Introductie met een vraag

M@RCO

New Member
G'dag allemaal,
al enige tijd lezen wij mee met de diverse posten hier op het forum.
Zojuist een account aangemaakt en nu meteen maar even voorstellen met een vraag

We zijn een stel dat van plan is om naar Melbourne te gaan verhuizen.
Mijn schoonfamilie woont daar en we willen graag meer tijd met hun doorbrengen en genieten van het land en het klimaat. We zijn er al meerdere malen geweest en ik heb er enkele jaren (2010 - 2013) gewoond voor mn werkgever. Australie is niet nieuw voor ons.

Wij zijn al enkele jaren bij elkaar maar hebben pas sinds eind vorig jaar een gezamenlijke bankrekening en mijn partner is pas sinds begin dit jaar ingeschreven op mijn adres.
Om nu de EOI in te kunnen dienen moeten we kunnen aantonen dat we minimaal 12 maanden in een relatie zijn. We zijn van plan om een geregistreerd partnerschap aan te gaan. Weet iemand of we dan nog steeds moeten wachten tot de 12 maanden verstreken zijn of dat we meteen de EOI in kunnen dienen na ondertekening van het geregistreerde partnerschap?

Bedankt alvast

Shohreh - Marco
 
Alle bewijzen tellen volgens mij, hoeft zeker niet alleen geregistreerd partnerschap te zijn. Telefoon, Skype, mail enz kan allemaal meehelpen.

Maar er zijn hier wat experts die wel bij kunnen dragen. Daarnaast is er al heeeeeeel veel over geschreven dus miet hier ook wel te vinden zijn ;) Succes!
 
We hebben contact gehad met experts, en online van alles gelezen, maar daar wordt niet gesproken over de rechtsgeldigheid van Skype, mail en telefoon details mbt het indienen van een EOI.
Wat we wel te horen hebben gekregen is oa de gezamenlijke bankrekening, ingeschreven staan op het zelfde adres.
Deze dienen minimaal 12 maanden gedateerd te zijn om de EOI in te kunnen dienen.
We zijn benieuwd of een geregistreerd partnerschap deze 12 maanden kunnen reduceren.
 
Welkom!

Het gaat erom dat je kan aantonen dat je minimaal een jaar een relatie hebt, hoe meer bewijs hoe beter. Maar je hoeft niet een jaar te hebben samengewoond of een geregistreerd partnerschap te hebben. Het kan vanalles zijn; foto's, tickets, inderdaad Skype etc etc.
 
Wij moesten ook een aantal mensen een verklaring laten geven (op papier) over hoe onze (goed/ stabiel/de duur etc) relatie was. En dan het liefst "belangrijke" mensen qua beroep. Zo hadden wij het hoofd van de school van mijn ex-partner gevraagd, een vriend die agent was etc.
 
Ik ben oud en dement, meestal van de wap af, dus ik stel even wat vragen omdat ik jullie situatie niet scherp krijg.

1. Jullie willen naar Melbourne gaan verhuizen omwille van de schoonfamilie en genieten en zo. Los van dat alles, hoe gaan jullie in je onderhoud voorzien? Dat bepaalt namelijk welk visum je moet en kunt aanvragen. Willen jullie er gaan werken of alleen een tijdje verblijven? Er is een 1-jarig Tourist Visa voor ongeveer AUD 250 en dat krijg je zonder al die problemen binnen 1 week. Je mag er een jaar lang op doen wat je wil, behalve werken.
2. Het partnerschapsvisum is alleen van toepassing als een van jullie twee Australian citizen is. Is dat het geval? Er zijn andere vormen van Family Visa, zeker als je schoonfamilie Australian citizens zijn.
3. Een EOI is onderdeel van een Skilled of Sponsored Visa. Is dat wat jullie willen gaan krijgen? Dat is namelijk een heel ander proces dan een 820/801 Partnership Visa.
4. Los van alles is een jaar zo gepiept, dus waarom het jezelf moeilijk maken? Die 12 maanden zijn eind dit jaar rond. Dus als je je nu registreert als wettelijk partners, maakt dat geen barst uit voor de aanvraag van een 820/801. Toekenning duurt namelijk 2 jaar. Dan ben je ook zonder partnerregistratie al ruim een jaar samen. Je registreren als partners moet je doen omdat je het wil, niet vanwege visumdoeleinden. Het DIBP prikt daar binnen 1 seconde doorheen. Plus de immigratiewet is al verscherpt per 1 april jl., en wordt verder aangescherpt per i juni a.s.
5. Bewijzen moeten hard en feitelijk zijn. Legal evidence. Dus inderdaad bankrekeningen, telefoonrekeningen met nummerspecificatie, bills en deeds op gezamenlijke naam, foto's en getuigen die ook werkelijk bereid zijn op schrift te getuigen. Ikzelf heb een uitdraai van een jaar FB messenger gesprekken ingediend. Die DIBP-ambtenaren gaan nog lol beleven aan het moeten lezen van 650 pagina's lovey-dovey :D.

