Delfts Blaauw blijft altijd wat trekken :)

InterPay is wel de enige organisatie in NL, maar onder toezicht van de NMa en deze organisatie wordt dus wel eens gedwongen iets aan haar tarieven te doen. Het overmaken van geld tussen rekeningen in naar mijn indruk in NL ook veel makkelijker dan in AUS - het meezeulen van een chequebook is niet zo praktisch.

Iets wat jullie misschien zullen weten; is het overboeken van geld tussen particulieren via internet-banking inmiddels net zo ingeburgerd als in NL ? En waarom hebben ze dan nog apart het B-pay systeem voor instellingen ? Dat zou dan niet nodig zijn lijkt me.

[quote author=corine link=topic=3524.msg49844#msg49844 date=1141130754]
Iets wat jullie misschien zullen weten; is het overboeken van geld tussen particulieren via internet-banking inmiddels net zo ingeburgerd als in NL ? En waarom hebben ze dan nog apart het B-pay systeem voor instellingen ? Dat zou dan niet nodig zijn lijkt me.
[/quote]

Het is hier niet heel erg ingeburgerd, maar kan wel en is net zo makkelijk (als je eenmaal weet hoe het rekeningnummersysteem (3x woordwaarde) werkt). Ik heb het alleen gedaan met een betaling via eBay, met het kopen van onze auto (wat uiteindelijk niet lukte, omdat er een limiet van 2000 dollar per dag op zit), en met mijn supervisor (omkoopgeld  :wink:). Verder nog nooit met vrienden ofzo.

Het B-pay systeem kun je vergelijken met de Nederlandse acceptgiro. De ontvangende partij kan dan aan de hand van het kenmerk (in NL altijd 16 cijfers, hier kan het nog weleens wisselen, zowel per rekening (zoals bij Telstra, elke maand een ander kenmerknummer) als kwa aantal) de betaling aan jouw gegevens (automatisch?) koppelen.

Oei, daar was ik al bang voor. Wat is overignens 3x woordwaarde ?

Maar hoe maak je dan grote bedragen over naar elkaar ? Je moet toch b.v. 10.000 AUD kunnen transferen naar iemand anders, al was het alleen maar om bv grotere bedragen tussen je NL en AUS rekeningen te kunnen overmaken, of inderdaad je auto of huis aan te schaffen, je huur vooruit te betalen voor 3 maanden, je spaarrekening in NZ te vullen :) Is zo'n limiet overal zo laag en niet te omzeilen ? Heb je je auto toen maar met een cheque betaald of gaan mensen werkelijk met biljetten aan de slag ?

Een B-pay betaling is dan toch hetzelfde als een normale overboeking maar nu met een vooraf door de instelling opgegeven betalingskenmerk/reference ? Zo'n kenmerk moet je met een particuliere overboeking ook op kunnen geven lijkt me zo.

Je merkt het al, de zoektocht naar de ideale bank is begonnen .... Ik heb het zowel prive als zakelijk nodig, dus ik hoop maar dat het een beetje lijkt op het NL comfort; ik heb ergens gelezen dat HSBC wel een aardige bank was.

Corine,

Hoe de limieten binnen AU zijn (van AU rekening naar AU rekening) heb ik even niet bij de hand. Maar het is zeker mogelijk om via internetbankieren grotere bedragen van je NL rekening naar je AU rekening te boeken (ook groter dan EUR 10.000 kan ik je uit ervaring vertellen).

Wij hebben ing als bankier in NL en een Westpac rekening in AU.

PS: We wonen momenteel nog in NL, maar dat is gelukkig nog maar 5 weken ;-)

M.vr.gr.

