Internetbankieren

Rob Breumelhof

Active Member
Hallo allemaal,


Zoals al eerder hier gemeld biedt de ING hier onder de naam INGDirect (www.ingdirect.com.au) internetbankieren aan met een aantrekkelijke rente van 6.15%. Sinds kort is hier de RABO-bank (www.raboplus.com.au) bijgekomen met een nog betere rente van 6.7%. Zeker de moeite waard om te overwegen als je je huis in Nederland hebt verkocht en eerst in Australie iets gaat huren en je geld tijdelijk wilt parkeren tegen een aantrekkelijke rente.

Met vriendelijke groeten,

Rob Breumelhof
Adelaide
 
Hallo Rob,

Is het mogelijk om zo'n rekening te openen vanuit Nederland, ook als het nog even gaat duren voordat je naar Australie verhuist? Wij hebben dan wel geen huis verkocht, maar zijn druk aan het sparen. Gezien de rente in NL ben je een dief van je eigen portemonnee als je het op een NL rekening laat staan.....

Groeten,
Dijnnas
 
Ik heb net de hele procedure voor het aanvragen van een rekening even doorgelopen (bij de RaboPlus) en het blijkt dat je alleen een rekening kunt opnenen wanneer je 'tax resident' bent en een TFN (=Tax File Number) kunt opgeven. Verder moet je ook een "linked account" kunnen opgeven. Dat is een gewone bankrekening bij een bank in Australie vanwaar en waar naar toe je geld kan worden overgemaakt. Ze vragen bovendien om een adres (in Australie) waar de rekening afschriften (en bij de start het te tekenen formulier) heen gezonden kunnen worden.

Voor wie nog niet in Oz woont wordt het dus wel moeilijk, tenzij je al een adres kunt opgeven, al een bankrekening en TFN hebt.
 
[quote author=-+henk+- link=topic=7459.msg96662#msg96662 date=1186691393]
Ik heb net de hele procedure voor het aanvragen van een rekening even doorgelopen (bij de RaboPlus) en het blijkt dat je alleen een rekening kunt opnenen wanneer je 'tax resident' bent en een TFN (=Tax File Number) kunt opgeven. Verder moet je ook een "linked account" kunnen opgeven. Dat is een gewone bankrekening bij een bank in Australie vanwaar en waar naar toe je geld kan worden overgemaakt. Ze vragen bovendien om een adres (in Australie) waar de rekening afschriften (en bij de start het te tekenen formulier) heen gezonden kunnen worden.

Voor wie nog niet in Oz woont wordt het dus wel moeilijk, tenzij je al een adres kunt opgeven, al een bankrekening en TFN hebt.
[/quote]

Jammer, zeker gezien Rabobank een Nederlandse bank is en veel mensen in Nederland daar al een rekening hebben lopen.

Wat ik tevens raar vind is dat die Engelsen vaak al wel een Australische rekening kunnen open in Engeland bij een Australische/Engelse bank !?...
 
TFN kun je via i-net regelen. Bankrekening volgens mij ook, heb ik ergens gezien op forum. Verder is er vast wel een oom/tante/nicht/neef o.i.d. die zijn adres beschikbaar stelt?? Zou het dan lukken??
 
Uh, even rekening houden met het feit dat in Australie (unlike Nederland), rente geldt als inkomen en belast wordt. Rob: misschien weet jij of hier een drempel in zit? Of begin je direct met 42(?)% belasting??
 
Als er een TFN bij de bank bekend is wordt er geen belasting (door de bank) ingehouden. Rente op bank saldi is "inkomen" en wordt in Oz voor "tax residents" belast volgens het progressieve tarief samen met alle andere inkomsten (zoals in NL voor de invoering van het "boxen" systeem).

Voor niet ingezetenen - dus zonder TFN - geldt een "withholding" tax van 10% die verrekenbaar is met de in NL te betalen belasting.
 
Kathleen,
Rente wordt gewoon opgeteld bij je inkomen. Heb je geen inkomen of weinig inkomen dan betaal je weinig of niets natuurlijk. Ben je nog geen ingezetene dan wordt er 10% belasting op je rente ingehouden (dus: als je 6% rente krijgt wordt daarvan 10% ingehouden ofwel houd je nog 5.4% over). De belasting schalen (even checken op ATO als je het wilt verifieren, maar dit is wat ik aan half jaar geleden heb opgeslagen):

van             tot             perc
$0,00             $6.000,00 0%
$6.001,00 $25.000,00 15%
$25.001,00 $75.000,00 30%
$75.001,00 $150.000,00 40%
$150.001,00 $99.999.999,00 45%

Je ziet, je moet al meer dan 75000 dollar verdienen om meer dan 30% over het laatste stukje inkomen te moeten betalen
 
Als je hier in Oz een internetsavings hebt afgesloten en je krijgt maandelijks je rente uitbetaald is het dan normaal dat daarover gelijk de belasting wordt ingehouden?
En dan ook nog gelijk 50% over de ontvangen rente?
Dat is nogal niet wat.

Mariette
 
Er wordt geen belasting ingehouden wanneer je je Tax File Number aan de bank hebt opgegeven. Doe je dat niet dan wordt inderdaad iedere maand direct rond de 42% ingehouden.
Overigens is de de ingehouden belasting verrekenbaar met de overige belasting die je aan het eind van het belasting jaar moet betalen.
 
je kunt je TFN (voor migrants) inderdaad via internet aanvragen, maar pas nadat je in Australie bent aangekomen. Je gegevens worden gecross-checkt met de gegevens van de DIAC dus ze hebben meteen door als je nog niet binnen bent.

[tt]You can apply for a TFN online any time if you are a permanent migrant or temporary visitor to Australia, are in Australia, and ...[/tt]

[tt]When applying for a TFN online, the TFN registration system will compare your personal and travel document details with those held on DIAC systems. If your details are validated by DIAC, the application will progress through the TFN registration system.[/tt]

bron: http://www.ato.gov.au/individuals/content.asp?doc=/content/27156.htm&pc=001/002/001/003&mnu=51&mfp=001&st=&cy=1
 
[quote author=-+henk+- link=topic=7459.msg99066#msg99066 date=1189455727]
Er wordt geen belasting ingehouden wanneer je je Tax File Number aan de bank hebt opgegeven. Doe je dat niet dan wordt inderdaad iedere maand direct rond de 42% ingehouden.
Overigens is de de ingehouden belasting verrekenbaar met de overige belasting die je aan het eind van het belasting jaar moet betalen.
[/quote]

Ok Henk bedankt, ik zag dat het al eerder was vermeld, had mijn ogen nog niet open.
Ga morgen gelijk even babbelen bij de bank.
 
Back
Top