Is het makkelijker om te emigreren naar Nieuw-Zeeland dan naar Australie?

Jean76

XPdite Sponsor
Ik heb ergens in een topic gelezen dat het makkelijker schijnt te zijn om je in Nieuw-Zeeland permanent te kunnen vestigen dan in Australie. Ook las ik dat het goed mogelijk is om via Nieuw-Zeeland naar Australie te emigreren. Ik kan helaas deze topic nergens meer vinden. Ik ben wel heel erg benieuwd hier naar. Ik weet zelf niet of ik ooit (als ik ga) nou wil emigreren naar Australie of naar Nieuw-Zeeland. Voor de laatste heb ik wellicht een lichte voorkeur, maar ik ben altijd in de veronderstelling geweest dat het veel moeilijker is om je permanent in Nieuw-Zeeland te kunnen vestigen.
Hoe zit dat nu eigenlijk?
En ik ben ook wel behoorlijk benieuwd of de beroepenlijsten van NZ en Oz ook erg van elkaar verschillen.
 
Ja! Het is eenvoudiger om naar NZ te emigreren, dat is ons door het migratieburo tenminste verteld: je moet minder punten hebben! Heb je de Search al eens gebruikt?

Sara
 
Dat heb ik ook begrepen van TIG (lance & glen)
Na 5 jaar kun je eventueel (als je nog wil)  alsnog naar Australie vertrekkenn.

Teuni
 
Jean,

Ik heb de indruk dat NZ makkelijker is. Je hebt minder punten (100) nodig en je kan tot je 55ste een skilled visum aanvragen. Ook kom je makkelijker aan je punten. Als ik de Aussie-test doe kom ik maximaal aan 115 punten (m.n. door mijn leeftijd) t.o.v. de vereiste 70, 110 of 120 (afhankelijk van wel visum je aanvraagt. Als ik de kiwi-test doe, kom ik aan 125 t.o.v. de vereiste 100. En die 125 punten haal ik tot mijn 44ste. Vanaf 45 jaar ga je weer iets in punten naar beneden, maar dan blijf je nog boven de 100.

Ik lees trouwens dat ze het via NZ naar Oz toekomen een halt hebben toegeroepen. Dit schijnt niet meer zo makkelijk te gaan, maar het fijne weet ik er niet van.

Groet, Frank
 
[quote author=sarabaes link=topic=2971.msg33534#msg33534 date=1130408582]
Heb je de Search al eens gebruikt?

[/quote]

hmmm; was me al bekend hoor  :wink:


[quote author=Fritsie link=topic=2971.msg33537#msg33537 date=1130411054]
Jean,

Ik heb de indruk dat NZ makkelijker is. Je hebt minder punten (100) nodig en je kan tot je 55ste een skilled visum aanvragen. Ook kom je makkelijker aan je punten. Als ik de Aussie-test doe kom ik maximaal aan 115 punten (m.n. door mijn leeftijd) t.o.v. de vereiste 70, 110 of 120 (afhankelijk van wel visum je aanvraagt. Als ik de kiwi-test doe, kom ik aan 125 t.o.v. de vereiste 100. En die 125 punten haal ik tot mijn 44ste. Vanaf 45 jaar ga je weer iets in punten naar beneden, maar dan blijf je nog boven de 100.

Ik lees trouwens dat ze het via NZ naar Oz toekomen een halt hebben toegeroepen. Dit schijnt niet meer zo makkelijk te gaan, maar het fijne weet ik er niet van.

Groet, Frank
[/quote]

Hoi Frank,

Bedankt voor je reactie.
Is goed om te weten hoe dat me die punten zit.
 
Over makkelijk via NZ naar AU te komen:

Vrienden van ons in Perth (oorspronkelijk uit Engeland/Zuid-Afrika) hebben jaren in NZ gewoond en een NZ paspoort. OP enig moment zijn ze in Perth gaan werken (dat kan-kon) als kiwi. Vorig jaar (na een jaar of 4 in AU te werken) besloten ze om definitief in AU te blijven. Hebben ze een aanvraag ingediend, en wat bleek ze waren 20 dagen te laat, de regels waren veranderd. Ook zij moesten ´gewoon´ het normale traject doorlopen. Nu was het wel zo dat zij een registered nurse was, en het dus allemaal wat makkelijker/soepeler ging dan gemideld, maar ook zij hebben allerlei zaken moeten regelen om uiteindelijk ook hun permanent visum te krijgen.

Moraal: Het is tegenwoording niet meer zo gemakkelijk om NZ als bruggetje te gebruiken om uiteindelijk in AU terecht te komen....

M.vr.gr.

Perthpete.
 
Tot een jaar of 5 geleden was het redelijk makkelijk om naar NZ te emigreren.
Evenwel zijn nu de normen aangepast en is ongeveer eenzelfde lange weg noodzakelijk als dat je naar OZ gaat, ik weet echter niet het verschil in punten bepaling.

Wel is het zo dat je als permanente inwoner van NZ en/of van OZ, je zonder problemen naar het andere land kan gaan wonen en werken vanwege een uitwisselingsverdrag.
Daarom (tot 5 jaar geleden) gingen nogal wat aspirant emigranten naar NZ en verhuisden na een paar jaar naar OZ en deze weg is nu dus ook moeilijker geworden.