Perthpete

[quote author=corine link=topic=4064.msg49860#msg49860 date=1141134443]
Oei, daar was ik al bang voor. Wat is overignens 3x woordwaarde ?
[/quote]

Dat is een grapje. Heeft te maken met dat spelletje waarbij je woorden op een bord moeten leggen en daar punten voor krijgt  :wink:

[quote author=corine link=topic=4064.msg49860#msg49860 date=1141134443]
Maar hoe maak je dan grote bedragen over naar elkaar ? Je moet toch b.v. 10.000 AUD kunnen transferen naar iemand anders, al was het alleen maar om bv grotere bedragen tussen je NL en AUS rekeningen te kunnen overmaken, of inderdaad je auto of huis aan te schaffen, je huur vooruit te betalen voor 3 maanden, je spaarrekening in NZ te vullen :) Is zo'n limiet overal zo laag en niet te omzeilen ? Heb je je auto toen maar met een cheque betaald of gaan mensen werkelijk met biljetten aan de slag ?

Een B-pay betaling is dan toch hetzelfde als een normale overboeking maar nu met een vooraf door de instelling opgegeven betalingskenmerk/reference ? Zo'n kenmerk moet je met een particuliere overboeking ook op kunnen geven lijkt me zo.
[/quote]

Dat kan dus niet via internetbankieren en daarvoor zul je dus bij de bank langs moeten gaan. Toen wij probeerden 7000 dollar over te maken voor onze auto hebben ze dan ook gelijk de rekening geblokkeerd  :x. Het was weekend en dan is de bank ook nog eens niet bereikbaar. Lekker handig dus. Dit is gedaan omdat het beveiligingssyteem van het internet bankieren hier zo lek is als een mandje. Je hebt namelijk alleen een login en wachtwoord nodig, dat ook nog eens altijd hetzelfde blijft. Dat is een schril contrast met de Nederlandse random nummer generators waar je je bankpasje in moet stoppen enzo. Alhoewel ik van de week wel een reclame op TV heb gezien waarbij een Australische bank (even ontschoten welke) dit ook introduceerde.

Een acceptgiro is toch ook gewoon een overboeking met een bepaald betalingskenmerk? Dus dan zouden ze dat in Nederland ook kunnen afschaffen net als Bpay hier. Het is gewoon een methode om het wat makkelijker te maken. Daarnaast kun je hier een gewone overboeken niet aggenderen (in de toekomst laten uitvoeren) en een Bpay betaling wel (alhoewel dat weer 50 cent kost). Afzetters hier, die banken.

Dat is de bendigo bank. Ik heb geen idee of het verder een goede bank is maar ze schrijven het volgende over hun nieuwste beveiligde systeem:

Security?

Bendigo Bank is very conscious of the security of all Customer information. We have taken steps to protect the confidentiality of your accounts. All transactions sent over the Internet are specially encrypted using 128-bit encryption to maximise security.

Only registered users can access e-banking. When you register, you will receive a unique Access ID number and a temporary PIN. The first time you use the service, you are asked to select a PIN of your choice. Therefore no-one else can access your information, and you must keep these numbers confidential.

e-banking includes a special service called "Secure Email" which allows you to communicate with us. This is provided in a secure environment to protect your information. To protect your privacy, we recommend you do not use standard Internet email when communicating information about your accounts.

For more information about Security, click here.
Security Tokens

To further protect your e-banking, Bendigo Bank has introduced Security Tokens.

A Security Token provides a second level of authentication for your e-banking used in conjunction with your Access ID and PIN. It looks like a key ring with a digital number display. At the press of a button, it generates a six-digit number called an Authentication Key. A different number will be generated every 36 seconds.

Once you have purchased and suitably activated a Security Token, you cannot logon to e-banking without your Access ID, PIN and the Authentication Key generated by the Token. It is important that the Token is activated immediately to maximise the protection it offers. This will eliminate the risk of criminals logging into your e-banking as they will not have the Token to access the Authentication Key
.

De standaard dagelijkse limiet verschilt per bank. Bij CBA (Commonwealth Bank) is het $2000 maar dat kun je laten verhogen (moet je inderdaad wel doen voordat je probeert een hoger bedrag over te maken). Weet niet wat het maximum is trouwens.

