Invoeren alcohol - is er een vrijstelling

slatsr

Well-Known Member
Ik ben nu voorbereidingen aan het treffen voor de verscheping van mijn spullen en de verhuizers melden dat er tax wordt geheven op alle alcohol. Weet iemand uit eigen ervaring of ze dat direkt op het eerste flesje doen of dat ze een paar flesjes wel okay vinden? En ook, als je de tax moeten betalen, hoe bepalen ze dan het bedrag waarop het percentage van toepassing is?

Je verhuizer heeft helaas gelijk, het gaat vanaf de eerste fles. Als je daarentegen alcohol meeneemt als handbagage (binnen de normale grenzen) dan heb je wel een vrijstelling.

Wij hadden nog 6 flessen lekkere, maar niet dure (ong Euro 8 per fles) franse wijn liggen en een fles Bundaberg Rum (inderdaad, Australische rum - lang verhaal). Op de wijn werd Wine Equalisation Tax geheven, whatever that is, en ook nog import op het geheel. Ik meen, uit mijn hoofd, dat we ongeveer AUD 75 kwijt waren.

Sunburnt

Sorry voor de bump =-)
Is dit ergens online terug te vinden?
Ik heb hier namelijk een paar flessen goede whisky staan die ik graag zou meenemen... , maar om nu 75 euro daarvoor te betalen, vind ik wel wat veel.
Stel dat je ze per post opstuurt? ik neem aan dat er ook tax op komt dan, maar toch niet zo een hoog bedrag?

Sorry voor de bump =-)
Is dit ergens online terug te vinden?
Ik heb hier namelijk een paar flessen goede whisky staan die ik graag zou meenemen... , maar om nu 75 euro daarvoor te betalen, vind ik wel wat veel.
Stel dat je ze per post opstuurt? ik neem aan dat er ook tax op komt dan, maar toch niet zo een hoog bedrag?
Helaas, maar volgens dit document is alcohol via de post ook onderhevig aan heffingen: http://www.customs.gov.au/webdata/resources/files/importinggoodsbypostfaq.pdf

Wat je moet betalen is afhankelijk van diverse factoren. Ik vond het volgende: www.nzvanlines.co.nz/webfiles/NZVanLines/files/Aus_-Australian_Liquor_Tariffs.pdf, maar weet niet hoe oud of correct dit document is. Wellicht die flessen maar kado doen?

Nou kado doen... Dan probeer ik ze wel te verkopen. Ze zijn nog dicht en het zijn flessen van een paar honderd euro...
Maar merci voor de tip.

Klopt het dat je in het vliegtuig 2,25 liter alcohol tax-free mag meenemen? Niet als handbagage natuurlijk, maar in de koffer. Of geld dat enkel voor aangekocht spul in de tax-free shop?
Want dan zou ik mijn 2 flessen gewoon kunnen verdelen over onze bagage.

Klopt het dat je in het vliegtuig 2,25 liter alcohol tax-free mag meenemen? Niet als handbagage natuurlijk, maar in de koffer. Of geld dat enkel voor aangekocht spul in de tax-free shop?
Want dan zou ik mijn 2 flessen gewoon kunnen verdelen over onze bagage.
Op de site http://www.customs.gov.au/site/page4352.asp staat het volgende:

"If you are aged 18 years or over, you can bring 2.25 litres of alcohol duty-free into Australia with you. All alcohol in accompanied baggage is included in this category, regardless of where or how it was purchased."

Dus ja, je kan je twee flessen gerust meenemen in je koffers. Eventuele breuk is natuurlijk wel je eigen risico.

Op de site http://www.customs.g...te/page4352.asp staat het volgende:

"If you are aged 18 years or over, you can bring 2.25 litres of alcohol duty-free into Australia with you. All alcohol in accompanied baggage is included in this category, regardless of where or how it was purchased."

Dus ja, je kan je twee flessen gerust meenemen in je koffers. Eventuele breuk is natuurlijk wel je eigen risico.

Dat is wel goed om te weten.

