Is het leven beter in Oz?

utrechtt

New Member
Zoals het subject al zegt is het leven beter in Oz?

Op de Oz forums gaan verschillende verhalen over of het wel of niet beter leven is in Oz.
Ik wil graag jullie mening en ervaring weten over het leven in Oz, daar bedoel ik niet mee: ik mis de calve, unox en de hollanse nieuwe of de zon schijnd hier vaker. Maar meer de belangrijke dingen over leven, wonen en werken. Daarom twee vragen:

1. Wat zijn de belanrijkste dingen die het leven in Oz beter maken en waarom.

2. Wat valt erg tegen in Oz.

De reden waarom ik dit vraag is omdat op een forum een paar mensen schreven dat het leven in Oz tegen viel en zwaar was, maar zij hier geen duidelijke reden voor gaven waarom dit dan was.

groet, bas

Ik zal de spits afbijten en als eerste iets neer zetten.
Hoewel ik nog maar kort in Australie ben, 2.5 maanden, kan ik al wel iets zeggen.

1. Het leven is hier meer op buiten gericht en op het familie samen zijn. Daarmee bedoel ik het quality time wat je vaak hoort. Als gezin samen ergens heenrijden. Als voorbeeld: gisteren zijn wij als gezin een eindje wezen rijden. Daarna lekker een speeltuin opgezocht voor de kids. In nederland hebben we dat nooit gedaan. Waarom niet? Te druk met allerlei andere zaken. Hier is het relaxter.

2. Ook hier moet ik gewoon werken voor mijn geld. :wink:
Tot nu toe valt er niet veel tegen eigenlijk. Overal heb je voor en nadelen, ook hier. Het enige misschien is juist wat bij punt 1. als positief viel. Het relaxte. In Nederland was ik gewend om snel antwoord te krijgen op vragen binnen het bedrijf. Hier moet je er zelf achteraan gaan, anders krijg je het niet. Het is alleen een andere manier van werken, dus echt tegenvallen, nee.
Misschien dat ik over een jaar anders praat.

Tja, is het beter in Australie? Ik geloof dat het heel erg met verwachtingen te maken heeft. Als je verwacht dat het helemaal het paradijs is, dan kan het tegenvallen. Maar als je er vanuit gaat dat het heus niet allemaal vanzelf gaat en er voor- en nadelen aanzitten, dan komt het best in orde. Ik denk dat het ook afhangt van waar je gaat wonen en met wie je omgaat. Een goede dosis geluk is ook niet weg trouwens.

Wat maakt het leven beter hier? Ik denk hetzelfde als wat het leven hier niet beter maakt. Soms vinden wij het heerlijk dat onze familie hier niet woont  :cool:, maar soms wil ik gewoon even bij mijn moeder op de koffie. Af en toe ben ik zo blij dat het hier zo ontspannen is de hele tijd. Een afspraak maken met iemand is zo gebeurd. Maar ja, ze bellen net zo makkelijk weer af (persoonlijk en professioneel). Mensen zijn vriendelijk en ontspannen, maar vrienden maken is anders dan in Nederland. Niet beter, maar anders. Het is maar net wat je gewend bent. In het begin liepen wij constant te vergelijken met Nederland. Dat was het enige waar wij mee konden vergelijken. Maar nu helemaal niet meer. Soms vragen ze ernaar op mijn werk, en dan geef ik wel antwoord. Moet eerlijk zeggen dat ik nu al (na anderhalf jaar bijna) niet meer altijd durf te zeggen hoe dat nou precies in NL gaat. Hoe kan ik het weten immers? Ik woon al anderhalf jaar hier.

Hmm  :? ik ben geloof ik niet echt behulpzaam, maar zo zie ik het  :up:.

Inderdaad jufrebekka: het hangt er helemaal vanaf wat je verwachtingen zijn en hoe gemakkelijk (of niet) je settled!

Als je bijvoorbeeld maar geen werk kan vinden of er gebeurt iets ergs met je familie in Nederland, tsja ... dan kan het leven verschrikkelijk zijn in Australie.

Wat ik in ieder geval probeer te doen, is zo weinig mogelijk dingen met Nederland te vergelijken. Je moet je nou eenmaal aanpassen in een ander/vreemd land. Kan je dat niet dan is het zeker geen paradijs. Kan je dat wel .... dan is het een prachtig land om te wonen!

En om nou een antwoord op je vraag te geven: voor mij is het in Oz (maarja ik woon dan ook in Brisvegas, hahaha) veel en veel beter leven dan in Nederland; meer (leef)ruimte, leuker werk, aussies zijn veel relaxter (prive en op werk), kimaat, etc.