Er zijn ook grote verschillen in hoe moeilijk of makkelijk het is om nieuwe 'ontvangers' toe te voegen in je internetbankieren adresboek. Bij ANZ bijvoorbeeld moet je een paar dagen wachten op een password waarmee je dan officieel kunt overmaken naar die persoon (dat was in elk geval voorheen het geval maar ik heb al een tijdje geen rekening meer met hen dus weet niet of het nog zo is). Bij CBA kun je onmiddelijk overmaken.

Het is in elk geval de moeite waard om wat rond te kijken - tarieven verschillen aanmerkelijk. Ik was in eerste instantie wel blij met CBA maar ze rekenen nu opeens overal voor lijkt het wel.  :x

Wij zijn in gesprek met CUA (Credit Union Australia) over een hypotheek en zij lijken ook wel goede voorwaarden te hebben wat betreft dagelijks bankieren. Geen account keeping fee enz. Maar dan heb je weer het nadeel dat ze niet veel ATM's hebben en je dus elke keer $1 / $1,50 betaalt als pint....

Ja hier is het vrij normaal dat je voor elk wissewasje een x bedrag betaald. Ik moest daar heel erg aan wennen. Maar dat komt ook omdat ze de ATM's niet delen met elkaar, maf hoor vind ik dat! Wij zitten in de "luxe" positie dat Martijn student is. Wij hebben een studentenrekening die wel heel wat voordeeltjes heeft. Maar als wij onze huur overmaken automatisch en dat lukt een keer niet omdat er niet genoeg geld op de rekening staat dan moeten we (martijn, correct me if I'm wrong) iets van 25 dollar betalen! In Nederland is dat toch ook niet zo? Bij de Bank of Queensland hebben ze nu iets "nieuws". Je betaald een bepaald bedrag aan het begin van de maand (of jaar) en je krijg geld als je een handeling doet. Bijvoorbeeld 20 cent als je geld overmaakt. Enzovoorts. Maar het komt er wel op neer dat je dan opeens heel wat dingen moet doen, anders betaal je je nog blauw aan de kosten. Even goed rondshoppen en de voorwaarden opvragen levert soms heel wat geld op.

[quote author=tinusv link=topic=4064.msg49924#msg49924 date=1141166637]
Daarnaast kun je hier een gewone overboeking niet agenderen (in de toekomst laten uitvoeren) en een Bpay betaling wel (alhoewel dat weer 50 cent kost). Afzetters hier, die banken.
[/quote]

Ik herken jouw/jullie ervaringen totaal niet !  :?
Het hangt er maar van af welke bank dat je hebt want de ANZ bank waar ik bij bankier doet dat wel. Ik heb overboekingen prive gemaakt (toen ik shared accommodation woonde en rechtstreeks aan de eigenaren betaalde).Ik heb overboekingen gedaan naar Nederlandse rekeningen en heb overboekingen gedaan naar Energex en Telstra en hiervoor worden geen extra fees voor in rekening gebracht! Ik kan overboekingen ter plekke doen of agenderen en de geplande datum invoeren of ik kan automatisch en op een vast tijdstip (iedere dag/fortnight/maand/jaar) laten overboeken :up:

cheers mate!

Ingrid  :cool:

Wij zitten ook bij de ANZ, maar volgens mij is het ook afhankelijk van wat voor soort rekening je hebt. Je hebt verschillende optie's, de rekenings vorm die wij hebben gekozen kost geloof ik 5 dollar per maand, maar alle transactie's en/of handelingen die je doet worden verder geen kosten berekent. Sta je rood betaal je ook iets van 29 dollar(komt wel eens voor :-D )

En bij ANZ kan ik tot 5000 dollar per dag overmaken. Ik geloof zelfs nog hoger, daar kon ik voor kiezen.

Tsjonge, Australie heeft nog een lange weg te gaan voordat banken net zo gebruikersvriendelijke en concurrent zijn als in NL, wat een onhandigheden zeg.

