Is emigreren een haalbare wens?

JVH

New Member
Ik ben sinds een jaar aan het nadenken (en heb beslist er voor te gaan) te emigreren naar Australië.
Naar waar ik juist wil weet ik nog niet helemaal, maar de south-mid-east,
Van Sydney tot Melbourne trekt me het meest aan.
Dit zou ik doen in navolging van goede vrienden die in de loop van de komende twee jaar ook zullen verhuizen. We hebben eigenlijk allen samen beslist dat we willen vertrekken.
Zij hebben wel een voordeel en dat is dat de man een ingenieur met jaren werkervaring is en hij al een bedrijf gevonden heeft waar hij bij kan werken.

Er zijn enkel, zoals bij velen, enkele praktische problemen die ik
toch echt in overweging moet nemen voor ik überhaupt een visum kan aanvragen.

Ik heb een Professionele Bachelor Audiovisuele Technieken: Fotografie behaald in België.
Leuk dus, maar ik denk dat er geen enkel land ter wereld echt staat te springen
om een fotograaf/grafisch ontwerper/...

Wat ik wel heb is technische kennis en nog niet zo lange werkervaring in automechanica.
Dit beroep staat ook op de SOL lijst als Motor Mechanic en via deze weg zou ik
dus in principe meer kans moeten maken.

Het probleem is hier echter dat mijn scholing in dit vak via avondschool en VDAB verlopen is
en ik dus enkel een certificaat en werkervaring kan voorleggen naast een Bachelor diploma dat niet
binnen dezelfde sector valt.

Met andere woorden heb ik dus 3 papiertjes.

1: Middelbaar onderwijs Webdesign TSO
2: Certificaat van Automechanica, wat dan gelinkt zit aan mijn TSO diploma
3: Professionele Bachelor Audiovisuele Technieken: Fotografie

Ik ben momenteel in België ongeveer 1 jaar aan het werk.
Op zich lukt dat hier goed en ik ben tevens ook fotograaf als zelfstandige in bijberoep.

Nu neem ik aan dat om aan de eisen van een beroep op de SOL lijst te voldoen dat
men hier enkel spreekt over automechaniekers die minimum een bachelor opleiding
in die sector hebben behaald. Of ben ik hier mis in?
Is werkervaring in dit geval evenwaardig?

Wat betreft alle rest ben ik dan weer wel voorzien.
De spaarboek voor zelfonderhoud bevat meer dan voldoende om een tot twee jaar te voorzien
in alle kosten en mijn engelse taalvaardigheid is ook perfect in orde.

Wat zouden voor iemand als mij de meest logische stappen zijn om richting Australië te kunnen verhuizen?

Welkom op het forum Joeri!

Om voor een 189 Skilled Independant Visa in aanmerking te komen heb je zeker niet perse een Bachelor nodig. De Assessing Authority voor jouw beroep (motor mechanic) kan je meer vertellen of jij met jouw certificaat en werkervaring mogelijk een positieve uitslag kunt krijgen. De assessing authority is de TRA: http://www.tradesrecognitionaustralia.gov.au/Pages/default.aspx

Als je denkt dat je mogelijk een positieve assessment kunt krijgen dan is de volgende stap kijken of je genoeg punten haalt. Je hebt minimaal 60 punten nodig. Dit kan moeilijk worden. Ik weet niet hoe oud je bent, maar tussen de 25 en 30 krijg je de meeste punten voor leeftijd. In deze leeftijd categorie moet het wel lukken. 30 voor leeftijd, 20 voor Engels (als je superior English haalt op de IELTS) en 10 voor diploma/trade qualification. Dat maakt de 60. Voor je jaartje Nederlandse werkervaring krijg je helaas geen punten. Als je jonger dan 25 bent of ouder dan 30 dan kan het mogelijk moeilijk worden om aan de 60 punten te komen.
http://www.border.gov.au/Trav/Visa-1/189-

Dankje voor je reply,

Op zich moet het dan waarschijnlijk wel lukken neem ik aan.
Ik neem aan dat de TRA je beoordeelt op bepaalde punten die zij vooropstellen die je moet beheersen om je beroep te erkennen?

De leeftijd heb ik alleszins mee, ik word in oktober namelijk 25, dus ik heb nog een kleine zee aan tijd om desnoods in enkele bochten te wringen.
Dan wordt het proberen en zien.

Je zult toch wel de benodigde diplomas moeten laten zien vrees ik bij de TRA. En de jaren werkervaring zullen bewezen moeten worden....ga maar eens goed lezen op de TRA site. Welkom en succes!

Inderdaad is het verstandig om je beroep op te zoeken op de SOL lijst, vervolgens bij TRA kijken wat de eisen zijn.
En zo begint een lange zoektocht, maar dat moet je maar voor lief nemen.
Je kunt er altijd ook voor kiezen een bureau in de arm te nemen.

Dit word er gezegd over diploma's of certificaten als je voor een Skilled zou gaan:

• Diploma or Trade Certificate completed at an Australian educational institution
  • Other award or qualification recognised by the skills assessing authority
Check out deze online points test for Skilled Migation misschien dat je dat een idee kan geven over hoe je ervoor staat momenteel en wat te doen for later.

Cheers
Sander

Back