Ik ben b.v. een permanente inwoner van OZ en elke keer als ik naar NZ ga dan krijg ik een stempel in mijn paspoort "may stay indefinite", dus mag daar wonen, werken en belasting betalen.
Cheers
Jan
 
Wij hebben er ook over gedacht om naar Nieuw Zeeland te emigreren. Uiteindelijk hebben we voor Australie gekozen, omdat de mogelijkheden qua werk (met name voor Geert) ons daar beter leken.

Zelf had ik het idee dat de Australische emigratieprocedure inderdaad wel iets pittiger is, maar ook inzichtelijker. Als je maar genoeg punten hebt kom je in principe voor een visum in aanmerking. Bij het Nieuw Zeelandse systeem vond ik het niet altijd even duidelijk hoeveel punten je op een bepaald onderdeel kon scoren. Ook was het daar zonder job offer volgens mij erg moeilijk om voor een visum in aanmerking te komen.

Ik heb ook begrepen dat het tegenwoordig niet meer zo makkelijk is om van NZ naar OZ te verhuizen.
 
Ik kan nog wel even wat input geven hier. Het hangt helemaal van je situatie af of het makkelijker is om naar Nieuw Zeeland te emigreren. Voor mij was het namelijk makkelijker om naar Australië te gaan. Ik ben er ook achter gekomen dat ze in Nieuw Zeeland misschien minder op je leeftijd letten maar weer wel veel meer op je diploma's. En dat is volgens mij nu net het verschil met Australië die meer letten op o.a. werkervaring en minder op je papieren. Makkelijker / Moeilijker? Voor de één is Australië makkelijk, voor de ander weer Nieuw Zeeland en weer een ander kan makkelijk in Canada terecht komen. Het allermakkelijkste: binnen Europa.
 
ik heb ook nog even gekeken, maar het is toch niet zo makkelijk om NZ binnen te komen als ik dacht. Die 100 punten halen de meesten (of in ieder geval veel) mensen wel, maar in tegenstelling tot Oz (120 punten = visum) geldt dit niet bij NZ. Als je 100 punten of meer hebt kom je in een pool waaruit steeds een aantal emigranten gekozen wordt om naar NZ te komen. Op dit moment schijnen ze mensen uit te kiezen die minimaal 150 punten of meer hebben. Op het NZ-forum stelt iemand: zonder familie of een job offer kom je er niet meer in. Een ander stelt: zonder familie EN een job offer kom je er niet meer in. Kleine nuancering van mijn eerdere berichtjes. sorry als ik mensen al blij gemaakt had met mijn eerdere bijdrage.
 
ik denk dat ik nog een kleine toevoeging kan maken,Glen vertelde dat hij ook deed in baan bemiddeling en dat hij ongeveer voor 60% van de aanvragers een baan had voordat ze in NZ waren.

Ook deed hij mee met Lance het spel met de punten telling en daarbij kwam hij vaak op 180 of 185 punten voor de desbetreffende persoon,dit garandeerd in eerste instantie nog niet 100% maar het geeft in mijn ogen wel aan dat er toch wel ruime mogelijk heden zijn,en dat was vooral zo wanneer je je wilde vestigen buiten Auckland.

groetjes Manja
 
De 100 punten pass mark voor NZ staat niet in verhouding met de 120 Oz pass mark. Het zijn 2 totaal verschillende punten systemen en je kunt ze dus niet met elkaar vergelijken. Het is wel degelijk lastiger om NZ binnen te komen met een skilled visa dan om Oz binnen te komen met hetzelfde visa. Er zitten veel meer haken en ogen aan dat NZ punten systeem en zonder job offer wordt het echt heel erg lastig.

Een ander tricky issue is, dat je bij een skilled visa procedure eerst je skills moet laten assessen door NZQA, en zij controleren alle diploma's. Dat betekent concreet dat je alle diploma's en referenties origineel moet insturen. In NZ maken ze er kopies van en sturen ze de originele documenten naar je terug, met alle bijbehorende risico's. Daarnaast moet je zelf ook gecertificeerde kopies insturen. Als alle documentatie in NZ aanwezig is, gaan ze alles nabellen en controleren. Wat ze vervolgens doen is een formulier naar de NL onderwijsinstelling opsturen met het verzoek deze in te vullen en te retourneren. Indien de onderwijsinstelling niet meewerkt, dan hang je. Dan blijft je skills assessment openstaan totdat er wel een formulier wordt ingevuld en geretourneerd. Tijdens de skills assessment mag je geen contact opnemen met de onderwijsinstelling dus je kunt ze niet vragen om mee te werken. Dit is een buitengewoon bizarre procedure en zo kan het maar eens gebeuren dat je een jaar aan het wachten bent op een goede afloop van je skills assessment.

En als je dan een positieve assessment hebt gehad dan ben je nog steeds niet zeker van een visum.

:|
 
wat een enorm veschil hoe het dus in werkelijkheid is en de manier waarop het door Glen werd afgespiegeld.
hij bracht het echt op de manier dat het veel gemakkelijker dan een visum voor Australie.

groetjes Manja
 
Back
Top