Inderdaad kun je 2.25 li alcohol bevattende drank meenemen p.p. (boven 18), echter wel op letten dat als je b.v. 3 liter meeneeemt, dan betaal je belasting /excise over de volle 3 liter en niet over het verschil van 0.75 li.
Hou dit in de gaten!
Ik raad ook aan om geen alcoholische dranken op Schiphol te kopen, want je hebt moeilijkheden bij de "tussenstop" naar OZ.
Het beste is de jonge jenever in je koffer te doen en het verschil bij aankomst in Australie , voor de douane, te kopen.
Australie is een van de weinige landen ter wereld waar je drank/cosmetica/sigaretten kunt kopen bij aankomst.
Cheers
Jan

Wat je even moet controleren bij het importeren van de Whiskey is of je ook deze tax moet betalen wanneer de flessen al geopend zijn en er al minimaal 1 slok uit is. Ik weet niet of die regel nog geldt, maar enkele jaren geleden is Ton van het forum geëmigreerd die ook een verzameling Whiskey had meegenomen vanuit NL. Hem werd verteld dat het importeren van Whiskey zonder het betalen van tax alleen mogelijk was indien de flessen al geopend waren. Dit was echter volgens mij rond 2007, dus binnen toen en nu kan al veel veranderd zijn in de wetgeving hierom.

Jeez Maluka, thats been a while! Dat jij het forum nog kon vinden joh ;) See ya next week!

Zo,dat was ff weer een belangrijke bijdrage aan het forum van mij he

Ik raad ook aan om geen alcoholische dranken op Schiphol te kopen, want je hebt moeilijkheden bij de "tussenstop" naar OZ.
Huh? Lijkt mij geen enkel probleem. In het Midden Oosten (ik neem aan dat je met tussenstop tenminste een land in het Midden Oosten bedoelt) verkopen ze ook gewoon alcohol in de Duty Free. Sterker nog; in Dubai kun je ook bij aankomst nog gewoon drank kopen en mee het land innemen.

klopt, maar wat Jan H. zegt is waar hoor. Wij vliegen over Doha (Qatar) en alle alcohol die je voor Doha koopt, wordt in Australië (of eerder al) in beslag genomen door de Douane. Enkel alcoholische dranken die tijdens de LAATSTE TUSSENSTOP zijn gekocht, mogen het land binnen.
(Volgens mij hebben we dit ook al voorgehad in Londen, waar ze het ons netjes hebben gezegd op voorhand bij de duty-free)

Eigenlijk is het allemaal zeer simpel:
Je mag, hoe je het ook wend of keert, per persoon van boven de 18 2,25 li vrij meenemen naar Australie, maakt niet uit of het in je handbagage of in je koffer zit.

Wat ik bedoel bij tussenstop in Azie b.v., is dat veelal (en dat verschilt per luchthaven) je de alcohol in je hand bagage niet in transit mee kan nemen, dus als je op Schiphol drank koopt, dan moet je dat afgeven (dag litertje Bols) als je weer bij de gate/slurf instapt. Wel mag je dan alcohol meenemen die je daar in transit hebt gekocht, want die wordt ter plaatse in eigen plastic zakken verzegelt. Ook parfums/eau de cologne van meer dan 100 ml vallen vaak in dezelfde categorie.
Een totale kromme beweging, maar helaas.

Dus het volgende is voor iedereen de beste oplossing:
a. Neem in je koffer mee wat je bij Gall en Gall of bij AH heb gekocht, deze koffer gaat er bij je tussenstop niet uit (tenzij je eerst een paar dagen in Singcity of K.L. wil rondbrengen). Het prijs verschil is echt niet zo groot, neem vooral de Nederlandse dranken mee, b.v. jonge jenever, advokaat etc want dat is moeilijk te krijgen in OZ (jonge 50-60 dollar per fles kan ik nog wel voor je regelen hier anders)
b. Koop het restant bij aankomst in Australie, alle luchthavens hebben vlak voor de douane een verkoop punt.

Denk er dan aan dat je opgeteld niet meer heb dan 2.25 liter.
Bas en Myla, je hebt gelijk, maar lees goed wat ik bedoel. Natuurlijk kun je in elke luchthaven alcohol kopen (en ook mee dat land in nemen), ik had het over een tussenstop op weg naar Australie waarbij je in transit blijft.
Cheers
Jan

Bas en Myla, je hebt gelijk, maar lees goed wat ik bedoel. Natuurlijk kun je in elke luchthaven alcohol kopen (en ook mee dat land in nemen), ik had het over een tussenstop op weg naar Australie waarbij je in transit blijft.
Cheers
Jan
Je eerste post was niet erg duidelijk als ik eerlijk ben, dus vandaar mijn reactie. Nu is het wel duidelijk. Komt waarschijnlijk ook omdat ik eigenlijk nooit alcohol op luchthavens hier of in Nederland koop.

Overigens kun je niet op elke luchthaven alcohol kopen, maar dit terzijde ;)

Back