[quote author=jufrebekka link=topic=5426.msg68503#msg68503 date=1156141396]
maar vrienden maken is anders dan in Nederland. Niet beter, maar anders. Het is maar net wat je gewend bent.
[/quote]

Hoe is het dan? Als je dat in woorden kan vast leggen :)

[quote author=FOL link=topic=5426.msg68555#msg68555 date=1156184184]
[quote author=jufrebekka link=topic=5426.msg68503#msg68503 date=1156141396]
maar vrienden maken is anders dan in Nederland. Niet beter, maar anders. Het is maar net wat je gewend bent.
[/quote]

Hoe is het dan? Als je dat in woorden kan vast leggen :)
[/quote]

Mijn mening:

in Australie is het makkelijker vrienden en kennissen te maken. In Nederland heeft vaak iedereen zijn eigen vrienden clubje en op feestjes nodig je alleen je vrienden uit. In Australie kan je op feestjes ook mensen uitnodigen die je niet zo goed kent maar die je wel leuk vindt. En daar dan iets mee te ondernemen. als je iemand leert kennen via via en je vindt die mensen leuk dan ga je er iets leuks mee doen. Zo kan je al snel een circel van bekenden opbouwen.

Daarintegen lijken/zijn relaties soms oppervlakkiger. Australiers laten niet zo snel het achterste van hun tong zien. Ze zijn meer gericht op samen lol hebben en lachen, samen activiteiten ondernemen en kletsen. In Nederland was ik meer gewend om ALLES te bespreken met mijn vriendinnen. Wat me dwars zat, wat me gelukkig maakte, mijn problemen. Hier in Australie praat men niet zo snel over minder leuke en/of meer persoonlijke dingen.

Ben benieuwd wat de ervaring van anderen is.

Helemaal mee eens CJ!  :up:

(al ben ik nog maar kort in Australie, sommige aussies ken ik al jaren)

Wij wonen/reizen nu ongeveer een jaar in Australie en ik moet zeggen dat het heel erg ligt aan de verwachtingen die je hebt als je hierheen komt. Het paradijs is het zeker niet, er is hier ook criminaliteit, vervuiling, lage lonen, onzekerheid etc, maar andere dingen zijn weer echt uniek aussie: de relaxte mensen, de prachtige natuur, rust, ruimte, gratis cultuur (musea etc). De ene dag is het beter, de andere slechter. Maar echt te vergelijken is het niet, het blijft de andere kant van de wereld! Wij zijn druk bezig om het vergelijken af te leren, want dan zit je voortdurend te twijfelen wat nou de beste keuze was, Nederland of Oz. We laten het voorlopig maar gewoon op ons af komen en genieten van elke goeie dag. Waarschijnlijk zijn de eerste jaren sowieso een proces om te zien of je wel emigratiemateriaal bent, niet iedereen kan zomaar een nieuw leven beginnen op een onbekende plek. Maar zoals een vriend van ons zei: lukt het niet, dan ben je in ieder geval een wereldburger geworden, met een hoop kennis en ervaring!

Hiya

Voor mij is het echt een gevoels kwestie....het "voelt" hier gewoon beter. Uiteraard zijn de grote (positieve) factoren: ruimte, mentaliteit, klimaat, en het is gewoon een mooi land.

Voor mij valt er zelfs na al de jaren dat wij hier inmiddels zijn niets tegen :up:.....ik hoor vaak van verse emigranten dat ze het moeilijk vinden om "echte" gesprekken aan te gaan en missen een bepaalde "diepgang" ik zelf herken dat absoluut niet. Je moet uiteraard wel zelf een beetje in een gesprek investeren en het is inderdaad zo dat veel Australiers niet onmiddelijk het achterste van hun tong laten zien.......maar in mijn ogen is dat een plus! Een groot plus zelfs :) 

Enjoy
Syl

Sluit me bij jou aan Syl!

Toen ik hier paar jaar geleden een maand op vakantie was voelde ik me hier erg thuis; dat heb ik (achteraf) nooit zo in NL gehad. Dus de stap genomen zonder me te verdiepen in de situatie hier.

En ja: Oz is een westers land met alle bijbehorende problemen + nog een paar meer (met de droogte als uitschieter!). Maar dat valt alleen tegen als je gaat vergelijken; iets wat NL-ers zo goed kunnen  :wink:

Het gaat om je EIGEN beleving; vind het nou een keer niet zo belangrijk om te kijken naar andere landen/je buurman...!

Advies voor Bas is dan ook: alleen JIJ kunt JEZELF bepalen of het leven hier beter is... Meningen van anderen zijn in de eerste plaats subjectief en in de 2e plaats zul je 10 verschillende meningen horen als je 10 mensen vraagt. Helpt dat dan?

Een vakantie hier helpt met de beeldvorming...

Succes!

[quote author=Syl link=topic=5426.msg68929#msg68929 date=1156469246]
Voor mij is het echt een gevoels kwestie....het "voelt" hier gewoon beter. Uiteraard zijn de grote (positieve) factoren: ruimte, mentaliteit, klimaat, en het is gewoon een mooi land.
[/quote]

Zo is het voor mij ook. Het voelt goed.

