Investeringskredieten...

Apollo

New Member
Een van de grootste struikelblokken in onze emigratie zouden diverse investeringskredieten zijn die ik indertijd heb afgesloten. In tegenstelling tot een gewone hypothecaire lening waar de wet op het consumentenkrediet van kracht is en die je dus met 3 maanden intrest als boete kan aflossen (een habbekrats dus), kan de bank zelf (op voorhand) de funding loss bepalen en in mijn geval is dit niet mis: alle kapitaalaflossingen en intresten geactualiseerd naar vandaag aan de interbancaire rente. Fjoew... En dan nog de hypotheek laten schrappen via de notaris, niet leuk.

Ik zit nu te denken om daarom de bestaande kredieten te laten bestaan, het huis en de praktijk te verkopen en een nieuwe hypotheek te nemen op ons nieuwe huis. Nu heb ik geen enkele ervaring met dit soort constructies, dus ik ben sowieso van plan een expert hierover te raadplegen, waar ik wou toch even horen of er emigranten waren die hier wél ervaring mee hebben, of dit mogelijk is etc...

Nu, ik ga het niet erg vinden als er hier geen antwoord op komt, maar anyway: shoot.

Oh ja, ik komt uit België, niet onbelangrijk...
 
idem o_O ben al blij dat M-formulier nou eindelijk de deur uit te hebben - en een evt volgende keer zoeken we daar iemand voor!
 
Het gaat hier om een hypotheek? Als je het onderpand verkoopt, wordt deze toch automatisch ontbonden? Het onderpand is namelijk de basis van een hypothecaire lening. Maar als je dat anders hebt geregeld zullen er ook wel andere voorwaarden aan hangen. Je zult op basis van de destijds gemaakte afspraken een inschatting moeten maken hoe je het kunt oplossen, anders een expert inschakelen.
 
Wel, het gaat om investeringskredieten met ons huis als onderpand. Wanneer het verkocht wordt, moet het "onbezwaard" verkocht worden, dus de hypotheek (die in principe automatisch vervalt na 30 jaar) moet voortijdig geschrapt worden via de notaris. Dus dat gaat niet automatisch. Maar eigenlijk is dat geen echt probleem, een kleine soms en we zijn ervan af.

Hét grote probleem met investeringskredieten is dat deze niet onder de wet van het consumentenkrediet vallen. Als funding loss neemt men geen genoegen met 3 maanden intrest, zelfs niet met 6 maanden zoals uitgestippeld in artikel 1907bis van het Burgerlijk Wetboek (want daar staat "lening", dus als je je afvraagt waarom ALLE banken je een "krediet" geven als je een "lening" vraagt voor beroepsdoeleinden: dit is de reden). Resultaat: meestal rekent men zo'n hoge funding loss vergoeding aan dat het niet interessant blijkt deze vervroegd af te lossen.

Ik wou even peilen naar andere ondernemers/zelfstandigen hoe zij dit eventueel probleem opgelost hebben. Toch vervroegd terugbetalen en het verlies slikken? Hypotheek in Australië en lening in België (kan dat? Zou wel interessant zijn want de leningen zijn behoorlijk hoog heb ik gemerkt in Oz)...
 
Back
Top