Eigenlijk is het allemaal zeer simpel:
Je mag, hoe je het ook wend of keert, per persoon van boven de 18 2,25 li vrij meenemen naar Australie, maakt niet uit of het in je handbagage of in je koffer zit.
Wat ik bedoel bij tussenstop in Azie b.v., is dat veelal (en dat verschilt per luchthaven) je de alcohol in je hand bagage niet in transit mee kan nemen, dus als je op Schiphol drank koopt, dan moet je dat afgeven (dag litertje Bols) als je weer bij de gate/slurf instapt. Wel mag je dan alcohol meenemen die je daar in transit hebt gekocht, want die wordt ter plaatse in eigen plastic zakken verzegelt. Ook parfums/eau de cologne van meer dan 100 ml vallen vaak in dezelfde categorie.
Een totale kromme beweging, maar helaas.
Dus het volgende is voor iedereen de beste oplossing:
a. Neem in je koffer mee wat je bij Gall en Gall of bij AH heb gekocht, deze koffer gaat er bij je tussenstop niet uit (tenzij je eerst een paar dagen in Singcity of K.L. wil rondbrengen). Het prijs verschil is echt niet zo groot, neem vooral de Nederlandse dranken mee, b.v. jonge jenever, advokaat etc want dat is moeilijk te krijgen in OZ (jonge 50-60 dollar per fles kan ik nog wel voor je regelen hier anders)
b. Koop het restant bij aankomst in Australie, alle luchthavens hebben vlak voor de douane een verkoop punt.
Denk er dan aan dat je opgeteld niet meer heb dan 2.25 liter.
Bas en Myla, je hebt gelijk, maar lees goed wat ik bedoel. Natuurlijk kun je in elke luchthaven alcohol kopen (en ook mee dat land in nemen), ik had het over een tussenstop op weg naar Australie waarbij je in transit blijft.
Cheers
Jan