So, what's the plan?
 
Hoi Marco,

Ik heb in October 2014 een spouse visum aangevraagd vanuit Nederland. Op dat moment waren mijn Australische vrouw en ik nog niet getrouwd en hadden we ook geen geregistreerd partnerschap.

Je kan een visum 309/100 aanvragen als je minimaal 1 jaar een duurzame relatie hebt. Dat hoeft niet officieel erkent te zijn. Dus als dat het geval is, kan je de aanvraag indienen!

Via Immiaccount moet je de nodige documenten aanleveren die deze relatie aantonen. Uit eigen ervaring:
  • Engelstalig uittreksel burgerlijke stand (incl de datum waarop we samen wonen)
  • bankovereenkomst gezamenlijke bankrekening
  • als jullie aparte rekening hebben, een uitdraai waarop het gemeenschappelijke adres staat
  • overzichten prive bankrekeningen duidelijk makend wie wat betaald
  • Een paar uittreksels over verschillende tijdsvakken uit whatsapp/facebook
  • gezamenlijke tickets van vakantie
  • als je partner ook in Nederland woont en werkt:
    • loonstrook waarop het adres staat vermeld
    • bewijs inschrijving van dezelfde huisarts
  • kaarten en brieven van familie en vrienden gericht aan beiden
  • polis zorgverzekering van beiden, incl onze adres vermelding
  • establish tax resident letter in engels welke mijn vriendin kreeg toen ze in NL ging werken, incl onze adresvermelding.
  • een aantal foto's van jullie samen, en ook met wederzijdse familie.
 
Hoi Marco,

Ik heb in October 2014 een spouse visum aangevraagd vanuit Nederland. Op dat moment waren mijn Australische vrouw en ik nog niet getrouwd en hadden we ook geen geregistreerd partnerschap.

Je kan een visum 309/100 aanvragen als je minimaal 1 jaar een duurzame relatie hebt. Dat hoeft niet officieel erkent te zijn. Dus als dat het geval is, kan je de aanvraag indienen!

Via Immiaccount moet je de nodige documenten aanleveren die deze relatie aantonen. Uit eigen ervaring:
  • Engelstalig uittreksel burgerlijke stand (incl de datum waarop we samen wonen)
  • bankovereenkomst gezamenlijke bankrekening
  • als jullie aparte rekening hebben, een uitdraai waarop het gemeenschappelijke adres staat
  • overzichten prive bankrekeningen duidelijk makend wie wat betaald
  • Een paar uittreksels over verschillende tijdsvakken uit whatsapp/facebook
  • gezamenlijke tickets van vakantie
  • als je partner ook in Nederland woont en werkt:
    • loonstrook waarop het adres staat vermeld
    • bewijs inschrijving van dezelfde huisarts
  • kaarten en brieven van familie en vrienden gericht aan beiden
  • polis zorgverzekering van beiden, incl onze adres vermelding
  • establish tax resident letter in engels welke mijn vriendin kreeg toen ze in NL ging werken, incl onze adresvermelding.
  • een aantal foto's van jullie samen, en ook met wederzijdse familie.

Hear hear!
 
Back
Top