En dat terwijl de banken al flink geld kunnen verdienen aan 'loos' geparkeerd geld. Kennelijk is er te weinig concurrentie onderling tussen de banken; er moet toch een partij zijn die dat eens gaat opschudden. Zag wel dat je bij Bank West met een spaarrekening zonder beperkingen al direct 6% rente vangt, maar als je daar dan weer de inflatie (3%) en capital gains tax (laten we zeggen 33%) vanaf haalt hou je daar ook maar 1% netto aan over - dat is ook niet om over naar huis te schrijven. Hypotheek niet-aftrekbaar zo'n 7% .... geld lenen kun je maar beter niet doen :)

Wachten dus maar op de bank die het beter doet .... en niet teveel irritatie laten ontstaan door het primitieve karakter van de banking services tot nog toe. :)

[quote author=corine link=topic=4064.msg50147#msg50147 date=1141313485]
Wachten dus maar op de bank die het beter doet ....
[/quote]

HSBC is een bank die het naar mijn mening goed doet. De online savings account is een goede betaalrekening met veilig(er?) internetbankieren (ze maken gebruik van een random key generator, enige nadeel is dat deze niet beveiligd is met een PIN dan wel bankpas o.i.d.) en je betaalt geen fees.

Voor spaarrekening is inderdaad BankWest goed, 6% eerste jaar, daarna 5.5. Ook ING Direct doet het leuk met 5.4%.

Hmmm; valt me wel wat tegen als ik dat zo lees.
Hopelijk gaat dat nog wel veranderen voordat ik richting Oz ga......

Juf Rebbeca! Vorig jaar leerde ik een meisje kennen die bij de Bendigo bank zat. Ze zei dat toen binnenkort iets nieuws voor internetbankieren werd geintroduceerd. Een nieuwe beveiliging.

Hoe kwam ze erop? Ik zat namelijk net te internetbankieren bij de Rabobank met mijn digipass. Dat ding is inmiddels al antiek in Nederland, want we hebben nu de Random Reader. Echter, dat nieuwe snufje van de Bendigo bank is dus de invoering van... jawel... de DIGIPASS!

En  die ozzies maar afvragen waarom iedereen roept dat ze jaren achter lopen. Ik kreeg daar ook loon in cheques uitbetaald. Mijn baas en vriendin keken wel vreemd op toen ik vroeg hoe dat werkte. Ik had het nog nooit gezien namelijk en geen flauw idee hoe ik hiermee cash kreeg. In Nederland hebben we dat niet meer/hebben we nooit gehad! Hier doen we gewoon internetbankieren, maar dat is daar nog redelijk onbekend volgens mij.

Is het niet gewoon handiger  een bankrekening van de Rabobank t hebben. Dus betaal en spaarrekening! Je kan gewoon gratis pinnen in het buitenland. Dus dat is ideaal voor flappen tappen!

Bovendien moet je in Australie voor elk klein dingetje bij banken betalen. En niet alleen bij banken. Ook bij andere dingen in het ozzie leven. Die meid doet Netball. Dus ze betaalt lidmaatschap omdat ze speelt. Toen ik meeging om haar te zien spelen moest ze ineens ook nog 2 dollar betalen om het terrein op te kunnen. Daar betalen ze het onderhoud van ofzo. ook ik als bezoeker moest betalen. is dat ook nog met andere dingen zo? EN ja wat dan? Want dat kan nog een dure onaangename grap worden.

In ieder geval. Die banken zijn daar dus niet echt handig bezig. En als ik  het zo lees, dan betaal je over je spaargeld nog fees en taxes. Hier in NL betaal je ook een klein beetje, maar belasting nog niet. Alleen over de grotere bedragen dacht ik zo.

Dus waarom een Australische bankrekening?

Een Australische bankrekening lijkt me toch wel noodzakelijk als je er woont!
Het is lastig om hier je rekeningen aan te houden als je geen adres hebt in NL, bovendien is het nog lastiger om je verdiende Oz-geld op je NL rekening te krijgen!

hmm ja dat is waar. gut moet ik toch dan eens een keer bekijken welke bank en welke spaar/betaalrekening het handigst is. iig alles bij een bank lijkt mij.

ik las ergens dta je veel rente krijgt maar dan ook weer daarover dingen moet betalen en dat je er weer niks aan overhoud... afijn, ik zal het wel zien

Back