Je keuze voor een land (Australie vs Nederland) is soms net zoals partner keuze. Je kan wel proberen uit te leggen waarom jij je vriend/vriendin/man/vrouw nou zo geweldig vind. Maar in woorden kan je het nooit precies uitdrukken waarom je nou precies voor die persoon kiest. De ratio speelt ook een rol, maar het is vooral ook een gevoelskwestie.

@Bas

Wij zitten hier bijna drie jaar. Heel mooi en fijn maar we missen toch wat. Zie de discussie op http://www.xpdite.net/forum/index.php?topic=4969

groet!

Ik kwam dit zojuist tegen, wellicht interessant...

http://britishexpats.com/forum/showthread.php?t=360723

:-D....he refers to himself as a whinging pom......right..........waar gaat het over. met stip op 1 staat zijn klacht over de TV en de kwaliteit daarvan.  :lol:

hm, misschien was Gympie niet zo'n beste keus voor woonplaats :)  moraal van pommie's verhaal? Emigreren kan inderdaad tegenvallen......so be it, pick up the pieces and probeer wat anders :up:

Groetjes
Syl

Helemaal mee eens! Liever geprobeerd dan altijd denken: hadden we maar  :up:. Nu hebben we mooi maar, en we kunnen altijd terug. Het is niet echt alsof mensen in Nederland (met name familie en vrienden natuurlijk  :evil:) het erg vinden als wij terug komen... Niet geschoten = altijd mis!

[quote author=TRUE BLUE link=topic=5426.msg69311#msg69311 date=1156798011]
Ik kwam dit zojuist tegen, wellicht interessant...

http://britishexpats.com/forum/showthread.php?t=360723
[/quote]

tsja, mooi samengevat maar deze pom had 8 van de 10 van te voren kunnen weten.....ennuh australie duurder dan engeland????? wtf????

Ook voor mij is de keuze naar Australië te emigreren meer een gevoelskwestie. Fijn te lezen dat meer mensen hetzelfde voelen.
Misschien omdat ik er geboren ben, er maar 6 jaar gewoond heb, maar ik heb in Nederland nooit echt het gevoel gehad dat ik kreeg toen ik vorig jaar terug was (voor het eerst!) Heel apart dat een paar vriendinnen helemaal niet verbaasd waren, die vertelden dat ik altijd al terug wilde, van jongs af aan en eenmaal zelfstandig heb ik me nooit echt kunnen settelen.
Ook vind ik de mentaliteit van de ozzies, de vrijheid die je daar vind, de ruimte (Nederland wordt steeds voller...)grotere huizen ( :lol:!!) en natuurlijk het prachtige land, de dingen die mij aantrekken.
Mijn grootouders gingen erheen om hun kinderen een toekomst te geven, dat doen wij niet, dat hoeft ook niet meer. Maar ik denk wel dat men daar meer mogelijkheden liggen omdat het land zo groot is en nog volop in ontwikkeling is. De levenstandaard is tegenwoordig (is mijn persoonlijke mening) vrij gelijk aan die in Nederland.

Wat minder aanlokkelijk is? Dat je goed moet uitkijken voor spinnen...... :-D
Nee, geintje (al ben ik wel bang voor die spoken, maar alles went)maar je moet je wel goed verzekeren voor diverse dingen die hier in Nederland vrij algemeen zijn.

Leven beter in OZ dan hier ,voor mij  ABSOLUUT! Of het zelfde voor mijn Vrouwtje  gaat gelden :|

Wil wel even reageren op die link naar britishexpats.
Heb zo,n beetje de hele thread gelezen, jaja zo,n 400 reply,s ,maar wij zijn als nederlanders (of we nu het gevoel hebben dat we in een andere land geboren hadden moeten worden of niet) toch van huis uit wel een behoorlijk ander volkje en de meeste narigheid die de mensen daar schrijven had je for sure van te voren kunnen weten of op ze minst
kunnen opzoeken hoe dat zit.
begrijp ook niet dat er mensen zijn die naar OZ gaan en denken dat het het zelfde leven gaat zijn als ze gewend waren :?
Voor ons geldt in iedergeval, we zijn er ons van bewust dat er sommige dingen minder zullen zijn, maar eigenlijk willen we dat ook. sorta back to basics.
Iets in de zelfde trant van nederlanders kan ik ook niet begrijpen en dat is als ze ergens een caravan hebben staan op een mooie camping dan moet die caravan van alle gemakken zijn voor zien.
schiet mij maar in een kapottje ik zal het nooit snappen.
je gaat toch naar de natuur!

wel interessant stuk trouwens, jij krijgt heel wat indrukken en insight van mensen die er wonen op een hele andere manier als dat nederlanders dat zouden doen.

groetjes
Bas

Back